Leo fodrászhoz megy

    2016.12.15.

    Bozontos oroszlán keresi gyerekek segítségét

    Leo, az oroszlán, úgy dönt, itt az ideje fodrászhoz mennie. Reggel nyolckor frissen ki is pattan az ágyból, mert hosszú az út: Bobo, a majom a dzsungel másik végén fogadja a loboncos látogatókat. Leo az ösvény mentén sok jóbaráttal találkozik, és ha mindegyikőjükkel szóba elegyedik, bizony, nem lesz elég az idő, hogy odaérjen este nyolcig, amikor is a fodrászat bezár…

    Leo

    Ez a kerettörténete annak a társasjátéknak, amelyet a 2016-os Év Gyerekjátéka díjra is jelöltek. A Leo ugyanis hatéves kortól ajánlott, memóriát próbára tevő, kooperatív játék – azaz a gyerekeknek össze kell tenniük tudásukat, hogy az oroszlánt közösen el tudják vezetni a hajvágó szalonba.

    De lássuk, hogyan is működik a játék!

    Dzsungellapkák és a szószátyár kisoroszlán esete

    A vidám képpel díszített dobozban a következőket találjuk: egy nagy kupac zöld dzsungellapkát, a másik oldalán az őserdő lakóival, egy pakli oroszlános kártyát, öt élénk színben, egytől négyig számozva, Leo ágyát, Bobót a fodrászatában, egy vekkert tekerhető mutatóval, valamint egy Leo-bábut és egy Leo-kirakót (egy fej, négy tincs).

    Tegyük most Leo ágyát és rajta a bábut az asztal egyik oldalára, majd keverjük össze és kezdjük el letenni a dzsungellapkákat ösvényként, zöld hátukkal felfelé. Az ösvény végére tegyük a fodrászt. Ezután keverjük össze a kártyákat, és a játékosok között osszuk szét. Tegyük középre az órát, hogy mindenki lássa. Amint mindenki kész, indulhat a móka!

    Leo

    Első nap – ismerkedés az őserdővel

    A gyerekek egymás után kijátszanak egy lapot. Amint kijátszották, lépniük kell az ösvényen annyit, amennyit a kártyán látnak. Ahogy a bábu megáll, fel kell fordítani a lapkát, ahová érkezett. Ha a kártya és a lapka színe megegyezik, Leo csak pacsizik egyet a rajta látható állattal, és már jöhet is a következő játékos. Ha a két szín különböző, a kis oroszlán szóba elegyedik a képen látható állattal – emiatt annyival kell előrébb állítani az órát, amilyen szám a dzsungellakó feje fölött lévő órában látható. 

    A játék első fordulója, az első nap még szerencsés esetben is túl rövid lesz ahhoz, hogy Leo a fodrászhoz érjen. Amint a mutató körbejár, és újra a nyolcashoz ér (ezúttal este nyolc lett), a kis majom bezárja üzletét, és Leo hazatér az ágyába. A gyerekeknek a Leo-kirakón egy loboncot hozzá kell illeszteniük az oroszlánfejhez. (Már csak három kirakódarab, és Leo ki se látszik a nagy bozontból…)

    Leo

    Gondtalan séta után jöhet a kihívás

    A második nap elején a gyerekeknek meg kell jegyezniük, hol milyen színű lapka volt az ösvényen, majd vissza kell őket fordítani arccal lefelé. A kártyákat össze kell gyűjteni, meg kell keverni és újra szét kell osztani a játékosok között. Majd csörög a vekker, Leo kipattan az ágyból, és újra elindul az ösvényen.

    És most jön a csapatmunka: a gyerekek nem változtathatják meg a sorrendet, ki mikor rak lapot, nem is cserélhetnek kártyát, de megbeszélhetik egymás között, hol milyen színű lapkát fedeztek már fel az ösvényen. Sőt, azt is megoszthatják egymással, kinek milyen lap van a kezében, azaz taktikázhatnak! Ha az első játékos kezében nincs ott az a lap, amellyel az első ismert lapkát elérhetik, megbeszélhetik, hányas kártyát rakjon, hogy a következő játékos már elérhesse azt – vagy egy későbbi olyan lapot, amit már ismernek.

    Így már beljebb tudnak jutni az őserdőbe, de nagy szerencséjük kell legyen, hogy a második napon eljussanak a célba. A szerencse nem csak véletlenül egyező színű lap és kártya formájában köszönhet rájuk, vannak az ösvényen útmutató táblák is, amelyek a fodrász irányába terelik Leót. Ezeken a lapokon az órában a nullás szám szerepel.

    Csapatmunka és beépített segítségek

    Ügyesen van felépítve a játék: ha okosan összeszedik, amit tudnak, és taktikusan választanak lapot, a harmadik, de legkésőbb a negyedik napra meg tudják oldani. 

    Ehhez persze fontos a játék beépített segítségeit használni. Egyrészt érdemes úgy rakni az ösvényt, hogy például négy lépésenként kanyarodjon, így a gyerekek könnyebben észben tudják tartani az ismert lapkák pozícióját. Másrészt a játék készítői is igyekeznek támogatni a kis agyakat: a lapkák hátulján különböző tereprészletek láthatóak (tisztás, szikla, tó, pálmaliget), így a memóriánk egy mankóval többet használhat.

    Jó hangulatú, kedves és mégis izgalmas játék a Leo (aki fodrászhoz megy), és mind a játékelemek, mind az illusztráció erősíti ezt az atmoszférát.

    Tíbaláj

    Te lehetsz az ELSŐ aki hozzászól!
    Hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
    Belépés