Álljon most itt egy rövid válogatás, a francia Blue Orange kiadótól, akiknek a Kingdomino-t, a Nem én voltam!-ot és a Photosynthesis-t is köszönhetjük!
Ügyességi gyerek… vagy felnőtt partijátékok?
A horgászás apa dolga… de azért a kicsik is részt vehetnek benne, nem igaz? Pláne, ha egy a dobozban lévő kis tavacskában kell egymás orra elől kifogni a színes fa halacskákat és békákat. Az sem baj, ha egy ócska bakancs akad a horogra, azaz a karikába, amit bedobunk a dobozba egy zsinór végén, és a doboz lejtős oldalán ki tudjuk húzni a zsákmányt. De a kapkodás közben arra is figyelnünk kell, mi akadt a „horogra”! A közös feladatkártya határozza meg ugyanis, melyik színt vagy formát, esetleg színt és formát kell kifogni. Vagy éppen melyiket nem szabad. És hogy épp melyik az, azt a Fishing Day-t játsztva tudhatjátok meg.
Hasonlóan vidám és könnyed ügyességi játék a Sprint, amelyben a klasszikus mese versenyfutását kell az esélytelenebb fél oldalán újra élnünk, és rajta közösen segíteni. Szegény teknősnek nem sok esélye van a nyuszival szemben – hacsak nem emelünk le a 32 lapos pakliból pontosan annyit, amennyit a másik pakli kártya felső lapja mutat. Vagy 1-2 lappal kevesebbet… Ha nem sikerül, ne aggódjunk: a nyuszi elég szeleburdi, néha leül pihenni, és bár sokszor elfut egy répáért, gyakran vissza is fut a teknőshöz, hogy megnézze, hol is tart a pályán. (Amit egyébként felépíthetünk rövidebbre vagy hosszabbra, tetszés szerint!)
A Slide Quest-ben is közösen kell segítsünk a főhősön, aki nem más, mint egy kis golyón tovagördülő lovag. Nem más a dolga, mint megmenteni a királyságot a zsarnoktól! Ehhez csak végig kell gurulnia kijelölt útján, akadályokat, csapdákat kikerülve, a gonosz katonáit vermekbe lökve – szintről szintre! És hogy ebben mit segíthetnek a játékosok? A doboz egy-egy oldalán lévő kart finoman meg-megnyomva emelhetik meg a megfelelő pillanatban a doboz belsejében ingó pályát, ahol a kalandtól függő pályán kell végig haladnia a hős lovagnak. Egyensúlyérzék és összmunka övezik a zsarnok bukását – és persze töméntelen nevetés!
A sárkány kincsén viszont már egymással szemben versenyzünk a Dragon’s Cave-ben: körről-körre egyszerre játsszuk ki titokban, az ötféle színű mező közül épp melyikre lépünk tovább kalandor-figuránkkal. De a sárkány se rest: minden körben egy játékos nem a figurájával lép, hanem a sárkánnyal – és amelyik színt kiválasztja vele, minden azon a mezőn álló kalandor elveszíti az erszényébe gyűjtött sárkány-aranyat (na persze ha a sárkány azt a kezét választja, amelyikbe rejtette az érméket…). Az óvatosabbja persze néha lépés helyett a kincsesláda-kártyáját teszi le, és akkor az erszényéből a ládába teszi az aranyakat. Vajon eljut valaki a barlang végébe, vagy még az előtt elfogy a sárkány aranya? Bárhogy is történjen, az a törpe nyeri a játékot, akinek a legtöbb aranyat rejti a kincsesládája!
Hogyan járjunk túl a többiek eszén – maradjon családon belül!
A könnyed családi játékok területén is lehet új és érdekes dolgokat találni. Legyen az olyan egyszerű fejtörő játék, amit akár egy vonatútra is magunkkal vihetünk, mint a Kameleo, amelyben a feladatkártya szerinti 9, nehezebb szinteken 12 bogarat kell egy kaméleonnal becserkésszünk. Amelyik sor/oszlop mellett megáll bandzsa állatkánk, abban ki kell válasszon egy színt (azaz rovarfajtát), amelyiket mind felfal. Ezután annyit lép, ahány ízeltlábút eltűntetett. A feladatot akkor teljesítjük, ha sikerül az összeset benyelnie. Ha viszont lassú hüllőnk olyan helyre érkezik, ahol nem tud a maradékból csemegézni, veszítünk… 30 kihívás vár minket a kis mágneszáras dobozban, és ha szeretünk kicsit gonoszkodni, akkor felváltva léphetünk útitársunkkal, és az nyer, aki úgy lép, hogy ellenfele valljon kudarcot (azaz maradjon éhen).
Utazáshoz praktikus játék a Word Bank is – doboza 10-15 perces partikat rejt magában azoknak, akik szeretik a szóalkotó játékokat. Betűkártya (= trezor) középen, és köré fel kell csapni belőle hetet. Azokon 1-1 betű szerepel, rajta 3-5 hely színes kristályainknak. A soron lévő játékos, bármelyik kártyától indulva elkezd egy szót alkotni a betűkkel (ha szükséges, a réseket kitöltheti a kártyákon nem szereplőkkel), és amelyik kártyát használja ehhez, arra lerak 1 kristályt. Ha eközben az egyik kártyán az utolsó helyet is betölti drágakövével, megkapja a kártyát, és helyére új kártyát csapunk fel. De a játékot nem az nyeri, aki több kártyát gyűjt, hanem akinek leghamarabb elfogy drágakő-készlete.
