Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

TOP 50 társasjáték

Sokszor kérdezik meg játékmestereinket a társasjátékot vásárolni szándékozók, hogy melyek a legjobb, legnépszerűbb társasjátékaitok? Nehéz választania a kezdőknek, az újrakezdőknek, az alkalmi társasjátékosoknak az egyre szélesebb modern tásasjáték kínálatból. Összeállítottuk és ABC sorrendben közzétesszük a legnépszerűbb Gémklub-kiadású társasjátékaink toplistáját, hogy segítségetekre legyünk. A lista hazai és nemzetközi értékesítési statisztikák és a játékostársak visszajelzései alapján készült. A legnépszerűbb játékok listájában természetesen szerepelnek az Év Játéka-díjat elnyert társasjátékok is.  A top 50-es lista tartalmaz olyan játékokat, játékcsaládokat is, melyek már modern klasszikusnak számítanak és nem hiányozhatnak egyetlen alkalmi társasjátékos polcáról sem (pl. Dixit, Dobble).

A legnépszerűbb társasjátékaink listája folyamatosan frissül, mert évről-évre újabb címek küzdenek meg a top 50-be kerülésért. Reméljük, hogy segítségetekre leszünk a kedvencek listájának közzétételével a következő társasjáték kiválasztásában! A játék élmény, tapasztald meg te is!


7Csoda család 7Csoda család   Álarcosbál Álarcosbál   Álmodj velem Álmodj velem!   Avalon Avalon   Azul család Azul
Skicc Azul: Szintra üvegcsodái   Bang! család Bang! család   Bűnjelek: Gyilkosság Hongkongban Bűnjelek: Gyilkosság Hongkongban   Bűnügyi krónikák Bűnügyi krónikák   Everdell – Az Örökfa árnyékában Captain Sonar
Címke Címke   Concept Concept   Cortex Challange Cortex Challange - IQ party   Csak egy Csak egy   Csótánypóker Csótánypóker
Dixit család Dixit család   Dobble család Dobble család   Dobd a témát Dobd a témát   Spicy Dr. Fondor és az idő fellegvára   Fedőnevek sorozat Fedőnevek sorozat
Hellapagos Hellapagos   Holtak tele válaszúton Holtak tele - válaszúton   Igen? Igen?   Jaipur Jaipur   Jógi Jógi
Kingdomino Kingdomino társasjáték   Kodama: Az erdő szellemei Kodama: Az erdő szellemei   Kódfejtő Kódfejtő   Köszöntünk... álmaid városában Köszöntünk ... álmaid városában   Magic Maze - Fogd és fuss Magic Maze Fogd és Fuss!
Mysterium Mysterium   Nem én voltam! Nem én voltam!   Pandemic család Pandemic család   Panic lab Panic Lab   Planet - egy éledő világ a tenyeredben Planet - egy éledő világ a tenyeredben
Múzsa: Sugallatok Photosynthesis   Robbanó cicák Robbanó cicák   Képregényes Kalandol Robinson Crusoe: Kalandok az elátkozott szigeten   Small World Small world   Splendor Splendor
Szabadulópakli sorozat Szabadulópakli   Szellemek szigete Szellemek szigete   Szócsapdák Szócsapdák   Sztorikockák Sztorikocka   T.I.M.E Stories sorozat T.I.M.E stories
Takenoko Takenoko   The Mind- Érezz rá! The Mind! Érezz rá   Ticket to ride: Európa Ticket to Ride   Homályrév Tokaido   Unlock! Unlock!

 

7csoda család


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 7
Játékidő  30 - 40 perc 
    Kosárba
 

 

A világ 7 csodája közé olyan építészeti műremekek tartoznak, amelyek a mai napig foglalkoztatják a kutatókat. Nehéz még mai ésszel is felfogni, hogyan voltak képesek az ókorban olyan hatalmas építményeket létrehozni az emberek, mint pl. a gízai piramisok. Ilyenkor tudatosul bennünk igazán, az ókori civilizációk valódi nagysága. 

A 7csoda társasjátékban minden játékos egy ókori civilizációt fog felépíteni a játék három korszaka során, egészen az alapoktól indulva. A játékosok draftolás (kártyaválasztás) segítségével fognak minden fordulóban hat-hat kártyát szerezni egyesével, amelyek az ókori civilizációk alapjait képezik. A legfontosabb nyersanyagtermelő-helyek mellett, kulturális, tudományos épületek emelkednek majd ki a földből, amelyek mind növelik a birodalmak dicső fényét. Ezek fölé magasodik majd minden civilizáció monumentális csodája, amely megkoronázza az addigi munkát. A játékosoknak viszont ennél sokkal többre is figyelniük kell, hiszen egy karnyújtásnyi távolságra újabb és újabb birodalmak körvonalazódnak, amelyek potenciális veszélyt jelenthetnek, szóval a katonaság fejlesztése sem elhanyagolható.

 

A 7csoda kiváló megoldásai miatt több díjat is elhódíthatott, amelyek egyenes úton vezettek a kiegészítők megjelenéséhez, ezáltal több szín került a már addig sem szürke játékmenetbe. A 7 csoda: Vezetők kiegészítő bemutatta a történelemórákról jól ismert dicső vezetőket, mint pl. Caesar és Nagy Sándor, akiket a játékosok a saját civilizációjuk élére állíthatnak, így megerősítve azt. A 7 csoda: Armada kiegészítő pedig kiterjesztette a birodalmakat a szárazföldről a tengerre is, hogy a flottákat irányítva új irányokat vehessen a civilizáció-építés. Sőt a 7 csoda: Párbaj kiadásban sokkal szorosabb küzdelemben vehetik fel a játékosok a harcot a velük szembenálló birodalommal, aminek végén csak egy maradhat.

Válasszuk bármelyik kiadását is a 7csodának, olyan játékot kapunk, ami már-már kötelező darab minden társasjáték kedvelőnek.  

 

 
 

Álarcosbál

Álarcosbál

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 13
Játékidő  30 - 60 perc 
    Kosárba

 

Hagyományosan a karneválok varázsa, dacára a fényűző pompának, nem díszletben rejlik, hanem abban a bizsergető tényben, hogy nem tudjuk, kit rejtenek az állarcok. Bárki lehet bárki, míg bármi történik.

Az Álarcosbál ezen is csavar egyet. Mert hagyján, hogy nem tudjuk, a többi maszk kit rejt, ebben az őrült forgatagban azt is csak sejteni fogjuk, hogy mi magunk kik vagyunk. Bárki nyíltan bejelentheti, hogy ki ő és élvezheti a szerepe által biztosított előnyöket anélkül, hogy a szerepet felfedné a többiek előtt. Kivéve persze, ha valaki magáról gondolja, hogy márpedig ő a király. De ebben a játékban az is megtörténhet, hogy egyszerre három játékos hiszi magát királynak. Az ilyen sértésért viszont fizetni kell! A szerepek cserélődnek, az arany rakoncátlan vándorol gazdáról gazdára.

Még ha táncra nem is perdülünk az asztal körül, ebben a játékban egy forduló után már alig lehetünk biztosak abban, hogy ahol az előbb még a püspök kokettált, nem a bíró vagy az inkvizítor áll-e azóta. De ebben a játékban pont az a szép, hogy a ravaszkodást a félreértéstől csak egy egész vékony hajszál választja el.

 

 
 

Álmodj velem!

Álmodj velem!

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  4 - 10
Játékidő  20 - 40 perc 
    Kosárba

 

Álmok – emlékek, gondolatok, sugallatok. Kavargó képek, amikből az ember mindig igyekezett kihámozni valamit. Ebben a játékban valami egészen hasonló fog történni, csak visszafelé. Az álmodó letakart szemmel igyekszik kitalálni, milyen álomképeket látna, mégpedig a játékostársai segítségére hagyatkozva. Végül ezekből a képekből sző álmot magának.

A többi játékos egy-egy szóval segíti őt, hogy gondolatban megelevenedjen előtte a kép, amit a többiek mind látnak. Csakhogy nem minden segítő szó valódi segítség!  A többi játékos ugyanis vagy tündér lesz, vagy mumus vagy álommanó. Egyesek rávezetni, mások félrevezetni igyekeznek. Az álmodónak időben fel kell őket ismernie, de mindössze egy-egy szó alapján. Nincs könnyű dolga.

Az Álmodj velem! gyönyörű illusztrációkkal tarkított, szociális-kommunikációs játék. Amolyan „engedd el a fantáziád, de tartsd fenn az éberséged”-típusú.

 

 

Avalon

Avalon

 


 
Ajánlott életkor 13+
 Játékosok száma  5-10
Játékidő  30 - 60 perc 
    Kosárba

 

A királyok korát a legendák mellett ármányok és intrikák övezték. Aki hatalmon volt soha nem érezhette magát igazán biztonságban, hiszen mindenkinek fájt a foga a trónra és ezzel a vele járó hatalomra. Pontosan ezért minden király alaposan meg kellett válogassa kiket nevezett meg bizalmasainak. Egy rossz döntés olykor nem csak a hatalmat, de az életet is veszélyeztette.

 

Az Avalon társasjátékban Artúr király birodalmába csöppenek a játékosok, ahol a jó és a gonosz erői csapnak össze. Artúr király célja megőrizni az uralmat, hogy megóvja Britanniát a pusztulástól, miközben Mordred és bérencei minden erővel azon dolgoznak, hogy megbuktassák Artúrt és átvegyék az irányítást a királyságban. Az Avalon rejtett szerepekkel zajlik, így a játékosok nem tudnak egymás kilétéről és szándékairól, csak pár kivételes szereplő ismerheti a titkokat, mint például Merlin, de lehet, ha az ő ereje sem elegendő, hogy megóvja a királyságot a bukástól.

A játékosok célja, hogy bármelyik oldalra is kerüljenek véghez vigyék a feladatukat, vagy tartsák Artúr kezében a hatalmat, vagy buktassák meg a királyt. Ehhez ügyes helyezkedésre és megfigyelésre lesz szükség, de legfőképpen a játékostársak kiismerésére. Aki időnap előtt felfedi a kilétét, elbukik a szövetségeseivel együtt.

 
 

 

Azul család

Azul

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2-4
Játékidő  30 - 45 perc 
    Kosárba

 

Kék? Nemcsak. Aki látott már azulejo-t, az tudja, mi fán terem a csinos csempe. Tudta ezt I. Manuel portugál király is, miután meglátogatta az Alhambrát, aztán nemsokára egész Portugália csempézett – majd röpke fél évezreddel később a fél társasjátékos világ is.

Az Azul 2018-ban elnyerte a Spiel des Jahres díjat (Az év játéka), nyilván nem véletlenül. A játék könnyen érthető, így könnyen tanulható is, ugyanakkor olyan mélységgel rendelkezik, amivel sokat látott gémereket is képes maga köré ültetni, és persze megvan benne az a bizonyos extra. Központban az esztétika és ezt valahogy nagyon átélhetően sikerült visszaadni. Ahogy kiválasztjuk a legszebb csempéket (ezek egyébként vaskos bakelit lapkák, fényesek, színesek és többségük díszített is), ahogy elrendezgetjük őket a játéktáblánkon, ahogy szép lassan kialakulnak a színes oszlopok és sorok. Olcsó közhelynek tűnhet, de igazán csak az értheti, mi ez a bizonyos extra, aki játszott már vele.

