Királyságok

Normál ár: 9 190 Ft


A Te árad: 8 731 Ft

Értékelés:  (4.5)
Egy buja, termékeny kontinensen hatalmas birodalmak vetélkednek az erőforrásokért. Ám az alattomos lápokban, elhagyatott temetőkben a gonosz rejtőzik- a bölcs uralkodó elkerüli az ilyen helyzeteket.

A Királyságok egy pörgős taktikai játék.
A játékosok rivális uralkodók, akik a három forduló során várakat építtetve növelik befolyásukat és vagyonukat.

A játékos kétféle dolgot tehet a körében: Vagy egy lapkát helyez le a táblára, vagy egy várat a készletéből. A lapkák területeket szimbolizálnak és 1-6-ig bírnak értékkel, de vannak negatív értékkel bíró területlapkák, és olyanok is, amik speciális hatással bírnak (sárkány, aranybánya, varázsló, hegy), míg a várak jelképezik a játékosok birtokait.

Amikor a tábla minden mezőjére rákerült valami (lapka vagy vár), kiértékelésre kerül minden függőleges és vízszintes sor, és a játékosok azokból a sorokból és oszlopokból szerezhetnek pontokat, amelyikbe tettek várat. Minél több tornya van egy várnak, annál többszöröse szerezhető a pontoknak rajtuk keresztül. A kiértékelés után leveszünk mindent a tábláról, de csak az egyes tornyú várakat kapják vissza a játékosok, így a rendelkezésre álló várakat megfontoltan kell beosztani a három fordulóra.
Királyságok - Várépítők küzdelme 5x6 mezőn

Mégis, mi ez a Királyságok? Várépítési verseny, amelyben a játékosok igyekeznek prosperáló helyekre építkezni és a többieket kitúrni onnan, elkerülve a sárkányokat, orkokat és mocsarakat, de kihasználva az aranybányák előnyeit? Vagy a fantasy témát nem kedvelők számára is élvezetes, egyszerű, de zseniális játék a számokkal? Esetleg mindkettő? És tényleg közel húszéves játék a Delta Vision és a Gémklub együttműködésének legújabb gyümölcse?

Reiner Knizia 1994-ben mutatta be Auf Heller und Pfennig (kb. Az utolsó fillérig) című játékát, amelyben egy piacon kellett standokat vásárolnunk, lehetőség szerint a lehető legjobb helyen, vagyis a legjobb sorban és oszlopban, hogy minden fordulóban ezek függvényében kapjunk bevételt. Nyolc évig kellett várni, hogy a játék fantasy köntösbe bújtatott változata megjelenjen a már a bevezetőben említett tematikával, és további egy évtizedet, mire végre-valahára itt a magyar kiadás is, méghozzá a legújabb dizájnnak megfelelően, amely nemcsak a témára kissé rásegítő, részletesen kidolgozott vármodelleket, szemnek kellemes grafikájú lapkákat (magyar rajzoló, Tikos Péter munkája) de bónuszként a korábbi alapjátékhoz képest egy extra lapkát is tartalmaz (ez a varázsló). Ráadás még, hogy a magyar kiadás a legújabb nemzetközi verziót alapul véve az eddigieknél sokkal érthetőbb, letisztultabb szabálykönyvvel érkezik.

Miről is szól a Királyságok? Három fordulóban háromszor (avagy három helyen) kell felépítenünk, benépesítenünk a királyságunkat az öt sorból és hat oszlopból álló játéktáblán. Adott 23 négyzetlapka, amely erre a harminc mezőre lehelyezhető, továbbá minden játékos egy négytornyú, két háromtornyú, három kéttornyú és játékosszámtól függően 2-4 egytornyú kis várral indul neki a játéknak. És még egy-egy lapkával, amelyeket minden forduló elején véletlenszerűen húzunk fel magunknak, és titokban tartunk a többiek előtt. A készletben 12 erőforráslapka látható (1-6 értékkel, mindegyikből kettő) és 6 veszélylapka (mínusz 1-től mínusz 6-ig), továbbá öt különleges lapka.
Amikor sorra kerülünk, a teendőnk egyszerű: valamit tennünk kell a tábla valamelyik üres mezőjére. A döntés persze jóval nehezebb és érdekesebb. Választanunk kell: húzunk egyet a lapkák közül és ezt helyezzük a táblára, vagy inkább az egyik várunkat rakjuk le, esetleg - fordulónként egyszer - a talonban nálunk tartott lapkát. És hogy mindezt miért tesszük? Mert ahogy betelik a tábla összes mezője, véget ér egy forduló, és jöhet az értékelés.
Az értéket jelző lapkák meghatározzák, hogy egy-egy sor és oszlop mennyit is ér (ezek összegét). A várak szorzóként működnek: az egytornyos egyszeres, a négytornyos négyszeres szorzó. Egy háromtornyú várért tehát, ha az oszlopában a lapkákon látható értékek összege +3, 3×3=9pont jár, de ugyanez a vár a sorában található lapkák összegének háromszorosát is hozza a tulajdonosának (vagy viszi, ha az összeg negatív lenne).

