Nagyfeszültség

Normál ár: 10 990 Ft


A Te árad: 10 441 Ft

Értékelés:  (4.5)
Pénzt keresni elektromos árammal? Rengeteg pénzt keresni elektromos árammal? Nagyszerű ötlet! Használjak 1 szenet vagy olajat az áramfejlesztéshez a régimódi erőműben, vagy a jövőben hiány lesz ezekből az erőforrásokból? Talán a szemétégetésé a jövő? A nukleáris energia nagyon izgalmas, és ha a kormányzat kezeli a nukleáris hulladékot, tetemes profitot is termel. Persze használhatunk sokkal inkább környezetbarát erőműveket is és függetleníthetjük magunkat az erőforráskészletektől. De vajon kellő energiát termelnek ezek az erőművek az ügyfeleinknek a jövőben? Természetesen a versenytársainkat is figyelnünk kell, milyen erőműveket építenek, melyik városokat kötötték be a hálózatukba, milyen erőforrásoktól függenek és milyen új erőműveket találnak érdeklődésre méltónak.
Már egy hete csak az áramra gondolok…

Mi egy jó játék alapja? A hangulat, az elvarázsolt világ, amibe átléphetünk, ha leülünk vele játszani. Vajon elsőre kinek hangzik az jól, hogy "gyere velem egy világba, ahol erőműveket építhetsz, és árammal láthatsz el városokat"?

Pedig erről szól a Nagyfeszültség. Ezzel a magyar címmel jelent most meg, az eredeti német címe Funkenschlag, angol címe pedig Power Grid (talán ez utóbbi jobban illik a témára). És persze ez csak az egymondatos összefoglaló, és ha nem is hangzik elsőre jól, nagyon izgalmas, nagyon okos játék.

Így néz ki a játék egy köre röviden: árverésen kell erőművekhez jutnunk, majd energiahordozókat kell vásárolnunk, hogy fel tudjuk fűteni az erőműveket, hogy azok áramot is adjanak. Ezután a térképen lévő városok között ki kell építsük az összeköttetést, vaskos elektrókért (így hívják a fizetőeszközt). Viszont minél több várost látunk el árammal, annál több a bevételünk. Ezen tudunk aztán új erőműveket venni, a hálózatot újabb városokba kiépíteni, és a többi, míg valaki 17 várost össze nem kapcsol a hálózatába.

Ez eddig egy átlag gazdálkodós játék. Mi teszi izgalmassá? A versenyfutás, amelyben a vetélytársak minden lépését figyelni kell, a (magas)feszültség, jól döntöttünk-e, sikeresen tartalékoltunk-e pénzt, és ha egy értékes erőműért sokat fizettünk, időben megtérül-e…

Haladni kell a korral

A játék folyamán egyszerű, szén- és olajfűtésű erőművektől indulunk, és később van lehetőségünk korszerűbb, több várost ellátni képes létesítményeket beszrezni. Ezek között is lehet fosszilis energiahordozóval felfűthető, de hamar előkerülnek a "zöldebbek" is. Az első szélerőműveket is le fogjuk váltani, amint erősebbeket tudunk venni - még ha szemétégetéssel vagy uránnal működnek is.

A városok közötti hálózatok kiépítése is változik korszakonként, azaz szakaszonként. Míg az első szakaszban egy városban csak egy szolgáltató jelenhet meg, a későbbiekben egy második és egy harmadik is - igaz, jóval drágábban.

A lényeg: állni kell az áramütéseket

A játék élvezetét két dolog adja: a folyamatos agyalás és számolgatás, mit érdemes csinálni, illetve hogyan reagáljunk az ellenfél lépéseire. Körről körre súlyuk van a döntéseinknek. Hogy milyeneknek?

Például hogy melyik erőműt érdemes a másik kezéről lecsapni licitáláskor. Vagy ha nincs elég pénzünk, vállalni a kockázatot a licit túlpörgetésére, ha másért nem, hogy a vetélytársat körökig visszavesse a magasabb vételár.

