Dixit

    Normál ár: 8 990 Ft

    A Te árad: 8 541 Ft

    Értékelés:  (4.7)
    Engedd szabadjára a fantáziád! A Dixit az a társasjáték, melyben a legfontosabb erény a képzelőerő!

    A játékban szebbnél szebb kártyákat kapnak a játékosok. Mindegyik kártya egyedi illusztrációval ellátott. A kezdőjátékos választ egyet a kezében tartott, gyönyörűen illusztrált kártyák közül, és mond róla valamit: egy szót, egy mondatot vagy akár egy egész kis mesét, mindegy, a lényeg, hogy ne legyen túlságosan egyértelmű az utalás. Ezt követően a többi játékos is választ egy lapot a sajátjai közül, majd összekeverik őket, és megpróbálják kitalálni, vajon melyik lehetett az eredeti. A siker persze korántsem garantált – a kissé elvont illusztrációk néha túlságosan is beindítják az ember fantáziáját, így a logika és szőrszálhasogató részletesség helyett érdemesebb inkább a megérzéseinkre és az empátiánkra hagyatkoznunk. De vajon eléggé ismerjük a másikat? Vajon tudjuk, mi jár a fejében…?

    A Dixit ettől megunhatatlan – merőben más élményt nyújt egymást jól ismerő baráti társaságok, mint családok vagy akár kollégák számára, de ismerkedéshez, csapatépítéshez is remek választás! Nem véletlen, hogy 2010-ben a legrangosabb nemzetközi társasjátékdíj, az Év játéka győztese lett!
    A Dixit az utóbbi évek egyik legnépszerűbb és legújszerűbb partijátéka. A játékhoz – a gyönyörűen megfestett, egyedi kártyák és a hozzájuk hasonlóan szürreális játéktábla mellett – csupán némi képzelőerőre és empátiára van szükség. A játék fejlesztője, Jean-Louis Roubira egy francia gyermekpszichológus, és ez valamennyire meg is látszik a játékán, hiszen a játék során nem az agymunkán van a fő hangsúly, hanem az érzelmeken.
    A játékban 84 hatalmas, teljesen különböző kártyát találunk, melyek mindegyike részletgazdag, és egy elvarázsolt világ egy szeletét mutatja meg nekünk. Minden kártyán annyi elrejtett apróság van, hogy valószínűleg még a sokadik játék során is találunk újdonságot rajtuk. És épp ez az egyik lényeg. A játék során ugyanis minden körben kijelölünk egy mesélőt, aki a nála lévő hat kártya egyikét kiválasztja, és mond vagy tesz valamit, ami valamilyen formában kapcsolódik ehhez a képhez. A mesélő teljes szabadságot élvez, hiszen mondhat akár csak egy szót, egy mondatot, egy mesét, dúdolhat, énekelhet, mutogathat, semmi sem szab gátat a kreativitásnak. Talán csak az, hogy ne legyen se túl egyértelmű, se túl távoli a kapcsolat.
    Ezután minden más játékos is választ egyet a kezében tartott kártyák közül, amiről úgy gondolja, hogy valamilyen módon kapcsolódik a mesélő meghatározásához. Mindenki a választott kártyáját beteszi középre, anélkül hogy megmutatná a többieknek. A kártyákat meg kell keverni, és utána felfordítani őket. Ezután a mesélőn kívül mindenki szavaz, hogy melyik volt az eredeti kártya, melyik indult a mesélőtől.
    A mesélő nem kap pontot, ha senki nem találja el, vagy ha mindenki eltalálja, melyik kártya volt az övé, és ez teszi igazán nehézzé a játékot. Nem könnyű csak a társaság egy részét rávezetni az igazságra… de mindez nagy vidámság és sok-sok nevetés forrása lehet! Szinte bárkinek ajánlható tehát ez a játék, kortól és nemtől függetlenül, aki egy kis szórakozásra és vidámságra vágyik.
     
    Az asszociációs játékok megkoronázott királya

    Ha asszociációs játék, akkor Dixit. A születése óta eltelt nyolc évben rengeteg család és baráti társaság szívét nyerte el ez a játék, és természetesen rengeteg nemzetközi díjat is nyert. Nem csak a legismertebb német Spiel des Jahres-díjat, még a Magyar Társasjáték-díj fődíját is megkapta ugyanabban az évben.

