Azul

Normál ár: 12 990 Ft


A Te árad: 12 990 Ft

Értékelés: 
(5.0)
I. Mánuelt, Portugália királyát rabul ejtették az Alhambrában látott gyönyörű, színes csempék. Felszólította országának mestereit, hogy királyi palotáját, mely Evorában áll, ilyen szép díszítéssel lássák el.
De ki lesz vajon az, aki legügyesebben választ a mozaikgyárak készletéből, gyakran vetélytársai orra elől halászva el az azok által kinézett darabokat? Ki tudja a vetélkedésben a legszebb, legértékesebb falat összeállítani, amellyel elnyeri a király bizalmát és ezzel a megbízást, hogy a királyi palotát ő díszítse?

Az Azul-ban nincs más dolgotok, mint okosan és időben kiválasztani azokat a csempéket a gyárak kínálatából, amelyekből a legértékesebb helyekre tudsz tartalékolni készletet, majd azokból feltölteni a készülő díszes csempefal sorait és oszlopait.
Ehhez nem csak a saját készülő munkátokat, de a többiekét is figyelned kell! Egy rossz választásnak akár az is lehet a vége, hogy egy akkora csempekészlet jut neked, amelyet nem tudsz beépíteni, így a nyakadon maradó darabok miatt komoly veszteségek érhetnek...

A játék díjai

Spiel des Jahres 2018 fődíjas

Azult kék játszani

Az absztrakt játékok nem állnak hozzám túl közel, így azon túl, hogy elismerem, hogy jó játék, nem lelkesedek különösebben. De! Amikor megjelent az Azul, a hozzám hasonló nem-absztraktos ismerősök is körberajongták, de nekem valahogy kimaradt. Aztán most végre én is kipróbáltam. Elmesélem, milyen volt…

Három és fél perces szabálymagyarázó videó, játék az asztalon, fél perc setup, aztán hajrá. Hogy biztos jól értettem-e mindent, pár dolgot tisztáztunk tapasztalt kollégámmal, Tíbalájjal, aztán belevágtunk.


Könnyű szabály, mély játék

Játékosszám alapján meghatározott számban helyezünk manufaktúrákat az asztalra (korongok), ezekre minden forduló elején felrakunk 4-4 csempét, amit egy zsákból húzunk ki. Csempét. Így van, na azért nem 1:1-es csempékben kell gondolkodni, kompakt kis játék ez, de a játékelemek az azulejo csempéket idézik, ami egyfajta tradicionális portugál királyi belsőépítészeti remek. És jellemzően kék (erre utal az elnevezés is, az "Azul" ugyanis kéket jelent). A készítők ennél tovább merészkedtek, piros és sárga csempéink is lesznek - mindegyiken más-más minta, illetve egy-egy csupasz fajta a pirosból és a kékből.

Szóval, a játékosok a saját körükben egy gyárról leveszik egy adott színből az összes csempét, majd felrakják azokat a saját táblájuk soraiba.

A forduló végén pontozunk. Ilyenkor a teljesen feltöltött sorok kiürülnek, és róluk egy csempe felkerül a játékos tábláján lévő mátrixba, a megfelelő helyre, ezeket pontozzuk. Ha önmagukban állnak, akkor egy pontot érnek, ha viszont felkerülésükkor vízszintesen vagy függőlegesen szomszédosak más csempékkel, akkor az egybefüggő sor vagy oszlop minden egyes eleme után kapunk egy-egy pontot.

És ez az első dolog, ami felkeltette az érdeklődésemet: lehet kombózni!

Azul


Több körös rákattanás

Szóval leültem, gondoltam, oké, nem nagy cucc, szépen elszoliterezgetünk itt egymás mellett, jó persze, olyan lehet, hogy a másik elvesz az orrom elől valamit, ami kellett, és nem lesz minden úgy, ahogy a legpraktikusabb lenne, de hát az én táblámhoz úgyse nyúl hozzá senki… Azt hittem.

Addig ugyanis rendben van, hogy fizikailag nem érnek hozzá, csakhogy: egy sorba csak egyféle csempét lehet lerakni, ergo, ha minden soromban van már valamilyen csempe, és nem olyan, mint amit elvettem, akkor az elvett csempék mennek mínuszba, ha elveszek négy csempét, de a sorból, ahová le akarom tenni, már csak kettő hiányzik, a többi megy mínuszba. Ráadásul a mátrixomnak minden sorában csak egy csempe lehet egy színből, tehát hiába van mellette üresen a sorom, van, amit oda sem tehetek, azokkal pedig mi történik?... Na igen.

