Mi bújt elő a hóvirággal együtt?
Kezdjük az év elejével… Olyan szép zöld dolgok bújtak elő – na nem a hótakaró alól (mert az nem volt) – mint a zseniális partijáték, a Fedőnevek még zseniálisabb kooperatív verziója, a Fedőnevek négyszemközt, és egy örökzöld darab is, a Jaipur, a kétfős, gondolkodós kártyajáték.
De ha már közeleg a tavasz, gondoltunk a gyerekekre is, ezért hoztuk el a frenetikus partijáték, a Cortex Challenge – IQ parti kisebbeknek való verzióját, a Cortex Kids-et, könnyített feladatokkal, szép tavaszi virágszínben.
Tavaszi tűzijáték
Ahogy az időjárás melegedett, mi is egyre több tüzet hoztunk a társasjátékosok életébe. Szerettük volna az agyakat és a kezeket egyaránt megmozgatni, ezért hoztuk el a Szörnymókát, amiben nincs más dolgunk, mint a mindenki által felcsapott fegyverkártyák összességéből kiszűrni, megvan-e a 3 szörny valamelyikének elfogásához szükséges kombináció.
Kombinálni kell a CIV – Carta Impera Victoria-ban is, méghozzá arról kell döntéseket hoznunk, ókori civilizációnk melyik oldalát erősítjük a kijátszott lapokkal: a tudományt, a kereskedelmet vagy épp a katonságot? Ha elértük egy terület bizonyos szintű fejlettségét, az a terület egy olyan akciólehetőséget ad, amivel javíthatunk további fejlődésünkön – vagy akár akadályozhatjuk egy ellenfelünkét.
Az interakció még erősebb az idei Év Társasjátékában, az Azul-ban! Ebben a könnyed stratégiai játékban az a feladatunk, hogy minél egybefüggőbb, díszes csempefalat építsünk, és okosan válasszuk ki a csempéket a közös készletből – elhappolva esetleg azokat, amelyekre a versenytársaink foga is fáj…
A Szabadulópakli: Időpróba esetében egészen más a helyzet – ebben „több szem többet lát” alapon kell összedolgozzunk, hogy kiszabaduljunk szorult helyzetünkből, dr. Thyme laboratóriumából. A zsebrevágható paklival bárhol, bármikor foglyává válhatunk egy szabadulószobának – és a játéknak.
A tavaszvégi felszabadultság érzése
Amikor már egyre többször lehet vékony ruhában az utcára menni, az emberek kedve megjön a mozgásra. A Jógi is mozgásra csábít – azaz inkább kicsavart mozdulatlanságra! Ebben a könnyed partijátékban ugyanis csak egy dolgunk van: felvenni a következő utasítás kártya testhelyzetét, de közben tartva a korábbi kártyák utasítását! Vajon ki tudja legtovább tartani a pózt – nevetés nélkül?
Egészen más régiókba csábít az Álmodj velem! Ebben az asszociációs partijátékban az aktív játékos, az álmodó kap segítséget a sötétben elsuttogott szavak formájában – de azt, hogy ki segít neki kitalálni az álomképet, és ki tereli rossz irányba, már ki kell találnia! Azt ugyanis nem tudja, kik a tündérek és kik a mumusok…
A magyar fejlesztésű Hacker játszma nem rejteget ilyen titkokat: a kétszemélyes játékban nyílt (kód)kártyákkal zajlik a küzdelem, és a térképen is követhető, ki melyik szervert fertőzte meg – és a kártyáknak köszönhetően kiszámítható és kitalálható, mi lesz az ellenfél következő lépése.
Sokkal nehezebb átlátni, hogy a Five Tribes – Naqala dzsinnjeiben ki mire készül. A sivatag oázisában öt törzs szóródott szét, és a mi feladatunk az, hogy egy-egy oázis lakosait az ősi kalahához hasonlóan lepotyogtassuk más oázisokban, csak hogy az utolsóban felvehessük az azonos színűeket, ezzel más és más előnyökhöz jutva: árukat gyűjtögetve vagy dzsinneket irányítva gyűjthetünk pontokat.
Five Tribes – Naqala dzsinnjeiben
Sokkal egyszerűbb a feladat A világ történetében: újra kell írjuk a történelmet, korszakról korszakra haladva, területet terület után elfoglalva. Ez a játék a történelem szerelmeseinek szól, hiszen hihetetlen pontossággal követi a népek felemelkedésének és bukásának történetét – pont, ahogy a történelemkönyvek is megírják!