     

    Mi a nagy siker alapja? Az egyedülálló játékmenet és a gyönyörűen illusztrált kártyák. Utóbbiaknak fontos szerepük van, hiszen a játék a képzettársításról szól, ehhez pedig szükség van a szép és változatos képekre, amelyek megtermékenyíti gondolatainkat. De ebből még nem derül ki, hogy miről is szól a játék, igaz?

     

    Nyulak versenye a gondolattársítás mezején

    Lássuk, mit tartalmaz a doboz! Egyrészt 84 nagyalakú kártyát, rajtuk különös, mesebeli tájak és figurák. Ezek a dobozbelső közepén lévő kisebb nyitott dobozban vannak, amelyet egy rét vesz körül, lapos kövekkel, azokon a szerezhető pontszámok. Az utolsó kövön 30 szerepel, azaz a nyertesnek ezt/ennyit kell elérni. A köveken pedig kis színes nyulak ugrálnak végig, ők lesznek pontjelölőink. Ezenkívül minden nyúl színében van itt még 6 darab szavazólapka, egytől hatig számozva.

    Vegyük hát elő a kártyákat, és alaposan keverjük meg. Osszunk minden játékosnak hatot belőle. A kezdőjátékos kiválaszt egyet hat kártyája közül, és fennhangon egy történetet mond róla - ő lesz a mesélő. A sztori persze lehet egészen rövid, egymondatos, vagy akár egy szó, egy mottó is lehet (például egy könyv- vagy filmcím). A lényeg az, hogy kapcsolódjon valahogyan a kiválasztott kép hangulatához, egy figurájához vagy eleméhez. Majd kártyáját lefordítva, hogy senki ne lássa, leteszi az asztal közepére.

    Most jönnek a többiek: ők is kiválasztanak egyet lapjaik közül, méghozzá azt, ami szerintük legjobban illik az elhangzott történethez vagy jeligéhez. Ezt a lapot aztán ők is lefordítva középre teszik, és a mesélő megkeveri a letett lapokat. Utána szépen egymás mellett felfordítja őket, és most újra a többieken a sor: ki kell találniuk, melyik laphoz fűzte történetét a mesélő…

    Hogy ne adjanak a többieknek ötletet, saját szavazólapjaikból kiválasztják az elképzelésüknek megfelelő sorszámot, és lefordítva maguk elé teszik azt. (Ezt úgy kell elképzelni, hogy az asztalra terített lapokat szépen sorba rakják, és mondjuk balról jobbra számozzák, a tippelők így mindannyian tudják, hogy a bal szélső az egyes lap, utána jön a kettes, és így tovább.) Majd amikor már mindannyian választottak szavazólapot, fel is fordítják azokat.

     

    A képzettársítás megtévesztő világa

    Ha a játékosok ügyesek, és az általuk választott lap jól illik a mesélő mottójához, nehéz megtalálni az eredeti lapot. Amennyiben valaki eltalálja a mesélő lapját, ő is és a kezdőjátékos is kap 3 pontot. Ha valaki sikeresen tévesztette meg valamelyik játékostársát, és nem a mesélő, hanem az ő lapjára szavazott, jelölőnként 1 pontot kap az illető.

    De a mesélőnek van a legnehezebb dolga. Nem adhat elő olyan mesét, amit mindenki megért, se olyat, amit senki sem tud az ő kártyájához párosítani, mert ebben az esetben ő nem kap pontot - a többiek viszont mindannyian fejenként kettőt! Neki tehát meg kell találni az egyensúlyi pontot a túl egyértelmű és a túlságosan elvont utalás között.

     

    Mondd, mit képzelsz?

