Forró nyomon: A játszma elkezdődött!

2019.

Mondok egyet: a bűntény vonzó.

Persze nem úgy, mint egy ínycsiklandó ebéd vagy egy kecses-becses partner, de az egyik legalapvetőbb emberi tulajdonság a kíváncsiság. A tudás vonzereje szinte ellenállhatatlan, és ha egy rejtéllyel találjuk szembe magunkat, egészen addig szokásunk rágódni rajta, amíg fel nem csillan a megoldás!

És egy bűnténynél jobban megoldható rejtvényt keresve se találhatunk! Hiszen szinte garantált, hogy ha elég mélyre ásunk, kutatásunk kielégítő eredménnyel tud végződni: valahol, valaki valamiért csak elkövette ezt a cselekedetet!

Nem nagy csoda tehát, hogy manapság a bűnügyi játékok futótűzként terjednek: a bűnügy felgöngyölítése, a jelek követése, a probléma megoldása még izgalmasabb, ha egy regény vagy film röghöz kötött narratívája helyett egy hús-vér emberrel kell megmérkőzni.

Bárány bőrében

Hiszen minden Sherlocknak kell egy Moriarty, egy igazi nemezis, aki megpróbál túljárni hős nyomozónk eszén! Ha már ismerünk valakit, aki tökéletes ellenlábas lenne, a Mr. Jack in London kiváló döntés!

Ebben a szigorúan kétjátékos kalandban címszereplőnk Londonból próbál kereket oldani, míg a másik, főnyomozó játékosnak a célja, hogy nyakon ragadja a gaz bűnözőt. Igen ám, de kit rejt igazán a Mr Jack álnév? A bűnöző játékos a játék elején titokban kiválaszt (vagy véletlenszerűen kihúz) egyet a London szívében barangoló, különleges képességekkel ellátott egyénekből, ő lesz ez esetben Mr. Jack. A detektívnek őt kell megtalálnia, de nem olyan egyszerű ez, mivel a játék alatt mind a két játékos az összes bábut mozgathatja!


Mr. Jack in LondonMr. Jack in London


Vajon a gyilkos Sir William Gull, aki helyet cserélhet egy másik bábuval, és épp ezt is tette Miss Stealthy-vel, aki falakon tud átkelni? Vagy az előbb említett hölgy a gyilkos, és próbál a játéktábla határain kívülre lopakodni? Esetleg az egész lépés csak blöff, hogy a detektívet félrevezesse a tábla túloldalán settenkedő valódi gyilkos szándékát illetően?

A detektív (nem igazán meglepő módon) dedukció segítségével tudja a gyanúsítottak listáját egyre zsugorítani: ugyanis ha a gyilkos karakter egy másik bábu, vagy egy gázlámpa mellett áll, a gyilkos játékosnak ezt jeleznie is kell. A gyilkos fényben van, de van három karakter, akik távol állnak mindenkitől? Ők már biztosan ártatlanok. Egyre zsugorodni fog a gyanúsítottak listája, míg végül Mr Jack vagy megszökik, vagy a detektív elkapja a megfelelő bábut!

Persze amennyiben nem csak édes-kettesben szeretnénk gaz bűntettekkel foglalkozni, a Bűnjelek: Gyilkosság Hongkongban egy kiváló dedukciós partijáték kisebb-nagyobb csapatok számára is!


BűnjelekBűnjelek: Gyilkosság Hongkongban


Annak ellenére, hogy minden játékos detektív, itt nem holmi bábuk, hanem konkrétan a játékosok közt lapul a gyilkos! A játék elején mindenkinek ki kell osztani egy rejtett szerepet, valamint nyolc különböző fajta bizonyítékot. A gyilkos feladata az, hogy a játék elején az előtte található bizonyítékokból kettőt kiválasszon (ezzel követve el a gyilkosságot), bár ezeket csak a játék alatt meg se mukkanó törvényszéki szakértő játékosnak fedi fel. A szakértő, bár nem beszélhet, úgynevezett „helyszínlapkákon” található, előre leírt információk megjelölésével tud üzenni csapatának, hogy azok remélhetőleg elkapják a gaz latort. Mindenki csak egyszer vádolhatja meg detektívtársai egyikét a játék folyamán és ekkor nem csak a játékost, de a bizonyítékok pontos kombinációját is ki kell találnia, hogy nyerjen. Persze a gyilkos (vagy épp gyilkosok!) minden tőlük telhetőt meg fognak tenni, hogy félrevezessék a többi játékost!

