Galaxy Trucker, a cseh csoda

2007.

Szerdán kipróbáltuk a cseh Czech Games Edition Galaxy Trucker játék remekét Vlaada Chvatil-tól. Nagyon újszerű játék. Friss szelek a vad keletről, mégpedig csillagszelek, meteoritokkal, űrkalózokkal, elhagyott űrbázisokkal és hasonló finomságokkal.

A dobozba 9 !!! tábla található (4 játékosnak 2-2 tábla mindkét oldalán egy-egy űrhajó alaprajzával és egy közös tábla), valamint sok kis űrhajóst, földönkívülieket megtestesítő figurák és rengeteg lapocska, melyek egy űrhajó részleteit mutatják. A táblák egy-egy űrhajó alaprajzáét mutatják, és erre kell letenni a lapocskákat úgy, hogy azok 3 féle oldalukkal pontosan illeszkedjenek. A játék különlegessége, hogy a játékosok egyszerre veszik fel középről az űrhajójuk elemeit, és ha nem illeszkedik, az utolsót (de csak azt) visszatehetik középre. Motorokat, ágyukat, akkumulátorokat, energiapajzsokat kell beépíteni, és ki-ki tetszése szerint kombinálhatja ezeket. Feltéve, hogy jut olyan elem, amit szeretne, mert egyrészt hamar elfogynak a spéci alkatrészek, másrészt lejár az idő. 

A homokóra azonban nem határozza meg feltétlenül egy játék-menet hosszát, mert csak akkor fordítja meg egy játékos, ha annyira elkészült a saját űrhajójával, hogy nem akar már a többieknek a csinosításra több időt hagyni. Minden egyes részlet jelentős taktikai előnyöket hordozhat ugyanis. Sőt annak is jelentősége van, hogy minél szebb legyen az űrhajó, ami nem esztétikai kérdés, hanem a lezáratlan elemek számával meghatározható. Vannak olyan események, amikor ez különösen fontos, például amikor űr-szmogon kell átmenni, és a por lelassíthatja a túl nyitott űrhajót.

Miután mindenki elkészült, az űrhajókat egy közös táblára tesszük, melyen az utazást szemléltetjük. A sorrendet az határozza meg, hogy ki hányadikként készült el. Most jön az utazás: eseménykártyákat csapunk fel és ezeknek megfelelően meteoritokat és ellenséges lövegeket kell elhárítani, bolygókon leszállni nyersanyagokért, és mihamarabb célba érni, ami mind külön nyereséget hoz a csillagközi konyhára. A legtöbb kártyán több esemény is szerepel, melyeket abban a sorrendben kell kivitelezni, ahogy az űrhajók a táblán egymást követik. Aki legelöl van, az szerezheti a legtöbb nyersanyagot, és elsőként kap alkalmat értékes nyereséggel kecsegtető csatákat megvívni. Érdemes tehát sok motort beépíteni a felkészülés szakaszban. A meteoritoktól azonban csak elegendő ágyú véd meg, mégpedig minél több irányba fegyverkezünk, annál biztosabb a védelem. Szellemes a találatok megoldása: az űrhajók tábláján számozott raszter mutatja, hogy az eseménykártya által mutatott irányából és a dobókockával meghatározott távolságban az űrhajónak melyik felülete veszélyeztetett. A jól megépített űrhajóról lepattan minden, de tökéletes űrhajó nem létezik. Az eltalált részek leszakadnak, szerencsétlen esetben az űrhajónk több lapocskából álló tömböket is elveszthet, ha nem jól építkeztünk. Nagyon hangulatos, ahogy a világűrben száguldva fokozatosan szétesik az űrhajó. 

A cél az útközben összeszedhető nyereség! A játék végén minden fajta nyersanyagnak meghatározott értéke van, amit űr-pénzzel fizet ki a bank, ahogy a legszebb és az elsőként beérkező űrhajó is nyereséget hoz. Az nyer, aki a legtöbb kozmikus lóvét gyűjti.

Kinek ajánljuk a játékot? Mi úgy játszottuk, hogy hárman a keményebb eledelt kedveljük (pl. Eufrates und Tigris) és negyediknek beállt egy kb. 9 éves kissrác. Nem ideális felállás, de így is működött. Nem tudtunk minden taktikai mélységet kipróbálni, és első megközelítésre igényes családi játéknak, illetve kezdő játékosok által is hamar elsajátítható taktikai játéknak tűnt. Kifejezetten izgalmas volt, amit a kemény vonalasok is nehezen tudtak leplezni és azzal álltak fel, hogy legközelebb gyerek nélkül is ki kell próbálni. Mielőtt a profi verzióra rátérek, had említsem meg, hogy a családban osztatlan sikert arattam az „űrhajóépítős” játékkal, és miután több partit lejátszottunk, a gyerekek még „játékon kívül” tovább építgették az űrhajójukat. Gyakoroltak. Mégpedig sikerrel, mert a következő meccsen ronggyá aláztak. 

A profi változatban földönkívüli legénységgel növelhetjük az esélyeinket, de ehhez különleges elemeket kell beépíteni a kabinok mellé. A zöld lények a gyorsaságot növelik, a lilák a tűzerőt. Az eseménykártyák több veszéllyel és nyereséggel szembesítenek minket, és 3 játék-szakaszban egyre nagyobb űrhajóval indulunk el meghódítani a csillagokat. A legfontosabb stratégiai elem mindezek mellett az, hogy építkezés közben meg lehet nézni, milyen eseménykártyák jönnek majd, és erre felkészülve precízen megtervezhetjük az űrhajónkat, és semmit sem kell a véletlenre bíznunk. A legjobb űrhajó elemekért folytatott kézitusa izgalma megmarad, és ha száműzzük a homokórát a játékból, akkor se mindegy, hogy elég gyorsan be tudjuk-e építeni, ami kell nekünk, vagy már nem marad olyan elem. Aki rosszul bírja az izgalmakat, az jobb, ha nyugodtabb játékba kezd. Mi például játszottunk utána egy Samurai-t Kniziától, ahol sokszor percekig csak mozdulatlanul meredtünk a táblára. Na ilyen ez nem fordulhat elő a Galaxy Trucker alatt. Gémguruknak is ajánlom tehát a játékot, amikor pezseg a vérük, vagy van valaki a csapatban, akinek a társasjátékról a Catan telepesi vagy a Carcassonne jut először eszébe. Nem, mintha a Galaxy Trucker ezekre egy kicsit is hasonlítana, de legalább minden megszokottól egyformán különbözik.

Kócsag

Te lehetsz az ELSŐ aki hozzászól!
Hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Belépés