    Az eredmény: egy jópofa találgatós játék, amelyben nem csak egy rejtvényt kell kitalálnunk, hanem a többieket is igyekeznünk kell megzavarni, hogy még több ponthoz juthassunk. Ami nagy előnye ennek a családi játéknak: nagyon kevés az üresjárat! A játékosok egyszerre kapják meg a történetet, választanak kártyát, szavaznak, majd nevetnek nagyot a szavazás eredményén. "Ne mááár, tényleg ez volt az? Akkor ezt ki tette?!" "Na, akkor most magyarázd meg, mi köze az utalásodnak ehhez a kártyához?"

    Hogy az élmény ugyanez legyen három játékos esetén, a játékszabály némi módosítást tartalmaz erre az esetre: ilyenkor a játékosok 2-2 lapot kell kiválasszanak a sajátjaik közül, míg a mesélő természetesen továbbra is csak egyet. De van másik verzió a pontozásra is, és javasolnak olyat is, hogy dalos kedvűek énekeljenek. Vagy azok, akiknek a mozdulatai beszédesebbek, akár pantomimezhetnek is.

    És akinek a hat játékos kevés, mert nagyobb társaságban szeretné játszani, az sem akadály: a Dixit Odyssey megváltozott külsővel, 12 nyuszival ugyanazt a játékélményt nyújtja kétszer annyi játékosnak. És persze ha egy család vagy társaság már álmában is maga előtt látja a kártyákat, az sem akadály - már öt kiegészítő kártyacsomag készült el, mind egy-egy sajátos hangulat körül (emlékek, álmodozás, kalandok). Így végképp nem érhetjük el azt az állapotot, hogy egy kártyára nézve eszünkbe jut, miket is talált ki rá a többi mesélő…

            


    Megidéz egy szellemet, amit megfékezni nem lehet

    Mert persze a sarkalatos rész a mesélő kártyához fűzött története. A játék vele kezdődik, rajta múlik. Ezért is Dixit a játék neve. A latin eredetű szó annyit tesz: ő mondta. Ezt a kifejezést gyakran használták régen olyan szövegkörnyezetben, amikor egy gondolatot idéztek egy híres személyiségtől. Szóval figyeljünk jól oda, mint mond a mesélő, mert az ő szava a kulcs, a vigasság, a képzet.

    És ha erre ráéreztünk, akkor játszhatunk szigorúan a játékszabály szerint. Aszerint ugyanis nem 30 pontig kell játszani, hanem amíg a lapok el nem fogynak…

    Tíbaláj

    Értékelések átlaga 


    (4.7)

    Közönségdíjak

    Kezdőknek ideális 113 Gyakorlott játékosoknak 33 Euro gémereknek 9 Ketten 6 Családdal 111 Partijátéknak 106
    71% (101)
    26% (37)
    3% (5)
    Rendezés:
    Értékelések: 1 - 10 (összesen: 143)
    További oldalak:
    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. ...
    7. 15
    Asszociációs szépség

    Richárd | 2017. szeptember 12.

    A tábla a nyuszikkal már-már idegennek is hat tőle és néhol feleslegesnek érződik, hiszen az élmény jóval nagyobb kaliberű, mint az, hogy ki épp hány pontot szerzett és hány mezőt lépett előre. A rajzok természetesen gyönyörűek, ahogy még pár kiegészítőn belül is, aztán szimplán csak másabbak, de maradnak hasonlóan érdekesek. Remek, hogy ha túl könnyűnek vagy túl nehéznek bizonyult a feladvány, akkor nem jár a pont és be kell lőni a kettő közé. Sok játék van benne, mire elunja az ember, hogy olyan egyszerű és szelíd. Érdekes, de közkedvelt eszközök a kártyái pszichológusoknak és pedagógusoknak, ha önismereti foglalkozást kívánnak tartani valakiknek, és ebből a szempontból mélyebb is, mint a külön ilyen célra legyártott "játékok", teszem azt az Identity.
    Asszociáció a köbön

    Balázs | 2017. június 28.

    Gyönyörűen illusztrált, festménynek is beillő kártyalapok, rendkívül letisztult és egyszerű játékszabály, szabadjára engedett képzelet: nem véletlen a rengeteg díj és elismerés, ami ezt a mára klasszikussá váló asszociációs játékot érte az utóbbi években. Ideális kezdőknek és azoknak, akik társasjáték alatt még mindig csak a "Monopoly"-ra vagy a "Gazdálkodj okosan"-ra tudnak asszociálni!
    A nem társas rajongóknak is

    ARTISTIL | 2017. május 16.