Könnyed nyári (de nem egyéjszakás) kalandok
És hoztuk, ahogy kell, a vidámságot a nyaralásokhoz: partijátékok kisebb és nagyobb társaságoknak! A Timeline-ok sorát a Tudomány és felfedezések témával bővítettük, és a nyári napsütésbe elhoztuk egy hajótörött csapat kalandjait, a Hellapagost, amelyben együtt kell gyűjtenetek az élelmet és az innivalót, építenetek a tutajt – és aztán ínséges napokon kiszavazni valakit, hogy jusson mindenből elég!
Timeline: Tudomány és felfedezések
A csapatjátékok szerelmesei a Fedőneveket tarthatták eddig a legjobb partijátéknak – de méltó utódja lehet a Kódfejtő! Ebben a játékban úgy kell háromszavas kódokat küldenünk csapatunknak, hogy nekik egyértelmű legyen, melyik három kulcsszóhoz kötjük őket. Az ellenfél ugyan hallja a kódolt üzenetet, de csak 2-3 kör után lehet sejtésük, mi lehet a kulcsszavak sorrendje az új kódban.
És a partijátékok sora csak folytatódik! Az Álarcosbálban maszkok sora vándorol kézről kézre – lehetünk királyok, bírák vagy koldusok is akár. Mindegyikük más módon jut az aranyhoz, de a báli forgatagban egy idő után senki nem tudja, milyen álarc került rá!
A The Mind – Érezz rá! viszont azt kéri, hangolódjunk egymásra. A már-már ezoterikus játékban úgy kell közösen a kezünkbe lévő lapokat növekvő számsorrendben az asztal közepén egy pakliba leraknunk, hogy eközben nem kommunikálhatunk egymással.
A nyárvég érett gyümölcsei – stratégia portyák
Együttműködésen van a hangsúly a Pandemic: A labor-ban is. Négy vírus fenyegeti az emberiséget, és a Pandemic-világ ezen kiegészítőjében csak akkor fejleszthetjük ki az ellenszérumokat, ha a terepen mintát gyűjtünk a betegségekből, és a laborban analizáljuk azokat.
A Queendomino a könnyed királyságépítés Év Játéka díjjal koronázott urának, a Kingdomino-nak nővére. Ebben a búzamezők és erdők mellett már városi területekkel is színezhetjük birodalmunkat, és az ott álló épületek királyságunkat újabb szemszögekből tehetik értékesebbé. A képet a lovagok, a sárkány és a királynő teszik teljessé.
Ha már erdők és mezők – itt a Photosynthesis! A lassan növekvő fák által gyűjtött fényt kell a terjeszkedésre felhasználnunk – de ügyesen! Különben ellenfeleink fái árnyékot vetnek ránk, és így elesünk a fénypontoktól. A körútját járó nap persze többször is süthet fáinkra, de a szigorú fordulókra osztott játékban nem mindegy, mikor mennyi fényhez jutunk.
Ahogy az sem mindegy, melyik korszakban melyik híres személyiség vezeti ókori birodalmunkat. A 7 Csoda első magyarul megjelent kiegészítőjében, a 7 Csoda: Vezetőkben magunk választhatunk vezetőket – az alapjátékban megszokott módon – mindhárom korszak elejére.
És végül egy könnyed ügyességi játékkal fejeltük meg a nyár végét: a Panic Mansion gyerekkorunk rázogatós játékát ötvözte logikai feladványokkal. Az eredmény: egy vidám partijáték, amely nem véletlenül kapott Év gyerekjátéka jelölést!
Hűvös szelek – hideg fejek
Az ősz beköszöntével lehiggadhattunk, és újra olyan játékokat vehettünk kézbe, amelyben együttműködve kellett a játékot legyőznünk: az új Escape the Room-ban A szanatórium rejtélyét megfejtenünk, míg a Beyond Baker Street: Sherlock Holmes árnyékában nem kisebb feladatunk van, mint egy bűnügyet a mesterdetektívnél gyorsabban megoldani. Ehhez színes-számos kártyáinkat kell három pakliba kijátszanunk – de hogy milyen kártyák vannak kezeinkben, azt csak a többiek láthatják, és ők segíthetnek minket információkkal!
Escape the Room: A szanatórium rejtélye
Beyond Baker Street: Sherlock Holmes árnyékában
Az okos partijátékok sorának azért nem szakadt vége: a Skull – A koponyák játékában hideg fejjel kell számolnunk és blöffölnünk, hogy a licitet feljebb tornázhassuk, csak hogy vetélytársaink elbukhassanak a vállalásban: hány, a játékosok elé letett virágos korongot tudnak felfordítani, mielőtt egy koponyába botlanának?