Csempézés helyett a színes ólomüvegek mestereivé válunk és igyekszünk színpompás üvegcsodákat létrehozni az Azul - Sintra üvegcsodái társasjátékban. Az üvegtáblákat úgy szerezzük a manufaktúrából, ahogy az alapjátékban a csempéket, de ami ezután jön, az valami egészen új. Más a lehelyezés szabálya, logikája, ráadásul a saját táblánk játékról játékra, de még játék közben is változik, más a pontozás, és más a játékos interakció – némileg konfrontatívabb. Az Azul - Sintra üvegcsodái egy komplexebb és kompetitívebb Azul.

Az élmény pedig csak tovább fokozódik az Azul legújabb részében, az Azul: A királyi pavilon játékában. Ez az eddigi legkomplexebb Azul, ahol I. Mánuel egy Királyi pavilon megépítésé bízza ránk. Gyönyörű díszes elemeinkkel tehát most pavilonokat, fogunk építeni, különböző színekben, de nagyon fontos változás az eredeti Azul-hoz képest az, hogy az elvett csempéket csak a kör végén kell lehelyeznünk, így van lehetőségünk a kör közben újra tervezni taktikánkat a körülményekhez megfelelően.

 

 

Skicc

Azul: Szintra üvegcsodái 

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  3-6
Játékidő  20 - 40 perc 
    Értesítést kérek

 

Rajzolni mindenki tud, mégis szinte mindenki azt mondja magáról, hogy az ő rajzai vállalhatatlanok. Igen, lehet, hogy nem mindenki rendelkezik egy művész kézügyességével, de az egyik legmókásabb partijátékban, a Skiccben a művészeti véna nem is elvárás. Sőt, itt nincs is idő lassan, megfontoltan alkotni, ugyanis a játék lényege, hogy nem csak a saját kisorsolt szavam rajzoljam le minél gyorsabban (de mégis felismerhető módon), hanem a többi játékos rajzaira is tippeljek, hogy ezután a minél több pontot érő, kör végi jelzőt ragadjam el a játéktér közepéről. És bármennyire is szeretnénk kifinomult rajzokat alkotni, hogy a többi játékos biztos lehessen benne, hogy nem a Brokkolit vagy Karfiolt rajzoltunk le, hanem a Fejes káposztát, erre csak rövid időnk, és csak pár ceruza vonásunk lesz. Így bár minél gyorsabban kell alkotnunk, az is nagyon fontos, hogy alkotásunk felismerhető legyen, mert minden játékos után, aki nem találja ki rajzunkat, mínusz pontot kapunk.

Tehát mi a feladat? Egyre nehezedő szavak közül a kisorsolt szavamat minél gyorsabban, de mégis felismerhetően lerajzolnom, majd tippelnem a játékos társaim hasonlóan megalkotott szavaira. Egyszerűen hangzik ugye? Hát nem is mindig az, de ezért lesz a Skicc egy igazán jó partijáték.

 
 

 

Bang! család

Bang! társasjáték család

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  4 - 7
Játékidő  20 - 40 perc 
    Kosárba

 

A nap lenyugodóban volt, csak ők ketten álltak kint a poros utcán, az idő lelassult és talán meg is állt - számukra biztos. Hosszú ideig csak nézték egymást szemrebbenés nélkül, egy váratlan pillanatban azonban a bandita keze megremegett, nem is várt többre a seriff, a másodperc tört része alatt előkapta fegyverét és tüzelt. Pár pillanattal később a bandita magatehetetlenül rogyott össze a város főterén.

Ez is lehetne a Bang! kártyajáték egyik forgatókönyve, de akár az is, hogy a seriffet hátba lőtte valaki, mielőtt előkapta volna a fegyverét. Számtalan lezárással érhet véget egy ilyen történet, hiszen a vadnyugat nem éppen a legbarátságosabb hely.

 

A Bang! egy olyan kártyajáték, amelyben minden játékosnak van egy titkos szerepe, ezektől függően pedig különböző feladatai. A játék során a banditáknak célja lelőni a seriffet, ameddig a seriff és segéde próbálja az ellenkezőjét tenni, az árnyak között viszont megbújnak renegátok is, akiknek célja, hogy mindenki elhulljon, kivéve őket. Mivel a játékosok kiléte rejtett, így egyik játékos sem fogja tudni, hogy az asztal túloldalán ülő játékostárs szövetséges vagy éppenséggel ellenség, az egyedüli személy a seriff, akit mindenki ismer a városban, ő bátran viseli a csillagját, egészen addig, ameddig egy golyó át nem üti azt Minden pisztolyhős a titkos szerepe mellett egy-egy teljesen egyedi karakterrel kezdi a játékot, amelynek különleges képességei segíthetnek a célok elérésében. A játék során aztán ezek mellé újabb eszközök és fegyverek kerülhetnek, hogy a vadnyugati hírnév mellé némi átütőerő is társuljon.

Főleg akkor, ha kedvünk van a játék kiegészítőit is beledobni a partiba, a Bang! Dodge City, a Bang! Aranyláz és a Bang! Gyilkos Kaliber között válogatva egy teljes arzenál vár a játékosokra, hogy szitává lőjék, akit csak akarnak, persze előbb meg kell tudni, kit is kellene. A játék pedig ettől válik érdekessé, hogy nem csak a ravasz meghúzásáról szól, hanem arról is, hogy megismerjük a játékostársaink szándékait. Ha jól döntünk életben maradunk, ha nem, számíthatunk pár golyó ütötte lyukra a mellkasunkon. 

 
 

 

 

Bűnjelek
Gyilkosság Hongkongban

Bűnjelek: Gyilkosság Hongkongban társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 14+
 Játékosok száma  4 - 12
Játékidő  20 - 30 perc 
    Kosárba

 

A történet egy gyilkosság. A tettes és lehetséges cinkostársa a játékosok soraiban lapul. A kérdés kik ők. Erre a választ, csak a törvényszéki nyomozó tudja, aki a lehetőségei szerint rekonstruálni próbálja az esetet, annak érdekében, hogy a nyomozók elfoghassák a valódi tettest.

 

A Bűnjelek: Gyilkosság Hongkongban egy dedukciós partijáték rejtett szerepekkel, amelyben egy gyilkossági nyomozás világába csöppenhetnek be a résztvevők. A játék előkészületei során, mindenki fog kapni négy bizonyíték és eszköz kártyát, amelyeket alaposan megnéznek és kiterítenek mindenki számára látható módon. Ezt követően derül ki, a játékosok milyen szerepet fognak alakítani a nyomozás során. A rejtett szerepek között találunk, törvényszéki szakértőt, gyilkost, cinkost, szemtanút és nyomozó kártyákat. A játékosoknak attól függően, milyen szerep kaptak, különböző feladatuk és céljuk lesz. Mielőtt viszont elkezdődne a nyomozás, megtörténik maga a bűntény, amely során a történet kulcsszereplője, a törvényszéki szakértő megismeri a játékosok kilétét és fontos információkat tud meg a gyilkosról és a tárgyakról, amelyeket a bűntény során használt. Minden bűneset során a törvényszéki szakértő lesz az a játékos, aki rekonstruálni próbálja az esetet a nyomozók számára, hogy azok felfedhessék a gyilkos kilétét. Ehhez a törvényszéki szakértő meghatározza a halál beálltának okát, majd a véletlenszerűen felkerülő bűntény helyszínlapkákat felhasználva megpróbál egy olyan történetet felvázolni a közönségnek, amely során a lehető legjobban rátereli a gyanút a valós tettesre. A nyomozás három fordulón keresztül zajlik, ami során újabb információk derülnek ki a gyilkosságról, ennyi idő alatt kell legalább egy nyomozónak elfognia a tettest, természetesen ugyanennyi ideje van a gyilkosnak a lehető leghatékonyabban másra terelni a gyanút.

Ebben segíthet a cinkostársa nagy mértékben, de persze jelentősen ronthat a helyzetükön a szemtanú is, aki bár ismeri a gyilkost, de nem lehet viszont túl közvetlen, hiszen, ha a gyilkos megismeri a személyazonosságát, akkor őt kiiktatva azonnal megnyeri a játékot a cinkostársával együtt. A kérdés tehát adott, ki volt a gyilkos? Sikerül neki megúszni és az árnyak között maradni, vagy a nyomozók még időben elfogják őt?  


 

 

Bűnügyi krónikák

Bűnügyi krónikák társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 14+
 Játékosok száma  4 - 12
Játékidő  20 - 30 perc 
    Kosárba

 

Ahogy telnek múlnak az évek, úgy fejlődik a technológia körülöttünk, sőt manapság már olyan tempóban, hogy ha egy pillanatra elnézünk, lemaradunk valamiről. A társasjátékok is hasonló gyors iramban fejlődnek, annak ellenére, hogy a külső szemlélők számára ez kevésbé észrevehető, hiszen a társasjátékoknál a külső viszonylag változatlan és továbbra sem árul el sokat az innovációkról, pedig ha a dobozok mélyére nézünk, rengeteg újdonságot találhatunk, ahogy a Bűnügyi krónikák nyomozós játékban is.

Manapság megkerülhetetlenek az okostelefonok, szerves részét képezik a hétköznapjainknak, így várható volt, hogy a társasjátékok világában is megjelennek az applikációk. Sok próbálkozás volt már erre korábban, kisebb nagyobb sikerrel, de amit a Bűnügyi krónikákban sikerült megalkotni, az teljesen egyedülálló. A játékosok a Scotland Yard nyomozóit alakítják, akiknek célja, hogy közös erővel feltárják a bűntényeket és megtalálják a gyilkost. Ehhez nyomokat kell keresni, kihallgatni a szemtanúkat és az esetben érintett személyeket, majd levonni a következtetéseket és időben megoldani az esetet. A játék úgy van kialakítva, hogy bármelyik bűneset után is nyomozzanak a játékosok, azok teljesen egyediek legyenek. Mivel a kártyákra egyáltalán nem kerültek feliratok, hanem csak egy QR kód, így történettől függően más és más információkat oszthatnak meg velünk ugyanazok a karakterek, ha beolvassuk őket az applikációval. A társasjátékhoz készített applikációt ennél viszont sokkal több mindenre lehet használni. Amikor a nyomozók megérkeznek a bűntény helyszínéhez, akkor a nyomok feltárását a virtuális világban teszik, a telefont használva 360 fokban körbe nézhetnek a helyszínen és megkereshetik az árulkodó nyomokat, pár pillanatra a hely, ahol a játék zajlik, maga lesz a bűntény helyszíne. A nyomok megtalálása viszont még nem elégséges, azokat ki is kell elemezni a laborban, össze kell kötni a gyanúsítottakkal, ez pedig mindenre érvényes a Bűnügyi krónikák világában, hiszen nem csak egy tárgyról lehet hasznos információkat szerezni, hanem emberekről is. Jellemrajzokat szerezhetünk, lelkiállapotokat ismerhetünk meg, sőt az indítékot is megtalálhatjuk egy-egy keresztkérdéssel. Bármilyen esetet vázol fel a játék, a cél, hogy az applikációt felhasználva a játékosok még időben megtalálják a gyilkost, bár a játék nem időre megy, de minden játékban végrehajtott cselekvés időbe kerül, egy utazás, egy kihallgatás, mind-mind időbe telik, ami a későbbiekben nagyon fontos tényező lehet.


