Sőt, vannak, akik a társasjátékokat is elutasítják, de ugyanakkor sakkoznak, dámáznak, malmoznak gyanútlanul, nem is sejtve, hogy azok is társasjátékok. Ha van ilyen ismerősöd, akit szeretnél bevonni a modern társasjátékozásba, mert tudod, hogy tetszene neki ez a világ, legegyszerűbb ha megmutatod, hogy a mai napig készülnek kiváló darabok abban, műfajban, amit szeret. Mert letisztult, tökéletesen absztrakt, de mechanizmusában mégis izgalmas és taktikus játékok bizony akadnak a modernek között is.
Azokat a játékokat, amelyeknek nincs tematikája, vagyis nem helyezik el magukat egy világban vagy történetben, hangulati eszközökkel nem igyekeznek a játékosokra hatni, általában csak absztrakt játékoknak nevezzük. Igazságtalan lenne azt állítani, hogy csak a régivágású játékosok kedvelik őket, van ugyanis az absztraktokban valami letisztult szépség. Sok társasjátékos éppen ezt keresi. Vannak, akik szeretnek elmerülni egy világban, vannak, akik sztorikra éheznek, vannak akiknek az az első hogy nevessenek, hogy a játék összehozzon egy társaságot. De vannak, akiket épp a játék mechanikai szépségében gyönyörködnek.
Azt se felejtsük el, hogy akadnak különlegesen népszerű absztrakt társasjátékok, amik túlnyújtóztak a műfaj szokásos közönségén, és társasjátékosok széles tömegeinek szívébe lopták be magukat. Ilyen például az Azul. De lépjünk most mégis a letisztult, faelemes, minél kevesebb szabályra szorítkozó játékok felé, amik azt a jó öreg, klasszikus táblás játék érzetet adják.
A híres absztrakt-trió: Quoridor, Quarto és Pylos
A Quoridor (kis szintaktikai csalással: corredor vagy corridor, azaz “folyosó”) egy 2-4 fővel játszható játék, alapesetben, követve a hagyományos táblás játék felállást, ketten játsszák egymással szemben. A játékosok célja, hogy a négyzethálós tábla egyik végéből indított bábujukat eljuttassák a tábla másik végébe. Mindeközben falakat helyeznek le a táblára, folyosókat (összességében egy labirintust) emelve, amivel a saját bábujuk útját könnyíteni, az ellenfelet nehezíteni igyekeznek. A labirintus menet közben emelkedik, vagyis azzal párhuzamosan épül, hogy a bábuk mozognak. A játék ezért mindig más és más lesz, és minden új tanulsággal új irányba lehet elindulni a tábla egyik vagy másik végén.
Quoridor
A Quarto (ismét kis ferdítéssel: cuarto, vagyis “negyedik”) lényege, hogy a játékos egy sorba lerakja a negyedik olyan elemet, amelynek az ott lévő másik hárommal van egy közös tulajdonsága. Minden elemnek négy tulajdonsága van: lehet teli vagy lyukas, világos vagy sötét, hengeres vagy szögletes és magas vagy alacsony. Ebből könnyen kiszámolhatjuk, hogy összesen kettő a negyediken, vagyis 16 különböző elem van a játékban. Ezeket éppen egy 4x4-es mezőn helyezzük el. Eddig ez persze csak egy szűk, többrétű amőba lenne. A csavar azonban az a játékban, hogy az éppen lehelyezésre kerülő elemet az ellenfél adja a játékos kezébe.
Quarto
A Pylos (ami ugye majdnem piles, azaz “halmok”) lényege, hogy világos és sötét golyókból felépítsünk egy 4x4-es alapú gúlát. A játékosok felváltva következnek, és aki a tetejére felrakja az utolsó golyót az nyer. Elég nyilvánvaló, hogy az nem lehet a kezdőjátékos, ha felváltva jönnek, gondolhatnánk, ha nem sejtenénk, hogy itt is lesz valami csavar. Amikor ugyanis kialakul egy 2x2-es figura, annak a tetejére rakhatunk egy golyót. Ezt a golyót viszont a készletünk helyett a gúlából is elvehetjük (hogy feljebb rakjuk), ha el tudjuk úgy venni, hogy a gúla ne boruljon össze. Ha pedig saját színből sikerül kialakítani egy négyest két saját golyónkat levehetjük a gúláról, így borítva meg a golyók egyenlő elosztását.
Pylos
Mindhárom játék rövid játékidővel, egy perc alatt elmondható, könnyen érthető szabályokkal rendelkezik. A játékmenet mindegyik esetében épp ezért nagyon intuitív, könnyű ráérezni. Emellett mindegyikre igaz, hogy egyszerű faelemeik gyönyörűen lettek megmunkálva. Jó érzés rájuk nézni, jó kézbe venni őket, mert elegánsan letisztultak.
Aztán ha a tiszta, faszínű elemekkel építkező darabok modern klasszikusai is ott sorakoznak már a polcon, miért ne próbálkoznánk meg egy jó Azullal? Onnantól aztán úgy sincs megállás. :)
Woland