Five Tribes: Naqala dzsinnjei

Normál ár: 16 990 Ft

A Te árad: 16 141 Ft

Értékelés:  (5.0)
Öt törzs vándorol a sivatag oázisai között – kikkel lehet több pontot szerezni: a zöld kereskedőkkel vagy
a kék építőkkel?
Egy összetett stratégiai játék, amelyben az ősi kalaha játék mechanizmusát használva ötféle módon
tudunk pontot gyűjteni – vagy a többieket megakadályozni ebben. Minden mozgatás végén elvehetjük
az utolsó lapkáról az egyik törzs embereit, akik segítenek nekünk: a vezírek pontot adnak, az orgyilkosok
bábukat vonnak ki a forgalomból. Ha ügyesen mozgattuk az embereket, akár az oázist is megszerezhetjük.
Egy klasszikus stratégiai játék – végre magyarul!

A teve, a dzsinn és a gesztenye

Vár Ezeregyéj! Fátylak, turbánok, sok-sok homok, karaván sajt (ugye?), szitár, vízipipa, olajlámpás. Valamint némi számolgatás, izgalmas hajsza a legjobb kínálkozó lehetőségekért, a pálmás oázisokkal tarkított sivatagban, ahol a homokbuckák között paloták emelkednek, az árusok egzotikus portékáikat kínálják, és… És dzsinnek. Sok-sok dzsinn.

 

Vágjunk is bele, vagyis kezdjük az elején: a játékossorrenddel. Ezt licittel határozzuk meg. A nagy kérdés: mennyit ér meg nekem, hogy első legyek? Egy aranyat? Hetet? Egyértelműen jó elsőnek lenni? Nos, attól függ, ki után vagyunk az elsők. Sokszor ez a nem mindegy.

Mit keres a gesztenye a sivatagban?

A saját körünkben ugyanis három dolgot teszünk: felmarkoljuk az összes meeple-t (figurát) az egyik - bármelyik - lapkáról, majd elnavigálunk velük egy másik lapkáig, ahol van a felmarkoltak közül legalább az egyikkel azonos színű figura. Mindeközben minden egyes lapkára, amin áthaladunk, leteszünk egy figurát. Végül, az egy mellé, ami a kezünkben maradt, felmarkoljuk a vele azonos színűt, onnan, ahova érkeztünk, és aktiváljuk a törzsük képességét. Aztán, ha ez megvolt, az adott helyszín - a lapka, ahová érkeztünk - képességét is aktiváljuk.

Tehát, ha a lapkán, amiről indulok, négy meeple van, egy piros, két kék és egy zöld, akkor egy ettől négylapkányi távolságra mehetek, ahol van piros, kék vagy zöld. Ha a szomszédos lapkára lerakok egy pirosat, akkor ott már eggyel több lesz, tehát a következő játékos, aki onnan indul, már csak pont eggyel távolabbi lapkára érkezhet, viszont akár olyanra is, ahol van piros. Egyetlen lépéssel megannyi lapka által kínált megannyi lehetőséget változtatunk meg. Így előfordul, hogy néha egészen jó lehetőséget alakítunk ki a saját ellenfeleink számára. Ilyenkor hangzik el, hogy: "Na tessék, kikapartad neki a gesztenyét."

Itt azért azonnal le is szögezem: a Five Tribes - Naqala dzsinnjei egyáltalán nem átláthatatlan, sőt! Kifejezetten könnyen átlátható, és tapasztalataim szerint a legkülönbözőbb játékosok is pillanatok alatt észrevesznek egy-egy jó helyzetet, igaz, a profik általában még jobbakat találnak.

 

Five Tribes

 

Miután azt az egy meeple-t eljuttattuk egyik homokbuckától a másikig, és felvettük mellé onnan a vele azonos színűeket, aktiváljuk a törzsi képességét. A játékban öt törzs képviseleti magát: a vezírek, a vének, az építők, a kereskedők és az orgyilkosok. A vezíreket gyűjtjük, mert pontot érnek a játék végén, a vének hasonlóképp, és velük szerezzük meg a dzsinneket, valamint némely dzsinnek képességének aktiválásához is rájuk van szükség. Egyszóval fontos szerep az övék. Miért?

