Azul

    Normál ár: 12 990 Ft

    A Te árad: 12 341 Ft

    Értékelés:  (5.0)
    I. Mánuelt, Portugália királyát rabul ejtették az Alhambrában látott gyönyörű, színes csempék. Felszólította országának mestereit, hogy királyi palotáját, mely Evorában áll, ilyen szép díszítéssel lássák el.
    De ki lesz vajon az, aki legügyesebben választ a mozaikgyárak készletéből, gyakran vetélytársai orra elől halászva el az azok által kinézett darabokat? Ki tudja a vetélkedésben a legszebb, legértékesebb falat összeállítani, amellyel elnyeri a király bizalmát és ezzel a megbízást, hogy a királyi palotát ő díszítse?

    Az Azul-ban nincs más dolgotok, mint okosan és időben kiválasztani azokat a csempéket a gyárak kínálatából, amelyekből a legértékesebb helyekre tudsz tartalékolni készletet, majd azokból feltölteni a készülő díszes csempefal sorait és oszlopait.
    Ehhez nem csak a saját készülő munkátokat, de a többiekét is figyelned kell! Egy rossz választásnak akár az is lehet a vége, hogy egy akkora csempekészlet jut neked, amelyet nem tudsz beépíteni, így a nyakadon maradó darabok miatt komoly veszteségek érhetnek...

    A játék díjai

    Spiel des Jahres 2018 fődíjas

    Azult kék játszani

    Az absztrakt játékok nem állnak hozzám túl közel, így azon túl, hogy elismerem, hogy jó játék, nem lelkesedek különösebben. De! Amikor megjelent az Azul, a hozzám hasonló nem-absztraktos ismerősök is körberajongták, de nekem valahogy kimaradt. Aztán most végre én is kipróbáltam. Elmesélem, milyen volt…

    Három és fél perces szabálymagyarázó videó, játék az asztalon, fél perc setup, aztán hajrá. Hogy biztos jól értettem-e mindent, pár dolgot tisztáztunk tapasztalt kollégámmal, Tíbalájjal, aztán belevágtunk.


    Könnyű szabály, mély játék

    Játékosszám alapján meghatározott számban helyezünk manufaktúrákat az asztalra (korongok), ezekre minden forduló elején felrakunk 4-4 csempét, amit egy zsákból húzunk ki. Csempét. Így van, na azért nem 1:1-es csempékben kell gondolkodni, kompakt kis játék ez, de a játékelemek az azulejo csempéket idézik, ami egyfajta tradicionális portugál királyi belsőépítészeti remek. És jellemzően kék (erre utal az elnevezés is, az "Azul" ugyanis kéket jelent). A készítők ennél tovább merészkedtek, piros és sárga csempéink is lesznek - mindegyiken más-más minta, illetve egy-egy csupasz fajta a pirosból és a kékből.

    Szóval, a játékosok a saját körükben egy gyárról leveszik egy adott színből az összes csempét, majd felrakják azokat a saját táblájuk soraiba.

    A forduló végén pontozunk. Ilyenkor a teljesen feltöltött sorok kiürülnek, és róluk egy csempe felkerül a játékos tábláján lévő mátrixba, a megfelelő helyre, ezeket pontozzuk. Ha önmagukban állnak, akkor egy pontot érnek, ha viszont felkerülésükkor vízszintesen vagy függőlegesen szomszédosak más csempékkel, akkor az egybefüggő sor vagy oszlop minden egyes eleme után kapunk egy-egy pontot.

    És ez az első dolog, ami felkeltette az érdeklődésemet: lehet kombózni!

    Azul


    Több körös rákattanás

    Szóval leültem, gondoltam, oké, nem nagy cucc, szépen elszoliterezgetünk itt egymás mellett, jó persze, olyan lehet, hogy a másik elvesz az orrom elől valamit, ami kellett, és nem lesz minden úgy, ahogy a legpraktikusabb lenne, de hát az én táblámhoz úgyse nyúl hozzá senki… Azt hittem.

