A felülmúlhatatlan stratégiai kártyajáték

2016-06-13 09:43:00

Egyszerűen nagyszerű – a pakliépítős klasszikus

Mi az, ami miatt lelkesedni tudunk egy játékért? Mitől jó, élvezetes egy stratégiai játék? Valószínűleg kevesebben gondolkodunk rajta tudatosan. Egyrészt meg kell fogjon minket a hangulata, másrészt a játék folyamata le kell, hogy foglaljon minket – tudatosan és tudat alatt is mozgatja a szürkeállományt. Ehhez jön általában az, hogy a játék nézzen jól ki, típusától függően legyen tele jópofa figurákkal, rajzokkal, látványos kiegészítő elemekkel.

Dominion Intrika

A Dominion Intrika ránézésre talán nem látványos. Nincs a doboz tele apró jópofaságokkal. Még azt sem mondanám, hogy különösen látványos lenne a doboz és a kártyák illusztrációja. De ha valaki játszott már vele, egyből megszereti. Vajon miért?

Ha kinyitjuk a dobozt, találunk benne jó sok kártyát és egy műanyag betétet rengeteg osztással a kártyák számára – plusz egy útmutatót, hogy bármikor megtaláljuk a sok kártyaféléből azt, amit keresünk. A kártyák négy csoportba tartoznak:

1)      kincskártyák

2)      birodalomkártyák

3)      győzelmipont-kártyák

4)      átokkártyák

Röviden a négy kártya funkciója: az elsővel lehet a másik kettőt vásárolni, és alapvetően a harmadikból kell minél többet gyűjteni. A negyediknek egy célja van: a többi játékossal kiszúrni. De ami izgalmassá teszi, az a mechanizmus.

Öt lap – egy akció, egy vásárlás

A játék elején 3 darab egy pont értékű győzelmipont-kártyát (Birtok) és 7 réz kincskártyát kapunk. A kincskártyák „anyaga” réz, ezüst és arany. Az ezüst és arany megvásárlása jóval többe kerül, mint későbbi vásárlóértékük, mégis megéri költeni rájuk. Hogy miért? Mert meg kell keverjük tíz kártyánkat, és csak ötöt vehetünk kézbe, amivel gazdálkodunk.

Alapból minden körünkben egy akciót és egy vásárlást hajthatunk végre. Legelőször persze nincs akciónk, tehát csak vásárolhatunk. A hét rézpénzből legszerencsésebb esetben is csak ötöt kaphatunk kézhez, tehát nagy értékű birodalomkártyát nem vehetünk, ellenben további akciókhoz és több, illetve olcsóbb vásárlást biztosító lapokat igen (Csatlós, Felderítő, Híd…).

Tudatos pakliépítés és szerencsés leosztás

Miután eldöntöttük, melyik kártyát (később: kártyákat) vásároljuk meg, az elköltött kincskártyákat a saját dobópaklinkba tesszük, amit újrakeverünk, ha elfogytak a felhúzható lapjaink. Vagyis nem elkölthető pénzekről van szó, hanem jövedelmekről, amelyeket újra és újra felhasználhatunk.

És ugyanígy a dobópakliba kerülnek azok a birodalomkártyák is, amelyeket megvásároltunk. Vagyis a mechanizmus: húzunk 5 lapot, használjuk az akciókártyákat – mennek a dobópakliba. Vásárolunk a kincskártyákkal – mennek a dobópakliba. A megvásárolt birodalomkártyák is mennek a dobópakliba. Ha elfogyott a húzópakli, újra kell keverni a dobót, és másik öt lapot kell húznunk a következő körre. Így bármilyen szorgosan fektetünk be, a szerencsén múlik, milyen kártyákat játszhatunk ki, milyen akciókat hajthatunk végre, mennyit vásárolhatunk.

A birodalmi lapok között akad jó pár olyan is, amelynek köszönhetően – akcióként, persze – az öt kártyán felül új lapokhoz juthatunk saját húzópaklinkból. És vannak persze olyan lapok, amelyek győzelmi pontot is érnek, de plusz vásárlóerőt vagy akciót is (Hárem, Nagyterem, Nemesség). Ezek azonban többnyire költséges lapok.

Dominion IntrikaDominion IntrikaDominion Intrika

Mindig változó stratégia

Vagyis nincs más dolgunk, mint ügyesen beruházni, hogy a későbbiekben nagyobb hatékonysággal tudjunk ügyesen beruházni… És ez addig megy így, amíg el nem fogy a tíz birodalomkártya-pakliból három, vagy a legnagyobb (hat pont) értékű győzelmipont-kártya.

A játékot két dolog tesz izgalmassá: egyrészt a véletlen, hogy melyik öt lapot kapom a kezembe, másrészt az, hogy ebből az ötből milyen kombinációkkal milyen hosszú láncolatot tudunk kihozni – miközben a többieken is rajta kell tartanunk a szemünket.

És természetesen az, hogy a 25 birodalomkártya-pakliból melyik tízet válasszuk ki a játékhoz! Ezt megtehetjük a játékszabály ajánlása szerint is, de a doboz tartalmaz egy mintakártya-csomagot is, ebből véletlenszerűen húzhatunk tízet, így határozzuk meg a tíz paklit.

De hol van az intrika?

A Dominion Intrika a Dominion című játék kiegészítője – elvileg. De önmagában is kitűnően használható. Kombinálva az alapjátékkal szinte végtelen a lehetséges tíz birodalomkártya-pakli variációja. És hogy miért került a kedvencek listáján előrébb az Intrika, mint az alapjáték? Mert rengeteg olyan birodalomkártyát tartalmaz, amivel nem a magunk uradalmát építjük, hanem a másikét romboljuk… A Kínvallató, a Sarc, a Szabotőr és a Szélhámos is arról szól, hogy szúrjunk ki a többiekkel: lapokat dobathatunk el, cserélhetünk le – vagy akár átkot is küldhetünk rájuk, ami egy győzelmi ponttól fosztja meg őket…

Tíbaláj

Te lehetsz az ELSŐ aki hozzászól!
Hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Belépés