Csúcsjátékok és játékcsúcsok: bizonyítékok arra, hogy a játék élmény!

2019-09-02 14:16:00

2019-es magyar nyelvű társasjátékaink – a Gémklub idei termése

Mi, a Gémklub csapata minden évben igyekszünk nektek elhozni a legjobb társasjáték-újdonságokat és klasszikusokat, legyen az stratégiaicsaládi vagy partijáték
Na, álljon meg a menet! Ezek a sorok, ezek a mondatok ismerősen hangzanak! Igen, utoljára egy éve vetettük honlapra őket, és bár a küldetés, az üzenet azonos, a játékok sora teljesen új – olvassátok hát, mit hoztunk el nektek idén, és még melyek megérkezésére várhattok év végéig!

Új távlatok – történetvezérelt és stratégiai játékok

Az idei évet azzal kezdtük, hogy bejelentettük a Board Game Geek ranglistáján legelső helyen álló Gloomhaven-t, amely a mi fordításunkban a Homályrév nevet kapta. Hogy mitől került első helyre? Mert a játékosok egy fantasy-világba érkezve karaktereket ölthetnek magukkal, és azokkal kalandozva fedezhetnek fel egy világot, csatákba bonyolódhatnak, küldetéseket vállalhatnak, és döntéseik alapján karakterük épül, fejlődik – de mindezt nem szerepjátékos környezetben. Ráadásul a csaták nem kockadobálással dőlnek el, vagyis a gazdálkodós (eurós) játékok kedvelői is élvezetesnek találják. A játék doboza óriási, ahogy a játékélmény is: karaktereinket „nyugdíjba küldhetjük”, újakat indíthatunk útnak, és eközben kitárulkozik előttünk Homályrév világa!

Homályrév társasjáték

A Szellemek szigete a Homályrévhez hasonlóan kooperatív játék, de itt nem egy világot fedezünk fel, hanem megvédjük azt a szigetet, amelyet mi, a természet szellemei már ősidők óta ápolunk és lakunk – de most telepesek hajói jelentek meg, hogy a fákból házakat építsenek, a hegyekből köveket bányásszanak és beszennyezzék a folyókat... Fogjatok hát össze, és űzzétek el a betolakodókat, őrizzétek meg a sziget érintetlenségét!

Szellemek szigete

Az emberiséget fenyegető gonosz ellen harcolhattok Az utolsó erődben, és kis csapatotok az utolsó, aki még ellen tud állni a Rettegett Királynő hordáinak. Akik utol is értek titeket, miután elloptátok a Királynő erejét adó relikviákat. Kis csapatotok egy várban húzta meg magát, és meg kell védje azt a támadók újabb és újabb hullámaival szemben! A vár különböző területeire lépve tudjátok annak erőforrásait és hatásait használni, saját képességeiteket erősíteni. A játék Antoine Bauze klasszikusának, a Ghost Stories-nak a felújított verziója.

Az utolsó erőd társasjáték

Még színesebb kalandok várnak rátok a T.I.M.E Stories-ban: egy időügynökség küld titeket vissza a múltba, olyan helyeket és eseményeket megvizsgálni, ahol az ügynökség változást észlel. A dolgotok nem más, mint kinyomozni a változások okát, és rendbetenni az anomáliákat. Az alapjáték doboza egy történetet tartalmaz, illetve a további történetek megéléséhez, működtetéséhez szükséges játékelemeket. A 4 kiegészítővel (A Marcy-ügy, Prófécia a sárkányokról, A maszk alatt, Az Endurance expedíció) ugyanis újabb és újabb izgalmas rejtélyek felderítésére kaptok lehetőséget.)

T.I.M.E stories

Nyomoznotok kell a Bűnügyi krónikák-ban is: rendőrök csapataként kell bűnügyi helyszíneket megvizsgálnotok, a helyszínen talált tárgyakról eldönteni, melyik lehet fontos, és melyiket érdemes szakértőkkel megvizsgáltatni, melyik szemtanút kell kikérdezni, és nyilatkozatuk alapján melyik helyszínen, melyik gyanúsított kihallgatásával kell folytatni az ügy felgöngyölését – csak az időből ne fussatok ki!