Ezt az alapfokon matekozós (összeadás, kivonás, szorzás) játékot bolondítják meg a különleges lapkák. A hegység (kettő is van belőle) például két külön oszlopra és sorra bontja a saját oszlopát és sorát. Az aranybánya megduplázza minden lapka értékét. A sárkány minden kincset elvisz, más szóval a sorában és oszlopában kizárólag csak a negatív értékű lapok számítanak. A már említett varázsló pedig a vele szomszédos várak szorzóértékét növeli meg eggyel.
A játékszabály meglehetősen egyszerű; csak játék közben érezhetjük meg igazán a Királyságok ízét. Matekos játékról van szó? Igen. A téma lehetne bármi más is? Igen. A Királyságok mégis igen szórakoztató, és nehéz megfogni, hogy miért. Valószínűleg azért, mert ez a főleg taktikai, mégis stratégiai döntéseket is igénylő játék minden egyes lépésében egyszerre védekezünk és támadunk, vagyis erős a játékosok közötti interakció. Nincs mese, a békés szándékkal indító, tapasztalatlan játékosok is legkésőbb az első forduló végére ráéreznek a dolgok ízére: minden lapkát úgy kell leraknunk, hogy nekünk a lehető legjobb, az ellenfeleinknek a lehető legrosszabb legyen. Bár a lapkahúzásban a szerencse szerepe tagadhatatlan, a lapkakészlet összetétele könnyen átlátható, és a kizárólag a birtokunkban lévő pluszinformációt (a forduló elején húzott lapkát) a lehető legjobban tudjuk a javunkra fordítani, akár erőforrásokról, akár veszélyekről, akár különleges lapkákról van szó - csak meg kell találnunk a lapka kijátszásának ideális időzítését.

A játék a védekezésen és támadáson túl erről szól: a megfelelő időzítésről. Ha túl korán játszom ki a váraimat a mezőkre, akkor az ellenfeleimnek túl sok lehetőséget adok arra, hogy elrontsák a várak sorainak, oszlopainak értékét. Ha túl későn rakom ki a várakat, akkor lehet, hogy több információval felszerelkezve rakhatom ki ezeket, de annál nehezebb még felhasználható, sok pontot érő szabad mezőt találni.
Ráadásul van még egy trükkös szabály: a fordulók végén bár a lapkákat és a várakat letakarítjuk a tábláról, a várak közül csak az egytornyúakat, vagyis az egyszeres szorzót jelentőket kapják vissza a játékosok, a nagyobbakat nem. Tehát a nagy pontszámokat hozó várak lehelyezésének időzítését nem csupán a fordulón belül, de a három forduló között is el kell osztani, meg kell találni, akkor ugrani rá egy négytornyú várunkkal egy ideálisnak tűnő mezőre, amikor úgy érezzük, a játék során sosem lesz még egy ilyen remek pillanatunk arra, hogy egyetlen építménnyel sok tucat pontot gyűjtsünk össze.

Összefoglalva tehát, a Királyságok erősen matematikai alapokra építő, de annál jóval hangulatosabb, szórakoztatóbb, pörgős (30-45 perces) játék, amely a folyamatos védekezésről, támadásról éppannyira szól, mint a tökéletes időzítés megtalálásáról. Nemcsak fantasy-rajongóknak, de taktikusoknak és a könnyed stratégiák kedvelőinek egyaránt szívből ajánlható.

És egy rövid kiegészítő megjegyzés, főleg azok számára, akiknek a játék menete gyanúsan ismerős lehet: a 2002-es Kingdoms és a 2012-es Királyságok között félidőben megjelent angolul is, magyarul is egy, a Beowulf mozifilm témájára, de a Királyságok működésmódjára építő társasjáték. Bár a részletekbe nem megyek bele, érdemes megjegyezni, hogy a két társas a jellegében, hatásában erősen eltér egymástól: ha a konkrét kisebb szabálykülönbségekkel nem foglalkozunk, akkor is szembetűnő, hogy a Beowulfban a három fordulóra három játéktábla van és mindegyikhez külön készlet lapka tartozik. Ezek közül számos különleges lapka segíti a dolog tematizálását, egyben a jóval kiszámíthatatlanabb játékmenetet, mivel a lapkák összetételének átlátására esélyünk sincs. A sötétebb, néhol horrorisztikusabb ábrákkal ellátott Beowulf is tud élvezetes játék lenni a maga módján, de a Királyságok taktikusabban, stratégikusabban játszható, és akár azok is érdemes tenniük vele egy próbát, akiknek a Beowulf az említett okok miatt kevésbé nyerte el a tetszését.