    Addig ugyanis rendben van, hogy fizikailag nem érnek hozzá, csakhogy: egy sorba csak egyféle csempét lehet lerakni, ergo, ha minden soromban van már valamilyen csempe, és nem olyan, mint amit elvettem, akkor az elvett csempék mennek mínuszba, ha elveszek négy csempét, de a sorból, ahová le akarom tenni, már csak kettő hiányzik, a többi megy mínuszba. Ráadásul a mátrixomnak minden sorában csak egy csempe lehet egy színből, tehát hiába van mellette üresen a sorom, van, amit oda sem tehetek, azokkal pedig mi történik?... Na igen.

    És gondolhatnánk, hogy: de hát ki az a szerencsétlen, aki nem látja, hogy mit vegyen el? Nem is ez az érdekes, hanem az, hogy miután felrakosgattam valamennyit, de van még elég csempe középen, a saját körömben köteles leszek elvenni - ha jól járok azzal, ha nem.

    Azul

    Szóval először úgy voltam vele, hogy oké, akkor elveszek pár csempét, majd felrakom, meglátjuk, mi lesz. A harmadik körben már láttam, hogy hoppá-hoppá, ha ezt ide tudom tenni, azt meg oda, akkor az még több pont, és arra majd a következő körben - á, de jó, jópofa dolgokat össze lehet hozni.

    Az első forduló végére még nem is sejtettem, hogy gond van. A másodikat úgy kezdtem, hogy néhány soromban már eleve voltak csempék, na az már kényszerlépések sorozata volt, csak úgy botladoztam a saját lábamban, hiába voltak adottak a jó kövek, nem tudott jó lenni. Aztán a harmadik körben jött az első "Hé!", amikor Tíbaláj kolléga úgy vett ki egy csempét, hogy a maradékból ha ezt rakom, így bukó, ha azt rakom, úgy bukó.

    Két körrel később megengedtem magamnak egy "Ez egy gonosz játék" - megállapítást, mire azt felelte: "Igyekszik az ember." Szóval igen, lehet ám benne gonoszkodni. Hogy van-e interakció a játékosok között? Sejtettem, hogy van valamennyi, de bőven több van annál!

    Ráadásul a játék végét is a játékosok döntései hozzák el - akinek lehetősége van elhozni a játék végét (a mátrix egy sorát teljesen befejezni), dönthet úgy, hogy inkább húzza még kicsit a dolgot, mert oly sok pontot össze fog tudni hozni a következő körben.

    Azul


    Kék? - Szuper kék!

    Kikaptam. Csúful. Aztán még egyet játszottunk. Tudtam, hogy figyelni kell arra, hogy miket hagyok szabadon, hogy "védjem magam", illetve, hogy előkészítsem a következő körömet, figyelnem kell, hogy tudok minél több pontot írni egy adott körben, és minél több leendő pontot lealapozni a következő körökre - nem mindegy, milyen csempét hova tervezek letenni, amikor ehhez elveszek középről, akkor nagyon sokat számít a megfelelő ritmus.

    És persze azt is figyelnem kell, hogy mit tervez a másik, hogyan tudom a számítását keresztülhúzni. Ez minél többen játszunk, annál nagyobb kihívás, hiszen két játékosnál könnyebben ki lehet számolni, hogy mikor mire játszik a másik. Meg hogy ki akarja esetleg még az adott körben befejezni a játékot, mert azt vagy meg kell próbálni megakadályozni, vagy azonnal rá kell hajtani azokra a kombinációkra, amik a játék végén adnak extra pontokat - ezeket persze nem ár már előre szemmel tartani.

    Annyi lehetőség adódik egy körben, ugyanakkor annyi mindenre kell odafigyelni, hogy az teljesen le tudja kötni az embert.Absztrakt játék, nem a téma fog bevonni, hanem a játék maga, és mint ilyen, rendkívül izgalmas. És persze kár lenne elvitatni, hogy a dizájn is elég sokat dob a játékon. Mert számolgatás ide vagy oda, mégiscsak építünk valamit, és az mindig jól eső érzéssel tölti el az embert, ez esetben ráadásul valami szépet alkotunk - és jobb esetben sokpontosat. És éppen ezért azok is élvezhetik, akik játék közben nem futtatnak bonyolult algoritmusokat fejben - az Azulugyanis teljesen intuitíven is működik.

    Nem ragozom tovább, engem (és tulajdonképpen eddig mindenkit, akit ismerek és játszott vele) meggyőzött. Ez a játék tényleg "szuperzöld" - akarom mondani: kék.