A Tan-Tan Caravan története már csavarosabb… Sivatagos ország tevekaravánját kell megpakolnunk, de fifikásan… Minden árukártyán két szám van: egy kis pénzeszacskó és a győzelmi pont. A játékosok a körükben a bal szélső kártyán szereplő pénzösszegért vásárolhatnak az 5 kártya közül a piacon. Utána a bal szélső kártya bekerül a karaván csomagjaiba, és az összes kártya balra csúszik: a megmaradt kártyák közül a legszélső lesz az új „napi vásárlási limit”. Persze nem muszáj (és 7 kézben tartott kártya után nem is lehet) a piacon vásárolni: ekkor a karaván helyeit lehet feltölteni a kezünkben lévő kártyákkal, méghozzá bármennyi ugyanolyan kártyával. És hogy ez miért éri meg? Mert aki megtölti a karaván csomagjait teljesen, az választhat elsőként „a célba ért szállítmányból”. De csak egy fajta lapot választhat. Vagyis ha lerak pár értékes lapot, amilyen már amúgy is volt a csomagok között, jócskán meggazdagodva hagyhatja ott a maradékot. A hercegnő és a kereskedő lapjával tovább növelheti készletei értékét, míg az egérrel és a tolvajjal gonoszkodhat versenytársaival…
A Pappy Winchester sem a sértődős családok számára ajánlott. Már a téma is pikáns némileg: a közös örökséget kell egymás között felosztanunk. Méghozzá licitálással. Az árverésre kijelölt földdarabot az kapja, aki a legtöbbet kínálja érte, hacsak a licitet tartó utolsó vetélytárs meg nem elégeli az emelkedő árat, és ki nem hívja a másikat egy párbajra… Mindenesetre aki nyer, az a többieket is kárpótolja a felkínált vételár egy részével. Aztán reménykedve megnézi, a kivásárolt örökség mit rejt: lehet, hogy az aranybánya már kimerült, de a farmon lehetnek még elrejtett értéktárgyak. És a telek mellé kapott bónusz koronggal akár még a vonatot vagy a hajót is mozgathatja a nyertes – így ha az az új telek mellé tud lépni, tovább növeli a pénztárcáját!
Aki játszott már a Kingdomino-val, ami 2017-ben kapta meg a német Év játéka díjat, az tudja, milyen fantasztikus módon lehet színes dominólapkákból királyságot építeni. De ők lepődnek meg talán a legjobban, ha azt mondom, a Kingdomino Duel sokkal varázslatosabb teret ad a királyságépítésnek! Ebben a játékban két mágus vetélkedik, és minden fordulóban 2-2 dobókockából kell egy dominót „összeragasszanak”, aztán azt a királyságlapkára berajzolni. A csavar ott van, hogy aki először választ, csak egy kockát vehet el, majd a második kettőt, és a negyedik a kezdőjátékosnak marad.
A „koronás” dobókockák többet érnek, hiszen ezek fogják megszorozni kialakult területeink értékét, de akinek nem jut koronás kocka, az a 6 varázslat egyikéhez kerülhet eggyel közelebb! Ha elsőként éri el azt, akkor vetélytársa orra előtt felhasználja azt a mágiát, hogy felülírja a szabályokat: például a két kockát nem muszáj egy dominóként lerajzolnia, hanem akár két külön darabban is megteheti azt. Vagy kezdőjátékosként nem egy, hanem rögtön két kockát választhat… Vajon melyikük királysága lesz értékesebb?
Az Uxmal-ban viszont együtt építkezünk: a maja piramis három szintjéhez mindenki 1-1 építőelemet tesz hozzá a körében, és ha úgy tudja lerakni, hogy az elemen lévő 3 isten egyike érintkezik egy már korábban lerakott lapon lévő ugyanolyan istennel, akkor kap egy, azt a bizonyos istent ábrázoló kártyát. Ha a következő szint építésekor ugyanezt úgy teszi, hogy a kiválasztott isten két képmása egymásra kerül (és nem egymás mellé), akkor 2 kártyát szerezhet ezzel a játékos! Minél több kártyát szerez a játékos, annál több pontot ad neki hálából az az isten – de csak ha az az isten abban a fordulóban „erős”, azaz az 5 isten között minél előrébb áll. De ne aggódjon senki: kártyák eldobásával javíthatunk az istenek pozícióján. És a papjaink mozgatásával tovább tudunk segíteni helyzetünkön… Kinek sikerül a legtöbb hitet összegyűjtenie, mire elkészül a piramis?
Színes csokor étvágygerjesztőnek
A fenti tíz játék szemelvény egyetlen külföldi kiadótól, de már ennyiből is látszik, hogy a jó játékoknak se vége, se hossza, és még azok között is találunk bőven, amelyek nem kaptak magyar borítót, „csak” a magyar szabálykönyvet.
Tibaláj