 

 

Everdell – Az Örökfa árnyékában

Captain Sonar társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 13+
 Játékosok száma  1 - 4
Játékidő  40 - 80 perc 
    Kosárba

 

Különleges élet rejlik Gildin varázslatos völgyének, az Örökvölgynek rejtekében. A hatalmas fáiról, életet adó forrásairól, és zöldellő mezejéről híres erdei birodalomban az erdőlakó állatok közössége folyamatosan gyarapodik. De nem volt ez mindig így! Örökfark Kurszán, a bátor kisegér, életét kockáztatva vezette barátait az Örökfa árnyékába. Most pedig itt van az ideje a gyűjtögetésnek, hogy az eddig felfedezetlen területen új városkák épüljenek.
Az Everdellben a játékosok szorgos állatkák bőrébe bújva gyűjtögetnek, és az összeszedett kavicsokból, gyantából és faágakból épületeket építenek. A játékosok munkáskáik lehelyezésével nyersanyagokat,  épületeket, vagy erdőlakókat gyűjtögetnek, vagy a már készletükben lévő kártyákat nyersanyagokért cserébe megvásárolják.

Végtelen aranyos grafika, magával ragadó atmoszféra, és okos döntések jellemzik az Everdell világát, a világot, ami egy komplekszebb családi játékot ölel fel, és aminek méltó helye van ezen a listán. 

 
 

 

Címke

Címke társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 4
Játékidő  20 - 40 perc 
    Kosárba

 

Ha címkézni szeretném ezt a játékot, azt mondanám, hogy egy gyorsasági, szóasszociációs partijáték, vagy amúgy pompomosan: pontszámgyűjtő golyókapkodó.

A Címke egyszerű és villámgyors játék. Öt téma, mindhez négy betű, összesen húsz golyó, mind egy-egy betű-téma kombinációhoz. Pl. „k”-val kezdődő veszélyes állat, vagy „s”-re végződő valami, ami van egy repülőgépen. Egy golyó érhet egy, kettő vagy akár három pontot, szóval megérné átgondolni, hogy min éri meg gondolkodni, csakhogy egy játékosnak mindössze 15 másodperce lesz annyi golyót kapkodni, kimondva értük a megfelelő szavakat, amennyit csak tud.

Egyáltalán nem lehetetlen, de kétségtelenül kihívás. Megszokhattuk, hogy a legtöbb asszociációs játék nem akar minket kihajszolni a bőrünkből, a Címkénél viszont pörögni kell és pont ettől más, mint a többi. Az ember maga is meglepődik, hogy egyáltalán lehet pontokat bezsebelni ilyen kevéske idő alatt – főleg ha azokat a többi játékos viszi el.


 

Concept

Concept társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 7
Játékidő  30 - 40 perc 
    Kosárba

 

A játék, amit lehetne pontozni, de soha senki nem játssza pontra, mert maga a játék, az esszenciális móka annyira jól működik minden keret és versengés nélkül.

A Concept egy egészen rendhagyó asszociációs játék. Nem mondunk ki szavakat, nem rajzolunk dolgokat, hanem egy nagy adag piktogram meg egy marék apró kocka segítségével próbálunk átadni szavakat, szókapcsolatokat, szólásokat. A feladványok nehézsége választható, így a „méhecske” és a „ki korán kel, aranyat lel” egyformán lehet feladvány – persze jó eséllyel nem ugyanabban a játszmában. Órákon keresztül el lehet vele lenni, és általában eljön az a pont, hogy már mindenki valami extra őrültséget akar a kis képek segítségével elmutogatni a többieknek.

A Concept egy olyan hieroglifa-gyűjtemény, amihez a Rozette-i kő a játékosok fejében van, és pont ettől olyan szórakoztató, és ezért olyan könnyű belefeledkezni.

 

 

Cortex Challenge - IQ party sorozat

Cortex Challenge - IQ party

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 6
Játékidő  15 - 20 perc 
    Kosárba

 

Ki ne töltött volna már ki IQ-tesztet? Vagy amire azt hitte, legalább egy darabig, hogy az? Szeretjük magunkat próbára tenni, szeretünk versenyezni, és ki mondta, hogy egy rövid és pörgős játék keretében ne mérhetnénk össze a kognitív képességeinket?

A Cortex egy kabátzsebre méretezett agyigényes feladvány-gyűjtemény. Kis helyet, kevés időt igényel, és cserébe nem kevesebbet ajánl, minthogy átmozgatja a szürkeállományunkat és közben még fel is pörget. Az asztal közepén egy feladvány, mindenki azt lesi és próbálja másodpercek alatt megfejteni, hogy aztán lecsapjon a kártyára, bemondja a megoldást, majd versenybe szálljon a következőért.

Sok kártya a logikánk mellett próbára teszi a vizuális érzékelésünk gyorsaságát, a kéz-koordinációnk tudatosságát, a memóriánkat, de van, amelyik még a tapintásunkat is: ezekhez különleges textúrákkal ellátott kártyákat használunk, amelyekről behunyt szemmel, tapintás alapján kell megmondanunk, mit ábrázolnak. Ki ebben jobb, ki abban, a győzelemhez mindenesetre négy különböző területen is teljesíteni kell.

Persze ha egy győzelem után arra ragadtatná magát valaki, hogy az agyával hencegjen, könnyen visszavágóra foghatják.

 

 

Csak egy

Csak egy társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  3 - 7
Játékidő  20 - 40 perc 
    Kosárba

 

Csak egy szó a feladvány, minden játékos csak szóval segíthet, csak egyszer szerepelhet minden szó, csak egyszer tippelhet, akinek tippelnie kell. Csak egy játék nyeri el minden évben a Spiel des Jahres (Az év játéka) címet – idén ez a játék volt az.

Az egyik játékos látatlanban választ egy szót, amit rajta kívül minden ki lát. Ezt a szót kell majd kitalálnia. A többiek egy-egy szót írnak fel segítségként, nagyon vigyázva, nehogy olyat írjanak, ami másnak is eszébe jutott, mert ha egy szó nem csak egyszer szerepel, azt törölni kell mindenhonnan, mielőtt a segítségeket a játékosok megmutatnák. Ha a szó túl kézenfekvő, könnyen megeshet, hogy más is azt írja, így minimum két szó vész el, ha túl elvont, lehet, nem bizonyul majd akkora segítségnek. Persze, hogy kinek mi az ésszerű utalás, az is változó. A segítő játékosok zavarba ejtően gyakran meresztgetik a szemüket „mire gondolt a költő”-érzülettel egymás szavaira is. 

Csak egy-szer kell leülni hozzá játszani – ahhoz, hogy az ember rákattanjon.


 

Csótánypóker

Csótány póker társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 6
Játékidő  20 - 30 perc 
    Kosárba

 

Csótány, patkány, varangy, pók! Csupa elbűvölő állat, és ebben a játékban gyűjteni fogjuk őket. Na persze nem jókedvünkben, inkább a többiek jóvoltából. A Csótánypóker, félreértés ne essék, nem egy pókervariáns, csak egy csótányteljes simlis kártyajáték, aminek központi eleme a blöff.

A játékosok kezükben egy rakás csúszómászóval kezdenek, ezektől igyekszenek megszabadulni, méghozzá a többiek kárára. Így míg a kezekből fogynak a lapok, a játékosok előtt az asztalon épp hogy gyűlni fognak.

A játékmenet egyszerű és alighanem ismerős is. A játékos lerak egy lefordított lapot asztalra és állít róla valamit, ami vagy igaz, vagy nem. Aki a lapot kapja, vagy elhiszi, vagy nem, még az is lehet, hogy tovább küldi, és ő is állít róla valami hihetőt. Előbb-utóbb, a kis állat gazdára talál, és persze mindenki azon igyekszik, hogy ne ő legyen a szerencsés.

Mert aki előtt először összegyűlik négy egyforma állat, vagy mindegyikből egy, az veszít.

Egy zsebben hordható, kis kártyajáték, ami jó negyedórányi, nevettető simliskedést ígér, és persze minél többen játsszák, annál nagyobb a zsivaj.

 

 

Dixit család

Dixit társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  3 - 6
Játékidő  30 - 40 perc 
    Kosárba

 

Minden ember kedveli a művészetet, van, aki a szobrászat, van, aki a festészet, mások pedig a zene világában tudnak teljesen elmerülni. Egy biztos, bármilyen művészeti ágban is érezzük magunkat otthon az egyedi hatással van ránk. Mindenki máshogyan éli meg a dolgokat, más érzelmek és más gondolatok formálódnak bennünk, még annak ellenére is, ha pontosan ugyanazt az alkotást szemléljük vagy hallgatjuk. Pontosan erre épít a Dixit. Összehozza az embereket a festészet világában és feltárja gondolataikat egy-egy alkotásról.

A Dixit társasjátékban a cél, hogy megfejtsük a játékostársaink gondolatait és látásmódját. A játékot az kezdi, akinek a leghamarabb mondanivalója van valamelyik kezében tartott kártyáról, ő lesz az első mesélő. A mesélő letesz egy kártyát lefordítva és mond róla valamit, lehet az egy egyszerű szó, de akár egy történet is, a lényeg, hogy valamilyen utalást adjon a többieknek arról, mi látható a kártyán, amit kijátszott. Azonban vigyáznia kell, nem adhat túl egyértelmű utalást sem, ha pontokat szeretne. Ezután a többi játékos megpróbál a saját kezében olyan kártyát választani és szintén kijátszani, ami szorosan összekapcsolható a mesélő által elhangzottakkal. Miután minden játékos kijátszott egy lapot, a mesélő megkeveri azokat, majd felfordítva elhelyezi őket egymás mellé. Ezt követően a cél eltalálni, melyik volt a mesélő kártyája. Ha sikerül, pontokkal gazdagodhatnak a játékosok és akkor is, ha képesek voltak megtéveszteni a játékostársakat, hogy a mesélő kártyája helyett az általuk kijátszottat válasszák. Minden fordulóban új mesélő lesz, így mindenki látásmódjáról kiderül egy aprócska szelet a játék során.

A Dixit népszerűségének köszönhetően számtalan kiegészítő jelent meg, amelyek emelik a lapok, ezáltal a lehetőségek számát és növelik a változatosságot is egyaránt. A Dixit Odyssey kiadás pedig kifejezetten gondolt a nagyobb csoportokra is, így a lehetséges játékosszámot megduplázta. Egy egyszerű ötlet is lehet világmegváltó, a Dixit ezt a kijelentést teljes mértékben beigazolta, amikor elnyerte az év játéka címét.

