Elég idős már? Egyáltalán meddig érdemes gyerekjátékot venni, és mikortól lehet bevonni a gyereket a parti- vagy a családi társasjátékokba?
A Dobblét már 6 évesen lehet játszani, a Nem én voltam!-ot szintén, az ügyességi partijátékokat ugyancsak. A Dixitet, a Csak egyet vagy a Skiccet 8 éves kortól, és úgy általában a családi társasjátékok jó részét 8 vagy 10 éves kortól érdemes játszani. Szó sincs arról, hogy a 8 vagy 10 éves ne lenne gyerek – bármit is állít magáról –, de a családi játékok kategóriája például pont arról szól, hogy a felnőtt a gyerekkel együtt játszhatja, és mindenki élvezi. Tehát 6 éves kor az alsó határ, gondolhatnánk. Persze, tévednénk.
Nagy játékok kis gyerekeknek – az átszabott slágerek
Mi lenne, ha a Dobblét is lehetne még kisebbekkel játszani? Vagy egyik-másik kommunikációs társasjátékot? Persze, retorikai a kérdés, ugyanis sok népszerű játék, amelynek már volt alkalma belopni magát a szülők szívébe, utat talál a család legkisebb tagjaihoz is, ha másként nem, hát úgy, hogy a maga családját bővíti.
Ott van mindjárt a Dobble Kids, ami négy éves kortól játszható. Hogy mit egyszerűsítettek az amúgy is zavarbaejtően egyszerű Dobblén? Semmit. Vagyis a szabályokon semmit, a kihívást viszont két dologgal könnyítették: egy kártyán csak 6 ábra szerepel (míg az eredetiben 8), és az egyes figurák színesek, mármint nem egy-egy valamilyen színűek, hanem rendesen, mint egy meséskönyv illusztrációi, ki vannak színezve. Ez utóbbi azért érdekes, mert az eredeti Dobbléban minden ábra, egy, vagy legfeljebb két színnel van színezve így ha az ember nagy hirtelen kiszúr valami lilát, az lehet a Dobble-kéz, a gyertya, az olló, a macska, a madárka, vagy akár a sárkány is, vagyis a színazonosság miatt nehezebb megtalálni egy bizonyos ábrát. Vagyis a készítők magát a feladat elvégzését (megtalálni két figurahalmazban a közös elemet) könnyítették meg. Persze a Dobblénak idén jelent meg más, 4 éves kortól játszható változata is Dobble Bogyó és Babóca.
Dobble: Kids
Hasonló volt a helyzet a Cortexszel. A Cortex működésénél fogva szuper játék gyerekek számára is, de a lapokon található feladatok 8 év alatt egy kicsit még nehezek. Mi sem egyszerűbb, könnyítettek rajtuk. A Cortex Kids is ugyanúgy zajlik, mint az eredeti Cortex: felcsapunk egy lapot, amin egy (jellemzően logikai vagy észlelési) feladvány látható. Aki tudja a megoldást, lecsap, mármint a lapra, és bemondja a helyes választ. Ha sikerült, elveszi a lapot. Két egyforma feladvány megoldásáért jár egy negyed agy, négy negyedért pedig a győzelem. A feladványok viszont egyszerűsödtek: a memória feladványnál kevesebb tárgyat kell megjegyezni, párkeresésnél jobban elkülöníthetőek a figurák (hasonlóan a Dobble Kidshez) és így tovább. A játék így már 8 helyett 6 éves kortól játszható.
Cortex Kids 2
Van, hogy jobban át kell szabni, a lényeg mégis megmarad
A Concept készítői is egyszerűsítéssel igazították a játékukat a kisebb korosztályokhoz, de emelett azért változott egy központi elem is: a játék kooperatív lett. A játék élménye már csak azért is nagyon hasonló maradt az eredetihez, mert sokan azt is pontozás nélkül játszották – a versengés a legkevésbé érdekes a Conceptben. A hangsúly a kreatív asszociációkon van, ami viszont jellemzően nehézséget okoz a gyerekeknek. Fogták tehát a készítők és olyan kereteket adtak a játéknak, amivel minden feladvány egészen egyértelmű tudhat lenni. Így született meg a Concept Kids: Állatok. Mivel minden megoldás egy állat neve lesz, a gyerek tudja, hogy egy állatra kíváncsi, a táblán pedig nem mindenféle elvont asszociációkra kell támaszkodnia, hanem az állat bizonyos tulajdonságai lesznek megjelölve: két lába van, vagy sok, vagy egy se, mit eszik, vízben él vagy az erdőben, esetleg a sivatagban? Kicsi-e vagy nagy? Milyen színű? Vagyis a végeredményben ez a játék nagyon hasonlít az eredeti Concepthez, de érezhetően más. Ennek megfelelően az ajánlott életkor is 10+-ról 4+-ra változott, ami igen nagy szó.
Concept Kids: Állatok
Van, ami eleve gyerekméret
Szóval könnyedén találunk olyan játékot, aminek az élményét, működését felnőttként megtapasztalhattuk, így biztos kézzel választhatjuk a gyerek-változataikat a gyerekeink számára. Ez azért nem azt jelenti, hogy ne lennének ennek a korosztálynak játékok a maguk jogán, mint például a Robotok.
A Robotok a 2020-as Év gyerekjátéka díj-jelölt volt (Nominiert für Kinderspiel des Jahres 2020), nem véletlenül. Ez a játék ugyanis úgy fogott meg egy egészen új, mondjuk úgy, “gondolatolvasós” trendet, hogy amit alkotott belőle, azt eleve gyerekeknek szánta. Az aktív játékos húz egy kártyát, ami megmondja neki, hogy a pakli tetején látható útvonalon mely tárgyig jusson el, és milyen gyorsan haladjon. A játékos ebből a többieknek csak annyit árul el, hogy ő lassú lesz-e, mint a csigarobot, vagy halad, mint a golyórobot, vagy gyors lesz, mint a rakéta. Azután pittyen egyet, hogy elindult, majd egyet, hogy megállt. A többieknek ki kell találniuk, hol állt meg.
Robotok
A Robotok működése (márminthogy a társasjátéké) kicsit hasonlít a szintén az Év játéka díj-jelölt The Mind - Érezz rá!-hoz (de ahhoz a játékhoz, vagy annak a szabályához a világon semmi köze), vagyis nem kommunikálunk, csak rájövünk, hogy a másik mire gondol. Hogy hogyan? Lehetetlen megmondani, de ahogy a the Mind - Érezz rá! lapjait a kezünkben tartva egyszerűen ráérzünk arra, hogy a másik mikor milyen lapot rak le, a játékosok itt is egymásra hangolódnak, és “megérzik”, hogy melyik tárgynál állt meg a láthatatlan robot (játékostársuk fejében). Ez a játék 5 éves kortól játszható.
Persze a gyerekek kognitív fejlődését nem lehet patikamérlegen mérni. Van, aki 7 évesen már megbirkózik a 8 éveseknek szóló játékkal, de van, akinek ugyancsak 7 évesen még az amúgy 6 éves kortól ajánlott játék is nehézséget okoz. Ez nem azt jelenti, hogy az egyik szuper okos, a másik meg feltétlen gyengébb képességű, egyszerűen csak azt hogy a kollektív fejlődésük ritmusa eltér. Az ajánlott életkorok azért általában elég biztonságosan vannak meghatározva, és jó tájékozódási pontul szolgálnak, amikor a legkisebb játékosoknak választunk társast.
Woland