Hol a játék Kánaán? – beszámoló a nürnbergi játék kiállításról

2008-02-10 12:26:00

Sokak szerint Németország a társasjáték világ közepe. A játék újdonságok különleges, és földrajzilag behatárolhatatlan birodalmában éppen most dúl az évente visszatérő legnagyobb vihar, melynek epicentruma valóban Nürnberg. A nürnbergi játék kiállítás olyan szakmai esemény, mely legalább is a játék Mekka elnevezést méltón kiérdemli a maga teátrális adataival: 60 országból 2750 kiállító, 120 országból 80 000 szakmai látogató, 160 000 m2 kiállító-felület, több mint egymillió termék és 70 000 újdonság. A német játék kereskedők szerint azonban Mekka nem Kánaán, és a játékosok szerint Nürnberg nem Essen. Mit jelent ez?

Mekka és Kánaán éppoly távol áll egymástól, mint a gémerek körében Essen és Nürnbeg. Az esseni játék napok ugyanis a játékosok legjelentősebb találkozója, minden év októberében, míg a nürnbergi a játék kereskedők legnagyobb kiállítása minden februárban. Mindkettő Németországban van ugyan és sokan járnak ide, de egyre kevesebben fürdenek már itt a játékok jóvoltából tejbe-vajba.

Albrecht Werstein, a Zoch kiadó vezérével szombat délután többek közt a társasjáték kiadás jelenéről és jövőjéről beszélgettünk. Lett volna sürgősebb témánk is, és a kis iroda falai majdnem bedőltek a standot elárasztó kereskedők ostromától, de ő gondolataiba és áthatolhatatlan cigarettafüstbe temetkezve a sok jó társasjáték gazdasági kártékonyságáról osztotta meg velünk a gondolatait. Monológjának összefoglalását túlzás lenne riportnak nevezni, úgyhogy én is csak megosztom a kedves olvasóval a talányok és tények e furcsa vízióját. Albrecht Werstein szerint olyan sok jó játék jelenik meg Európában, hogy a legjobbaknak is alig van esélye érvényesülni. Legalább is Németországban. 

Sok zseniális játék születik kis játék kiadók boszorkánykonyháin, melyek gombaként nőnek ki a földből számos országban. Ez nagyszerű lenne, ha nem akarna mindenki Németországban megjelenni az újdonságokkal, abban a hitben, hogy itt a Kánaán. Az eurogém (avagy „eurogames”) őshona a játékos zarándokok Mekkája lett, és boldog boldogtalan ide jár szerencsét próbálni. Sajnos a szerencse gyakran elkerüli e kalandorokat (talán a sok stratégia az oka, mely a szerencsének kevés teret ad), ugyanakkor a patinás német társasjáték kiadók is szűkösebb esztendőktől tartanak. Hiába volt ugyanis korábban az ilyen euromémeknek „german games” a neve, ma már valóban sok olasz, francia vagy akár cseh társasjáték keresettebb a német játékosok körében is, mint a német játék újdonságok. Például Galaxy Trucker (Czech Games), Metropolys (Ystari), Die Türme von Babylon (Californian Products), Jamaica (GameWorks), Chang Cheng (TenkiGames), Saugut (CocktailGames), Arktia (Murmel), Goldene Ära, Sultan (Phalanx), Ca$h'n Gun$: Uzi (Repos Production), …

Mindenki egymás lábát tapossa, mint a kiállítás folyosóin és még látogatottabb mosdókban. Amíg a tömeg a játék Mekkába áramlik, addig a játék guruk ma egészen más indíttatással fordulnak kelet felé: mifelénk egyre nő ugyanis az amúgy kicsiny játék piac, míg nyugaton egyre zsugorodik. A Zoch kiadó például többek közt annak köszönheti üzleti sikerét, hogy időben felismerte a helyzetet, és ma már nagyobb forgalmat bonyolít le külföldön, mint saját hazájában. Szükség van persze az eredeti ötletekre is. Ritka az olyan szellemes megoldás, mint a francia Gigamic kiadó Marrakesh játéka, ahol szőnyegekkel kell területet szerezni, (a Zoch kiadónál Suleika néven jelenik meg), vagy a cseh Czech Games kiadó Galaxy Trucker játékának űrhajó elemei, amelyekből egyszerre kell építkezni. 

Nézzünk hát körül az idei tavaszi újdonságok portáin…

A cikk folytatása hamarosan következik.

Kócsag

Te lehetsz az ELSŐ aki hozzászól!
Hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Belépés