A Gémklub fejlesztésű Igen? már könnyedebb, méghozzá beszélgetésindító partijáték, amelyben vegyes témájú kérdésekre kell körönként megtippelnünk, a játékosok közül hányan válaszolnának igen-nel.
A Vérfarkasok Miller’s Hollow-ban viszont rábeszélő-készségünket tesztelhetjük: sikerül-e vérfarkasként ártatlan falulakóra terelni a gyanút, hogy éjszaka újra gyilkolhassunk, vagy ártatlan polgárként kikövetkeztetni, kit ítéljünk el nappal az éjszaka bűntette miatt?
Vérfarkasok Miller’s Hollow-ban
Az idén 10 éves Dixit-et rajzolói egy különleges kiadással ünnepelték meg a kerek évfordulót: a Dixit Jubileum-ban a meseszép asszociációs játék összes rajzoló készített új rajzokat.
Könnyű, mint a hópehely – nehéz, mint a jég
És végül, az utolsó hónapokban hoztuk el nektek a játékok legjavát. Kezdjük talán a nemzetközi sikerű Robbanó cicákkal, egy könnyed kártyajátékkal, amelyben akciókártyáinkkal csak egy célt igyekszünk elérni: hogy mi húzzuk ki körünk végén a robbanó cicát. A mókás játékban elhúzzuk egymástól a kártyákat, újrakeverjük a paklit – míg a végén csak egy játékos marad.
Az abszolút klasszikusnak számító Sztorikocka eddig három alapkészlettel jelent meg, de most itt a Fantázia: egy új kapu a mesék, legendák és középkori történetek világába.
A Lépten-nyomon Amszterdam-ban két csapat próbál minél gyorsabban összeszedni 3 bizonyítékot a színpompás holland városban futkározva. A két csapat irányítója a helyszíneket vizuális asszociációval határozza meg. A játék nincs körökre osztva: az a csapat nyer, amelyiknek gyorsabban vág az esze – és persze nem hibázik!
A Dr. Fondor és az idő fellegvárában együtt kell megakadályozzuk, hogy egy zseniális bűnöző rátehesse enyves kezét a világ legféltettebb műkincseire. Kastélyában egymásnak kell kialakítanunk egy útvonalat – ajtókat nyitnunk, csapdákat kikapcsolnunk –, mielőtt Dr. Fondor újra a kiszemelt szobába lépne be, meghiúsítva mentőakciónkat.
Dr. Fondor és az idő fellegvára
És végül, hab a tortán: a stratégia játékok legjava! Kezdjük talán a méltán népszerű Pandemic Legacy 2. évadjával, melyben egy félig elpusztult világban kell újra a vírusok ellen küzdenünk. Aztán folytathatnánk a Pandemic-világ egy különleges tagjával, a Róma bukásával, amelyben vírusok helyett a Birodalmat fenyegető barbár hordákkal kell felvegyük a küzdelmet, és légiók mozgatásával, erődök építésével lassítani őket Róma felé tartó hadjárataikban, míg nem sikerül mindegyiket elpusztítani – vagy szövetségesként magunk mellé állítani.
És ha már Rómában járunk, vegyük fel a kesztyűt másokkal szemben is – egészen pontosan a kereskedelmi vetélytársak ellen! A Concordiában minden játékos, azaz kereskedő ház az Örök Városból kiindulva kell, hogy kiépítse kereskedelmi hálózatát, hogy értékes nyersanyagokhoz jutva tovább terjeszkedhessen. Ebben a békés harcban segítőket bérelhetünk fel – na és az istenek támogatását kérhetjük!
Concordia: Sestertiusszal kikövezett utak
A Terra Mystica-ban nem kérhetünk segítséget vetélytársainktól – de kaphatunk! Bármilyen nehéz a meselények földjén terjeszkednünk (ehhez minden területe saját népünk igénye szerint át kell formálnunk), ha a szomszédokkal kell vetekedjünk, azok szomszédságában, minden fejlesztésük után hatalompontokat kaphatunk! A Terra Mystica-t a társasjátékosok nemzetközi rajongó tábora az egyik legjobbnak tartja az összetett stratégiai játékok között!
Válogassatok hát kedvetekre a Gémklub-kiadó idei felhozatalából, hogy élvezetes partikkal tudjátok fűszerezni a karácsonyi ünnepeket, az újévet – és az egész jövő évet és figyeljétek a 2019. évi újdonság-bejelentéseket is!
Tibaláj