Bűnügyi krónikák társasjáték

(Esti) mesésebb környezetbe visz a Plüssmesék: ebben is együtt járunk be és fedezünk fel egy világot, hogy megvédjük azt a kislányt, aki a gazdánk... Merthogy plüssfigurák vagyunk, akik a rémálmok urát próbálják meg távoltartani gazdájuktól. A kalandkönyv lapjain újabb és újabb kalandok, harcok várnak ránk, és hogy gyerekbarát legyen a játék, a sebesüléseinket nem vércseppek, hanem vattacsomók jelzik.

Plüssmesék társasjáték

Mesés, de már komolyabb a Res Arcana – A hatalom alkímiája, melyben varázslók bőrébe bújva mérjük össze erőinket: esszenciákat vegyítve sárkányokat keltünk életre és hatalommal bíró helyeket veszünk birtokba. Nekromanták, druidák és alkimisták – mind külön kártyakészlettel állnak neki a versenynek, és döntik el, melyik lapot hogyan használják fel, milyen világcsoda megépítésével előzik meg társaikat.

Res arcana társasjáték

A Concordia – Sestertiuszokkal  kikövezett utak az ókori Rómába repít minket, és itt is meg kell előzzük ellenfeleinket, méghozzá kereskedelmi birodalmunk kiépítésében. De ha a Földközi-tenger vidékén már kiépítettük azt, a nemsokára megjelenő kiegészítőben Germania folyói mentén vagy Britannia négy sarkából indulva is megmérkőzhetünk ellenfeleinkkel.

Concordia kiegészítő

A Vadnyugati legendákban már mi döntjük el, kinek a bőrébe bújunk: lehetünk szerencsejátékosok, aranyásók, terelhetünk marhacsordát (akár másét is), üldözhetjük a törvényenkívülieket, vagy fel is csaphatunk egynek. Így vagy úgy, legendapontokat gyűjtögetünk, és ha úgy látjuk, a másik nagyon elhúzott, időnket arra is szentelhetjük, hogy megakadályozzuk őt a további pontgyűjtésben.

Vadnyugati legendák

Gyűjtögetésen van a hangsúly az Everdell – Az örökfa árnyékában című játékban is: kis erdőlakó csapatunk bogyókat, kavicsokat és fákat gyűjt, hogy aztán házakat építsen és azokba lakosokat csábítson. A cél: hogy miénk legyen az Örökvölgy legértékesebb városa!

Everdell társasjáték

 

Könnyed lépések a családi stratégia világában

Nem tervezitek, hogy órákig ültök az asztal körül? Könnyed csörtékre vágytok? Ezekből a játékokból is készült számotokra egy csokor!

Kezdjük rögtön a Kodama – Az erdő szellemei-ben mindenki a saját fatörzsére „növeszt” ágakat, és bár mindenki ugyanannyi ágkártyát kap a játék folyamán, lesz, aki egy-két faágat növeszt végtelenül hosszúra, és lesz, aki ágas-bogas bioszférát épít. Bioszférát, ugyanis minden ágnak lakosai lesznek –  gombák, hernyók, szentjánosbogarak – de hogy melyik mennyi pontot ad, azt a kezünkbe lévő kodama-lapokból kiválasztott erdei szellem fogja meghatározni. Azaz a kodamák alapján tervezzük meg fánkat.

Kodama társasjáték

A Csillagvadászok-ban kiderül, ki tud ügyesebben lebegni. Méghozzá alacsony gravitációjú térben, ahol színes csillagport gyűjthetünk, és hogy merre haladunk tovább, azt a mozgáskártyáink határozzák meg. De az irány mindig talppal lefelé lesz, ugyanis fekvő figuráink mindig „lefelé” indulnak. Ráadásul ha eközben egy vetélytársunkon landolunk, még tőle is elvehetünk egy kis csillagport.

Csillagvadászok társasjáték

A világűr óriásaiként bolygókat formálunk a Planet – Egy éledő világ a tenyeredben! című játékban. Egymás után választunk kontinenslapkákat, amellyel befedjük 12-oldalú, a kezünkben lévő bolygótestet – ezzel teremtve élőhelyet a beköltözésre váró állatfajoknak. Ők persze arra a planétára költöznek be, ahol a legnagyobb, az ő számukra megfelelő terület jött létre.

