Eddig semmi különös, igaz? De nyissuk csak ki a dobozt, és megcsap minket a trópusi szél: sárga, fehér, kék, drapp és barna hordócskák, rengeteg kis barna korong, hat vitorlás hajó, színes ültetvény-lapkák, kicsi és nagy épületek. Utóbbiakat a piactábláról vehetjük majd el, ha fussa rá. Az ültetvénytábla két részből áll: felül 12 irtás az ültetvényeknek, alul 12 építési telek. De a legfontosabb a hét különböző szerepkártya.
A játékot alapvetően az irányítja, hogy adott fordulóban (vagyis évben) milyen szerepet töltenek be egymás után a játékosok, és ezáltal milyen akciókra nyitnak lehetőséget vetélytársaiknak. Az Építész feldolgozóüzemhez vagy más épülethez juttat minket. Az Ültetvényessel új termőföldet vethetünk be. A Kapitány fogja elhajózni termelt áruinkat a messzi tengerekre. És így tovább. De tudnunk kell: bármelyiket választjuk, ugyanannak a szerepnek az akcióját a többiek is végrehajthatják. (Persze aki kiválasztja a szerepet, egy kis bónusszal.)
A gazdálkodás szövevényes folyamata
A játék két nagy tevékenység: a termelés és az értékesítés körül forog. Már maga a termelés sem egyszerű, ahhoz, hogy beindíthassuk, több lépcsőn kell végigmennünk: ültetvényt kell szerezzünk, amihez telepeseket fogadunk fel, akik aratnak, de ettől még nem termelünk – kell hozzá feldolgozóüzem is, amibe újra telepesek kellenek, akik működtetik. Vagyis ehhez egyszer Ültetvényesnek, azután Építésznek, végül Polgármesternek kell lennünk – utóbbinak rosszabb esetben kétszer! És csak ekkor érdemes az Iparost választanunk, aki valóban meg is termeli az árukat.
Vannak olyan építmények (kis drapp épületek), amelyek persze gyorsíthatnak ezen a folyamaton. Például ha megépítjük a Menedékházat, az új ültetvényünkre rögtön telepest is kapunk. (Persze ettől a feldolgozóüzembe még ugyanúgy kell egyet szerezzünk.) A Hacienda az Ültetvényes választásakor egy második ültetvényhez is juttat(hat) minket. És így tovább, másfél tucat épülettel.
Van már cucc, túl kéne adni rajta
És hogyan tudunk értékesíteni? A megtermelt árut vagy helyben adjuk el, a kereskedőházban (Kereskedő fázis), vagy behajózzuk az Óvilágba (Kapitány fázis).
Előbbiben pénzhez juthatunk, de nem könnyen: a kereskedőház kicsi, csak 5 áru fér el benne. Mindegyikfajtából egy. Ha tehát nem mi választjuk ki a Kereskedőt, és csak másodjára vagy harmadjára adhatunk el, könnyen lehet, hogy a többiek beelőztek minket, és már eladtak azokból az árukból, amelyek a raktárunkban álldogálnak… Bukta. Vagy kedvesen hagynak nekünk helyet a kukoricánknak. Merthogy azért egy fityinget sem kapunk. Bukó.
A Kapitány viszont már alig várja, hogy elindíthassa hajóit az Óvilágba a szigeteinken termelt különleges termékekkel. Három hajó áll a kikötőben, de egy hajóra csak egyféle terméket tehetünk. A behajózott hordóért nem pénzt, hanem győzelmi pontot kapunk – még a vacak kukoricáért is!Ez már döfi, nem? Van azért ennek a szerepnek egy csapdája is: ha a hajók megteltek, és már nem tudunk több hordót feltenni rájuk, egy kivételével az összes megy a patakba (pardon, tengerbe)… Hacsak nem építettünk egy Kis raktárt. Vagy egy nagyot.
Minden választás előtt körbe kell nézni…
A játék savát az adja, hogy amikor szerepet választunk, egyszerre kell figyelnünk arra, hogy melyik választott szerepkártya hozza nekünk a legtöbbet, és hogy a többiek mekkora hasznot húzhatnak belőle. Itt azt is érdemes figyelembe venni, hogy ha a többiek egyik vagy másik otthagyott szerepet választják, csattan-e rajtunk az ostor, vagy esetleg valamelyik másik játékoson. Persze nehéz: ami az egyik ellenfélnek rossz, a másiknak lehet nagy előnyére is.
Ahogy fejlődnek a gazdaságok, egyre értékesebb épületeket építhetünk, amelyek már nem a termelést vagy az értékesítést erősítik, hanem szigetünk kialakult gazdasága után kapunk további győzelmi pontokat. A végelszámolásnál döntő lehet.
Mikor ér véget az évek körforgása?
A játék háromféleképpen érhet véget: elfogynak a telepesek, megtelik valakinek az összes (12) építési telke vagy esetleg elfogynak a győzelmi pont-jelző korongok. Ne ringassuk magunkat hiú reményekbe: a leggazdagabb ültetvényes rangjáig sokféle út vezethet, de mindegyik rögös. És ha az ellenfél más utat választ, mi is kénytelenek vagyunk újítani, hiszen csak a megmaradt épületekből és ültetvényekből gazdálkodhatunk. Vagyis minden játék egészen más. És ha ez nem lenne elég, a doboz tartalmazza két további kiegészítő alkatrészeit: új épületekkel bolondíthatjuk a fejlődést, valamint a barna helyett piros korongok jelzik a Nemeseket, akik az alapjáték szabályait is felrúgják…
Tibaláj