 

 

Dobble család

Dobble társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 6+
 Játékosok száma  2 - 8
Játékidő  5 - 40 perc 
    Kosárba

 

A Dobble olyan, mint egy kis bűvészdoboz, ha nem tudnám, hogy egy társasjátékokról beszélünk, azt hinném ezeket a kör alakú kártyákat bűvésztrükkökhöz használják. Ha még nem találkoztál a Dobbleval, akkor rögtön el is mondom, miért voltam szkeptikus korábban. A játékban kiadástól függően több vagy kevesebb kártyát találhatunk, azokon pedig szintén kiadástól függően különböző mennyiségű képeket. Állatok és különböző vicces figurák között még a Harry Potter ismert szereplőit is megtaláljuk, de nem ez az igazi különlegesség, hanem az, miként vannak ezek a kártyák megalkotva. Bármelyik két kártyát választjuk ki a pakliból, azon lesz egy hasonlóság, teljesen mindegy, melyik két kártyáról beszélünk, mindig lesz egy olyan kép a kártyákon, amelyek megegyeznek. A játék célja pedig ezeket a lehető leggyorsabban megtalálni. Annak érdekében, hogy ez nehezebb legyen, az ábrák kisebb vagy nagyobb formában szerepelnek a kártyák különböző pontjain, így soha nem ott találjuk meg őket, ahol egy másik kártyából kiindulva keresnénk.

A Dobble dobozában több minijáték szabályait találjuk meg, amelyekben megcsillogtathatjuk a gyorsaságunkat.

 

 

Dobd a témát!

Dobd a  témát társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 6
Játékidő  15 - 20 perc 
    Kosárba

 

Ország, város, fiú, lány – illetve valami nagyon hasonló, de kompakt, modern, kényelmes változatban, 7 helyett 30 témával.

A dobozban, ami egyébként nadrágzsebben elfér, találunk 5 témakockát és 5 betűkockát. Minden fordulóban ezekkel dobunk, és bárki bármelyik látható témában bármelyik látható betűvel mondhat egy szót, hogy az annak megfelelő kockapárt magához ragadja, csak arra kell figyelnie, hogy ezek a kockák egyforma színűek ne legyenek. Kis odafigyeléssel és villámgyors asszociációkkal lehet így körről körre gyűjtögetni a pontokat.

Minden körben mások a témák, mások a betűk, és ha valaki magához ragad ezek közül egyet-egyet, azzal a lehetőségek száma is csökken, szóval nincs idő mélázni!

 

 

Spicy

Dr. Fondor és az idő fellegvára társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 6
Játékidő  15 - 20 perc 
    Értesítést kérek

 

A legenda igaz, a három nagy macska klán új harcra készül fel. Ám ez a harc nem egy vérre menő küzdelem. Nem, ez sokkal erőssebb annál, ez a csípős kihívás. Csak egy dolog fontosabb annál, minthogy mennyi csípőset tudsz megenni (mert ugye a nagy harcosok ismérve, hogy jól bírják a legerősebb ételeket is), hogy a többiek elhigyjék, hogy amit megeszel az igazán erős. 5-ös vaszabi, 7-es bors, vagy 10-es csili? Ha jól blöffölsz, a dicsőség nem marad el.

A Spicy, Győri Zoltán szerző játéka, egy igazán forró blöffölős kártyajáték. A játékban a játékosok fűszer kártyákat játszanak ki, képpel lefordítva, majd bejelentik, hogy milyen kártyát játszottak ki. Felmerülhet a kérdés, hogy mi ebben a kihívás? Több is akad, például az, hogy nem mindig kell igazat mondani. Igen, ez egy blöffölős játék, aminek másik nagy csavarja, hogy nem elég blöffölésen kapni valakit, a fűszer típus, vagy erősség közül meg kell tudnom nevezni, hogy szerintem miben blöffölt a rajta kapott játékos.

Erősnek tűnik ugye? A Spicy csíp mint egy jó csili, és ízletes mint egy kellemes vaszabi, ezért nem meglepő, hogy a Spiel des Jahres zsűri is ajánlja a Spicyt.

 

 

Fedőnevek sorozat

Fedőnevek társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 8
Játékidő  20 - 40 perc 
    Értesítést kérek

 

Újabb Spiel des Jahres (Az év játéka) a listán, ezúttal 2016-ból. Szívem szerint a Fedőneveket letudnám azzal, hogy „Próbáljátok ki, mert te jó ég, de jó!”, de gyanús, hogy nem úszom meg, hogy írjak róla. Pedig elmondani, hogy mitől annyira nagy durranás ez a játék, szinte lehetetlen.

Az asztalon egy ötször ötös mátrix szókártyákból, mellette piros kártyák meg kék kártyák és körben mindenki vagy röhög, vagy értetlenkedik. Két csapat játszik egymás ellen, mindkettőhöz a látható szavak egyharmada tartozik, hogy melyek konkrétan, az mindkét csapatból csak egy-egy ember tudja, a többieknek ki kell azokat találni. Ez az egy-egy ember a maguk körében egy szót mond a többieknek, ezzel utalva lehetőleg minél több szókártyára.

Kitalálni azt, hogy miről mire asszociál a másik, ez a végtelen humor forrása. Mert hogy juthat neki arról ez az eszébe, mikor annyira egyértelmű hogy erről csak ez? …és így tovább.
Azokról a helyzetekről nem is szólva, amikor a csapattagok végső kétségbeesésükben a hallott szót, az összes még láthatóval megpróbálják valahogy összehozni, a világ leglehetetlenebb hülyeségeit hordva össze. Ó, az a legszebb. : ) 

 

 

Hellapagos

Hellapagos társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  3 - 12
Játékidő  20 - 30 perc 
    Kosárba

 

Te mit vinnél magaddal egy lakatlan szigetre – és vajon mennyi ideig húznád azzal, amit vittél? És ha mások is vannak? Akkor már nem is lakatlan? Egy idő után úgy érzed majd, bárcsak az lenne!

A Hellapagos hajótöröttek kényszerű partraszállását követő kétségbeesett túlélési próbálkozásaikról és parttalan pokoli perlekedéseikről szól – utóbbira leginkább akkor kerül majd sor, ha nem jut mindenkinek étel vagy víz. Ráadásul a túlélők lába alatt nem csak azért forró a homokos talaj, mert perzseli a nap, hanem mert közeleg egy pusztító vihar is, és jó lenne a szigetről még azelőtt lelépni, hogy odaér.

A komoly téma ellenére a játék nem vérre megy, vagy legalább is nem szó szerint. Az illusztrációk mókásan lazák, a kártyák kifejezetten viccesek, az alapszituáció pedig, bár zord, elég szórakoztató. Közösen gyűjtünk fát a tutajhoz, élelmet és vizet, közben időről időre valaki átkutatja a romokat, ha nem is a közjó érdekében, hanem inkább önérdekből. Nem árt, ha az ember bebiztosítja, hogy ne hagyják éhen halni és a menekülés pillanatában arra a bizonyos tutajra is felférjen.

A feszült és hangulatos partijátékok kedvelőnek kihagyhatatlan, sértődős csapattal ugyanakkor csak bevállalós békeharcosoknak ajánljuk.

 

 

Holtak tele
válaszúton

Holtak tele - válaszúton

 


 
Ajánlott életkor 14+
 Játékosok száma  2 - 5
Játékidő  100 - 200 perc 
    Kosárba
 

 

A zombi téma manapság a fénykorát éli, minden szerző próbálja meglovagolni ezt a rothadó őrületet és kivenni a maga részét belőle. Rengeteg film, sorozat és játék készül, amelyek főként a zombik levadászásáról és a túlélésről szólnak egy apokaliptikus környezetben. Nehéz viszont ebben a kategóriában maradandót alkotni, főleg, ha egy társasjátékról beszélünk. Ameddig egy filmben a rémisztő látvány magáért beszél, addig egy társasjáték teljesen más megközelítésben kell az érzelmekre hasson. A Holtak Tele - Válaszúton szerzői pedig tökéletesen ráéreztek, mitől lehet egy zombis társasjáték jó, akkor, ha sokkal inkább arra fókuszál, milyen kapcsolat van a játékosok között, mintsem magára a zombi vadászatra.

 

A Holtak Tele - Válaszúton egy kooperatív társasjáték, amelyben a kríziseket legyőzve kell túlélnünk pár napot egy zombi apokalipszis kellős közepén. A játék minden forduló során egy-egy újabb nehézséggel szembesíti a túlélők csoportját, amelyeket mindenképp meg kell oldani az életben maradás érdekében. Bár a játékosok közösen küzdenek, hogy túléljék a káoszt, tartogat a játék pár érdekes fordulatot, amelyek jelentősen felkavarják az állóvizet, már amennyire állóvíz lehet egy ilyen helyzetben. A Holtak Tele - Válaszúton úgy van kialakítva, hogy minden játékos egy teljesen egyedülálló egyén legyen (ne csak egy bábú a játéktéren), akiknek a túlélés mellett megvannak az önös céljaik, amelyek teljesen titkosak a többiek számára. Elvégre minden hús vér embernek vannak olyan céljai az életben, amelyek függetlenek másoktól. Egy ilyen pusztuló világban pedig, ahol a túlélés a cél, ez végképp igaz, pontosan ezért nem bízhatunk senkiben és jó ha nagyon alaposan megfogadjuk ezt a tanácsot, mert az önös célok néha áruló jelzővel is párosulhatnak, amelyek jelentősen lecsökkenthetik a túlélési esélyeket. Mit takarnak ezek az önös célok? Olyan dolgokat, amelyeket látva a játékosok fejében olyan kérdések fogalmazódhatnak meg, hogy miért adjon be valaki fegyvert vagy élelmet a közös készletbe, ha azokat megtarthatja magának is?

A játékban rengeteg ilyen döntést kell meghoznunk, amelyekre soha nem lesz egyételmű a válasz, ha pedig a válaszút kártyákról beszélünk, akkor ez csak fokozódni fog. A válaszút kártyák egy-egy rövid történetfoszlányt vázolnak fel, amelyek színesebbé teszik a játékmenetet, de komoly morális döntések elé állítják a játékosokat, amelyek életről vagy halálról dönthetnek számtalan szituációban. A Holtak Tele - Válaszúton egy olyan társasjáték, ami képes az érzelmekre hatni és leírni minden játék alkalmával egy olyan történetet, ami maradandó lehet mindenki számára.

 

 

Igen?

Igen? és... társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 6
Játékidő  20 - 45 perc 
    Kosárba

 

Az Igen? egy vallomásos jellegű játék, de az önismeret mellett a többiek ismerte még nagyobb szerepet játszik, vagy inkább az, hogy mit gondolunk általában a többiekről, az emberekről.

A játék vegyesen ontja ránk a tét nélküli és a bevállalós kérdéseket, amelyekre egyszerű igennel, vagy nemmel felelünk, méghozzá titkosan, mert – és most jön a lényeg – a pontot arra kapjuk, hogy helyesen tippeljük-e meg, hányan válaszolnának igennel! Arra a kérdésre, hogy „Ittál ma már kávét?” kis odafigyeléssel talán pontosan tudjuk is a választ, de ha arról van szó, hogy „Le tudnád lőni a kedvesed, ha zombivá válna?” már mindjárt érdekesebb a dolog. Egy dolog, hogy mit vallok magamról, de hogy ismerem azokat, akikkel játszom? Megtennék? És ha igen, merik vállalni – akár csak maguk előtt? Vagy ha úgy hiszem, hogy egy kérdésre egyszerűen nem lehet igennel felelni, és valaki mégis igennel felel, arra hogy reagálok majd?