Planet társasjáték

Ugorjunk most egy kicsit közelebb: nézzünk körül a 60-as évek New York-jában! A Ticket to Ride játékcsalád új tagjában New York utcáin utazgathatunk körbe taxijainkkal, közben minél több látványosságot érintve. A kisebb tábla, a rövidebb útvonalak a megszokott játékélményt adják negyed órában!

Ticket to ride New York

Ugorjunk még egy kicsit vissza az időben, és megérkeztünk az 50-es évek Amerikájába. A Köszöntünk álmaid városában… egymással konkuráló tervezőket játszotok, akik ugyanazokból a feltételekből próbálnak vetélytársaiknál többet kihozni. Minden körben 3 új házszámból és a hozzá tartozó hatásból választhatnak egyet (úszómedencét építhetnek, növelhetik a telkek értékét, parkokat telepíthetnek), és el kell döntsék, a 3 utca melyikébe írják be azokat.

Köszöntjük... Áldmaid városában társasjáték

Egy nagyobb ugrással utazzunk az ókorba. A civilizációépítős 7 csoda klasszikus játékká vált, amelyben a játékosok csak a szomszédaikkal vannak interakcióban. De az idei kiegészítője, a 7 csoda: Armada lehetővé teszi, hogy a tengerre lépve bármelyik játékos orra előtt fedezhessünk fel szigeteket, vethessünk ki rá adót – illetve vívhassunk vele tengeri csatát a korszak végén!

7 Csoda: Armada kiegészítő

Az Ankh’or – A Nílus-völgy kalmárjai Egyiptom földjére kalauzol minket, ahol árukat kell szerezzünk, hogy azt eladva birtokot vásárolhassunk. Ha ügyesen építjük birtokunkat, a további vásárlásaink is olcsóbbak lesznek, és ha egy ankh is van birtokunkban, azzal is javíthatjuk a piaci helyzetünket.

Ankhor legendája társasjáték

A Korinthosz-ban is egymással vetélkedő kereskedőket játszunk, és egymás után választunk a kikötőbe érkezett árukból – amelyek különböző értékű kockacsoportok! Mindenki saját pontozólapjára vezeti fel, melyik csoportot választotta – és hogy mire használta fel. Szállíthat vele boltokba, mozgathatja az intézőt, vagy arany és kecskék segítségével olyan épületeket építhet, amelyek tovább fejlesztik üzletét!

Korinthosz társasjáték

A tavalyi év Spiel des Jahres nyertese, az Azul pillanatok alatt a családok kedvencévé vált. De megérkezett közben nagytestvére is, az Azul: Sintra üvegcsodái, amelyben a korábbi választási mechanizmust egy újfajta építési rendszer egészít ki, amit még izgalmasabbá tett az írógép-jelleggel működő üvegműves.

 Azul: Sintra üvegcsodái társasjáték

Ha már klasszikusok: a Bang! vadnyugati lövöldözésében már nagyon sokan vettek részt, de most adunk nekik egy lehetőséget, hogy még színesebb legyen a játék! A nemsokára megjelenő Bang! Gyilkos kaliberben újabb, még erősebb fegyverekkel szórhatják meg egymást. De akik jobban szereti a Bang! A kockajáték-verzióját, nekik is van jó hírünk: hamarosan A vén csehó kiegészítővel fűszerezheti meg a játékot, ami nem csak körönként állítja egy döntés elé (hogy a gyáva- vagy a bátor-kockát fogja-e a körben használni), de az új karakterek között egy szellemjátékos is megjelenik.

Bang kiegészítők

Új kalandok – amikor a család összefog

És igen, nem maradhattak idén sem el az együttműködős játékok! Kezdjük egy ügyességi játékkal: a Csúszkaland játéktere a doboz maga, amelyben a pályát mi billenthetjük a megfelelő irányba, hogy főhősünk, Sir Görgő az aktuális pályán a kijelölt útvonalon guruljon végig, belökve közben ellenfeleit csapdákba, kikerülve akadályokat, bombákat... Az emelőkarokra tapadva 20, egyre nehezebb kihívásban tehetjük magunkat próbára!

Csúszkaland társasjáték

A Concept Kids: Állatok  arra szolgál, hogy a család legkisebb tagjaival gyakorolhassuk az asszociációs játékokat! A vizuális barkóbának is nevezett Concept gyerek kivitelében azt jelölhetjük meg, a kitalálandó állat hol él, milyen gyorsan mozog és milyen végtagjai vannak.