    Végre egy játék, amit azokkal a barátaimmal is tudtam játszani, akik nem sokat társasoznak. Még a keményebb, kopasz haverom is élvezte :) Pszichológiai, gondolkodásra és asszociációra késztető értéke pedig határtalan. Gyerekeknek felnőttekkel játszva is kifejezetten nagy élvezetet nyújt - mindenkinek. Egy idő után érdemes azonban kiegészítőket venni, mert ugyanazokkal a kártyákkal már egyre nehezebb lesz új dolgot mondani, ismételgethetjük sokszor egymást, ha egy-egy kártya épp nem sokat mond senkinek
    Tökéletes kikapcsolódás

    Anna | 2017. május 2.

    A nagyon szépen megrajzolt képekről sokféle dolog eszébe juthat az embernek. Megmozgatja a fantáziát, és játék közben a többieket is jobban megismerhetjük. Nálunk sajnos egy idő után ugyanazzal a társasággal játszva elvesztette a varázsát, de új emberekkel nagyon érdekes. Aki adrenalinbombát keres, rossz úton jár, de beszélgetős baráti estékre nincs jobb!
    Dixit

    Dávid | 2017. április 22.

    Néhányszor volt szerencsém játszani vele, nagyon kellemes játék. Igazából az egész lényege az, hogy jobban megismerjük egymást, vagy egy kicsit belepislantsunk a másik fejébe. Nagyon szépek a kártyák, 1-2 kör elejéig képes odaszögezni az asztalhoz, de szerintem nem kerülne le minden este a polcomról, ha meglenne. Havonta 1x-2x lehet vele játszani, friss (egymást alig ismerő) társaságoknak ideális oldószer.
    Megmozgatja az ember fantáziáját

    Bodanka2 | 2017. április 15.

    Szerintem nagyon jó társasjáték, szépen megrajzolt képekkel. Jót lehet szórakozni azon, hogy kinek milyen gondolatok jutnak eszébe egy-egy képről vagy képrészletről. Egy társasággal nagyon sokat nem lehet játszani, hiszen megjegyezhetők a képek és az asszociációk, de újabb és újabb társaságban mindig jó szórakozás lehet.
    Kiváló játék

    tomi | 2017. április 6.

    Életkortól függetlenül ajánlom mindenkinek. A kreativitást és logikai gondolkodást is kitűnően megdolgoztatja.
    Kreatív

    A | 2017. április 5.

    Jobban szeretem a mélyebb, taktikásabb játékokat. Ez egy egyszerű absztrakt mese. Családi délutánokra talán elmegy.
    Pozitív csalódás

    66zio | 2017. április 4.

    Párszor már hallottam a nevét, aztán egyik ismerősömnél előkerült. Először bugyutának gondoltam, főleg hónapokkal előtte amikor csak elképzelni tudtam mi is lehet ebben a játék. Aztán elmondták a szabályokat amiből nincs sok és egyből megértettem. Ekkor még kétkedve álltam a játék előtt. Aztán annyira megtetszett, hogy egyből két meccset is lejátszottuk. Sokat nevettünk azon, hogy a másiknak milyen elborult, vagy szerintünk nem odaillő gondolatai voltak. Egy pozitív csalódás volt számomra, igaz magamnak nem venném meg, de egy társaságba elférhet egy példány. A kipróbálását meg mindenképpen ajánlom.
    Mindig más

    Angéla | 2017. március 31.

    Bevallom őszintén először idegenkedtem tőle, de aztán úgy elragadott mint a forgószél :)
    többen játszottuk (korban 7 és 65 év között) és egyszerűen nem lehet abbahagyni. mindig más, sokszor meglepő. nem is gondoltam volna, hogy ilyen képzelőerőm van...

    Csak regisztrált vásárlók írhatnak véleményt. Lépjen be vagy regisztráljon.

    A játékszabály letöltéséhez be kell jelentkezned vagy regisztrálnod!

    Dixit játékcsalád