Csak könnyedén!
Nincs sok idő egy játékra, se az előkészítésre, se a szabályfrissítésre? Akkor vegyetek elő egy könnyed játékot! Legyen az első a Jógi, a kicsavart végtagok és kifacsart testtartások partijátéka. Nincs ebben más dolgotok, mint felhúzni egy lapot, és végrehajtani annak az utasítását – például tartsd ezt a kártyát a bal válladon, vagy a bal kézfejed mindig legyen a jobb felett –, és tartani, még akkor is, amikor a negyedik lapot húzzuk és már három utasítást kell követnünk egyszerre!
Jógi
A Timeline sorozatában mindig ugyanaz a cél, legyen szó akár a Történelmi események-ről, a Tudományok és felfedezések soráról vagy az Általános ismeretek-ről: elsőként megszabadulni 5 kártyánktól! Ehhez csak meg kell találni az egyik kártya helyét az asztal közepén növekedő időegyenesen: a teafiltert még az esernyő előtt találták-e fel, és vajon az első Sherlock Holmes-kötet után? Ha jó helyre került a kártyám, eggyel kevesebb van a kezemben, de ha tévedtem, újat kell húznom…
Timeline - Általános ismeretek
Vacsorát is kell majd készíteni… de addig süssünk pizzát! A Mamma mia! egy trükkös kis kártyajáték: minden játékos a sütőt képező pakliba rakja a saját feltét-kártyáit, és próbálja észben tartani, a többiek mit raktak bele korábban – amikor ugyanis úgy gondolja, az ő pizzájához már minden a sütőben van, kijátssza megrendelés-kártyáját, és már sütheti is!
Mamma Mia!
Ha egy kis gonoszkodás belefér…
A stratégia szó sokakat elijeszt, pedig sok könnyed, családi stratégiai játék létezik. Mindegyik célja az, hogy valamit felépítsünk, ami persze értékesebb kellene legyen, mint a többieké. És ha közben belepiszkálhatok a többiekébe, az sem árt…
A kis herceg – Az én kis bolygóm jó kis teret ad a gonoszkodásnak! Ebben ugyanis minden játékos 12 lapból épít bolygót magának, és négy szereplőt választ mellé, akik értéket is adnak neki. A lámpagyújtogató a lámpák után, a csillagász a naplementék után, a király a rózsák száma után, és így tovább. Csakhogy amikor az első játékos választ magának, utána ő dönti el, ki lehet a következő, és így a nyakunkon maradhatnak olyan lapkák, amelyeknek nem örülünk… mert a harmadik majomkenyérfa megjelenése után a fákat is tartalmazó lapkákat le kell fordítanunk…
A kis herceg – Az én kis bolygóm
Királyság dominókból? Nem bonyolult, de a Queendomino-ban már építési területek is vannak, amelyekre az épület-piacról választhatunk magunknak különböző módon extra pontokat adó házakat. És hogy honnan van pénzünk rá? Hát az adót behajtó lovagjainktól! De ha marad rá pénzünk, érdemes a sárkányt is felbérelni, hogy az ellenfeleiknek nagy hasznot hajtó épületet a piacon felgyújtsa!
Queendomino
Talán nem vet jó fényt a családi viszonyokra, ha árnyékot vetünk családtagjaink növekvő fáira… Mert ha nem is szándékosan csökkentjük ezzel a vetélytársaink által begyűjtött fénypontok számát, saját fáink növesztése közben ez óhatatlanul be fog következni. A Photosynthesis az erdei tisztás széléről terjeszkedő fafajták békés harcáról szól, ahogy a körbejáró napkorongból gyűjtött fény energiáját arra használjuk fel, hogy fáinkat nagyobbra növesszük, új magot vessünk – vagy hogy fánk életének véget vetve pontot szerezzünk!
Photosynthesis
Találd ki!
Más jellegű játékélményt kapunk a Concept-ből: a 2014-ben több díjat is nyert játékban képek segítségével barkóbázhatunk! Kis piktogramok segítségével vezethetjük a többieket a megoldásra: filmről van szó, ami vidám – vagy nagyon szeretjük? –, éjszaka játszódik (vagy esetleg a csillagos égen?) és valami harc zajlik benne… Csak nem a Csillagok háborúja?!
Concept
A Lélekpillangó-ban egymást ismerhetjük meg jobban – vagy csak bizonyíthatjuk, hogy ismerjük eléggé. Ideális családi játék, amiben az aktív játékos a játékosszámnál eggyel több kártyát tesz ki középre, rajtuk egy-egy szép fotóval, hogy aztán mindegyik kártyához egy-egy titkos jelölőt tegyen: melyik kinek a lelkivilágához áll legközelebb. Most a játékosok jönnek: ők is megjelölik, melyik tetszik nekik a legjobban – majd mindenki felfordítja a jelzőket, és mindkét játékos pontot kap, ha a kártyán ugyanaz a szín szerepel.
Lélekpillangó
A Dixit-ben ennél többre van lehetőség: nem elég, hogy ki kell találjuk, a „mesemondó” (azaz az aktív játékos) melyik kártyáról mondott történetet (vagy utalt rá könyvcímmel vagy filmszereplővel), még arra is van lehetőségünk, hogy egy, a fenti utalásra nagyon hajazó kártyát a játékba hozva a többieket is megtévesszük! Mindehhez a Dixit-sorozat gyönyörű kártyái asszisztálnak, nem véletlenül jelent meg tavaly már a kilencedik kiegészítője, a Jubileum.