És gondolhatnánk, hogy: de hát ki az a szerencsétlen, aki nem látja, hogy mit vegyen el? Nem is ez az érdekes, hanem az, hogy miután felrakosgattam valamennyit, de van még elég csempe középen, a saját körömben köteles leszek elvenni - ha jól járok azzal, ha nem.

Azul

Szóval először úgy voltam vele, hogy oké, akkor elveszek pár csempét, majd felrakom, meglátjuk, mi lesz. A harmadik körben már láttam, hogy hoppá-hoppá, ha ezt ide tudom tenni, azt meg oda, akkor az még több pont, és arra majd a következő körben - á, de jó, jópofa dolgokat össze lehet hozni.

Az első forduló végére még nem is sejtettem, hogy gond van. A másodikat úgy kezdtem, hogy néhány soromban már eleve voltak csempék, na az már kényszerlépések sorozata volt, csak úgy botladoztam a saját lábamban, hiába voltak adottak a jó kövek, nem tudott jó lenni. Aztán a harmadik körben jött az első "Hé!", amikor Tíbaláj kolléga úgy vett ki egy csempét, hogy a maradékból ha ezt rakom, így bukó, ha azt rakom, úgy bukó.

Két körrel később megengedtem magamnak egy "Ez egy gonosz játék" - megállapítást, mire azt felelte: "Igyekszik az ember." Szóval igen, lehet ám benne gonoszkodni. Hogy van-e interakció a játékosok között? Sejtettem, hogy van valamennyi, de bőven több van annál!

Ráadásul a játék végét is a játékosok döntései hozzák el - akinek lehetősége van elhozni a játék végét (a mátrix egy sorát teljesen befejezni), dönthet úgy, hogy inkább húzza még kicsit a dolgot, mert oly sok pontot össze fog tudni hozni a következő körben.

Azul


Kék? - Szuper kék!

Kikaptam. Csúful. Aztán még egyet játszottunk. Tudtam, hogy figyelni kell arra, hogy miket hagyok szabadon, hogy "védjem magam", illetve, hogy előkészítsem a következő körömet, figyelnem kell, hogy tudok minél több pontot írni egy adott körben, és minél több leendő pontot lealapozni a következő körökre - nem mindegy, milyen csempét hova tervezek letenni, amikor ehhez elveszek középről, akkor nagyon sokat számít a megfelelő ritmus.

És persze azt is figyelnem kell, hogy mit tervez a másik, hogyan tudom a számítását keresztülhúzni. Ez minél többen játszunk, annál nagyobb kihívás, hiszen két játékosnál könnyebben ki lehet számolni, hogy mikor mire játszik a másik. Meg hogy ki akarja esetleg még az adott körben befejezni a játékot, mert azt vagy meg kell próbálni megakadályozni, vagy azonnal rá kell hajtani azokra a kombinációkra, amik a játék végén adnak extra pontokat - ezeket persze nem ár már előre szemmel tartani.

Annyi lehetőség adódik egy körben, ugyanakkor annyi mindenre kell odafigyelni, hogy az teljesen le tudja kötni az embert.Absztrakt játék, nem a téma fog bevonni, hanem a játék maga, és mint ilyen, rendkívül izgalmas. És persze kár lenne elvitatni, hogy a dizájn is elég sokat dob a játékon. Mert számolgatás ide vagy oda, mégiscsak építünk valamit, és az mindig jól eső érzéssel tölti el az embert, ez esetben ráadásul valami szépet alkotunk - és jobb esetben sokpontosat. És éppen ezért azok is élvezhetik, akik játék közben nem futtatnak bonyolult algoritmusokat fejben - az Azulugyanis teljesen intuitíven is működik.

Nem ragozom tovább, engem (és tulajdonképpen eddig mindenkit, akit ismerek és játszott vele) meggyőzött. Ez a játék tényleg "szuperzöld" - akarom mondani: kék.

Woland

Értékelések átlaga 


(4.9)

Közönségdíjak

Kezdőknek ideális 52 Gyakorlott játékosoknak 22 Euro gémereknek 10 Ketten 45 Családdal 49 Partijátéknak 11
96% (65)
1% (1)
3% (2)
Rendezés:
Értékelések: 1 - 10 (összesen: 68)
További oldalak:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. ...
  8. 7
Tökéletes két fős, akár randijátéknak is

Ádám | 2020. február 12.

Nagyon élvezetes, ahogy épülnek a csempék és gyűlnek a pontok, meg van kis interakció is, de csak annyiban, hogy milyen helyzetet hagysz a másiknak :)
Többen is jó, de szerintem legjobb ketten.
Kellemes csalódás

Kriszta | 2020. február 8.