Nos, a játék alcíme "Naqala dzsinnjei". Nem véletlenül. A dzsinnek erősek, pontot is hoznak (gyakran annyit, mint egyik-másik megszerezhető terület), és ami azt illeti, ők adják a játék stratégiai aspektusát.

Ami a sivatagban zajlik, az nettó taktikai játék. Maximum két-három játékos lépéséig tudunk kalkulálni, hogy merre lesz helyzet a "táblán". A dzsinnek képességei viszont felülírják azt, hogy számunkra mi lesz a legjobb helyzet.

Az építők a megszerzés pillanatában hoznak pontot, attól függően, hogy honnan vettük el őket és mennyit belőlük, a kereskedőkkel pedig a piacról vehetünk el árukat, amikből minél többfélét szedünk össze (set collection), a játék végén annyival nagyobb lesz az áruink értéke. Az orgyilkosokkal pedig egy másik meeple-t tudunk eltenni láb alól (vagyis... a játékasztalról), akár olyat, amit az ellenfelünk gyűjt, akár olyat, ami útban van a táblán. így megy ez. "Aki sandának lát, hamar tőrhegyre tűz..."

Aztán jön a lapka akciója, amivel vagy palotát, vagy pálmát rakhatunk fel (értékesebbé téve a területet, amit egyébként meg is lehet ám szerezni), vagy további árukat szerzünk, vagy dzsinneket vásárolunk.

Ez a játék tulajdonképpen olyan, mint egy édességbolt. Megannyi finomság közül válogathatunk (és finomságok alatt itt a különböző pontszerzési lehetőségek garmadáját értem), vagy behabzsolhatunk egyszerre mindenből, csak ha így teszünk, az könnyen megfeküdheti a hasunkat: ha mindenből akarunk egy kevés pontot csinálni, akkor semmiből sem leszünk különösebben erősek, és úgy összecsomagolnak a többiek, mint tíz deka datolyát.

Five Tribes

Még pár szó a dzsinnekről

Bár a dzsinnek elvileg füsstelen tűzből lettek teremtve, Robin Williams Genie-jét emlékeinkbe idézve azért látunk némi füstöt gomolyogni. De vajon tör-e majd föl füst a fülünkből is, vagyis leég-e a processzor, na szóval: agyéget-e a játék vagy sem?

Nem. Ha nem akarjuk. És ez az egyik legszebb dolog a Five Tribesban: intuitívan és lazán játszva is nagyon szórakoztató, maximális játékélményt nyújt, de ha komolyan akarjuk venni, akkor egész komoly agytornát is találunk benne.

Apropó, dzsinnek: nézzétek meg azokat a mesteri illusztrációkat! Guillermo del Toro megnyalná a tíz ujját (vagy a két szemét) egyik-másik után.

Hát ennyit a játékról, fügehéjban. Zárásul, csak annyit mondanék:

"Jöjj el hát, sose félj,

- csak a szőnyegig ér -

Hiszen itt vár rád ezeregy éj"


Woland

Értékelések átlaga 


(5.0)

Közönségdíjak

Kezdőknek ideális 5
100% (6)
Rendezés:
Eddig összesen 6 értékelés
Five Tribes

Dávid | 2018. december 11.

