A kezdőjátékos az előtte lévő lapokból most ki kell válasszon egyet, és a rajta szereplő eseményről el kell döntse, korábban vagy később történt, mint ami a kezdőlapon látható. Választása szerint leteszi a kezdőlap elé vagy mögé az idővonalba, majd felfordítja. Ha nem jól tippelt, el kell dobnia a lapot, és helyette újat kell húznia. Ha jól döntött, a lap a helyén marad. Így a következő játékos már három helyre teheti le a kiválasztott lapját: legkorábbra, legkésőbbre – vagy épp a két korábbi kártya közé!
Ahogy haladunk a játékban, egyre nehezebb a feladat, hiszen hiába emlékszünk rá, hogy a Titanic valamikor a XX. század elején süllyedt el, ha már ott van az első világháború kezdete, a rajzfilm feltalálása és az Atlanti-óceán első átrepülése is…
Tévedni vidám dolog
Hogy mi adja a játékélmény alapját? A gondolkodás, a döntés súlya, feszültsége, majd a döntés után a megkönnyebbülés, avagy a nevetéssel feloldott bosszúság, hogy melléfogtunk, rosszul emlékeztünk. Persze ugyanezt a másik döntésénél is átérezzük – persze nem akkora súllyal.
Ez az élmény az elején játékos, bevezető hangulatú, később viszont már minden lap lerakását nagyon meg kell fontolni, csevegve, hangosan gondolkodva, a többiek arcrezdüléseit figyelve morfondírozunk, vajon hova a nyavalyába rakjuk le a kezünkben lévő utolsó vagy utolsó előtti kártyát…
Nem kvízjáték! Senki sem biztos győztes!
Persze ilyenkor felmerül a szokásos kétely, ami főleg kvízjátékoknál veheti el sok ember kedvét: minek üljek le Tibivel játszani, keni-vágja a történelmet, biztos ő nyer. Nos, hiába tudja Tibi, hogy 800-ban koronázták meg Nagy Károlyt, bármilyen jó történelemből, attól még nem feltétlen fogja tudni, mikor találták fel a kosárlabdát, mikor volt az első ejtőernyős ugrás és mikor fedezték fel az első gabonakört.
Mert a Timeline: Történelmi események ilyen témákat tartalmaz. Az Általános ismeretek viszont még ennél is tovább megy. Ember legyen a talpán, aki kiismeri magát az automata esernyő vagy a teafilter feltalálása, az Alice Csodaországban bemutatása és Sherlock Holmes első megjelenése között…
Akinek pedig megtetszik a játék ismeretekre támaszkodó tippelgetős élvezete, az újabb szintre léphet a Találmányok már igazán zavarba ejtő eseményei között. Izgalmas utazást tehetünk vele az időben, és komoly meglepetések érnek minket, amikor kiderül, mikor találták fel a tengeralattjárót, alkották meg az első nyílpuskát és ágyút, mikor főztek először gőzkuktával, mikor kommunikáltak a süketek először jeleléssel, mikor játszották az első szerepjátékot vagy használtak először egeret számítógéphez.
És aki azt hiszi, már nem tudunk több meglepetést okozni, annak kellemes meglepetésekben lehet része…
Határ a Csillagos ég!
Nem véletlen a nagy C. Mert nem csak a Timeline: Zene és mozi készült felnőtt játékosok számára, hanem a Star Wars is! Bizony, gyermekkorunk meghatározó filmtrilógiáját is megtaláljuk a Timeline sorozatban. Gyermeki lelkesedéssel vehetjük kezünkbe a fehér dobozt, melyen Darth Vader, rohamosztagosok és TIE-vadászok egyaránt szerepelnek.
A játék lényege ugyanaz: rakd sorba az eseményeket! Persze nem a lépegető feltalálása és a Hoth melletti csata dátuma az, amit a kártyákon látunk. És aki azt hinné, hogy szívünk csücskének minden részletére emlékszik, és kisujjából kirázza az időrendi sorrendet, meglepetések fogják érni… Persze, azt mindenki tudja, mikor mondja Obi-van, hogy „Nem ezek azok a droidok, amiket keresnek!”, vagy Ackbar admirális, hogy „Ez csapda!”. De ki tudná megmondani, mikor mondja Leia hercegnő Han Solo-nak: „Inkább csókolok meg egy vukit”, és mikor csókolja meg végül? Vagy hogy mikor melyik birodalmi tisztet fojtogatja Darth Vader, és mikor mondja azt Boba Fettnek: „...élve akarom őket. Nem darabokban!”?
Állati időutazás – dinós Cardline!
A Cardline sorozat két dologban tér el a Timeline-októl. Egyrészt fiatalabb játékosok számára készült, gyerekbarát kártyamérettel, másrészt számukra izgalmasabb témákban – ez persze nem azt jelenti, hogy felnőttek számára túl könnyű a játék. Aki már találkozott a Cardline: Állatok-kal, tudja, hogy itt állatfajok helyét kell megtalálni a sorban. Persze évszám itt nem játszana, ezért a gyerekek választhatnak egyet a kártyákon lévő három információból. Ők döntik el, hogy adott partiban a kártyákat az állatok mérete, súlya vagy várható életkora szerint rakják sorba.
A Dinoszauruszok ugyanígy működik, de itt a várható életkort egy paleontológus sem merné megsaccolni. Helyette őstörténeti korokban utazhatunk: egy színes skála szerepel a lap szélén, ez mutatja meg, melyik korban élt az adott őslény. A legtudorabb gyermekeink mellett bizony a felnőtt korosztályt is próbára tehetjük vele. Ebben a játékban ugyanis az a (kis)legény a gáton, aki tudja, repülhetett-e egy légtérben a Pteranodon és az Archeopteryx, vagy hogy a Stegosaurus vagy a Triceratops nehezebb-e. A 110 kártyán nagyon sok őslény nyüzsög, kihívás ez kicsiknek és nagyoknak egyaránt!
2 in 1 – szórakozás és művelődés egyben!
Mert ez a Time- és Cardline játékok nagy varázsereje: még ha azt is hisszük, hogy tudjuk, sokat tanulhatunk belőle. Még akár iskolai tanuláshoz is jó gyakorlás! És ugyanakkor könnyed, vidám szórakozást nyújt, nem csak kisgyerekes családoknak, de baráti köröknek is!
Tibaláj