Ha még többen kívánkoznának az asztal mellé, a Vérfarkasok Miller’s Hollow-ban-nal akár 18-an is lehet játszani! Itt Miller’s Hollow csendes falvában eluralkodott a pánik, mivel esténként egy-egy ártatlan parasztot (játékost) fölfalnak a közöttük rejtőzködő alakváltó vérfarkasok. Mivel itt nem harcedzett detektívekről van szó, hanem (szinte) halálra rémült falusiakról, a többség hatalma uralkodik mindenek felett: minden körben a falu összeül, és egy embert kiszavaznak, azaz könyörtelenül meglincselnek annak a reményében, hogy ezzel végre véget vethetnek a vérfarkasok rémuralmának. A doboz jó sok további szerepet is tartalmaz, amitől még a veterán dedukciós játékosoknak is izgalmas lesz egy kis Vérfarkasozás!


Vérfarkasok Miller's Hollow-banVérfarkasok Miller's Hollow-ban


Versengjünk egyet

Persze nem kell feltétlenül nyakig vérben tocsogni ahhoz, hogy jól szórakozzunk. A versenylehetőség egészséges rivalizációként is megjelenhet, és semmi se bizonyítja ezt annyira szépen, mint az utóbbi pár év egyik legnagyobb partijáték-sikere, a csapat-alapú Fedőnevek. Itt titkosügynökökként kell huszonöt kódszó közül kiválogatni megfelelőket a kódmester (vagy a kooperatív Fedőnevek négyszemközt-ben a másik csapat) segítségével. Magával ragadó asszociációs játékként meghódította a nemzetközi játékvilágot, és itt Magyarországon is eléggé nagy közkedveltségnek örvend.


FedőnevekFedőnevek


Aki a ráérzés helyett ragaszkodik a dedukcióhoz, a Granna kiadású Sherlock-kal se járhat rosszul. Egy zseniálisan letisztult, kombinációs készségre építő játékról van szó, ahol a játékosok a Baker Street-i csipet csapat ártatlanságát próbálják bizonyítani egy borzalmas bűnténnyel kapcsolatban. Mindenkihez tizenhárom gyanúsítottból négy-négy (vagy három-három, a játékosok számától függően) kerül, és a többieknek kell olyan kérdéseket feltenni, hogy még előttük rájöhessünk, hogy ki lehet a tizenharmadik, ki nem osztott karakter, vagyis a bűnöző.


SherlockSherlock


Kissé elrugaszkodottabb élményt nyújt a Lépten-Nyomon: Amszterdam, ahol két csapatnak kell egy egy tarka-barka térképen, asszociáció segítségével, valós időben eligazodni. Az adott csapat hírszerzője egy, a csapat bábujával szomszédos területre póbálja felhívni a figyelmet a maga veges témájú, többféleképpen értelmezhető képei használatával. Mindeközben persze a másik csapat is halad nagyban előre, szóval ketyeg az óra, de akik kapkodnak és nem hangolódnak rá a hírszejzőjükre, gyorsan  a térképen elrejtett rendőrökbe fognak ütközni!

Lépten-nyomon: AmszterdamLépten-Nyomon: Amszterdam


Közösen megoldjuk

De minek ez a versengés, amikor közösen is szembenézhetünk az ismeretlennel? A kooperatív játékok aranykorát éljük, és ha már Sherlock Holmes-ról van szó, nem szabad megfeledkeznünk a Beyond Baker Street: Sherlock Holmes árnyékában-ról sem. Itt Mr. Holmes a már amúgy is emeletes egóját akarja növelni azzal, hogy kihívja London többi detektívjét egy kis barátságos versenyre: oldjanak meg egy bűntényt gyorsabban, mint ő!

