Nem szaporítanám a szót olyan klasszikusok ismertetésével, amelyeket talán mindannyian ismertek már. Úgy mint a szobáról szobára gyanúsítós Cluedót (Plum professzor követte el, a gyertyatartóval, a télikertben). Vagy a rejtett mozgásos (hidden movement) klasszikust, a Scotland Yardot. Ehelyett szokásomhoz híven a modern társasjátékok mazsolástálkájából szemezgetek nektek.
Az első nyomok egy csillagász kúriájához vezetnek, amelyből fura zajok szűrődnek ki, orrfacsaró bűz kíséretében. Az épület egy részét hatalmas csillagvizsgáló teszi ki, amelyből füst száll az ég felé… Ezzel a képpel indul az Escape the Room: A csillagvizsgáló rejtélye című játék, ami tulajdonképpen egy dobozos szabadulószoba. Hogy mit jelent ez? A szabadulószoba vagy szabadulós játék (Real Escape Game) egy amolyan klausztro-nyomozóskodás. A játékosok be vannak zárva egy szobába, és ki kell onnan jutniuk.
Ennek érdekében keresgélnek, találnak dolgokat; a talált dolgok feladványokká állnak össze, a feladványokat pedig újabb feladványok követik. Ha a játékosok elég ügyesek, időben ki tudnak jutni a szobából, esetleg egy rejtélyre is fényt derítenek kijutás közben: az Escape the Room játék nagyjából ugyanez, csak társasjáték formában: a játékosok találnak dolgokat, amik feladványokká állnak össze, a feladványok mentén lassacskán felfedik a rejtélyt, így végül megtudják, mi történt a csillagásszal.
A kijutós játék élményének bedobozolására vállalkoztak az Unlock! készítői is, nem is sikertelenül. A dobozban 3 történet lapul: az elsőben egy titkos laboratóriumban kell egy titokzatos szérum után nyomoznotok. A másodikban (személyes kedvencem) egy őrült professzor főhadiszállásár törtök be, hogy keresztezhessétek ördögi terveit. Egyébként ennek a sztorinak az illusztrációi és humora teljesen a 90-es évek point n’ click (videó)játékait idézik, azok, akik bírták a Monkey Islandeket vagy a Sam&Maxet, a Day of the tentacle-t, imádni fogják ezt a kalandot. A harmadik részben pedig kétfelé szakad a csapat egy különc milliárdos magánszigetén, nem elég, hogy ki kell jutnotok a szigetről, még egymáshoz is utat kell találnotok.
De hogy egy kicsit komolyabbra fordítsuk a zseblámpát: Warwick hercegének kastélyában egy álarcosbál alkalmával szörnyű tragédia történt. Noha eleinte balesetnek hitték, a rendőrség nem függesztette fel a nyomozást, a környékbeliek ugyanis gyilkosságról suttognak… A Mysterium című játékban spirituális médiumok bőrébe bújva kell pontot tennetek az ügy végére, ehhez az elhunyt szelleme lesz a segítségetekre. A szellem azonban túl gyenge ahhoz, hogy az asztrális síkokról kilépve egyszerűen elárulja a gyilkos nevét, csak látomásokon keresztül képes kommunikálni veletek. Így minden szellemi erőtöket egyesítve közösen kell megfejtenetek a rejtélyt!
Gyilkosságok persze nem csak Warwickben történnek. A Viktória-kori London sikátoraiban szedi áldozatait egy kegyetlen gyilkos, aki Hasfelmetsző Jackként vált ismertté. A Mr. Jack című, kétfős játékban egyikőtök őt alakítja, a másik feladata, hogy elkapja, mielőtt végleg kicsusszanna az igazságszolgáltatás markából. A feladat nem könnyű, ugyanis Jack játékosa is mozgathat minden szereplőt a pályán, plusz az utcai lámpákkal is machinálhat, és ha nem őrzi elég jól a csatornafedőket a törvény embere, hát még könnyebben meglép…
És persze ha az éjszakai Londont már kiismertétek, Mr. Jack üldözését New Yorkban is folytathatjátok. New Yorkból pedig egyenesen a zsebetekbe lóg tovább a pokolból leveleket küldözgető gazember: a játéknak ugyanis van pocket változata is, amit bárhová magatokkal vihettek, akárhol is törjön rátok a gyilkos kergetése/hatóság elől menekülés utáni vágy.
Végezetül pedig, ha már úgyis pengettem természetfeletti húrokat, ugorjunk fejest egy külső istenektől, rettenetes szörnyektől és még rettenetesebb geometriai szögektől hemzsegő világba: Lovecraft világába! Ismerős a neve? Ha az övé nem is, Cthulhué (Ktulu, egyeseknél Csutulu vagy Csucsulu, de rajongók és kultisták előtt nem ajánlatos így hivatkozni rá…).
A Rettegés Arkhambanban (ezt csak a lektor kedvéért – köszi! – a lektor) a New England-i, spirituálisan amúgy sem épp érintetlen Arkham városa táján megszaporodnak a paranormális aktivitások. Dimenziókapuk nyílnak, amelyeken szörnyek avászkodnak át a világunkba, kultisták sompolyognak az árnyak között és mindenféle sötét, őrült dolog szabadul el városszerte.
Nyomozóinknak ezeket az ügyeket kell felgöngyölíteniük, és bezárni a kapukat, mielőtt elszabadulna a pokol, és az utcákra szabadult démonok, ghoulok, csápos és barátságtalan figurák után egy pusztítási vágytól fűtött sötét isten vagy ősi, elemi gonosz entitás törne be a mi dimenziónkba és pusztítana el mindent, ami kedves az emberi fajnak.
Az Eldrich Horror nagyjából ugyanez, csak a világ körül. Néhány fontos különbség azért persze akad: itt már nem elég bezárni a kapukat, hanem három központi rejtélyt kell megoldani, miközben hajóval szeljük át az óceánt vagy egy-egy ígéretes expedíción veszünk részt az Amazonas völgyének dzsungelében vagy a Himalája jeges csúcsain.
Igyekezzetek, mert a gyilkos nem szökhet meg, a sötétség istenei nem törhetnek át, és hát egy föld alatti titkos laborban végezni az életet sem épp vonzó kilátás… Úgyhogy Sherlock Holmes-os nagyító a kézbe, zseblámpa, és indulhat a nyomozás!
Woland