Webáruházunkban sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk a weboldalhasználatra vonatkozó adataidat, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket te adtál meg számukra vagy az általad használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek.

Evolúció

Az Evolúció neve és doboza is sejteti, hogy változatos és izgalmas játékot rejt. Feladatunk az, hogy állatfajok fennmaradását biztosítsuk a fajok küzdelmében. A dobozt kibontva rengeteg élelmet, a játékosok számánál jóval több fajkártyát és egy vastag pakli képességkártyát találunk. Hogy ebből mire és mennyire lesz szükség, senki sem tudhatja előre: nincs egyértelműen nyerő stratégia!

 

A játék kulcsa az alkalmazkodás, vagyis a folyamatos változás. Minden faj három képességet fejleszthet – védekezésül a ragadozó fajokkal szemben vagy az élelemellátás biztosításáért.  Fifikásan és körültekintően lehet csak fejlődni, de fajaink egymás segítségére is lehetnek: hol védelmet nyújtanak szomszédjaiknak (szimbiózis), hol figyelmeztetik őket a támadásra, de van olyan is, hogy a bőséges élelemből juttatnak számukra (együttélés). De nem szabad azt hinnünk, hogy fajunk elég erős már, mert egy aszályos év megtizedelheti a populációnkat. És ebben nem a szerencsés időjárás dönt, hanem a játékosok. Minden kör elején rejtve marad a mindenki által a közösbe adott eleség mennyisége, és hogy jut-e mindenkinek, az csak akkor derül ki, ha már eldöntöttük, mire használjuk fel a kezünkben lévő kártyákat. Új tulajdonságokkal ruházhatjuk fel fajainkat, vagy testméretüket növelhetjük meg, hogy védettebbé tehetjük őket a ragadozókkal szemben – illetve elkezdhetjük egy új faj nevelését.

A játék elején mindenki egy faj sorsát alakíthatja, de a későbbiekben akár többet is indíthat – észvesztő módon akár saját, fejlettebb fajainak éléskamrájául! Az Evolúció érdekessége, hogy bármely faj ragadozóvá válhat – és vissza is változhat békés növényevővé, vagyis a képességkártyákat akár el is dobhatjuk, hogy újaknak adjunk helyet. Persze a faj ragadozóként sincsen biztonságban, se a többi ragadozótól, sem a növényevőktől: azok kifejlesztett képességeikkel komoly veszélybe taszíthatják a ragadozó fajok jövőjét, vagy a falka méretét. Érdekes kombináció az a növényevő, aki nem veti meg döghúst…

(De van itt más érdekes kombináció is, például fára mászó teknős, vagy szarvakkal védekező üreglakó. Vagyis az evolúció irányításában teljesen szabad kezet kapunk; a játék kitalálói még meg is toldották ezt a tréfás helyzetet: a mellékelt névtáblázattal latin nyelvű besorolást is adhatunk saját fajainknak. Akinek van dinó-korszakban lévő kisfia, vagy még emlékszik erre az időszakra, élvezetes órákat is eltölthet a névalkotással!)

Minden kör elején újabb lapokat kapunk, amelyekkel módosíthatjuk a fajok képességeit, vagy javíthatunk védettségükön, duzzaszthatjuk a populáció méretét. Minél több fajba lehelünk életet, annál több lapot húzhatunk – de vigyázat, az új fajokat is megfelelően meg kell védeni!

Ha úgy érezzük, hogy abban a körben már mindent megtettünk fajunk fennmaradásáért, irány az itató! Ahogy felfordítjuk a korábban kiválasztott élelem-lapokat, kiderül, jut-e elég eleség, vagy a populációk zsugorodni kezdenek (ami igen fontos, mert a végén a pontszámba ez is beleszámít!). És az itatónál (etetőnél) nem csak ennivaló várja a fajokat, a ragadozók is itt állnak lesben! Nekik is van esélyük, hogy alkalmazkodjanak az új védekezési módokhoz: vadászhatnak falkában, támadhatnak lesből, megtanulhatnak ők is fára mászni. Egy bizonyos: a húsevők növényi táplálékot nem ehetnek, és ha éhesek, akkor is nekirontanak a növényevőknek, ha azok szarvai megtizedelik a populációjukat...

És a populációk bizony zsugorodnak, ha nem sikerül elég ennivalót szerezni, végső esetben akár ki is halhat a faj, és vele vész az a pontszám, amit a populációjuk és a képességkártyáik darabszáma ad ki. Bizony, kezdhetjük elölről a faj fejlesztését. Aggódni azért nem kell: amit a kihalt faj már elfogyasztott, nem vész el. Sőt, a gyomrokban eltűnt eledel képezi a gerincét a végső pontszámnak – és a trükk az, hogy aki nem tartja számon a saját és ellenfelei pontszámait, nem is tudja megszámolni, mert a gyomrokat kis (nem átlátszó) szövetzacskók képezik.

A játék nagyon élvezetes, összetett, változatos. Egyszerre kell arra figyeljünk, hogy tudjuk pontjaink számát figyelni, és a többi játékos szép színes kártyái milyen veszélyt jelenthetnek erre. Mert nem csak a doboz fedele, a kártyák és kiegészítők is szépen illusztráltak, jól illeszkednek a játék hangulatához. Már két fő is játszhatja, a játékosok száma akár hat is lehet – erre az esetre a készítők kicsit gyorsították a menetet, hogy ne kelljen annyit egymás döntésére várni. Kicsi praktikum: arra is gondoltak, hogy fajkártyák forgathatóak, azaz akár vízszintesen, akár függőlegesen is kezelhetjük őket, így jobban tudunk a zsugorodó hellyel gazdálkodni.

Tibaláj