Egy erős év erős kezdése – súlyos stratégiai döntések
Rögtön itt van az elején két olyan játék, amely nemzetközi megjelenése után azonnal csúcsra tört! Egyik sem a kezdőknek javasolt, egyik sem a könnyed családi kategóriába tartozik…
Kezdjük talán a Gloomhaven-nel, ami a magyar keresztségben a Homályrév nevet kapta, és segítségével a játékosok útrakelhetnek, hogy egy csapatként nézzenek szembe a kihívásokkal, és bebarangoljanak egy homályba borult világot… A játéknak nem csak a mérete a különleges (hihetetlen mennyiségű anyagot találtok a nem hétköznapi nagyságú dobozban), hanem az euró-ameri kombinációjú mechanika is.
Kooperatív a másik sikerjáték, a Szellemek szigete is, amelyben a természet érintetlen szegletét védő erőket kell a játékosoknak megtestesíteni – és megerősíteni! A szunnyadó szellemek ugyanis nem voltak arra felkészülve, hogy a barbár emberek csapatokat küldenek a sziget meghódítására, és az érintetlen szépség elpusztítására. Vajon ellen tudtok állni a telepesek ostromának, és el tudjátok pusztítani csapataikat?
Izgalmas kalandok – nem (csak) profiknak
És ha már kooperáció: nyomozzatok együtt, és fedjétek fel az elkövetők kilétét a Bűnügyi krónikák-ban! Öt izgalmas bűntény szálait kell felgöngyölítenek – de a játék ennél többet is tud! Ugyanis a dobozban lévő játékelemeket későbbi kiegészítőkhöz, ill. az applikációban található rejtélyekkel is tudjátok majd használni! A történetvezérelt játék használatához ugyanis okostelefon vagy tablet szükséges, ami egyrészt úgy mutatja be a történet helyszíneit, mintha magatok is ott járnátok, másrészt segítségével gyakorlatilag azonnal a játékhoz kezdhettek, a játékszabály átböngészése nélkül!
Ha azt hinnétek, hogy az Azul - Sintra üvegcsodái használatához nem kell játékszabályt olvasnotok, hiszen a 2018-as Év Játéka Azul-lal már mindenki játszott – tévedtek! Sinta üvegcsodái valóban a már megismert manufaktúrák ötféle termékéből – csempe helyett ezúttal üveglap – kell válasszatok, de az üvegtáblák feltöltését ezúttal egy üvegműves irányítja, illetve nehezíti is, bizonyos szempontból… A feltöltött üvegtáblák és ablakok pontozása is újszerű, összetettebb és izgalmasabb döntések elé állítja a játékosokat!
Átláthatóbb a helyzet a Planet-ben – legalábbis első ránézésre! De ahogy forgatod a kezedben kialakuló bolygódat, fél szemmel a többiek égitestét figyelve, ügyesen kell előre tervezni, hogy az egyre növekvő jeges vagy sziklás kontinensek, messze nyúló óceánok, sivatagok egyre több és több állatfajnak adjanak otthont. Bizony figyelni és tervezni kell, különben a vetélytárs bolygókon nagyobb erdők növekednek, így a tigris és a medve nem hozzád kerül a végén… A Planet - Egy éledő világ a tenyeredben joggal válhat sok család kedvencévé.
De ha jobban szerettek kereskedni, a kikötőbe érkező áruk között válogatni, akkor inkább a Korinthosz-t ajánljuk nektek! Az ókori hangulatú játék különleges mechanikája ismerős lehet egy régi klasszikusból: minden forduló elején a 9 dobókocka értéke határozza meg, melyik áruból mennyi érkezett (ha egyáltalán), de az is előfordulhat, hogy áru helyett rögtön a legértékesebbet, az aranyat választod, amellyel fejlesztheted vállalkozásodat: raktárt, istállót is építhetsz. De dönthetsz úgy is, hogy inkább az intézőt mozgatod a piacon. Komoly pontoktól tudsz elesni, ha erről elfeledkezel…
A földhözragadt kereskedőktől most ugorjunk egyet a csillagok felé! A Csillagvadászokban – kártyáitokat felhasználva – ti határozhatjátok meg, merre lebegjetek. A cél: minél több csillagot összeszedni, amelyek egy színben, párosával még értékesebbek. Ha ügyesen forgolódtok, közben akár a konkurrencia fejére is pottyanhattok, megfosztva őt egy csillagtól. Oszd be ügyesen a kártyáidat, és figyelj a többiek lépésére ... azaz sodródására!
De ha nem szeretnétek egymással versenyezni, éljetek át együtt torokszorító pillanatokat az idő nyomása alatt… Meg tudjátok menteni London ódon városát a pusztulástól? A Szabadulópakli második magyar kiadásában ugyanis rég elfelejtett szerkezeteket kell felkutatnotok és hatástalanítotok. A London végóráiban csak egymásra számíthattok!
Cikázó gondolatok, felhőtlen szórakozás – megtévesztő partijátékok
A partijátékok a társasjátékoknak az a csoportja, amivel a legkönnyebben lehet olyanokat megszólítani, akiket nehéz egy társasozáshoz leültetni… Pedig sokszor komoly agymunkát igényelnek: legyen szó logikáról, memóriáról vagy asszociációról.
Ilyen a Cortex is, amely azzal szólít meg sok embert, hogy nincsenek benne egyértelműen profi játékosok, amolyan „ha logikában nem is vagyok olyan ügyes, memóriában vagy a labirintusban vissza tudok vágni” helyzetet teremt. A játékban ugyanis nyolcféle feladványkártya van. És ha ez nem lenne elég, új kiadása, a Cortex 2 újabb feladványfajtákat mutat be: analízis, kombináció, multitasking… Nem csak folytatás, emeli is a tétet! De akár kombinálhatod is az első doboz kártyáival…
Gyorsnak kell lenned a Címkében is: mindössze 15 másodperced van arra, hogy össze tudjál kötni betűket és témaköröket. Például tudsz-e mondani t-betűs autómárkát, sporteszközt vagy süteményt? Várj, a süteményre már talált valaki, azért nem kapsz pontot… És tudsz olyat is mondani ezekből, amelynek a nevében „sz” betű van? Vagy amely s-re végződik? Ne morfondírozz sokáig, mert a homok gyorsan pereg!
De ha nem szerettek az idővel – és egymással – versenyre kelni, akkor itt a Csak egy! Hány feladványra tudjátok rávezetni egy társatokat? Vigyázat: mindenki csak egy szót használhat hozzá! Ráadásul mindenki titokban találja ki, hogy melyik szóval segít – de ha ketten ugyanazt a szót használnátok, az a szó sajnos kiesik, ennyivel kevesebb segítséget kap szegény… Hogy fog így rájönni, hogy a csokoládét kell kitalálnia, ha kiesik a barna, az édes, és csak a Tibi és az Artúr szavak fognak neki segíteni?!
Epilógus
Két hónap – 11 nagyszerű játék! És ez még csak a kezdet ;-)
Tibaláj