Concept Kids: Állatok társasjáték

A Gépregény egy vidám feladat megoldására hív minket: 4 meghibásodott háztartási robotot kell együtt irányítanunk, és parancskártyákkal programozni, de úgy, hogy nem beszélhetjük meg: a lerakott kártyánkat hányat lépteti a robotot az adott irányba, vagy mennyit fordít rajta. Így elképzelhető, hogy Tita, a robotporszívó nekifut asztaloknak és összetöri a rajtuk lévő vázákat, vagy Zümi nem tudja meglocsolni a kert virágait, mielőtt lemerülne az eleme.

Gépregény társasjáték

A Pandemic: Bevetésre készen már megengedi, hogy megbeszéljük a helyzetet – ha eléggé sietünk, meg is oldjuk! Ebben ugyanis az idővel versengünk: repülőnk fedélzetén segélykészleteket készítünk össze, hogy azokat időben juttassuk el katasztrófa sújtotta városokba.

Pandemic: Bevetésre készen társasjáték

Az Unlock2 Rejtélyes kalandokban viszont magunkon kell segítsünk: ki kell szabadulnunk szorult helyzetünkből (mint például egy elsüllyedt tengeralattjáróból), mielőtt lejár az időnk. A játékban kártyákat kell párosítsunk, hogy újabb kártyákat (tárgyakat, helyszíneket) csaphassunk fel, és kódokat fejtünk meg, amelyeket egy ingyenesen letölthető applikációban ellenőrizhetünk.

Unlock 2 társasjáték

De a szabadulószobás élményt akár zsebre vágva is magunkkal vihetjük: a Szabadulópakli két újabb kalandját bárhol, bárkivel átélhetjük, legyen az A velencei meló, amiben visszavonult rablókként kényszerítenek minket egy utolsó melóra, vagy a London végórái, amiben még azelőtt kell megtalálnunk egy pokoli gépezetet, mielőtt a várost eléri a végzet.

Szabadupakli társasjáték

Magasabb sebességen – gyorsasági partijátékok

Bizonyítsátok ki a gyorsabb: ki fedezi fel, melyik két köralakú kártyán van rajta Hermióna vagy a Nimbusz 2000-es? Igen, jól hallottátok: már a Dobble-ből is van Harry potteres verzió! Aki hamarabb mondja ki, melyik rajzból van mind a két kártyán, megkapja a két kártyát, és akinek leggyorsabban működik a szeme és a szája, az gyűjti a legtöbb kártyát.

Dobble Harry Potter tárasjáték

Hasonló a feladat a Dobd a témát!-ban: az 5-5 betű és témakockát kell a többiek előtt párosítani – s-betűvel kezdődő növényt vagy f-fel kezdődő országot mondani – miközben szem előtt kell azt is tartani, hogy az összepárosított kockák színe különböző legyen!

Dobd a témát! társasjáték

Potyadék van a nappali közepén – vajon kinek a kedvence hagyta ott? Elhangzik egy vád: szerintem egy cica volt az! Nosza, gyorsan rakd rá a te cica-kártyádat, és mondd: nem az én cicám volt, inkább egy papagáj lehetett az... Az jár pórul, aki olyan állatot nevez meg, amely már senkinek nincs a kezében, akkor bizony ő takaríthatja fel a bűnjelet a Nem én voltam-ban.

Nem én voltam! társasjáték

A Gobbit-ban is villámgyorsan kell cselekedjetek: meg kell védjétek állatotokat, ha ragadozó jelenik meg a többiek kártyáján, vagy meg kell etessétek, ha zsákmányállat! Csapj le a megfelelő kártyára, és máris tied, az alatta lévő kártyákkal. De ne felejtsd: csak az ugyanolyan színű állatok támadják meg egymást. Ha hibázol, a kártyáid bizony középre kerülnek, a dzsungel temetőjébe.

Gobbit társasjáték

A Cortex 2-ben még ennél is sokrétűbbnek kell lennetek: 8 különböző típusú feladat van a játékban – például analízis, megfigyelés, multitasking, kombináció, na és a szokásos felületkezelt kártyák a tapintáshoz. A Cortex – IQ challenge második része egy kicsit nagyobb kihívások elé állítja a játékosokat, hogy bizonyíthassák, kinek vág gyorsabban az agya.

