De ilyen akadály minket nem riaszt vissza
Együttműködős játékok – ha még nem fűti őket a harci láz!
Elsőnek azt a kört ajánlanám, amiben nem érheti kudarc a gyereket, ha esetleg nem ő nyer: ez a kooperatív játékok világa! Ebben is óriási a szórás: fejtörős-gondolkodóstól a könnyed, könnyesre-nevetősig.
Ez utóbbira jó példa a Magic Maze – Fogd és fuss! Képzeljétek el, hogy mindannyian együtt kell irányítanotok 4 legatyásodott mesehőst, hogy egy fantasy-plázába betörve felfedezzék azt, és a következő kalandhoz szükséges felszerelést ellopják. A játék nincs körökre osztva, bárki bármikor hozzányúlhat a négy bábu egyikéhez – de csak abba az irányba mozgathatja, amelyik számára megengedett! Sietnük is kell, mert az idő gyorsan telik (azaz pereg, homokórába zárva). De most jön a lényeg: útközben nem beszélhetnek egymással, nem mutogathatnak egymásra, hogy „na, most neked kéne lépned EZZEL a bábuval”. Csak egy „csinálj már valamit!” bábut állíthatnak az elé, akinek az akciójára éppen várnak.
Hasonló a zűrzavar a Gépregényben: a játék oldalain egy-egy zárlatos háztartási robotot kell irányítaniuk, képes felükkel lefelé fordított programkártyákkal. Igen: oldalain-t írtam, ugyanis a dobozban tábla helyett egy spirálfűzött könyvet találtok, amelynek minden oldalpárján új, egyre nehezebb kihívásokkal találjátok magatokat szemben. De hogy miért kihívás ez? Mert azt látom, hogy a másik játékos egy előre-hátra mozgató kártyát rakott le, de nem tudhatom, egyet, kettőt vagy hármat lép tőle a robot. Ja, és persze azt sem, hogy előre vagy hátra… Egymásra kell tehát hangolódni, hogy ráérezzünk, a többiek milyen úton akarják a robotporszívóval összeszedni a szőrnyuszkókat, vagy a virágokat meglocsolni a robotméhecskével.
Jóval nagyobb a tét a Dr. Fondor és az idő fellegvárában: a gonosz tudós a világ leghíresebb műkincseit lopta el, hogy örökre eltüntesse előlünk! Ezt kell megakadályozzuk, és kastélyába besurranva, ajtókat kinyitva és szobáról szobára haladva, csapdákat kikapcsolva kell őket egyenként megmentsük. De nem csak az idő dolgozik ellenünk, Dr. Fondor is fel-alá mászkál, és újra becsukja az ajtókat, bekapcsolja a csapdákat. A feladatot csak a játékosok által játszott karakterek különleges képességeinek összehangolásával tudják megoldani.
A Beyond Baker Street: Sherlock Holmes árnyékában témáját tekintve könnyedebb, de komolyabb agymunkát igényel. Nyomkártyákat kell 3 pakliba kijátsszatok, hogy a pakliban lévő lapok értéke elérje a célszámot, és mindezt kevesebb fordulóból, mint Sherlock Holmes tenné. De az igazi csavar a történetben az, hogy saját lapjait senki sem látja, csak a többiek tudnak segíteni, mely kártyáink kékek vagy hármasok. Innentől logika és kommunikáció: melyik állásnál melyik játékosnak segítek, és melyik lapjairól adok neki információt.
Könnyed csaták – családi stratégiai játékok
Ha már készek a gyerekek összemérni tudásukat a szülőékkel, akkor jöhetnek az egymás ellen játszott játékok – győzzön a jobbik! Persze nem muszáj rögtön egy többórás, összetett játékba berángatni őket…
Kezdetnek mondjuk elég egy negyedórás birodalomépítés. Bizony, a 2017-es Év Játéka Kingdomino-ra gondolok! De vigyázat, sokkal többet tud ám ez a játék, mint a szójátékos nevében rejtőző klasszikus pöttyös-lapka rakodós móka. A játékosok egy szigorúan 5x5-ös területen gazdálkodhatnak, és új területlapkájukat (dominójukat) csak akkor illeszthetik valahol királyságuk területéhez, ha az legalább egyik felével kapcsolódik egy ugyanolyan területhez. A végén egy terület annál értékesebb, minél nagyobb egy terület – de csak ha van a területen korona is! Ám egy koronás lapka magasabb sorszámú, mint egy korona nélküli, és aki azt választja, a következő fordulóban később jut lapkához…
A Csillagvadászok egy könnyed versenyfutás… akarom mondani versenyzuhanás a világűr egy csillagporral pettyezett szegletében. A játékosok figurái nem állnak, hanem fekszenek, és arra zuhannak, amerre éppen a talpuk áll. És hogy merre fordul a talpuk, a kezükben lévő mozgáskártyák határozzák meg! De vigyázat: nem elég, hogy ügyesen gyűjtögeted a csillagport, arra is ügyelj, hogy a többiek mikor pottyanhatnak a fejedre, mert abban az esetben nem csak kilöknek a játéktérről, de még egy csillagporral is megrövidítenek.