    Woland

    Értékelések átlaga 


    (5.0)

    Közönségdíjak

    Kezdőknek ideális 12 Gyakorlott játékosoknak 8 Ketten 10 Családdal 11
    100% (19)
    Rendezés:
    Értékelések: 1 - 10 (összesen: 19)
    További oldalak:
    1. 1
    2. 2
    A legjobb játék amivel valaha játszottam

    Álmos | 2018. augusztus 2.

    ÓRIÁSI játék, rengeteg élménnyel és izgalommal. A csempék és a játék is gyönyörű. Ketten játszottuk a barátnőmmel és ez az a játék amire azt mondta minden egyes parti után, hogy még egyet még egyet. Egy kis kedvcsinálónak és szabálytanulásnak ajánlom a Mit játsszunk? és d3meeples videóit, így még hamarabb elsajátítható lesz a játék. Az első játékom, amire azt mondom, hogy kifogástalan és tényleg bármikor elővenném. Megérdemelten kapta meg a Spiel des Jahres 2018 díjat! A legjobb játék, amivel valaha játszottam!
    Ha lehet gonoszkodni, akkor kötelező! :)

    nhajdubeatrix | 2018. augusztus 2.

    2 személynek ugyanolyan, vagy talán még élvezetesebb is. Ilyenkor ugyanis több csempét, több pontot lehet gyűjteni. A játékszabály könnyen és gyorsan tanulható. A játék nem túl hosszú, bármikor előkapható. Korosztályban bekockáztatom, hogy lefelé még lehet feszegetni a határokat. Egy játékhoz szokott 6 éves szerintem simán játszhatja, és a nyugdíjasok is szívesen használják. A játék első fázisában cél a csempegyűjtögetés. Itt a gyakorlottabbak már figyelhetik a másik játékosok tábláját is, és nagyon is ér elhúzni a másik elől, amire neki fáj a foga, persze mérlegelve, hogy magammal azért ne szúrjak ki. Ugyanis a felesleges csempe mínuszt ér. A második szakaszban beszedjük a pontjainkat. A játék végén bónusz pontot ér, ha valamelyik színből sikerült 5-öt beépíteni, ha sikerült kirakni egy teljes oszlopot, illetve ha sikerült kirakni egy teljes sort (ezzel viszont véget is vetettünk a játéknak - tehát ezzel óvatosan!). És amikor már azt hihetnénk, hogy minden fortélyra rájöttünk, akkor jöhet a tábla másik oldala, ahol nincsen megadva előre a csempék helye, én dönthetek. De nem lehet egymás mellett 2 egyforma, egy sorban minden szín csak egyszer, oszlopra ugyanez vonatkozik (sudoku :) ). Méltán nyerte az év játéka díjat.
    Csempevarázs

    HeFe | 2018. július 23.

    Az első dobozt ajándékba vásároltuk barátaink lányának. Varázslatos játék. Sokan jelezték, hogy gyönyörűek a csempék és nagyszerű kézbe venni őket, ez tényleg így igaz. Épp a kezünkbe illenek, nagyszerű érzés a zsákban turkálva kipakolni a korongokra, és elmerülni a kínálatban. Emellett kiválóan felépített játék: mivel nem lehet tudni, mikor fejeződik be a játék, igyekezni kell gyűjtögetni a pontokat. És egyáltalán nem biztos, hogy az nyer, akinek először telik meg a vízszintes sora. Nem is jó, ha gyorsan ér véget. Persze már otthonra is beszereztük. Azok a barátaink is élvezték a játékot, akikkel egyébként nem igazán szoktunk társasozni. Az asztalon maradt a doboz, és megnézték, mi ez a gyönyörűség... Könnyű magyarázni és értelmezni, a pontozásnál kellett kicsit segíteni. Nagyon jó ketten, hárman és négyen is játszatni. Nekem a négyfős játék a kedvencem, ha ketten építkezünk, én mindig vesztek.
    Könnyed, gyönyörű, rendkívül szórakoztató!

    Misi | 2018. július 23.

    A játékról sokszor olvastam, hogy nagyon szép - mégis meglepett, hogy valóban a csempék fogdosása már önmagában elvarázsol! Tényleg speciális hangulatot kölcsönöz. Emellett szerencsére változatos, elgondolkodtató, kombinatív játék, a húzások miatt éppen megfelelő szerencsefaktorral. Úgy tűnik, nincsen veszett parti, az utolsó 2-3 lépésen is sok múlhat.