Cortex 2 társasjáték

A Kozmosz művek-ben viszont egymással vetélkedő, galaxisformáló isteneket játszhatunk, és fordulónként pontokat gyűjthetünk a 3 különböző bolygótípusból ill. az aszteroida-övezetünk hosszából. Ügyesen kell lavírozzunk, mert a játék végén a legkevesebb pontot termelő bolygótípusunk pontszámát kapjuk csak meg – de hogy ez ne legyen egyszerű, az 5 fordulót 1-1 káoszkártya fűszerezi!

Kozmosz művek társasjáték

A Skicc – Mi az ábra? még ennél is több teret enged kreatív gondolkodásunknak: a lehető leggyorsabban kell minél egyértelműbben lerajzolnunk azt, amit a 21, mindenki által látott kifejezés közül nekünk jutott. Hogy miért? Mert nem elég, hogy a többiek rajzait felismerjük – ha a mienket nem ismerik fel, sok büntetőpont marad a nyakunkon.

Skicc társasjáték

 

Mire gondolsz, mit mondasz?! – kommunikációs partijátékok

Szerettek beszélni? Hát a Sztorikockák erre mindig adnak alkalmat... De hogy legyen mindig új lehetőség, megszületett egy új alapkészlet: a Sztorikocka: Rejtély, amelyben félelmetes és furcsa dolgok után nyomozhattok.

Sztorikocka Rejtély társasjáték

Vagy ha csak beszélgetni akartok a barátaitokkal, itt az Igen? És… Játszottatok már az Igen?-nel, tetszett nektek? No, az Igen? És… nem csak újabb 440 kérdéssel segít a baráti beszélgetések folytatásában, de a két játékot ötvözve akár 12 fővel is játszhattok!

Igen társasjáték

Hogyan segítenétek egy társatoknak, hogy kitaláljon egy szót, ha közületek mindenki csak egy szót írhatna egy táblára? És ha ráadásul minden szó csak egyszer szerepelhet az összes táblán? A Csak egy nem véletlenül nyerte meg az idei Év Játéka díjat a német kritikusoktól: ebben a kooperatív asszociációs játékban okosan kell döntsetek, melyik szót használjátok segítségként, mert ha ketten ugyanazt a szót írjátok rá le, azokat bizony le kell törölni.

Csak egy társasjáték

A Címkében viszont megint a gyorsaságon van a hangsúly: minden játékosnak 15 másodperc jut, hogy meghatározott kezdő- vagy záró betűket kössenek össze kategóriákkal – sportágak, veszélyes állatok, 300 forintnál olcsóbb dolgok –, és vegyenek el a kereszteződésben lévő golyókat. A következő játékos már csak azon gondolkodhat, ahol maradt golyó.

Címke társasjáték

És végül két mókás csapatjáték! A Múzsa: Sugallatok-ban az egyik csapat kiválaszt egy kártyát az 5, Dixit-hez hasonló szépségű remekműből, azt a másik csapat egy tagjának a kezébe nyomja, majd egy ihlet-kártyát is a kezébe nyom, hogy milyen módon magyarázhatja el csapatának, mit is fognak azon a kártyán találni. És hogy milyen ihletet adhat csapatának? Egy filmcímet, vagy egy hárombetűs szót, esetleg egy táncot.

Múzsa sugallatok társasjáték

A Szócsapdák egy versenyfutás játéka: vajon melyik csapatnak sikerül hamarabb a kazamata végére érni, hogy a szörnnyel megküzdve megkapja a kincset? Hát az, amelyik ügyesebben kerüli ki a másik csapat szócsapdáit! Ugyanis csak akkor léphetnek a következő terembe, ha a csapat egyik tagja úgy tudja elmagyarázni, milyen szó nyitja azt, ha kikerüli a másik csapat által felírt tiltott szavakat. Vagyis a vezetőnek ki kell találnia, milyen szavakra gondol az ellenfél, hogy ő használni fogja a magyarázathoz.

Szócsapdák társasjáték

Öveket becsatolni – induljon hát a játék!

Tíbaláj

Te lehetsz az ELSŐ aki hozzászól!
Hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Belépés