Vagy hogy mikor érdemes hagyni a másikat, hogy elvigyen egy jó erőművet, és így egy számunkra értékesebb erőmű licitjében az a játékos már nem vehessen részt. Vagy hogy így egy korszerűbb erőmű kerüljön a jövőbeli piacról az aktuálisra.

Hogy mikor érdemes feljebb tornászni az erőforrások árát azzal, hogy tartalékolunk belőle, még ha körökkel később nekünk is drágább lesz.

Hogy érdemes-e még egy várost bekötni a hálózatba, vagy inkább hagyjuk a többieket több várost beépíteni - így bár licitálásnál ők választanak először a következő körben, erőforrást mi vásárolhatunk először, és a hálózatépítésnél is mi léphetünk előbb…

Melyik városból melyikbe jussunk el hamar, hogy olcsón továbbléphessünk, vagy csak azért, hogy ne zárjanak be minket a többiek a következő szakaszig.

Hogy mikor érdemes korszerűbb erőműre váltani, ami esetleg másik energiaforrást használ (pláne, ha nem is igényel egyáltalán). Ugyanis összesen három felett rendelkezhetünk, ha újat akarunk, egyet le kell cserélnünk.

Váltóáram - állandó feszültség

És mindeközben állandóan figyelni kell a többieket, hogy állnak, hány várost tudnak ellátni árammal. Előfordulhat ugyanis, hogy többet, mint amennyit már bekötött a hálózatba - így már csak pár várost kell bekössön, és már nyert is.

De arra is vigyáznunk kell, nehogy úgy járjunk, hogy elérjük a 17. várost is, de csak 15-öt tudunk ellátni árammal - így a másik, akinek ugyancsak 16 városa van, de mindhez termel áramot, megnyeri előttünk a játékot.

És folyamatosan számolgatni, mit tudunk még megvenni, elérni. Nem utolsó sorban azért, hogy mennyit tudunk még egy liciten srófolni, hogy a vetélytársak esélyét csökkentsük.

Az eredmény: a játékidő alatt nincs esélyünk unatkozni, nincs helye fáziskésésnek - kétórás tömény izgalom!

 Tíbaláj

Értékelések átlaga 


(4.5)

Közönségdíjak

Kezdőknek ideális 5 Gyakorlott játékosoknak 12 Euro gémereknek 7 Családdal 12
55% (11)
40% (8)
5% (1)
Rendezés:
Értékelések: 1 - 10 (összesen: 20)
További oldalak:
  1. 1
  2. 2
Nagyszerű játék

Dániel | 2018. december 30.

Nagyon jó mechanizmusa van arra, hogy támogassa a hátul levő játékost.
kompetitív

Tibor | 2018. december 15.

Nagyon erős az egymásrahatás a játék során, folyamatos a versengés.
Én is kiemelném (és szerintem a játék egyik legjobb tulajdonsága): bármikor visszacsúszhatsz az első helyről, végig teljes erőbedobással kell játszanod, viszont a szerencsefaktor minimális.
A játék vége pedig teljesen külön stratégiát kíván, mint az eleje.
Gazdasági modellezés

Jámbori | 2018. december 5.

Nekünk felnőtteknek a Top1. Stragtégiai játék, hosszú, de nem unalmas, a gyerekek is figyelni szokták, mit csinálunk. Nagyon tetszett a játék életszerűsége. Egyedül a grafika kicsit retro, de ez sem igazán zavar.
Add meg a maximális feszültséget

craslorg | 2018. szeptember 7.