Először, mikor hallottam a játékrólm hidegen hagyott. Ugyan kit érdekelnek a csempék? Aztán kipróbálva üdítő élményként hatott. Szép és gondolkodtató. Imádom
Szép és szórakoztató

szandoo | 2020. január 30.

Ismét egy olyan játék, ami mindenkinél betalált. Nagyon szép, szuper tapintása van a csempéknek, élvezet ránézni és tapogatni őket. :D Gondolkodós absztrakt játék, ha valaki most ismerkedik a modernebb társasjátékokkal és egyedül áll neki a játékszabályokat átnézni, lehet elsőre kicsit bonyolultnak tűnik. Érdemes videó alapján megtanulni, vagy játszani valakivel, aki ismeri és elmagyarázza. Így pikk-pakk érthető lesz, több ismerősömnek mutattam meg és mindenki nagyon élvezte, kellett egy 3 kör, mire szépen ráéreztek a játékra. Még nagymamámnak is bejött, úgyhogy ez szintén az a kategória, amivel könnyen megszerettetheted a családtagokkal a modernebb játékokat. :)
Gyönyörű játék!

Csilla | 2020. január 25.

Annyira könnyen elcsábulok egy szép játéknak. Az Azul emellet nagyon élvezhető, kreatív.
Annyit hozzátennék, hogy sokan írják, hogy nagyon könnyű a játékszabályt elsajátítani. Szerintem kezdőknek annyira nem egyszerű, de abszolút teljesíthető feladat. Amikor valaki 1-2 max 3 oldalas játékszabályokhoz van szokva, számára soknak tűnhet, az igaz, hogy mikor már odáig eljutottunk, hogy na akkor játsszunk vele, az első játék alatt kiismertük a szabályokat. Szóval tényleg nem mondanám, hogy annyira nehéz, inkább, hogy kezdőknek elsőre ijesztő lehet, kell hozzá egy minimális elszántság. :D
Eddig ketten játszottuk, kíváncsi vagyok, hogy milyen lesz majd megtanulni a 3. és 4. főnek, akinek már mi magyarázzuk el, gyanítom, úgy egyszerűbb.
Absztrakt, de azért nem annyira.. :)

deadgarret | 2020. január 23.

Egyik legjobb családi játék, nálunk 12-től 75 éves korig mindenki szereti. :) Szép, egyszerű, okos - mi kell még? :)
Azul

Márton | 2020. január 12.

Ötletes, pörgős, stratégiai játék, amely kicsiknek és nagyoknak is megforgatja az agytekervényeit. Szívesen játszunk vele, ha előkerül, és szerintem így leszel vele te is, ha megvásárolod.
Pároknak ideális

Orsolya | 2020. január 11.

Abszolút élvezhető, kikapcsoló logikai játék. Négyen és hárman játszva is izgalmas, de szerintem párosan a legjobb. Ráadásul a játék kivitelezése is gyönyörű. Kíváncsian várom, hogy kipróbálhassam a Sintra üvegcsodáit is!
gyönyörű grafika, nyugis játék

Ábel | 2020. január 6.

Grafikára gyönyörű játék, és nagy mélységekkel rendelkezik, egyszerű taníthatósága és könnyedsége ellenére is. Egyik kedvenc absztrakt játékom. A csempék minőségiek, és jó érzés fogni őket. Külön tetszik a kis vászontasak a csempék tárolására. Az egyedüli negatívum a játékkal kapcsolatban a pontjelölő sáv kivitelezése, eléggé csúszkálós, illetve sok esetben kisebb nehézséget okoz a pontok lelépése. De ezt leszámítva egy zseniális játék, szerintem ár/érték arányban is megállja a helyét, hiszen ez egy életre szóló befektetés.
Több, mint aminek látszik

András | 2019. december 19.

Nagyon szép kivitelezésű "művészi absztrakt logika". Elsőre ránézésre nem tűnik túl bonyolultnak és még annyira izgalmasnak sem, de picit elmélyedve benne nagyon komoly taktikai mélységei vannak. Kellemes kikapcsolódás a rövid játékidő, egyszerű szabályai és nem túlagyalós felépítése miatt.
Nem az igazi

gelupapa | 2019. december 13.

Nagy izgalommal merültünk el a játékban. Először ketten próbáltuk ki, de közel sem hozta az elvárt szintet. Ennek ellenére nem adtuk fel és játszottunk vele négyen és meglepően sokat javult a játékélmény. Semmiképp sem egész estés játék, viszont egy bonyolultabb játék előtti bemelegítésnek vagy lazításnak abszolút megteszi.

Only registered users can write reviews. Please, log in or register

A játékszabály letöltéséhez be kell jelentkezned vagy regisztrálnod!