Az Igen? egy beszélgetésindító játék. Általában sok kis beszélgetés elindul egy játék alatt, és felmerül néha olyan kérdés is, ami ottmarad velünk egy darabig, noha a játékot már elpakoltuk.

 

 

Jaipur

Jaipur társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 12+
 Játékosok száma  2
Játékidő  30 - 40 perc 
    Kosárba

 

Abban egyetérthetünk, hogy rengeteg olyan társasjáték van, ami a távol-kelet kereskedését használja témaként. Persze a téma még nem minden, nem lesz se jó, se rossz egy játék csakis kizárólag a témájától. A Jaipur kártyajáték viszont a lehető legtökéletesebben implementálja a távol-kelet egy jól ismert kereskedési formáját, még pedig azt, hogy a tevéket kb. mindenre el lehet cserélni. Ez ebben a kártyajátékban sincs másként, alkalmanként egy-egy teve többet ér, mint az arany vagy ezüst. Persze csak akkor, ha jól használjuk őket. Jaipur városában két kiváló kereskedőt tartanák számon, egyik te vagy, a másik pedig az ellenfeled. Aki diadalmaskodik kettőtök közül, az lesz a Maharaja első számú embere az ilyen feladatokra.

 

A Jaipur egy kétszemélyes kártyajáték, amelyben a játékosok célja, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzék meg. Ehhez a játékosoknak a leghatékonyabban kell kereskedniük és megtanulniuk, hogy mit jelent az igazán jó időzítés. A játékosok a kezükben tartott kártyákat cserélhetik a játéktér közepén elhelyezkedő közös piacból, majd azokat adhatják el rengeteg aranyért. Egy árut, minél hamarabb sikerül eladni, a piac annál többet fizet érte és ezzel arányosan pedig, minél később kötünk meg egy üzletet, az annál kevesebb hasznot hoz. A piac folyamatosan frissül új árukkal, a játékosok viszont a véges kézlimit miatt nem gyűjthetnek be mindent, így nagyon fontos ráérzni arra, mikor és mit érdemes megszerezni. A játékban van nem kevés olyan helyzet, amikor egy egyszerű kelme sokszorosát éri az aranynak vagy az ezüstnek, főleg, ha egyszerre többet sikerül eladni belőle.

A játék alapja a „valamit-valamiért” csere, bármire van szükség, azért cserébe adni kell valamit, vagy egy másik árut, vagy éppenséggel a korábban említett tevéket. A tevék elsőre nem érnek sokat, hiszen nem tudjuk eladni őket, de van két fontos tényezőjük. Az egyik, hogy bármennyi tevénk is van, az nem számít bele a kézlimitbe, a másik pedig, hogy minden tevével kiválthatunk egy bármilyen árukártyát egy csere során, szóval érdemes azért egy kisebb teve csordát tartani a közelben, ha mi akarjuk elnyerni Jaipur legjobb kereskedője címet.


 

Jógi

Jógi társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  3 - 12
Játékidő  15 - 20 perc 
    Kosárba

 

Nyugaton szokás azt hinni, hogy a jóga annyit tesz, hogy a nyakam köré tekerem a lábam és ezt ászanának hívom. Baj ez? Ki mondja meg? – Egy biztos, ha valaki összecsomózgatja a végtagjait a teste körül az igen komikusan fest, főleg ha az illetőből itt-ott még néhány kártya is kilóg.

A dobozban egy nagyobb pakli kártya, mindenféle, önmagában nem is lehetetlen feladvánnyal: „mutass a bal hüvelykujjaddal felfelé” vagy „legyen ez a kártya a jobb válladon”. Csakhogy minden alkalommal, amikor a játékosra sor kerül és húz egy új feladványt, a korábbiakat is tartania kell.

Ez hat kör után valahogy így néz ki: „A jobb könyököd érjen a törzsedhez” és közben „Legyen ez a kártya a bal karodon” és „Ez a kártya érintse a jobb könyöködet” és „A bal könyököd emeld a vállad fölé” viszont „A jobb kezed legyen a bal kezed felett” és mindeközben „Ez a kártya mindkét kezedet érintse”. Tíz-tizenkét kör után az ember tényleg csak egy spagettigubanc kártyafeltéttel – már ha bírja addig!


 

Kingdomino

Kingdomino társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 4
Játékidő  15 - 20 perc 
    Kosárba

 

Egy királyság sem épült fel egy nap alatt, ha viszont társasjátékokról beszélünk, akkor még ez is megtörténhet, sőt meg is történik. Elég, ha kinyitjuk a Kingdomino dobozát, amelyben királyokat alakítva célunk a lehető legdicsőbb birodalom létrehozása.

 

Elolvasva a játék címét, azért már lehet egy sanda gyanúnk, hogy miként fognak kirajzolódni a búzatáblák, erdők és tengerek a királyságunkon belül. A játék gyors fordulókra oszlik, amelyek során minden királyjelölt egy-egy domino lapkával fogja bővíteni a királyságát. Első ránézésre azért nem találunk olyan sok hasonlóságot a lapkákon, ha összevetjük őket a klasszikus dominoval, mindössze annyit, hogy két részre vannak osztva. A lehelyezésük, ami hasonló, ehhez persze nem kell ismerni egyáltalán a dominot.  Csak észben kell tartanunk, hogy legalább egy oldalának passzolnia kell egy már korábban lehelyezett domino lapkához. Erdő mellé erdő, búzatábla mellé búzatábla és így tovább. A játék egészen addig tart, ameddig minden lapka el nem fogyott és mindenki előtt nincs egy várhatóan 5x5-ös királyság (7x7, ha ketten játszunk).

Ekkor kezdődik a pontozás és derül ki, mennyit is ér valójában a királyságunk. Az elég egyértelmű, hogy minél nagyobb egybefüggő területet tudunk alkotni egy adott típusból, annál több pontot szerezhetünk. Ha pedig sikerül királyi jelképeket szerezni ezeken a területeken belül, akkor dupla vagy akár tripla pontot is szerezhetünk. Egy biztos, királyságok soha nem épültek fel még ilyen hamar, mint a Kingdomino társasjátékban.

 

 

Kodama
Az erdő szellemei

Kodama: Az erdő szellemei társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 13+
 Játékosok száma  2 - 5
Játékidő  20 - 40 perc 
    Kosárba

 

„Kertész leszek, fát nevelek” ismerős a verssor? Hát az érzés? Az ember, minden rossz tulajdonsága ellenére szeret építeni, alkotni, tenni azért hogy valami szépüljön, gyarapodjon, nem csoda, hogy olyan népszerűek az építőjátékok. Szeretjük, ha valami a szemünk előtt, a kezünk alatt épül-szépül. Ez a valami a Kodama-ban egy fa lesz.

A játék készítői gyönyörűen megoldották, hogy az asztal lapján tényleg ágról ágra lássuk növekedni a fáinkat. Nem más történik, mint hogy kártyákat helyezünk egymásra, de a látvány tényleg ütős. Ez a játék lelke, de ne higgyük, hogy nincs benne más: remek kis pontrendszer, titkoscél-kártyák, kellemes, nem túl direkt játékos interakció, és elegendő taktikai mélység egy nem túl bonyolult, de azért gondolkodtató társasjátékhoz.

Ó, tényleg: a kodamák egyébként egyfajta erdei szellemek a japán folklórban, kicsit hasonlóak a görög mitológia driádjaihoz. Ebben a játékban ők bízzák ránk a fáinkat, és fel is tűnnek megannyi kártyán és persze extra aranyosak…. Említettem már mennyire magával ragadó a játék hangulata?

 

 

Kódfejtő

Kódfejtő társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 12+
 Játékosok száma  3 - 8
Játékidő  15 - 45 perc 
    Kosárba

 

Sokan inverz-Fedőnevekként is emlegetik, de hívhatnánk egymásnak feszülős Fedőneveknek is, vagy még találóbban Kódfejtőnek. Igen, ez a legjobb, mert bár a liga, amiben játszanak ugyanaz, a Kódfejtő valami egészen más.

A játék lényege, hogy két csapat egymás kódjait igyekszik fejtegetni és elcsípni, míg a saját csapatában úgy kódol üzeneteket, hogy azt az ellenfél meg ne fejtse. Számokat kódolnak kulcsszavakká és ezekre a kulcsszavakra utalnak egymásnak úgy, hogy a saját csapattársák értsék, melyik szavakról van szó, de az ellenfél, aki ezeket nem látja, nehogy megsejtse, mik lehetnek azok, mert akkor érteni fogja a későbbi utalásokat és megfejti az ellenfél kódját. Ugyanakkor az is fontos, hogy az utalások ne legyenek annyira elvontak, hogy az ember csapattársai se értsék, mert annak kommunikációs hiba lesz a vége, az pedig hosszú távon végzetes lehet.

Egy szóasszociációs csapatjáték némi extra feszültséggel, amihez remekül illik a poénra vett retro-rejtjelező design, amivel a játékot ellátták.

  


 

Köszöntünk... álmaid városában!

Köszöntünk álmaid városába társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  1 - 100
Játékidő  25 - 30 perc 
    Kosárba

 

Légy az, aki segít megvalósítani az emberek számára az amerikai álmot. Mielőtt viszont az álom megvalósulhatna, előbb lakóházak és negyedek szükségesek, ahova az álmokkal teli emberek beköltözhetnek. Itt lépnek be a játékosok a képbe, mint területrendezők, ahányan csak szeretnének.

A Köszöntünk… álmaid városban! társasjáték egy olyan különleges darab, amit annyian játszhattok, ahányan akartok, a doboz nem árul zsákbamacskát, egyszerre százan is lehet vele játszani, sőt, akár többen is, ha kéznél van száznál több lap meg írószer. A lényeg, hogy mindenki előtt legyen egy amerikai kertvárost ábrázoló lap, amit a játékosok saját belátásuk szerint feloszthatnak és átrendezhetnek. A Köszöntünk… álmaid városában! egy roll(flip) and write játék, így minden akciót a játékosok a saját lapjukon jegyzetelnek le. A játékot egy három részre osztott kártyapakli irányítja, minden fordulóban ezekből három házszám bukkan fel, társulva három választható fejlesztéssel. A játékosok célja, hogy mindig kiválasztva egy házszám-fejlesztés párost, szépen lassan kialakítsák a saját kertvárosuk végleges kinézetét, parkosítsanak, medencéket építsenek, kerteket húzzanak és a lehető legmagasabbra emeljék az ingatlanjaik értékét, közben pedig próbáljanak megfelelni a város elvárásainak. A játék igazi érdekességét az adja, hogy minden utcában egy adott házszám csak egyszer szerepelhet, a házakat pedig növekvő sorrendben kell megszámozni. Szóval, ha egy utca számozását például ötössel kezdjük – azért, mert tegyük fel nagyon szükségünk volt a számmal párosult fejlesztésre - akkor abba az utcába már nem kerülhet egytől négyig számozás, csak ötösnél magasabb szám.