Értékelések átlaga 


(4.5)

Közönségdíjak

Kezdőknek ideális 8 Családdal 8
62% (8)
23% (3)
15% (2)
Rendezés:
Értékelések: 1 - 10 (összesen: 13)
További oldalak:
  1. 1
  2. 2
Királyság

Krisztina | 2019. február 15.

Ajándékba kaptuk, a grafika nagyon nem tetszett és el akartuk adni, de aztán kipróbáltuk, és ez a játék lett a belépőnk a modern társasok világába. Máig szeretem, csak a troll ne volna olyan ronda. :) Nekünk jobban bejön két, mint három fővel (néggyel még nem volt mód tesztelni), mert úgy nagyobb a tervezhetőség. Versengősen kell játszani, másként nincs értelme. Nagyon tetszik, hogy jól kell elosztani a várakat a három kör során, mert a nagyobbakat csak egyszer lehet felhasználni.
Jó játék

Játékos | 2018. október 30.

Egyszerű, átlátható szabályok, de elég sokszor kell agyalni rajta, hogy mi a legjobb taktika. Nekünk nagyon bejött.
Aki szereti az egymást szivatós játékokat, annak csak ajánlani tudom.
Szuper

Dávid | 2017. október 26.

Nagyszerű játék, folyamatos mérlegelés szükséges, mekkora tétet (várat) teszünk egy-egy sorra.
te légy a legnagyobb király!

starbac | 2016. december 4.

Imádtuk! Egy olyan játék, ami két emberrel ugyanolyan szórakoztató, mint néggyel. A legfontosabb, hogy tudj minél több pontot szerezni úgy, hogy ellehetetlenítsd mások várainak lerakását. Sok benne az interakció és igaz némi szerencse van a játékban, a lapkák húzása miatt, de ez azt gondolom elhanyagolható. Ügyesnek kell lenni és nyert ügyed van. Csak ajánlani tudom.
Csempés számolgatós váras

Zoli Lovag | 2015. november 26.

Ez egy nyelvfüggetlen, belépőszintű társasjáték. Ideális kezdőknek, viszont a tapasztaltabb játékosok hamar meg fogják unni. Tökéletes választás, ha egy ismerőst szeretnél bevonni a társasok világába. Egyszerű szabály, rövid játékidő, a végén picit számolni kell, de pár menet után az is gyorsabban fog menni. 2-4 játékos játszhatja, van benne taktika, kis szerencse és a másikkal való kitolás öröme. Szerintem hamar ki lehet nőni ezt a játékot és mivel elég nagy a játékdömping nem fog sokáig a polcotokon maradni. Ezért is adtam rá csak egy hármast (de egyáltalán nem bántam meg, hogy megvettem).
Gyors játék

Péter | 2015. október 30.

Knizia hozta a tőle szokásosat egy két kivétellel. Könnyen tanulható egyszerű játék, melyben bőven van stratégia. A szerencse szerepe is fellehető a játékban, de kezelhető formában. Nekem nem lesz a kedvencem, de inkább a játékdömping miatt.
Oh

Boly | 2015. szeptember 29.

Ki lehet benne szúrni a másikkal, stratégia, gyönyörű kivitelezésben, ezek egy nagyon jó játék ismérvei.
2D-s Coloretto

Szunyi | 2015. augusztus 17.

Ideális az interakció szintje. Van benne egymással való kitolás és kevés szerencse is. Nem túl hosszú és a szabály is pofon egyszerű.
Ideális bevezető játék.
KIRÁLYSÁGOK

laciatoth | 2015. augusztus 2.

Egyszerű, de nagyszerű játék, ahol az előretervezés és a másikkal való kiszúrás a lényeg. :-)
Hogy lesz a legtöbb pont?

Zsolt | 2015. július 22.

Sor és oszlop összesítése a pontoknak. A laok lehelyezéseének logikája valóban "matekos", de élvezetes, szép kivitelű és gyors játék.

Only registered users can write reviews. Please, log in or register

A játékszabály letöltéséhez be kell jelentkezned vagy regisztrálnod!