Webáruházunkban sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk a weboldalhasználatra vonatkozó adataidat, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket te adtál meg számukra vagy az általad használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek.

Egys(z)avas kémhatás

Figyeltem, ahogy felnőtt emberek csillogó szemekkel vitték tonnaszámra a Dobble-t a boltból, mondván: olyan sok jót hallottak erről a partijátékról. Na persze, még nem ismerik a Mysteriumot… Ácsi! És a Dixit megvan? ConceptCash ’n’ Guns? A közismert, közkedvelt társasági játékoknak sora nem ér véget. Azt gondolnánk, nehéz ilyen klasszis játékok után újat felmutatni.

 

Fedőnevek

De most mégis új csillaggal bővült a partijátékok köre, sőt, egyből az első helyre rukkolt a BoardGameGeek olvasói szerint! A Fedőnevek (alias Codenames) tavalyi kiadás, és annak a Vlada Chvatilnak köszönhetjük, akinek a Space Alertet, a Galaxy Truckert és a Dungeon Lordot. Csakhogy ezek egyike sem partijáték. Mi az a nagy találmány, amit a Czech Games Edition most ebben a témában felmutatott?


Vidám csapatjáték hidegháborús környezetben

Mint minden partijáték, ezt is nagy(obb) társaságokra találták ki. Bár van két- és háromszemélyes verzió is, a játék igazából négy főtől lesz izgalmas. Két csapat játszik egymás ellen, azaz egymással szemben, mert praktikusan a két csapatvezető (kémfőnök) az asztal egyik oldalán van, míg a két csapat a másikon.

A történet: a kémfőnökök fel kell fedjék ügynökeiknek a teljes kémhálózatot. Minden kémnek fedőneve van, ezeket képviselik a fedőnévkártyák az asztal közepén. 25 kártyát kell kitenni, és a két kémfőnök kap egy közös kulcskártyát, ami megmutatja, melyik fedőnév melyik hálózathoz tartozik. Minden mögöttes tartalom nélkül van egy piros és egy kék csapat, ezeknek 8-8 nevet kell megtalálniuk, plusz a kezdő csapat még egy kettős ügynököt is (azaz nekik igazából 9-et). Rövid matek: marad még a huszonötből nyolc. Ezek nagy része ártalmatlan járókelő, de egy bérgyilkos is rejtőzik közöttük…

Fedőnevek - kémlapkák


A kém-lelés folyamata

Az első csapat kémfőnöke a kulcskártya alapján kikeresi a hozzá tartozó fedőneveket. Ezek mind egyszavas kifejezések: tárgyak, élőlények és tulajdonnevek. A kémfőnök fontos feladata az, hogy úgy tegyen egyszavas utalást saját hálózatának fedőneveire, hogy: 1) minél többet érintsen; 2) lehetőleg ne keverje bele a másik hálózat neveit.

Például ha a kék csapatnak része a „rigó” és a „répa”, fennhangon kimondhatja, hogy „gyerekvers – 2” (vagyis két fedőnévhez kapcsolódik az utalás) – csak ne legyen a többi kártya között mondjuk bárány vagy lúd, vagy nap… Az asztal túloldalán ülő csapat most átnézi a 25 kártyát, és megpróbálja kitalálni, melyikekhez illik a „gyerekvers”. Hangosan is megvitathatják, de a kémfőnök arcizma se rándulhat eközben. Ha megállapodott a csapat (akkor ugye szerinted is a répa, retek, mogyoró?), egyesével elkezdenek találgatni. Ha elsőnek a „rigót” mondják, a kémfőnök megkönnyebbül sóhajjal rárakhat egy kék kártyát, így már „csak” 24 kártya között kell keresniük. Ha másodiknak a „répát” nevezik meg, a kémfőnök már boldogan mosolyog, és egy újabb kék kártyát tesz rá. Jöhet a másik csapat.

Ha viszont elrontják, és másodiknak a „bárányt” nevezik meg, a két kémfőnök ellenőrzi, milyen színű a kódkártyán ez a fedőnév. Ha piros, a másik kémfőnök megjelöli egy piros ügynöklappal. Ha ártatlan járókelő, úgy egy nyájas honpolgár képe fogja a kártyát fedni. Mindkét esetben a piros csapat folytathatja a játékot. Ha viszont a bérgyilkosra hibáz rá a kék csapat, a játékot azonnal elvesztették…

Fedőnevek - kulcskártya és szókártyák


Tévedések vígjátéka

Talán páran azt gondoljátok e sorokat olvasva: ez mitől lesz szórakoztató? A játékszabály olvasása közben még mi is szkeptikusak voltunk, de ahogy elkezdtük játszani, óriásiakat derültünk rajta! Egyrészt az is jópofa, milyen utalásokat találnak ki a kémfőnökök, másrészt az is, hogyan lehet azokat félreérteni. Pláne, ha a főnökök nem veszik figyelembe, milyen más fedőnevekre illik az ő kulcsszavuk.

(Egyik kedvencünk volt a „hazai – 2”. Ránézésre egyértelmű volt, hogy az egyik kém a „pálya” lesz. Pedig a kémfőnök „Petőfi”-re és a „magyar”-ra gondolt…)

És mindehhez a verseny a két csapat között: az izgalom, ahogy a szemünk előtt szaporodik az ellenfél színe, és növekszik a nyomás a csapaton, sikerül-e a kémfőnök utalásaira ráhangolódni, no meg a fokozódó feszültség, amikor a kémfőnök kénytelen egyre több szót egy utalással felölelni.

(Amikor a „buszvezető – 3” szóról szépen kimagoztuk, hogy „úr”, „tábla” és „tér”… Ne kérdezzétek, honnan tudtuk!)

Fedőnevek - A piros csapat nyert!


Rugalmas lehetőségek, szigorú feltételek

Ami jópofa még a játékban, hogy lehet növelni a próbálkozások számát. Ha hibáz a csapat, és besül egy vagy két szó az egyik utalásnál, ugyan a következő körben már új utalást kapnak, de a régi alapján az egyiket (és csakis egyet) megpróbálhatják újra levadászni. Ilyenkor persze az is segíthet, ahogy fogynak a kártyák, hogy az új utalás kizár párat a lehetőségek közül, és könnyebben kézre kerül az előző körben kimaradt fedőnév.

Persze a játékszabály sok apró részletet tartalmaz, mit szabad és mit nem. Gondoljunk bele: a kiskapuk száma végtelen lehet, és az a játéköröm rovására tud menni, amikor a csapatok azon vitatkoznak, vajon ez most szabályos volt-e vagy sem. Nem lehet például arra utalni, hány betűs szavakat kell megtalálni. Nem lehet összetett szavakat használni, melyeknek része a keresett fedőnév. Nem ér az sem, ha a fedőnevet egyszerűen lefordítjuk egy másik nyelvre.

De ötleteket is ad, hogyan lehet a játékszabályokat ügyesen kihasználni. Rímek, hasonló hangzású szavak és kapcsolódó mozaikszavak mind érvényesek. Sőt, az igazán profik olyan kódokat használnak, amelyek egyik lerakott fedőnévre sem illenek. Unalom – 0. A felhőtlen szórakozás viszont – garantált!

Tibaláj