Spiel des Jahres 2015 – Megválasztották az év játékát

2015-07-08 14:52:00

A német Spiel des Jahres (az év játéka) alighanem az egyik legnagyobb elismerés, amit egy játék kiérdemelhet. A díjat immár közel három és fél évtizede ítélik oda minden évben az arra legérdemesebbnek ítélt társasjátéknak. Bizony, az első "Jahr", amikor kiosztották 1979 volt.

Ennél viszont sokkal érdekesebb, hogy az Év játéka - választás ötlete '78-ban pattant ki Jürgen Herz fejéből, csak első nekifutásra kisebb nehézségekbe ütközött - többek között abba, hogy Németországban ekkoriban a nagy közönség még nem nagyon tudott többet kezdeni a társasjáték (Brettspiel) kifejezéssel, mint hogy ilyen a dáma, a malom, meg a sakk.

Így volt ez abban a Németországban, ahol az Esseni Spiel-t rendezik, ahol évente megannyi új játékot ismerhet meg a közönség, és a Spiel des Jahres odaítélésével minden évben adnak egy nagy kezdőlökést egy-egy játéknak; így például a Carcassonne-nak, a Dixitnek, vagy a Hanabinak. Lefogadom, van az említettek között olyan cím, ami legalább ismerősen cseng. Az persze vita tárgya lehetne, hogy a díj lendít a játékokon akkorát, hogy slágerlistások legyenek, vagy pont azért nyerik el a díjat, mert épp elég nagy bennük a lendület amúgy is.

 

Nézzük az idei három, a címért versengő jelöltünket:

            The Game - Spiel so lange, du kannst (azaz: játssz, amíg csak bírsz): Amennyire sejtelmes - khm - a játék "főcíme", annyira szépen visszaadja az alcím, miről is van szó: Adott egy nagy pakli, amiből számozott lapokat húzunk fel. Ezeket 4 halomba kell rakosgatni; a négyből kettő 1-től 100-ig növekszik, kettő pedig 100-tól 1-ig csökken. A lapokat persze bármelyik paklira is rakjuk, az adott pakli szerinti sorrendnek meg kell felelnie. Csere nincs, két lap kijátszása kötelező. Ha elfogy a húzópakli nyertünk, ha a négy dobópakli egyikére sem tudunk már rakni, vesztettünk. Gondoltátok volna a borító alapján, hogy ilyen típusú játékról van szó?

            Machi Koro: Várost építünk, az erőforrásokat kockával dobjuk ki. Ismerős? A kockadobásos erőforrásszerzéssel legtöbben talán a Catan telepesei című játékban találkoztatok. Itt egy kicsit csavartak a dolgon, ugyanis a kockadobásokból azonnal új épületeket vásárolhatunk, és az épületek típusai határozzák meg azt, hogy mikor kapunk erőforrást (pénzt). Van például olyan építmény, ami akkor is fial nekünk, ha valaki más dobta ki a megfelelő számot. A játék pörgős, egyszerű, de kifejezetten taktikus.

            Colt Express : Vadnyugati előre tervezős, "programozós" játékról van itt szó. Ezt a mechanizmust a Lords of Xiditből ismerhetitek. Dióhéjban: ahelyett, hogy karaktereinkkel egymás után egyesével végrehajtanánk egy-egy akciót (felmászik a vonat tetejére, üt, tüzel, felkap egy pénzeszacskót), felváltva rakosgatunk akciólapokat, hogy azokat a kör végén kijátszva karakterünk végrehajtson egy akciósorozatot. Amíg látjuk, mit raknak a többiek, sima ügy az egész, de ha az expressz behajt egy alagútba, hirtelen senki nem lát semmit, és mindaz, amit gondosan eltervezünk, a kör végén óriási káoszba torkollhat. Gond egy szál se: jön a következő kör. A játék pörög, ahogy a Colt Express zakatol, észnél kell lenni, unatkozni pedig egyszerűen nincs idő.

            Talán nem árulok el nagy titkot: mi a Colt Expressnek szurkoltunk. Miután az eredeti megjelent, nem volt sokáig kérdés, hogy kiadjuk-e magyarul. A magyar kiadás elkészült, a csapat pedig szurkolt... nem bíztunk hiába:

2015-ben az év játéka a Colt Express lett!


Itt olvashattok egy kitűnő élménybeszámolót a játékről.

Eddigi hozzászólások:

Gyula Szabó - 2015.

A Colt Express mechanikája kiválóan passzol a western jellegű tematikára!

Bbán Astarra - 2015.

Machi Koro kapható lesz valamikor?

Péter Sütő - 2015.

A Colt Express megérdemelte a díjat! :)

Hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Belépés