Nos, ez a játék olyan okosakat tesz próbára, akik nem csak egy területen kimagaslóak. Mert akinek penge logikájához nem járul kézügyesség, már vesztett is…
Gyors elme és biztos kéz
Dr. Eureka laboratóriumába kerestetnek ügyes kezű okostojások, akik gyorsan átlátják a helyzetet. Hogy miből is áll a feladatuk? Minden segítő három kémcsövet kap, bennük két-két narancs, lila és zöld golyóval – amúgy a csövekben négy golyó fér el kényelmesen.
Az egyik játékos felfordít egy feladatkártyát, amin három kémcső látszik, bennük a hat golyó – természetesen teljes összevisszaságban! Az asszisztenseknek tehát a kártyán látható állapotot kell összehozniuk úgy, hogy csőből csőbe gurigatják a golyókat, egyesével vagy többedmagával, az elsőből a másodikba, a harmadikból az elsőbe stb.
A feladat könnyűnek hangzik. De talán mindenki emlékszik a klasszikus feladványra, amikor a kecskét, a káposztát és a farkast kell átvinni egy csónakban a túlsó partra, de úgy, hogy egyszerre csak egyet lehet szállítani… No, így van ez ebben a játékban is: ránézésre egyszerű, aztán elkezdünk gurigatni, és rájövünk, hogy hoppá! ez nem jó, mert ennek legalul kéne lenni, amannak meg később kéne, ja, jó, akkor félrerakom addig a harmadikba...
Instabil vegyületek
Ráadásul ezeket a golyó formájú vegyszereket nem lehet kézzel érinteni, azaz úgy kell egyik csőből a másikba borogatni, hogy nem lehet hozzányúlni! És nem elég ám a kémcsövenkénti célállapotot összehozni, helyes sorrendbe is kell tenni őket. A legbiztosabb kezűek úgy is össze tudják ezt hozni, amennyiben a sorrend pont ellentétes, hogy a kémcsövet ügyesen a feje tetejére állítják. De vigyázat, ezek a vegyszerek drágák is, vagyis ha egy elgurul, akkor Dr. Eureka méregbe… – ez a játékos ebben a körben már nem kaphatja meg a feladatkártyát.
Az első játékos, aki összegyűjt öt kártyát, azaz öt pontot, nyert – és azonnal kezdődhet egy új játék, hiszen az egész maximum negyed óráig tart!
Apropó kártyák. A három kémcső asztallapon áll, fekete háttér előtt. Fekete, mert a kísérlet részleteit Dr. Eureka egy táblára írogatja – amit aztán a csíntalan asszisztensek néha átjavítanak. Barlangrajz-hangulat kézlenyomatoktól lábra kelt lombikig sok minden megjelenik ezeken a háttérrajzokon.
És ha azt hiszitek, ezek a gyermekded rajzok nem illenek komoly elmékhez, térjünk vissza a kezdő sztorihoz: Plutarkhosz Párhuzamos életrajzok című könyve szerint Arkhimédész egyáltalán nem szeretett fürdeni: „…ha nagy keservesen elhurcolták, hogy fürödjék meg és kenje be a testét olajjal, a tűzhely hamujába geometriai ábrákat rajzolt, és a testén mértani vonalakat húzgált olajos ujjával; látszott rajta, hogy leküzdhetetlen szenvedély rabja és valósággal a Múzsák foglya.”
Kidugott nyelvek és kopogó golyók
Aki beszerez egy Dr. Eurekát, könnyed és vidám játékhoz jut, amiben a megoldáshoz agymunka és mozgáskoordináció is kell, így biztosan megmozgatja vele mindkét agyféltekéjét. Már két fővel is játszható, legfeljebb néggyel, azaz családok kedvenc játékává válhat. Egy biztos: a szomszéd szobában alvó gyerek miatt rakjunk az asztalra terítőt, úgy kevésbé kopognak az elgurult elemek!
Tibaláj