Az űrben kóricálunk a Kozmosz művekben is – sőt, mi magunk alkotunk galaxisokat! Galaxisainkban három bolygótípus fordul elő, és minél több van belőlük egy-egy külön űrszektorban, annál többet kapunk abban a fordulóban. Plusz a leghosszabb aszteroida-pályánkért. Csakhogy a játék végén nem a 4 pontszámot adjuk össze, hanem a 3 bolygó közül a leghátul kullogó pontszámát + az aszteroida pontszámát! Ráadásul a fordulónkénti 9 galaxislapkánkat hármasával választhatjuk csak ki – az egyik szomszédunktól kapott „maradékból”. És hogy a feladat még mókásabb legyen, minden forduló elején egy káoszkártya rúgja fel az építési szabályokat…
Sokkal békésebb a Kodama: Az erdő szellemei. Ebben ugyanis fákat fogunk növeszteni: 3 évszakon keresztül 4-4 faágat illeszthetünk fatörzsünkhöz. Minden ág után az alapján kapunk pontokat, hogy az ágon (vagy a törzsön), amihez csatlakozik, már milyen „albérlőket” láthatunk: gombát, szentjánosbogarat, virágot… Ebből is lehet pontokat szerezni, de okosabb, ha arra figyelünk, kis erdei szellemeink minek örülnének – a 4 kodamából minden évszak végére egyet választhatunk, aki értékeli majd fánkat!
Elvontabb célok – élvezetes gondolkodás!
Ha gyermekeink már élvezettel fektetnek minket kétvállra a mesés környezetbe ágyazott könnyed játékokban, és mi álljuk a kihívást, lépjünk eggyel följebb! Se szeri, se száma, az élvezetes, de komolyabb agymunkát igénylő, de még mindig gyönyörű játékoknak.
Legjobb példa erre az Azul, a 2018-as Év Játéka, amelyben a történet szerint csempefalat kell építenünk, de ahogy élvezettel markolásszuk a gyönyörű csempedarabokat, rég elfeledkezünk megbízónkról (pedig az maga I. Mánuel, Portugália királya!). Csak azt lessük, a többiek milyen színt választanak, melyik töltősorukat folytatják, és mit hagynak meg nekünk… Az öt különböző színű csempét kis manufaktúra-korongokról választjuk ki, de mindig csak egy színt, a többit középre toljuk, ahol egyre több csempe gyűlik össze – így a forduló végére akár veszélyesen sok is lehet ott! Mert a töltősorunkból „lepotyogó” csempék bizony a törött csempék közé kerülnek, csúnyán lefelé rángatva pontszámunkat…
Az Azul: Sintra üvegcsodái még csavarosabb gondolkodást igényel. Itt is manufaktúra-korongokról válogathatunk, csak nem csempéket, hanem üveglapokat. Persze nem ettől lesz csavarosabb a játék… hanem attól, hogy üvegmesterünk, aki egy-egy üvegtáblát kitölt az üvegkockákkal, mindig csak jobbra tud lépni – vagyis ha valamit tőle balra akarunk lerakni, bele kell kalkuláljuk: egy körünk arra megy el, hogy üvegmesterünkkel visszalépünk a bal szélre (mint egy klasszik írógépen). Ráadásul, ha bal oldalon sikerül egy táblát megtölteni, nem csak annak a pontját kapjuk meg, hanem a tőle jobbra lévő, kész üvegtáblák pontjait is…
A Korinthosz-ban is van lehetőségünk értékes dolgokat lenyúlni mások orra elől – igaz, hogy mi az értékes, az mindig relatív! Az ókori kikötőbe érkező árukat kockák jelképezik, és minden fordulóban újradobjuk a kockákat, majd sorban választunk belőle. De hogy mire használjuk fel őket, már csak rajtunk múlik: áruként boltokat töltünk fel, aranyainkkal (és kecskéinkkel!) épületeket építünk, vagy intézőnket mozgatjuk a piacon – újabb és újabb bónuszokhoz jutva. Boltjainkat nem muszáj megtölteni, de ha a pár forduló alatt nekünk sikerül elsőként, külön pontokkal jutalmaz a játék!
Ha egy kertváros építésébe fogunk bele, ott is sok véleményt, érdeket kell figyelembe vennünk… Na, de ha mindenki a sajátját építi, ráadásul ugyanazokból a lehetőségekből?! Minden fordulóban 3 utcaszám és a hozzájuk tartozó hatások közül kell egyet kiválasztanod, és a saját városodba beírnod. De hogy ki osztja be ezeket a lehetőségeket ügyesebben…? A Köszöntünk… álmaid városában az 50-es évek amerikai hangulatában készült, de a szabályai időtlenek: töltsd meg az utcáidat ügyesen, növekvő házszámokkal, ahol lehet, építs úszómedencét, és a parkokról se feledkezz meg!
3 x 4 - kezdetnek ennyi is elég!
Kis válogatásunkban háromféle típusú játékból válogattunk nektek négyet-négyet, reméljük, mindenki megtalálja közte azt, ami a saját családjában majd sikert arat…
Tibaláj