Five Tribes-ban minden játékos egy vándort alakít, a cél pedig az, hogy a játék végén elnyerjük a trónt, azaz, hogy minél több győzelmi pontot gyűjtsünk be. Segítségünkre lesznek a különböző képességekkel rendelkező törzsek és a megidézhető dzsinnek. A játék elején 6*5-ös formában kell a megkevert tájlapkákat lehelyezni, amiken egyrészt van egy pontszám, illetve egy akció lehetőség. Ez után a zsákból mindegyik lapkára 3-3 random kihúzott figura kerül, melyek öt különböző színben találhatóak meg (ezek a törzsek). Nagyon leegyszerűsítve, a játék lényege az, hogy minél jobban tud mozgatni ezeket a figurákat, lapkáról lapkára kell őket pakolni úgy, hogy a céllapka minden azonos színű emberét felhasználhatod, továbbá a törzs képessége után lehetőséged van a céllapkára nyomtatott akciót is végrehajtani. Mindegyik törzsnek értelemszerűen más és más képessége van: valamelyik pénzt ad (amivel megvásárolhatod többek között a kezdőjátékos szerepét), valamelyikkel tárgyakat vásárolhatsz (amiből minél több különbözőt gyűjtesz be, annál több pontot érnek) és van, amelyikkel megölhetsz egy figurát a tábláról, vagy egy másikat, valamelyik játékosnál, így elvéve tőle a pontokat. A játék legnagyobb erőssége az, hogy mindegyik törzs nagyon hasznos, viszont abszolút a játékosra van bízva, hogy hogyan balanszírozza ki a lehetőségeit. Mindenre érdemes odafigyelni és egy-két lépés kulcsfontosságú lehet, hiszen az egy dolog, hogy magadnak jót okozol, de lehet úgy alakítod át a figurák helyzetét, hogy az utánad következő játékosnak még nagyobb lehetőséget nyitsz meg, kérdés, hogy észre veszi-e. És ez a játék egyik árnyoldala: az analízis paralízis veszélye. Tipikusan olyan játék, amiben minden lehetőséget számba kell venni, hogy maximalizálni tud a pontjaidat, ez a helyzet pedig konstans jelen van a játékban. Ha ezt csinálom, az 10 pont, de azzal Lalinak hozok 5 pontot, viszont, ha ezt rakom oda, akkor... És ez mehet hosszú perceken keresztül. Ha valaki allergiás az ilyenre, az messze kerülje el a játékot, viszont, ha te sem bánod, hogy egy-egy lépésedet alaposan meg kell fontolnod, mindenképpen csapj le rá! Az újrajátszási faktor a véletlen lapkák és figura összeállítás miatt szinte végtelen, a stratégiai útvonalak úgyszintén, arról nem is beszélve, hogy tipikusan olyan játék, ami rengeteg mindent ad, nincs olyan lépés, amivel ne nyernél valamit, a kulcs viszont az, hogy megtaláld azt a kombinációt, amivel a legtöbbet nyerhetsz. Az interakció is magas, és ami plusz pont, hogy a bérgyilkoson kívül igazából nem tudsz a másikkal közvetlenül kiszúrni, maximum úgy, hogy olyan lépést teszel, ami egyrészt neked is hoz valamit a konyhára, de a másiknak mégse olyan sokat.

A játék egyik legnagyobb hibája a már említett dzsinnek. Véleményem szerint nincsenek túlságosan kibalanszírozva, míg az egyik azt tudja, hogy pl. a zsákból húzhatsz 3 figurát és lerakhatod valahova, addig van olyan szellem, aminek ha használod a képességét, a dzsinnpakli felső három lapja közül választhatsz egyet és az a tiéd lesz, ami egyrészt újabb akciólehetőséghez segít hozzá, nem utolsó sorban pedig pontot hoz. Nyílván a tapasztaltabb játékosok sok dzsinnt ki tudnak használni, de a játék egészére jellemző, hogy egy kezdőnek nincs sok esélye egy vérprofi ellen, ugyanis a szerencsének leginkább az előkészületek során van jelentősége, maximum még a piac és dzsinn kínálatnál.

