Small World – Egy kis konfliktus egy kis világban

2017.11.23.

A Diplomata Trollok ideiglenesen békét kötöttek az Alkimista Amazonokkal, így ők kénytelen-kelletlen megtámadják a Rettenthetetlen Félszerzeteket, majd seregeiket összevonják a velük közös határon, remélve, hogy a Sárkánylovas Törpök majd nem ütnek rajtuk a hegyek felől… Támadniuk márpedig muszáj, mert ez a világ túl kicsi ennyi népnek!

Small World

Ha konfliktusokat is élvező, nem könnyen sértődős kezdő társasjátékosoknak kell játékot ajánlanom, általában a Small Worldöt szoktam kiemelni. Hogy miért? Mert tökéletes választás: egyszerűek a szabályai, nagy az újrajátszhatósága – mert rendkívül változatos, jó a hangulata, amit a gyönyörű és jópofa grafika is segít… Meg mert nagy kedvencem. :)

Small World

 

 Nomen est Omen – ez a világ tényleg nagyon kicsi

A játék címe, Small World, „kis világ”, ami össze is foglalja a játék lényegét: túl sokan vagyunk, a világ nem elég mindegyikőnknek, így hát gyöngéden egymásnak esünk. Az első körben mindenki elterül a pálya egy-egy szegletében, a második körtől viszont minden terület foglalt lesz, így a játékosok csak egymástól tudnak területeket szerezni, amit meg is tesznek, mivel ezek után kapnak pontokat. Játékosszámtól függően más-más térképet (játéktáblát) használunk, így a második körre a konfliktus garantált.

Azt, hogy a folyamatos összecsapások közepette a játék mégse váljon komorrá, mi több, amennyire lehet, felhőtlen és szórakoztató maradjon, a külcsín oldja meg. A grafika ugyanis humorvonalon erősít. Még a csatateret is indokolatlan szivárványok és delfinek tarkítják helyenként. Ezek persze easter eggekként bújnak meg a pályákon, de ha az ember figyelmesebben szemléli azokat, a különböző területeken (szántók, erdők, hegységek stb.) hajóhadakra, palotákra, törpbányákra és sárkányokra bukkanhat… meg persze delfinekre is. A fajok grafikáin is látszik, hogy nem kell a dolgokat véresen komolyan venni: a tünde virágot szagolgat, a félszerzet egyik kezében hatalmas kés… a másikban egy rúd szalámi, az amazon pedig sminkel a játék borítóján! De elöljáróban ennyit, hagyok azért felfedeznivalót –  vigyázó szemeteket vessétek majd a sárkánylovasok sárkányjelzőjére. ;)

Small World
Forrás: boardgamegeek.com

 

Hass, alkoss, gyarapíts Hódíts, tarolj, kaszálj!

A szabályok, ahogy fentebb is írtam, egészen egyszerűek: a körében minden felmarkol a saját területeiről annyi egységet (fajlapkát), amennyit gondol, majd azokkal hódítani indul. Minden üres területet 2 lapkával lehet meghódítani, ami pedig foglalt, az minden rajta lévő jelző után (legyen az hegy, tábor, törzslapka) eggyel többe kerül. Ha az utolsó meghódítandó területre nincs elég egységünk, de van legalább egy, akkor dobhatunk az erősítéskockával, és ha szerencsénk van, az is a miénk lehet. Aztán kör végén bezsebeljük az aranyakat (ez a győzelmi pont is) – minden terület után egyet, és úgy csoportosítjuk az egységeinket, hogy az védelem szempontjából a lehető legjobb legyen.

Ennyi az egész.

Small World
Forrás: boardgamegeek.com

 

Életemmel és véremmel a varázslókért! …még egy körig, maximum.

Persze nem kell egy teljes játékra egy fajnál megragadnunk. És ez nagy könnyebbség, mivel a fajok – pontosabban: a képesség-faj kombinációk – egyszerűen túl izgalmasak.

A dobozban 14 játszható fajt és 20 különleges képességet találunk. Minden játék elején ezeket megkeverjük, majd összepárosítjuk, így könnyen meglehet, hogy míg az egyik játék alkalmával Kommandós Amazonokkal és Vándor Mágusokkal találjuk magunkat szemben, legközelebb Erdei Amazonok lesznek, Kommandós Mágusok, Vándor Óriások és így tovább… Egy-egy kombináció már csak a neve miatt is izgalmas lehet, például a Barlangi Trollok (na, honnan ismerős?) vagy a Diplomatikus Patkányemberek, de főleg a Sárkánylovas Csontvázak!

Small World
Forrás: boardgamegeek.com

Emellett minden fajnak van valami speciális tulajdonsága (pl. az óriások hegyről lejtmenetben kevesebb lapkával hódítanak, a tündék elmenekülnek a csatákból, így nem vesztünk egységeket stb.) a különleges képességek pedig további… nos, különleges képességeket adnak (a sárkánylovasok kapnak egy sárkányt, az erdeiek bónusz pénzt kapnak az általuk birtokolt erdők után, a vándorok táborokat vernek, ami segít a védekezésnél). Így minden egyes kombináció egyedi stratégiai lehetőségeket rejt magában.

No, de vissza ahhoz, hogy nem kell egy kombinációval végigjátszani a játékot: bármelyik fordulóban dönthetünk úgy, hogy a fajunk hanyatlani kezd. Ilyenkor a térkép minden általunk birtokolt területén fennhagyunk egy-egy fajlapkát, és azokat a hanyatlott oldalukra fordítjuk. A többit levesszük. A következő körben új fajt vásárolhatunk magunknak (mindig 6 különböző kombináció érhető el), azzal kezdve újabb invázióba. A körünk végén mind az aktív, mind a hanyatló fajunk által lakott területek után kapunk pontot.

Small World
Forrás: boardgamegeek.com


Egy kis összegzés a kis világról

Mindent egybevetve a Small World pörgős, kiemelkedően hangulatos játék, ami bőven rejt magában annyi változatosságot (elég csak a kombinációk kombinációinak kombinációira gondolni, ami ráadásul játékról játékra változik), hogy megunhatatlan legyen, és annyi mélységet és izgalmat, hogy gémerek is leüljenek az asztal köré játszani vele. Bátran ajánlom mindenkinek, aki kicsit is vevő a humorral közelített fantasyre vagy nyitott a területfoglalós, konfrontatív játékokra – nem fog csalódni benne!

Woland


Te lehetsz az ELSŐ aki hozzászól!
Hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Belépés