Webáruházunkban sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk a weboldalhasználatra vonatkozó adataidat, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket te adtál meg számukra vagy az általad használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek.

Az ültetvényezés agybizsergető gyönyörűsége

Az összetett stratégiai játékok öreg királya

Puerto Rico, a gazdag kikötő. Kávé, dohány és cukor illata. A szélben csattogó vitorlák és a zöld kukoricaszárak susogása. Ebben a hangulatban zajlik a klasszikussá vált stratégiai játék, amelyben a hajdani gyarmatállam egyik szigetén kell felépítsük ültetvényes gazdaságunkat – természetesen a legnagyobbra.

 

Puerto Rico társasjáték

Eddig semmi különös, igaz? De nyissuk csak ki a dobozt, és megcsap minket a trópusi szél: sárga, fehér, kék, drapp és barna hordócskák, rengeteg kis barna korong, hat vitorlás hajó, színes ültetvény-lapkák, kicsi és nagy épületek. Utóbbiakat a piactábláról vehetjük majd el, ha fussa rá. Az ültetvénytábla két részből áll: felül 12 irtás az ültetvényeknek, alul 12 építési telek. De a legfontosabb a hét különböző szerepkártya.

A játékot alapvetően az irányítja, hogy adott fordulóban (vagyis évben) milyen szerepet töltenek be egymás után a játékosok, és ezáltal milyen akciókra nyitnak lehetőséget vetélytársaiknak. Az Építész feldolgozóüzemhez vagy más épülethez juttat minket. Az Ültetvényessel új termőföldet vethetünk be. A Kapitány fogja elhajózni termelt áruinkat a messzi tengerekre. És így tovább. De tudnunk kell: bármelyiket választjuk, ugyanannak a szerepnek az akcióját a többiek is végrehajthatják. (Persze aki kiválasztja a szerepet, egy kis bónusszal.)
 

A gazdálkodás szövevényes folyamata

A játék két nagy tevékenység: a termelés és az értékesítés körül forog. Már maga a termelés sem egyszerű, ahhoz, hogy beindíthassuk, több lépcsőn kell végigmennünk: ültetvényt kell szerezzünk, amihez telepeseket fogadunk fel, akik aratnak, de ettől még nem termelünk – kell hozzá feldolgozóüzem is, amibe újra telepesek kellenek, akik működtetik. Vagyis ehhez egyszer Ültetvényesnek, azután Építésznek, végül Polgármesternek kell lennünk – utóbbinak rosszabb esetben kétszer! És csak ekkor érdemes az Iparost választanunk, aki valóban meg is termeli az árukat.

Vannak olyan építmények (kis drapp épületek), amelyek persze gyorsíthatnak ezen a folyamaton. Például ha megépítjük a Menedékházat, az új ültetvényünkre rögtön telepest is kapunk. (Persze ettől a feldolgozóüzembe még ugyanúgy kell egyet szerezzünk.) A Hacienda az Ültetvényes választásakor egy második ültetvényhez is juttat(hat) minket. És így tovább, másfél tucat épülettel.

Puerto Rico társasjáték

Van már cucc, túl kéne adni rajta

És hogyan tudunk értékesíteni? A megtermelt árut vagy helyben adjuk el, a kereskedőházban (Kereskedő fázis), vagy behajózzuk az Óvilágba (Kapitány fázis).

Előbbiben pénzhez juthatunk, de nem könnyen: a kereskedőház kicsi, csak 5 áru fér el benne. Mindegyikfajtából egy. Ha tehát nem mi választjuk ki a Kereskedőt, és csak másodjára vagy harmadjára adhatunk el, könnyen lehet, hogy a többiek beelőztek minket, és már eladtak azokból az árukból, amelyek a raktárunkban álldogálnak… Bukta. Vagy kedvesen hagynak nekünk helyet a kukoricánknak. Merthogy azért egy fityinget sem kapunk. Bukó.

A Kapitány viszont már alig várja, hogy elindíthassa hajóit az Óvilágba a szigeteinken termelt különleges termékekkel. Három hajó áll a kikötőben, de egy hajóra csak egyféle terméket tehetünk. A behajózott hordóért nem pénzt, hanem győzelmi pontot kapunk – még a vacak kukoricáért is!Ez már döfi, nem? Van azért ennek a szerepnek egy csapdája is: ha a hajók megteltek, és már nem tudunk több hordót feltenni rájuk, egy kivételével az összes megy a patakba (pardon, tengerbe)… Hacsak nem építettünk egy Kis raktárt. Vagy egy nagyot.
 

Minden választás előtt körbe kell nézni…

A játék savát az adja, hogy amikor szerepet választunk, egyszerre kell figyelnünk arra, hogy melyik választott szerepkártya hozza nekünk a legtöbbet, és hogy a többiek mekkora hasznot húzhatnak belőle. Itt azt is érdemes figyelembe venni, hogy ha a többiek egyik vagy másik otthagyott szerepet választják, csattan-e rajtunk az ostor, vagy esetleg valamelyik másik játékoson. Persze nehéz: ami az egyik ellenfélnek rossz, a másiknak lehet nagy előnyére is.

Ahogy fejlődnek a gazdaságok, egyre értékesebb épületeket építhetünk, amelyek már nem a termelést vagy az értékesítést erősítik, hanem szigetünk kialakult gazdasága után kapunk további győzelmi pontokat. A végelszámolásnál döntő lehet.
 

Mikor ér véget az évek körforgása?

A játék háromféleképpen érhet véget: elfogynak a telepesek, megtelik valakinek az összes (12) építési telke vagy esetleg elfogynak a győzelmi pont-jelző korongok. Ne ringassuk magunkat hiú reményekbe: a leggazdagabb ültetvényes rangjáig sokféle út vezethet, de mindegyik rögös. És ha az ellenfél más utat választ, mi is kénytelenek vagyunk újítani, hiszen csak a megmaradt épületekből és ültetvényekből gazdálkodhatunk. Vagyis minden játék egészen más. És ha ez nem lenne elég, a doboz tartalmazza két további kiegészítő alkatrészeit: új épületekkel bolondíthatjuk a fejlődést, valamint a barna helyett piros korongok jelzik a Nemeseket, akik az alapjáték szabályait is felrúgják…

Tibaláj