Ennek ellenére viszont, aki kedveli az agyalós, nem agresszión alapuló interakcióval párosított, minden oldalról kitesztelt (a játékossorrend licitálós mechanizmusa is már csillagos ötös!) családi, de azért bőven mély stratégiai/logikai mélységekkel rendelkező játékokat, az azonnal rakja kosárba, nem fogja megbánni. A játékelemek minősége kifogástalan, a grafika és az anyaghasználat kitűnő, az insertnél mindennek megvan a maga helye stb. Az ára elsőre talán kicsit magasnak tűnhet, de tényleg egy olyan klasszikus játék, ami 10-20-30 év múlva is éppen olyan újszerűnek fog hatni, mint megjelenésekor. Ketten is remekül működik, bár akkor talán kicsit nagyobb hangsúly helyeződik a licitálásra (egymás után kétszer jönni hatalmas előny lehet), de épp olyan jól működik hárman, négyen is (hárman talán a legjobb). Viszonylag gyorsan lemegy (előkészülettel, játékkal, elpakolással kb. másfél óra).
Ne hidd, hogy vezetsz

Balázs | 2018. november 19.

A Társasjátékok Ünnepén sikerült kipróbálnunk a játékot és nagyon tetszett. Maga a csomag, a figurák, a kártyák, a mező lapkák mind jó minőségűek. Eleinte könnyű elveszni a sok kis figura közt, de ez persze idővel változik. Komoly licitháborúkba torkollik egy-egy taktikázós kombináció felépítése, ha az ellenfeled is szemfüles. A stratégia is színes palettán mozog: kinek lesz több árucikke, kinek több dzsinje, oázisa, palotája, vezére, vajon elég lesz ez vagy az? A játék végén derül ki minden, nem érezhető az, hogy jaj ő de nagyon elhúzott, vagy fordítva, hogy HÁHÁ de mennyire vezetek, a végjáték tartogat még egy két meglepetést.
Maja

Zoltán | 2018. november 11.

Egy nagyon régi játékra emlékeztet. Talán Maja a neve. Hangulatos, szép játék. Bár eleinte kicsit zavaros és átláthatatlan a terep, de 1-2 parti után már ráállt a szemem. Szerintem sokáig nem fogjuk megunni.
Összetett, de mégis egyszerű játék, imádom!

K.János | 2018. augusztus 19.

Nemrég volt szerencsém kipróbálni ezt a játékot és bevallom, nagyon megszerettem. Nem mindennapi mechanikája van, ez már egy nagy előnye. A játék tartozékai szépen kidolgozottak, a grafika és a témaválasztás is nagyszerű.
A legjobban azt tetszett benne, hogy tényleg sok mindenre kell figyelni és több vonalon is taktikázhatunk. Pl. van aki a piackártyák gyűjtésére megy rá, van aki a dzsinnjeit használja ki minél jobban, de én pl megpróbáltam kicsit előre is tervezni a bábu lerakásaimkor. Igaz, sokszor megtörténik az, hogy az eltervezett lépéseinket valaki a saját lépéseivel keresztbe húzza, ezért mindig legyen egy B tervünk! :)
Az összetettsége ellenére nem egy nehéz játék, igazán szórakoztató és izgalmas. Rendkívül nagy az újrajátszhatósága és 1 körnél biztos nem fogtok megállni! Ajánlom!! :)
Öt törzs

Noémi | 2018. július 19.

Kiváló külső , tökéletes belső.
Akár ketten és többen is jól játszható játék. Nagyon könnyen tanulható szabályzat , a mindig változó tábla és azon lerakott játék elemek állandó változatos játékot, lehetőséget biztosít. Szóval a leírást nem folytatva... mindenkinek teljes szívvel ajánlom.
Isten hozott a meeple dzsungelben...

bumbi | 2018. március 4.

A Days of Wonder-től megszokott igényes, színes-szagos gamer játék, ami egyedi mechanikájával kiemelkedik az átlagból. Picit el lehet merülni a lehetőségek tengerében, de idővel megtanulunk úszni bennük. :)

Csak regisztrált vásárlók írhatnak véleményt. Lépjen be vagy regisztráljon.

A játékszabály letöltéséhez be kell jelentkezned vagy regisztrálnod!