Khronos - szerencsés időutazás

1999-11-30 14:09:00

Csabull alábbi cikke nem éppen a legjobb reklám a Khronos-nak, de sebaj. Türelmes kalandoroknak ajánlom akkor is, ha a gémguruk megköveznek. Szép, izgalmas, komplex. De lássuk a kritikát (Kócsag):

A két héttel ezelőtti próbajáték vegyes érzelmeket hagyott meg bennem. Múlt héten ismét nekifogtunk, hátha sikerül azt a plusz megtalálni a játékban, amitől jóvá válik egy játék. Nem vagyok benne teljesen biztos, hogy sikerült. Félreértés ne essék, nem leszólni akarom a játékot, épp csak azt mondom, hogy nem rossz az egész, viszont nem lesz klasszikus belőle.

Na de ne rohanjunk ennyire előre, lássuk először, hogy miről is van szó. A játék három különböző idősíkon – táblán – folyik. Ezek között az idősíkok között utazgatnak a játékosok, hogy épületeket építsenek, fejlesszenek, romboljanak, esetleg renováljanak, vagy a városokba embereket költöztessenek be. Persze az időutazás, mint olyan, nem olcsóság, minden egyes utazásunk egy Ecu-ba kerül. Minden játékosnak két időutazója van, és mindenki némi pénzzel valamint négy kártyával indul. A játékosok célja minél nagyobb vagyon összegyűjtése, ugyanis a leggazdagabb játékos lesz a nyertes. 

A játékosok három különböző fajta épületet építhetnek: ezek a hadi épületek, a vallási épületek, valamint a civil épületek. Minden épülethez tartoznak megfelelő színű kártyalapok, melyek kijátszásával lehet az akciókat végrehajtani. Mind az építkezés, mind az épületek fejlesztése kártyába kerül. Az építkezés annyi kártyába kerül, amennyi az épületen látható szám, míg a fejlesztés a két épületen látható számok különbségébe. A legkisebb épületeket le is lehet rombolni, ez egy megfelelő színű kártyába és egy pénzbe kerül. Építkezni, rombolni csak az első két idősíkon, az Erő és a Hit korában lehet. A harmadik táblán csak felújítására és civilek beköltöztetésére van lehetőség. 

Ez eddig nem tűnik túl bonyolultnak. De a játék mégsem ennyire egyszerű, vannak kis finomságok, amikre oda kell figyelni, ha építkezni szeretnénk. Először is figyelni kell a földrajzi adottságokra, a birtokok – több épület egymás mellett – egyesítésére, valamint a birtokon belüli hierarchiára. Ha egy kis épületet fejlesztünk, amiért rögtön pénzt kapunk, vagy már egyből közepes méretű épületet építünk, ezek lenyomata megjelenik a későbbi idősíkokon. Ha volt azon a helyen már másik épület, az lekerül a tábláról. Ráadásul, ha megsérti a lenyomat valamelyik építkezési szabályt, akkor meg sem jelenik! Arra is figyelni kell, hogy a harmadik idősíkon a hadi és vallási épületek romként jelennek meg, míg a civil épületek nem. 

Ez így akár még működhetne is, de azért van egy-két negatívum a játékban, ami az élvezeti értékét elveszi. Az első az, hogy a három különböző táblát, és így az idősíkokat nagyon nehéz átlátni. Úgy vettem észre, hogy ezzel nem csak nekem, hanem az egyéb guruknak is problémájuk volt. Másodszor a játék bizonyos elemei a Tigris és Eufrátesz nevű csodát juttatták a többség eszébe, és mind ki is fejezték nemtetszésüket ez ügyben. Ezek még viszonylag nem nagy kaliberű dolgok, ettől függetlenül még működhetne a játék. Ami miatt mégsem, az a hatalmas szerencsefaktor, és a tervezhetőség abszolút hiánya. A játék elején minden játékos kap négy lapot – már meg is jelent a szerencsefaktor. Igaz, hogy pénzért el lehet dobni lapokat a kézből, és újakat lehet húzni helyettük, de ez még mindig a szerencsefaktort erősíti. Többen is jártunk úgy, hogy kicseréltünk 1-2 lapot a kezünkből, és ugyanazokat kaptuk vissza. A másik véglet az volt, mikor valakinek négy egyforma lap került a kezébe. És nem is egyszer, hanem két különböző alkalommal! A köre végén minden játékosnak el kell dobnia a fel nem használt lapokat. Itt bukik el az előre felépített stratégiája az embernek. Nem elég, hogy mire sorra kerül, teljesen átrendeződhet a terep, hanem még ezt az új helyzet négy új kártyával kell kezelnie. Szerintem ez az a momentum a játékban, ami többünk kedvét is elvette a további partiktól. Az új kiadásban már a szerencsefaktor kikerülésére adnak tippet, de ez sajnos még mindig nem megfelelő. 

Nem akarom senki kedvét elvenni a játéktól. Viszont tény, hogy az alkalmi játékosoknak kicsit nehezebben megy majd a szabály értelmezése, a profiknak pedig hamar kedvét szegheti a nagyon magas mázli faktor. Ezektől függetlenül úgy gondolom, hogy egy próbát mindenképp megér bárkinek, hátha lesz olyan is, akinek jobban bejön, mint nekünk. 

CsaBull

Te lehetsz az ELSŐ aki hozzászól!
Hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Belépés