Ez pedig elég rosszul érintheti a területrendezőt, amikor egy következő fordulóban csak ötösnél kisebb számok kerülnek játékba. Ha a játékos nem tudja beírni sehova a házszámot, úgy elesik a lehetséges fejlesztésektől is, így érdemes alaposan meggondolni, mit hova érdemes beírni. Nem az a kulcs természetesen, hogy minden utcát egyes házszámmal kezdjünk, hanem az, hogy jól párosítsuk hosszútávon a házszámokat a fejlesztésekkel, hogy megépülhessen tényleg egy álomkörnyék.

 

 

Magic Maze
Fogd és fuss!

Magic Maze Fogd és Fuss! társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  1 - 8
Játékidő  10 - 15 perc 
    Értesítést kérek

 

Ki hallott már olyat, hogy egy barbárnak felteszik a kérdést, hogy készpénzzel, vagy kártyával fizet? Ugye? A fantasy hősöktől valahogy megszoktuk, hogy csak úgy van fantasy felszerelésük, ki firtatja, honnan vették? Valami ládából, ellenségtől? Esetleg egy nem túl jól őrzött plázából?

A Magic Maze egy őrült, pörgős, méghozzá őrülten pörgős kooperatív társasjáték, melyben 4 fantasy hőst fogunk keresztülnavigálni egy ismeretlen pláza útvesztőjében. Mindenkit a maga kis szaküzletéhez, ahonnan aztán hogy- hogy nem menekülniük kell majd. Ki a plázából, de mint a villám. A játékban a csavar, hogy nem egy-egy karaktert irányítunk hanem egy-egy irányba írányítjuk, akit éppen kell. Minden játékos különböző irányú mozgásokért felel, így mindenki szemmel tartja mind a négy hőst, mindenki mozgatja is őket abba az irányba, amerre helyesnek látja, és remélhetőleg mindenki ugyanazt az irányt látja ésszerűnek. Ugyanis a játékosok nem beszélgethetnek. És mindez időre megy!

A játék kissé kaotikus és fergetes csapatkovácsoló-erővel rendelkezik. Egyedi és kihagyhatatlan darab. A humora pedig mindent átható és abszolút szerethető. Hogy mást ne említsek, a plázalabirintus, ami egyébként játékról játékra változik, rogyásig van apró vizuális poénokkal.

 

 

Mysterium

Mysterium társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 7
Játékidő  42 perc
    Kosárba

 

Gyertyafény, félhomály és egy kellemes vidéki környezet. Megnyugtatóan hangzik ez, nemde? Igen, egészen addig, ameddig rá nem jövünk, hogy egy kísértetjárta kastélyban járunk és ezek az eszközök egy szellemidéző szeánsz kellékei.

 

A Mysterium társasjátékban a játékosok médiumok és egy szellem bőrébe bújnak (bár az utóbbi, azért valljuk be elég nehézkes a szó szoros értelemben) egy szeánsz során, hogy feltárják egy régen elfeledett gyilkosság történéseit és megtalálják a tettest. A médiumok és a szellem közösen dolgoznak a játék során, de ettől eltekintve mégis két teljesen különálló csoportot alkotnak, két teljesen eltérő síkban és létszámban. A játék során a nyugodni nem tudó szellem látomásokat juttat el a médiumokhoz, hogy tudassa velük, milyen helyen halt meg, ki volt a gyilkosa és milyen tárggyal okozták a halálát. A látomáskártyák nagyon hasonlítanak a Dixit társasjátékban látott kártyákra, sokszor elvont festmények, amelyeket a szellemnek össze kell kötnie a gyanúsítottakkal. A médiumok célja megfejteni a látomásokat és megtalálni a tényleges tettest, hogy a szellem végre örök nyugodalomra térhessen és elhagyja a kastély falait. Elsőre ez nem hangzik annyira nehéznek, van viszont egy apró bökkenő, mivel a tragikus eset nagyon régen történt, ezért a szellem ereje már nagyon gyenge, a sokk hatás miatt pedig csak homályos emlékei vannak haláláról, ezért mindegyik médiumnak különböző személyekről, helyszínekről és tárgyakról küld látomásokat, számára is csak a szeánsz utolsó óráiban tisztázódik ki volt a tényleges tettes.

A játékosoknak úgy kell együttműködniük, hogy az élők és holtak síkja nem kommunikálhat egymással, a médiumok megvitathatják a kapott látomásokat, annak érdekébe, hogy jobb döntéseket hozzanak, de a szellem nem szólalhat meg, csak a látomáskártyákkal üzenhet. A csapatmunka itt nem elég a sikerhez, szükséges némi álomfejtés is hozzá.

 

 

Nem én voltam!

Nem én voltam társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 6+
 Játékosok száma  3 - 6
Játékidő  15 - 20 perc 
    Kosárba

 

Mi a legegyszerűbb dolog, ha valami komiszságot követtünk el? Nos, a legjobb, ha őszinték leszünk és bevall… áh, dehogy, kenjük másra, az mókásabb. Főleg, ha egy a szoba közepén bűzölgő kupacról van szó és a társaink a mi kiskedvencünkre mutatnak, mondván ő volt a tettes.  

A Nem én voltam! egy pörgős és roppant egyszerű kártyajáték, amiben minden játékos célja, hogy kimentse saját kiskedvenceit, mondván valaki más volt a tettes, aki a nappali közepébe piszkított. Minden játékos ugyanazzal a 6 állattal indítja a játékot, majd kezdődik a balhé egymásra kenése. Az első játékos kiválaszt a kezéből egy kártyát, majd azt letéve kijelenti például, „Nem az én cicám piszkított a szoba közepére, hanem valaki más hörcsöge”, ekkor a többi játékos a lehető leggyorsabban megkeresi a kezében található lapok közül a hörcsögöt és a korábban kijátszott lapra helyezi azt, aki a leggyorsabb, az folytathatja a kört mondván „Nem az én hörcsögöm piszkított a szoba közepére, hanem valaki más…” és újra mondd egy állatot, akire rá szeretné kenni a dolgot. Bár elsőre azt hinnénk, hogy a játék addig zajlik, ameddig valakinek az összes kártyája el nem fogy, de nem. Addig zajlik, ameddig valaki már nem tudja rákenni senkire a balhét, így rajta marad a szoba közepén gőzölgő kupac.

Ha olyan állatra akarjuk kenni a dolgot, amelyikből már egy kártya sincs a játékosoknál, akkor bizony a mi kisállatunk volt a tettes, hiába próbáljuk eltussolni a dolgot. A Nem én voltam! ezáltal nem csak a gyorsaságunkat, de a memóriánkat is próbára teszi. Vajon melyik kártya ment ki és kire lehetne még rákenni a balhét?

 

 

Pandemic család

Pandemic társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 4
Játékidő  45 - 90 perc 
    Kosárba

 

A jóslatok bekövetkezni látszanak, a világot nagyméretű járványok fenyegetik, amik az emberiség teljes pusztulásához vezethetnek, ha nem sikerül időben megfékezni őket.

A Pandemic társasjátékban egy járványelhárító specialista csapat tagjait alakítják a játékosok, akiknek célja, hogy közös erővel megtalálják a vírusok ellenszereit és meggátolják a globális pusztulást. Ehhez be kell utazni a világot, kezelni vagy karanténba zárni a kialakult gócpontokat, majd a lehető legyorsabban eljuttatni az ellenszer kifejlesztéséhez szükséges kártyákat az egyik kutatóállomásra. A Pandemicnek több változata létezik, a Pandemic - Pengeélen és a PandemicA labor kiegészítők sokszínűbbé teszik a játékot és olyan játékelemeket vezetnek be, amelyek teljesen megcsavarják és felfrissítik a játékmenetet. Megjelenik az 5. vírus, a bioterrorista, de betekinthetünk akár a kutatólaborba is, ahol az ellenszérum készül.

Ha pedig még ennél is összetettebb Pandemic-élményre vágyunk, akkor érdemes egy pillantást vetni a Pandemic Legacy kiadásokra, amelyek egy teljes év történetét mesélik el, csavarokkal és váratlan fordulatokkal együtt. A Pandemic Legacy játékok során minden döntésnek következményei vannak, amelyek kihatnak a későbbi játékokra, ezáltál egy sokkal összetettebb élményt nyújtanak.

 

 

Panic lab

Panic Lab társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 10
Játékidő  10 - 30 perc 
    Kosárba
 

 

Kicsi kompakt és szökik. És változtatja az alakját, mint Pom Pom… csak nem vár meg iskola után, hanem bebújuk a szellőzőbe és kibújik a szellőzőből, de legalább pontot kap, aki elkapja.

A Panic lab egy pörgős logikai- észlelős játék. A játékosoknak nincs más dolga, mint elsőként csapni le a kis szökevény amőbára, aki megszökött a vizsgálóból, és úgy mászik végig a laboron, hogy használja a teleportot, a szellőzőjáratokat, csíkosról pöttyösre festi magát és így tovább. A játék előkészítése és a szabálymagyarázat egy-két percet vesz mindössze igénybe, egy kör kevesebb mint egy perc és tulajdon képpen addig játszhatjuk, ameddig jól esik. Ez általában még egy és még egy kört jelent. Ráadásul az egész kabátzsebben elfér.

Népszerűségét alighanem pont az egyszerűségének és kompaktságának köszönheti, mert hasonlóan például a Dobbléhoz könnyű vele bevonni, asztal mellé ültetni embereket. Elvégre a kihívás igen jó motiváció: Megtalálod a kis fickót? Igen, és hamarabb, mint én?

 

 

Planet
Egy éledő világ a tenyeredben!

Planet - Egy éledő világ a tenyeredben

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 4
Játékidő  30 - 405 perc 
    Kosárba

 

Bár különbözőek vagyunk mi emberek, mindenkiben van valami közös, ez pedig az alkotási vágy. Mindenki szeretne valami maradandót alkotni, valami olyan dolgot, ami monumentális és különleges. Mi sem lehetne monumentálisabb pedig egy bolygónál.

A Planet - Egy éledő világ a tenyeredben! társasjátékban minden játékos egy 3D bolygót épít, majd benépesíti azt különböző állatokkal. Ahogy a játék alcíme is utal rá, élet formálódik a tenyerekben, ahogy óceánok, erdők és sivatagok kerülnek fel mágneslapka formájában. Minden fordulóban a játékosok egy elemmel bővíthetik a bolygóikat és annak függvényében, hogy milyen lapkát választanak, lehetőségük lesz különböző állatkártyák megszerzésére.

Minden állatnak különálló igényei vannak, hiszen egy jegesmedvét nem tehetünk be a sivatag közepére, ez mondjuk magától értendő, de sok apró elvárásnak meg kell felelni, hiszen minden állat csak egyetlen egy bolygót fog majd otthonának tekinteni a játék végén.