    Számomra a legmeggyőzőbb, hogy nem csupán a játék megnyeréséről szól egy Azul-parti, hanem közben a folyamatos kombinatív építkezésről. Igazából kevésbé hangsúlyos, hogy ki nyer a végén. Így versengőbb típusú társaságoknak is ajánlható. 2-3-4 játékossal is nagyon élvezhető a játék, gyors játszmákat is le lehet zavarni, de egész estére is jó kikapcsolódás, 10 éves kortól már gyerekeket is beszippant! Ajánlom mindenkinek!
    Gyorsan tanulható, zseniális fordulatokkkal a B oldalon

    Ádám | 2018. július 23.

    Kifejezetten igényes és szépen kidolgoztt játék!
    Gyorsan megtanulható játékmenet, nagy izgalmakat tartogat a B oldal.
    Ketten is ugyanolyan szórakoztató volt mint 4-en.
    Mindenkinek csak ajánlani tudom!
    Szép, pörgős, izgalmas

    Tamás | 2018. június 27.

    Eddig még csak ketten játszottuk. Az első két parti az ismerkedés volt. Elég szélsőséges eredménnyel, de aztán belemelegedtünk. Figyelni kell nagyon, nem lehet hibázni!
    Rövid előkészítési idő, gyors játék. Csak ajánlani tudom.
    Nem hiszem el

    Milán | 2018. június 14.

    Gyönyörű! Szemet gyönyörködtető! Izgalmas és kreatív! Rákkattantunk... Még több csempécskét akarunk :D
    Zseniális és szép!

    Adim | 2018. május 31.

    Engem elsőre megfogott a játék, aztán kipróbáltam a lányommal (12) is a Gémklubban. Neki is nagyon megtetszett, és a visszavágó után lenyomtunk még egy nehezített változatot is. Ezt látva megrendeltem, és alig várom, hogy megérkezzen és további partikat játsszunk vele! A játék szemet gyönyörködtető, minőségi alkatrészekből áll, még a dobozának a műanyag belseje is dekoratív. Nem lennék meglepve, ha elnyerné az Év társasjátéka díjat! A jelöltek közé már bejutott.
    Egyszerű és gyönyörű

    Emese | 2018. május 21.

    Elsőre is nagyon megfogott, nagyon szépek a kövek, és a játékmenet is nagyon jó. Sokat fogunk még vele játszani az biztos.
    Szerelem első látásra

    Amaryn | 2018. május 9.

    Igen, szerelem első látásra. Ugyanis amikor a facebook-ra kitett, Essenből hozott játékokról készült képen megláttam, már tudtam, hogy én ezzel a játékkal játszani akarok. Szép volt a doboza, kellette magát, csábítgatott. Szóval első adandó alkalommal le is ültem kipróbálni. A játék végére biztos voltam benn, hogy meg fogom venni.
    Először is, a játék gyönyörű. Szép a játéktábla is, a csempegyárak korongjai, a bakellit csempék, és a csempékből létrehozható "fal" is. A csempéket jó kézbe venni, tartani, fogni, játszani velük, jó a tapintásuk, a fogásuk. És persze szép, nagyon szép. De tud ennél többet is. Rengeteg variációs, taktikai, stratégiai lehetőséget rejt magában az Azul, igazi mélysége van. A játékosok maguk határozzák meg a játék hosszát, jól operál a játék a plusz és mínusz pontokkal, a bevállalható és a kötelezően bevállalandó veszteségekkel. És mindezeken túl az alkotás örömét is belopja a játékba, hiszen a gyárakból begyűjtött csempékkel egy falat kell kidíszíteni, ami az egyszerűbb változatban elő van nyomtatva, de a nehezebb játékoldalon a játékos képzeletére van bízva (persze némi, a szabályokból adódó megkötéssel).
    Összességében elvarázsolt a játék, és megvásárlás után azonnal ki is bontottam, fel is avattam. Mind családdal, mind kétfős változatban több játékon vagyok már túl, és szerintem soha nem fogom megunni.

    Csak regisztrált vásárlók írhatnak véleményt. Lépjen be vagy regisztráljon.

    A játékszabály letöltéséhez be kell jelentkezned vagy regisztrálnod!