Beyond Baker streetBeyond Baker street: Sherlock Holmes árnyékában

Így, a detektívek bőrébe bújva a játékosoknak közösen kell megoldani a játék kihívását. A játékosoknak maguktól elfelé kell tartani mindenféle szám és színnel rendelkező lapot, és ezeket kell a megfelelő sorrendben a megfelelő helyekre rakniuk. Ez persze csak csapatmunkával lehetséges, hiszen a többiek segítségével tudjuk majd megismerni, hogy milyen lapok vannak a saját kezünkben, és vice versa. Ellenben minden segítségadással Sherlock is egyre közelebb kúszik a győzelemhez, így óvatosan meg kell fontolni, hogy ki mit mond. Egy-két hiba, és máris a konzulens detektív fogja megint learatni a babérokat!

Ha Sherlock trónfosztása nem elég intenzív kaland számotokra, esetleg Dr. Fondor és az idő fellegvárában találtok méltó ellenfélre! A gaz doki egy morcosabb pillanatában meglépett a világ leghíresebb műkincseivel , és a játékosok feladata, hogy ezeket még időben visszaszerezzék az vészterhes hangzású idő fellegvárából! Végtelen zár, csapda, és maga Dr. Fondor áll az utatokban, hogy szobáról szobára surranva visszaorozzátok a kincseket! Minden karakter egyedi képességekkel kezd neki a fordított fosztogatásnak, és mivel a játék nehézségét elég egyszerű személyre szabni, nem lehet egyhamar megunni.

Dr. Fondor és az idő fellegváraDr. Fondor és az idő fellegvára

Térjünk vissza egy pillanatig az asszociációs játékokhoz a szintúgy kooperatív, kissé kísérteties Mysteriummal! Itt az egyik játékos egy Cluedo-szerű halált halt, és a többi játékos felada, hogy médiumként megismerjék a kísértet látomáskártyák által, absztrakt módon bemutatott történetét: hogy ki, hol, mivel végzett vele.

MYsteriumMysterium



Szabaduljatok, bolondok!

Ahogyan a kooperatív játékok egyre több teret nyertek, a külvilágban is egyre inkább elterjedt egy igazán különleges kooperatív élmény: a szabadulószoba.

A gondolat igazán egyszerű: egy zárt szobából kell szabadulnunk, de ehhez egy ördögien összetett feladványsort kell közösen megoldanunk! Ezt az élményt átköltöztetni egy hideg pincéből a nagyszobák kényelmébe nem rosz ötlet, és pillanatnyilag az Unlock! széria elég keményen pedálozik a legjobb „szabadulójáték” címéért.

Unlock!Unlock!


Mind a minőség, mind a mennyiség terén bőséges: három változatos (és nehezíthető) kaland vár ránk mindegyik dobozban, amelyekhez egy ingyenesen letölthető telefon app is jár. Ez az app vezényli a játékot, és a Mysteriummal, a Bűnjelekkel vagy a Vérfarkasokkal ellentétben mindenki egyszerre vehet részt a játékban. A kiválasztott kalandtól függően más-másfajta módon kell majd kiszabadulnunk tengeralattjárókból, őrült tudósok laboratóriumából, csapdákkal teletömött kincses szigetről vagy épp kalózhajóról! Az izgalom témától függetlenül garantált, hiszen az „igazi” szabadulószobák nyomdokain haladva az Unlock! is valós időben játszódik!

Kriminális Krániumok Gyülekezete

Látható, hogy a bűn a társasjátékvilág minden szegletét bejárja, de ezt senki sem sajnálja: hiszen mire is való a játék, ha nem arra, hogy a valós világban veszélyes vagy épp törvényellenes élményeket élhessünk át?

Ravasz detektívektől kezdve hidegvérű gyilkosokon keresztül szellemekkel suttogó médiumokon át a legfurcsább és legkreatívabb szerepek várnak ránk, vérmérsékletünktől függően. Járjunk akár barátaink eszén túl, vagy épp vállt vállnak vetve bogozzunk ki egy őrjítő bűnügyet, ezeket a játékokat bűn lenne kihagyni.

Jó játékot kívánunk!

Mátyás


Te lehetsz az ELSŐ aki hozzászól!
Hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Belépés