 

 

Múzsa: Sugallatok

Photosynthesis társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 4
Játékidő  30 - 60 perc 
    Kosárba

 

Az ihlet a műalkotások táptalaja. Minden jó ötlet egy sugallatból nőtte ki magát. A Dixit óta tudjuk, hogy milyen gyönyörű, festményszerű grafikák születhetnek meg egy társasjáték kártyáin, és ezt a fantasztikus hagyományt viszi tovább a Múzsa: Sugallatok is. Ám a gyönyörű kártyák ihlete egy, talán a Dixitnél is kompetitívabb játékban csúcsosodik most ki. Hiszen nem elég, hogy a csapattársaimnak utalnom kell egy kártyára, az ellenfél csapata jelöli ki azt, és az ihlet kártyát is, ami pedig megmutatja, hogy milyen módon tehetek utalást.

Így bár lehet, hogy nagyon szép utalást tudnék tenni egy szép ivű mondatba fogalmazva az adott remekmű kártyáról, az ihlet kártya nem engedi ezt, mert csak a táncommal szabad a célomra utalnom.  Sokszor ez egy nehéz kihívás, a csapatom támogatásával mégis sikerülhet, mert ebben a játékban csak a legjobb csapat nyerheti el a Múzsa csókját.

 

 

Robbanó cicák

Robbanó cicák társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 7+
 Játékosok száma  2 - 5
Játékidő  15 - 20 perc 
    Kosárba

 

Azért nem lehet lapos a föld, mert ha az lenne, a macskák már mindent lelökdöstek volna a széléről. De mi van, ha az ember cicája egy köteg dinamitot talál a polcon, ahová nem szabadna felugrálnia. És főleg mi van, ha valaki rászól, hogy „Ne!”.

A Robbanó cicák egy kártyajáték tele dinamittal játszó cicákkal, és egyéb cicaságokkal, mint a szőrmacska, a dinnyaú-macska, vagy az öntudatos macskaja, aki tisztában van vele, hogy ő egy szójáték. A dinamitos fajtával csak az a baj, hogy robban, ha csak nem hatástalanítjuk, mondjuk lézer pointerrel, macskamentás szendviccsel vagy hasisimivel. Persze ha robban, az se baj, egy játékossal kevesebb. Végül csak egy maradhat.

A Robbanó cicák Groteszk-cuki alakjaival, furcsa humorával és laza játékmenetével hamar igen széles rajongótáborra tett szert, pedig gombolyagot nem is adnak hozzá.

Mindenesetre gyors és kegyetlen játék, és természetesen nem kooperatív. Ó, de nem ám!

 

 

Képregényes Kalandok

Robinson Crusoe: Kalandok az elátkozott szigeten társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  1 - 1
Játékidő  60 - 70 perc 
   

 

Szerintem a legtöbben emlékszünk még a szerepjátékos könyvekre. De ismerős lehet Kalandozó vagy Lapozgatós könyvként is, vagy akár olyan néven is, amit mi még nem hallottunk. A könyvek lényege, hogy az olvasó nem csak külső szemlélőként olvassa őket, hanem aktív résztvevőként dönthet is bizonyos kérdésekben, akár választhat is a válaszutaknál, eldöntheti, hogy elhiszi-e amit neki mondanak, vagy hogy részt akar-e venni egy új harcban.
A Képregényes Kalandok, azaz KrK könyvek ezt a világot hozzák vissza, dobókockák nélkül, és új, nagyon látványos képregényes stílusban. A Gémklub 4 ilyen KrK könyvet hozott el nektek mindezidáig.
Megjelent a Hókusz és Pókusz – A fabulinmesterek próbatétele, ami a kisebbeket szólítja meg. 2 kis hős bőrébe bújhatunk, akik a fabulinjaik segítségével indulnak egy életreszóló kalandra.
Itt van a Lovagok is, amiben lovagokhoz méltó kaland vár ránk, ahol az éberségünket, a leleményességünket, vagy a bátorságunkat kell próbára tennünk.
A Sherlock Holmes – a Négy rejtélyben Sherlock, vagy hű segédje, Dr. Watson karakterét testesítjük meg, attól függően, vagy nehéz, vagy könnyű játékra vágyunk, és négy egyedi történet nyomozása vár ránk.

A Fogságban kifejezetten tizennyolc éven felülieknek ajánljuk, ugyanis egy kísérteties omladozó házba vezet utunk, miközben lányunkat próbáljuk felkutatni. Izgalmakban és félelemben itt nem lesz hiány.

 

 

Small World

Small world társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 75
Játékidő  40 - 80 perc 
    Kosárba

 

Kicsi a világ! Hogy ez mennyire igaz, arról sokat mesélhetnének a diplomata orkok, akik már nem fértek szomszédságukban terpeszkedő kommandós félszerzetektől, hát lerohanták őket, nyakukon az alkimista amazonokkal. Valahol nekik is élniük kell ugye, és a világ valahogy túl kicsi midnyájuknak.

A Small World egy területfoglalós stratégiai játék. Percek alatt elsajátítható szabályokkal, megannyi mókás képességgel és 14 fantasy archetípussal, akiknek egész népeit vezetjük hadba, mindig az ellen, aki rosszkor van rossz helyen. Tulajdonképpen mindenki más ellen. A játék egyik szépsége, hogy egyek a képességek játékról játékra más népekhez tartoznak. Míg egy alkalommal a virágszagolgató tündék vérszomjasak lesznek, a patkányemberek pedig diplomatikusak, legközelebb talán épp fordítva, vagy senki sem lesz diplomatikus, a patkányemberek sárkányt idomítanak, míg a tündék fel sem tűnnek a színen.

Ez a játék a legkevésbé sem veszi komolyan magát, és ha ez a képességekből nem lenne egyértelmű, hát néhány apró vizuális poénnal is rásegítettek a készítők. 

A Small World vérre megy, mégis vicces. Még annak is, aki ellen épp összefog a fél világ. Bár leginkább azoknak ajánljuk, akik az ilyesmit nem veszik nagyon a lelkükre.

 

 

Splendor

Splendor társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 4
Játékidő  30 - 60 perc 
    Kosárba

 

Ne legyenek illúzióid az ékkövekkel való kereskedésről! Ne hagyd, hogy elvegye az eszed a rubintok és zafírok ragyogása! Veszel, eladsz, veszel, eladsz. Nem ördöngösség, de észnél kell lenned, ha a legjobb akarsz lenni.

A Splendor drágakőkereskedők játéka, és valóban: drágaköveket szerzünk, majd túladunk rajtuk, aztán szerzünk még és azokon is túladunk, a profit pedig, ki hinné, győzelmi pont. A trükk abban van, hogy nem csak a pontokra figyelünk, némely kártya ugyanis, amit a kövekért cserébe kapunk biztosítja bizonyos kövekből a fix forrást, így azokról nem kell majd körről körre külön gondoskodnunk. Kevesebb gond az újabb kövek beszerzésével és máris koncentrálhatunk a még nagyobb zsákmányra.

Gémerül szólva ez egy „motorépítős” játék, vagyis a játék során arra törekszünk, hogy felépítsünk magunknak valamit, ami majd termeli nekünk az erőforrást, illetve közvetetten a pontokat. Ennek dacára a Splendor egy könnyen átlátható és ugyancsak könnyen tanulható játék, és pont ettől olyan népszerű. 

 

 

Szabadulópakli sorozat

Szabadulópakli társasjáték


 
Ajánlott életkor 12+
 Játékosok száma  1 - 6
Játékidő  45 - 90 perc 
    Kosárba

 

Újabb zsebjátékhoz érkeztünk, de nyugalom, nem a zsebünkből szabadul – ha csak nem mi magunk vesszük ki, hanem épp mi leszünk azok, akiknek szabadulniuk kellett volna. Mert a leleményes játékkészítők természetesen a szabadulószobák élményét is képesek belegyömöszölni egy kártyajáték dobozába.

A Szabadulópakli sorozat minden egyes tagja egy-egy sztori, és hasonlóan a szabaduló szobákhoz mindenféle logikai feladványokon át kell kijutnunk valahonnan, vagy épp bejutni valahová. Nehéz ezekről a játékról beszélni, ugyanis mindnek saját története van, és az ember nem szívesen lő le egyetlen poént sem. Ráadásul ez egy „instant” játék, csak letesszük a paklit az asztalra és elolvassuk az első lapot – azonnal megtudunk mindent, amit akkor és ott tudnunk kell, aztán jönnek az első bevezető feladványok, és elmerülünk a történetben.

A szabadulószobák szerelmeseinek szerfelett ajánlott játék (meg persze a logikai játékok kedvelőinek is).

 

 

Szellemek szigete

Szellemek szigete társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 13+
 Játékosok száma  1 - 4
Játékidő  90 - 120 perc 
    Kosárba

 

Jönnek a hódítók kifosztani a paradicsomot. Természet, őslakosok? Kit érdekel! Csak egy a bökkenő: a szigetet hatalmas szellemek védelmezik, akik nem fogják ölbe tett kézzel hagyni, hogy szeretett szigetükön mindenféle konkvisztádorok csak úgy kedvükre romboljanak és pusztítsanak.

A játékosok a szellemet védő szigetek, és nincs könnyű dolguk, de egy kooperatív játékban ez nem is baj. Azt mondják, ha egy kooperatív játék elsőre nem mossa fel a padlót a játékosokkal, akkor ott valami nem stimmel – hát a Szellemek szigetével stimmelni fog. Pedig a szellemek valóban hatalmasak. Árvizeket képesek támasztani, villámokat szórnak, elfonnyasztják a termést, felbőszítik az erdő vadjait. Mindegyikük más és más, méghozzá nagyon más. Vagyis nem csak a kinézetük és a kezdeti erőkártyáik különböznek – mert a játék során, ahogy erősödnek, ezekből több is lesz majd –, de mindegyiknek megvan a maga erőssége és gyengesége, stratégiai lehetőségei és különleges képességei.

Mind ezek persze már elég variációt adnának a játékhoz, de a dobozban találunk még extra küldetéseket, különböző ellenség-módokat is. Ez utóbbiakat érdemes akkor használni, ha az alapjátékkal már megbirkózunk. Merthogy a Szellemek szigete egy igen komplex játék, kifejezetten tapasztalt játékosoknak.

 

 

Szócsapdák

Szócsapdák társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  4 - 8
Játékidő  30 - 45 perc 
    Kosárba

 

Vegyétek magatokhoz a felszerelést, a kardot, a pajzsot, a páncélt és irány a kazamata, ha sikerül legyőzni a kazamatát őrző szörnyeteget, akkor tiétek a siker. A különbség, hogy itt a fegyver a beszéd, és nem a hideg acél.