Elsőnek nehezen kaptam el a fonalat a játékban, másodjára már jobban összeállt a lényege és kezdtem belejönni.
Tetszetős a licitálás az erőművekre, így át kell gondolni, hogy a megtermelt pénzt mire is költjük el. Jó nekünk hamarabb egy drágább erőmű, vagy várjunk 1 kört egy még jobb erőműre, igaz közben kevesebb pénzünk lesz, tehát kérdéses, hogy akkor meg tudjuk-e majd venni vagy nem viszi-e el előlünk más. Ráadásul készülhetünk is, hiszen látható, hogy mi az, amire most nem, de akár 1-2 körön belül már lehet licitálni.
A városokba való bekötés is ötletes, hiszen, ha már van ott valaki, akkor drágábban lehet a 2. és 3. fázisban odaköltözni mellé.
Két kis probléma merült fel bennem (vagy még nem játszottam eleget). Az egyik, hogy ha 1-2 kört elrontasz, akkor nagyon nehéz visszajönni és onnan csak futás az eredmény után életérzéssel játszik az ember tovább. Legalábbis nekem többször volt ilyen érzésem, emiatt tényleg az elejétől kalkulálni, számolni és figyelni kell.
A másik, hogy kicsit a vége exponenciálisabban nő a kelleténél. Mikor még 3-4 város is hiányzik a vége feltételhez, és kiszámolgatja az ember, hogy még 4-et tud megépíteni, bekötni, akkor 1 kör alatt szinte mindenki tud 3-4-5 várost bekötni, míg előtte körönként 1-et, néha 2-t kötöttünk be, így már a játék közepén kell kalkulálni. Emiatt kezdőknek nem feltétlenül javaslom, de gyakorlott játékosoknak már mindenképpen.
Nagyfeszültség

Orsolya | 2018. augusztus 1.

Ritkán kerül elő, de mindig rájövök, hogy többet érdemelnek, komplex játék, szeretem benne a licitálást
Hosszú

Ági | 2017. december 11.

Nehéz volt átrágni magunkat a szabályokon, mert amúgy is egy hosszú játék, hát még ha mindenkinek új. Egyébként jó játék, mi szeretjük azokat a stratégiai társasokat ahol van kommunikáció is, hála az égnek, ez is olyan, mert amúgy bár nagyon tetszett, hosszú, főleg ha valaki sokáig húzza a söntéseit.
kissé megkopott, ám tiszteletremltó klasszikus

bab1lon | 2017. október 18.

A gazdasági stratégiák egyik mérföldköve. Csúnya, de mégis vonzó designja egyedülálló. A mechanikáján érződik, hogy a végletekig csiszolták a játékot. Ami viszont zavaró, hogy egy idő után montonná válik a hálózat-építés. Sajnos az erőmű licitharc sem olyan kemény, mint ahogy vártam, és a piacot sem lehet túl nagy mértékben befolyásolni. Egy ráncfelvarrást igencsak ráférne már.
Erőforrás feltöltés

kardos | 2017. október 2.

Nagyszerű játék. Nálunk gyakran elfogynak az erőforrások a játék vége felé. Ha 4 en játszunk akkor pl. az első szakaszban egy körben tegyük fel megvesznek 7 szenet és azt vissza is adják, akkor a táblázat szerint csak 5-t teszünk vissza. Így fogy szép lassan az üzemanyag. Jól csináljuk?
megmozgatja az agyat

ARTISTIL | 2017. szeptember 6.

A játékmenet tetszik, rengeteget kell benne logikázni. Csak azért nem adtam neki ötöst, mert kinézetre elég gyér ennyi pénzért. De a játékélményért megéri megvenni. Megtanulni sem bonyolult. Gondolkodni kell azonban benne, nem egy partijáték
Egyszer fent, egyszer lent (2)

Viktor | 2017. szeptember 2.

Az előző hozzászólásomból kifelejtettem, hogy a licitálásba hasznos sokszor akkor is beszállni, ha nem kell nekünk az adott erőmű. A lényeg, hogy felnyomjuk az árat a többi játékosnak, így kevesebb pénzük lesz nyersanyagra és városfejlesztésre. Csak aztán nehogy mi adjuk a legmagasabb tétet... :)

Only registered users can write reviews. Please, log in or register

A játékszabály letöltéséhez be kell jelentkezned vagy regisztrálnod!

Funkenschlag játékcsalád