Dixit
Az Álmodj velem!-ben még ennél is izgalmasabb a feladat: itt nem az aktív játékos irányít, hanem a többi játékos segíti őt egy-egy szóval, utalással, hogy ki tudja találni, milyen kép látható az ágy-pakli tetején. A bibi csak az, hogy a fülébe sugdosó játékosok egyik fele mumus, aki az elrontott próbálkozások után kap pontot… Hacsak az álmodó rá nem jön, hogy valaki mindig félre akarja vezetni, és többet azokra az utalásokra nem figyel!
Álmodj velem!
Sokkal nagyobb az összhang a Fedőnevek négyszemközt-ben! Abban ugyanis az asztal két ellentétes oldalán ülő játékosok (vagy csapatok) a kódkártyának csak az egyik oldalát látják, így a 15 megtalálandó fedőnévből csak 9-et ismernek – és ezekre a túloldalon ülőket rá kell vezessék! Méghozzá egy szóval minél többet, mert ha kifogynak a körökből, elveszítik a játékot… A megfelelő, egyszavas utalást kitalálni nem könnyű, mert közben arra is figyelni kell, hogy a maradék 10 szóra véletlenül se utaljanak – azok között bérgyilkos is lehet, és ha azt választja ki a másik oldal, azonnal elveszítik a játékot…
Fedőnevek négyszemközt
Gyakorlott, nagyobb kihívást kereső játékosoknak való a Kódfejtő! Ebben két csapat küzd egymás ellen, és 4 kulcsszóra kell utalniuk minden fordulóban három szóval – amelyek a 4 szó közül mutat mindig más sorrendben 3-ra! A játékosok saját csapata könnyebben találja ki, melyik az a három szó, hiszen látja a 4 kulcsszót, de az ellenfél csapata is hallja az utalásokat fordulóról-fordulóra. Minél több utalást hallanak egy-egy szóhoz, annál könnyebben kitalálják, melyikre utalunk az új fordulóban.
Kódfejtő
Ki vagyok én?
Rengeteg rejtett szereplős játék létezik már, az egyik legizgalmasabb ebből az Avalon! Artúr király és a kerekasztal lovagjai a Grál keresésére indulnának, de a kétely erős: soraikba férkőztek Morgana gonosz szolgái is. Elindul hát a vita, amikor a következő kaland csapatát választják ki – mehet-e a csapat vagy sem? Vajon sikerül kiszűrnie Artúr lovagjainak, ki próbálja őket átverni, vagy a gonoszok beszélőkéje lesz-e ügyesebb?
Avalon
Az Álarcosbál szereplőinek több van a kezében: egy-egy szerepkártya, amelyet bárki szerepkártyájával kicserélhet! Ha sokat forognak a lapok, akár meg is nézheti, de mire újra sorra kerül, hogy tudását használja, már megint cserélhettek vele… Marad a számolgatás és a feltételezés. És ha valaki kijelenti: ő bizony a bíró, vagy a koldus – hagyjuk, hogy bezsebelje a szerepért járó pénzt, vagy valamelyikünk bevállalja, hogy kijelenti, ő is az. Ebben az esetben ugyanis először minden bejelentőnek meg kell mutatnia szerepkártyáját.
Álarcosbál
De folytathatjuk a sort a deduktív logikai játékokkal, mint a Szerelmes levél, amelyben minden körben két szerep közül választhatunk: ha kijátsszuk az erősebb akciót biztosító erősebb lapot, nagy előnyökhöz juthatunk, de nem kerülünk közelebb a hercegnőhöz – viszont a játéknak ez lenne a célja! Ugyanis ha a lapok elfogytak, az nyer, akinek a legerősebb (és ritkább) lap marad a kezében!
Szerelmes levél
A Verona Twist-ben elsőre egyszerűnek tűnik a feladat: ki kell szűrnünk a főtéren sétáló 6 személy közül, melyik az álruhába öltözött, menekülő Júlia és Rómeó? A kétszemélyes játékban minden körben két figurával léphet az őket rejtegető dajka és kettővel a zord Capulet, majd a dajkának nyilatkozni kell: a szerelmesek a tér közepén vagy a szélén állnak-e? Körről-körre kizárhat pár embert Capulet – ha ügyesen lép a sakk szabályai szerint mozgatható figurákkal!
Verona Twist
Előzz meg!
Nincs is élvezetesebb egy könnyed családi versenyfutásnál! Na, nem a ház körül, csak a játéktáblán! A Tokaido-ban ez a futás tulajdonképpen sétává szelídül: itt a híres japán zarándokúton kell mindig a következő állomást kiválasztanunk. Hogy ez egy falu ajándékboltja, egy hévízforrás vagy egy kilátópont lesz, ahol folytathatjuk látképünket, csak azon múlik, a választott karakterünk milyen tulajdonságokkal rendelkezik – és hogy a többiek pontjait hogyan tudjuk behozni – vagy azt elérni, hogy gyarapítani ne tudják azokat…
Tokaido
A Dice Forge – A sors kovácsai egy békés, félórás küzdelem játéka. Félistenekként mérjük össze erőnket… azaz eszünket: ki tudja ügyesebben fejleszteni két kockáját, amellyel aztán további előnyöket nyújtó kártyákat szerezhet (azaz kalandokat teljesíthet).
Dice Forge – A sors kovácsai
Nekik is jár…
Vagyis a mi üzenetünk: lepjétek meg anyut egy jó társassal, anyák napja alkalmából, hiszen nekik is jár a játékélmény. Szóval a kérdés csak ennyi: Anyu, mit lenne kedved játszani?
Tibaláj