 

A Szócsapdák egy olyan kommunikációs partijáték, amiben a játékosok két csapatot alkotnak, hogy félelmet nem ismerve lemerészkedjenek a sötét kazamatába. A két csapat annak érdekében, hogy hátráltassa egymást, csapdákat fog elhelyezni a termekben szavak formájában. Minden új terembe lépéshez a csapatoknak ki kell találniuk egy olyan szót, amit az ellenfél csapatától kaptak feladatként. A nehezítés a dologban az, hogy nem csak a kitalálásra váró szót kapjuk az ellenséges csapattól, hanem pár titkos csapdát is, amelyekbe, ha belefutunk, akkor nem haladhatunk tovább. Milyen csapdákra gondolok? Lássunk egy példát. Az ellenféltől azt a szót kaptuk, hogy EPER, annak érdekében, hogy sikeresen tovább lépjünk a következő terembe, az egyik csapattársunk körül kell írja ezt a szót és mi – a többi csapattag - a lehető legyorsabban ki kell találjuk. Van itt viszont egy nagy DE, minden teremben adott számú szócsapdát kell kikerülnünk, ezek olyan szavak, amelyeket az ellenfél határoz meg nekünk és, amelyekről mi nem szerzünk tudomást, egészen addig, ameddig beléjük nem futottunk. Ezeket a szavakat az éppen mesélő játékos nem használhatja. Szóval, ha az ellenfél az EPER szóra, a GYÜMÖLCS, PIROS, KERT szócsapdákat írta, akkor ezeket semmiképp nem mondhatja ki a mesélő.

Ez nem lenne olyan nehéz, ezek nélkül is leírható az EPER szócska, de mivel a mesélő nem tud ezekről a csapdákról, így nagyon meg kell gondolnia, mit mondhat és vajon, milyen csapdákat állíthatott az ellenfél. Ha sikerül a csapdákat kikerülve tovább lépni, jöhet egy másik terem, amiben már akár 5-7 szócsapda is lehet, vagy átokkártyák, amelyek nehezíthetik a csapatok dolgát. Például a mesélő beszéljen visszhangozva vagy az első tipp után a mesélő ne beszéljen többet stb. Ha sikerül eljutni a kazamata végében rejtőzködő szörnyhöz, akkor hasonló módon meg kell küzdeni vele, vigyázni kell viszont, a szörnynek különleges képességei vannak, amelyek átírják a játék addigi szabályait. A kardotok helyett ideje hát élesíteni a nyelveteket.


 

Sztorikockák

Sztorikocka társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 6+
 Játékosok száma  1 - 20
Játékidő  20 - 20 perc 
    Kosárba

 

Egy marék bolondos sztorielem. A játékosoknak nincs más dolguk, mint dobni és mesélni. Ez az a tipikus beszélgetős, csapatépítős, lazulós játék, amiben nincsenek rossz válaszok. Mindenki kibontakoztathatja a kreativitását, mert más dolga sincs, mint mondani, ami eszébe jut a képekről – persze ezek egy sztorivá kell, hogy összeálljanak.

A Sztorikocka, amellett, hogy partijátékként is hódít, népszerű gyerekjáték. Leginkább talán azért mert a gyerekek még mernek és szeretnek is mesélni. Felnőtt korunkra sokakban megerősödik egy gátlás a sztorizás felé. Félünk, hogy nem tudjuk magunkat kifejezni, vagy hogy amit mondunk az nem lesz elég érdekes, nem leszünk elég szimpatikusak, vagy hogy más biztos jobban beszélne. A Sztorikockákat csak kiengedjük a kezünkből, azok végiggurulnak az asztalon, csak össze kell őket olvasni, és máris kész a történet. Mintha az ember hieroglifákat próbálna megfejteni. 

Ráadásul számtalan tematikus kiegészítő is megjelent hozzá, így a történetünkben akár egyszerre is felbukkanhat a foci, az űrlények, dínók, egy méhecske, akinek lézeres pillantása van és egy kaktusz.

 

 

T.I.M.E Stories sorozat

T.I.M.E stories társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 4
Játékidő  60 - 90 perc 
    Kosárba

 

Annak idején, mikor a világ először találkozott vele, egy barátom így summázta a T.I.M.E Storiest: „Úgy viszonyul egy sima játékhoz, mint ahogy a moziélmény ahhoz, hogy egy filmet megnézel a laptopodon.” A T.I.M.E Stories egy letaglózó film, főszereplői és nézői egyszerre: a játékosok.

Az alapdobozban egy keretet kapunk, a mozit magát, vagy a mozigépet, ha úgy tetszik, és van benne egy „film” is, egy körömrágósan izgalmas thriller. Ennek leszünk a főszereplői. A végkimenetel rajtunk áll vagy bukik, a mi döntéseinken, észjárásunkon, csapatmunkánkon, és nem csak úgy kívülről piszkálgatjuk a dolgokat – testközelből éljük át az egészet. A helyszíneket gyönyörű panorámaképekként látjuk a táblán, a mellékszereplőkkel szóba elegyedünk, az ajtók mögé beleshetünk, az újságba beleolvashatunk, és nekünk magunknak kell a dolgok végére járni. Csak az időre kell vigyázni, az mindig pereg és nem a barátunk.

A kiegészítőkben újabb történetek várnak ránk, egy-egy új film – fantasy, horror, alternatív történelmi és kalandfilmek sora vár, hogy úgy éljük át, mintha a vászon túloldalán lennénk.

 


 

Takenoko

Takenoko társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 4
Játékidő  45 - 90 perc 
    Kosárba

 

Történt egyszer, hogy a kínai császár a béke szimbólumaként egy pandát ajándékozott a japán császárnak. Bár ez egy nemes gesztus, de volt valaki, aki egyáltalán nem örült ennek az ajándéknak, a japán császár kertgondozója, akinek így kétszer annyi feladata volt a kertben, hiszen a panda imádta a bambuszt és előszeretettel fogyasztotta azt, ahol csak érte.

A Takenoko társasjátékban a játékosok feladata a kert gondozása és bővítése mellett a panda étetése is.

A játékosok különböző akciók közül választhatnak, amelyek segítségével, nagyobbá és szebbé tehetik a császár kertjét, miközben szem előtt kell tartaniuk a célkártyáikat, amelyek három változatban jelennek meg a játékban. Ameddig kettő a kert kialakítására és a bambuszszárak növesztésére fókuszál, addig a másik kifejezetten a panda igényeire, aki előszeretettel fogyasztja el a mások által gondosan növesztett bambuszt. Mivel mindenkinek más célja van ugyanazzal a kerttel, így nem nehéz észrevenni, hogy milyen kihívásokkal kell szembenézniük a játékosoknak, ha elvállalják a császár megbízatását.

 

 

The Mind
Érezz rá!

The mind: Érezz rá!

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 6
Játékidő  15 - 20 perc 
    Kosárba

 

Vannak stratégiai társasjátékok, partijátékok, és vannak olyan játékok, a partijátékokon belül, amelyek a kommunikáción alapszanak, bár ennek ellenére nem lehet bennük kommunikálni. Tessék? Igen, bármilyen furán hangzik is ez, létezik egy olyan társasjáték, amiben nem lehet megbeszélni a következő lépést, pedig az együttműködésen alapszik a játék. Ez pedig a The Mind – Érezz rá! 

Adott egy pakli kártya 1-től 100-ig, ezekből véletlenszerűen a forduló számával megegyező lapot osztunk ki minden játékosnak, a cél pedig, úgy kijátszani az összes kiosztott kártyát, hogy azok a játéktér közepén egy növekvő sort mutassanak. Természetesen a játékosok nem beszélhetik meg ki hányas kártyát tartja a kezében és azt sem, mikor kinek kellene kijátszani a következő lapot. Ez a társasjáték teljes egészében a megérzésen és egymás megfigyelésén alapszik. Sok sikert a 10. szint eléréséhez!

 

 

Ticket to Ride Európa

Ticket to Ride: Európa társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 5
Játékidő  30 - 60 perc 
    Kosárba

 

A Ticket to Ride a valaha készült egyik legismertebb társasjáték, ami egyszerű szabályrendszere és hozzáférhetősége miatt máig hatalmas népszerűségnek örvend. A játék célja, hogy a játékosok megszerezzenek és teljesítsenek, minél több menetrendkártyát, amelyekkel győzelmi pontokhoz juthatnak. A menetjegyek megszerzéséhez a játékosoknak össze kell kötniük a kártyákon található városokat, ezéltál kiépítve egy saját vasúthálózatot. A játékosok ennek elérése érdekében különböző színű kártyákat gyűjtenek, amelyeket beadva építkezhetnek és elfoglalhatják a városok felé vezető útvonalakat. Két város között természetesen nem csak egy lehetséges útvonal van, így ahogy halad előre a játék, egyre több kanyargó vasútvonal jelenik meg, amelyek eljuttatják az utasokat egyik városból a másikba.

A széria egy amerikai térképpel indított még 2004-ben, ami azonnal el is hódította az év játék címét. Azóta sok év telt el és a Ticket to Ride folyamatosan megújult, számtalan kiegészítő jelent meg a társasjátékhoz, amelyekben nem csak Amerikát, de más országokat is átszelhetünk vasúthálózatainkkal. Sőt, több magában is játszható kiadás jelent meg, mint pl. a Ticket to Ride: Európa, ami új szabályokat és egy teljesen új kontinenst mutatott be a játékosoknak és behozott pár olyan elemet, ami sokszínűbbé tette az Európát az év játéka díjat nyert alapjátéknál. 

 

 

Homályrév

 Tokaido társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 8+
 Játékosok száma  2 - 5
Játékidő  45 - 90 perc 
    Kosárba

 

Minden idők legnagyobb fantasy kalandja, sok száz órányi csata, hatalmas világ, számtalan szörny és kincs vár rátok Homályrévben! A játékban hősök egy csapatát irányíthatjuk kalandról kalandra, befolyásolva a világ történelmét, kergetve saját céljainkat, folyamatosan erősödve, egyre okosabban együttműködve, újabb és újabb képességeket, mágikus fegyvereket és tárgyakat szerezve, félelmetes szörnyeket legyőzve... míg fény nem derül Homályrév ősi rejtélyére! Rendkívül összetett, rengeteg játékórát biztosító, történetvezérelt, legacy társasjáték.

Legacy: a játék során megváltozhatnak egyes szabályok, illetve újak léphetnek életbe; megváltozhatnak vagy végleg kikerülhetnek játékelemek.

 

 

Unlock család

Unlock! társasjáték

 


 
Ajánlott életkor 10+
 Játékosok száma  2 - 6
Játékidő  45 - 75 perc 
    Kosárba

A szabadulószobák az elmúlt 10 évben robbanásszerű növekedést értek el a számukban is, és hírnevükben is. Izgalmas történetek, és érdekes logikai, vagy megfigyelés alapú feladványok jellemzik. Meg találod-e az eldugott információt a képen, meg tudod fejteni egy gépezet működését, vagy feltörni, a feltörhetetlen gondolt kódot? Az Unlock játékcsalád ezt a szabadulószobás élményt hozza el az asztalokra. Nem kell egy dohos pincébe bezárni magunknak, a nappalink közepén is le tudunk játszani egy teljesértékű szabadulós kalandot. A sorozat minden részében 3 különböző kalandot játszhatunk le, így találkozhatunk gonosz professzorokkal, két csapattá vállhatunk egy ellenséges szigeten egy baleset következtében, de akár egy kalóz kincset is felkutathatunk a Karib szigetcsoport varázslatos világában.