Nehéz kiválasztani, mit csapjunk a hónunk alá – akár egy barátunk lakására tartunk, akár az év végi síeléshez pakoljuk össze a bőröndöt. Ebben szeretnénk most nektek segíteni.
Pálinka helyett – könnyed és pörgős
A partijátékok királyai azok a játékok, amelyek egyszerűnek tűnnek, de ahogy az asztal fölé hajolunk, rájövünk: az agyunk átrázott minket! Ami elsőre könnyűnek tűnt, zavarba ejtő kihívást jelenthet. A zavart persze mindenki nevetéssel oldja fel…
E kategória koronázatlan királyait egyre többen ismerik, és csillogó szemekkel keresik: a Dobble és a Panic Lab már kezd olyan ismert lenni, mint a Gazdálkodj okosan. De hozzájuk hasonló mókás gyorsasági játék a Jungle Speed és a Mi mennyi? is. A Geistesblitz hihetetlen mókás a maga színes kis fatárgyaival (kék könyv, piros karosszék, zöld palack, szürke kád stb.) és e tárgyakat és színeiket összekeverő kártyákkal. A Bongóban három afrikai állat darabszámát kell gyorsan meghatározni – de hogy melyiket kell hangosan kimondani, kis bambuszrudak kombinációja adja ki három kockán.
Képzettársítás – képtelenül jó szórakozás
Aki a fantázia világát részesíti előnyben, az asszociációs játékok klasszikusával, a Dixittel teheti meg. A játék alapja a mesemondás, egy, a kezdőjátékos által kiszemelt kártya alapján, majd az ő kártyájának kikeresése azon kártyák közül, amelyet a többiek a mese alapján választottak saját lapjaik közül. A Dixit hat főig játszható, de a Dixit Odysseyvel, másfajta szavazórendszerének köszönhetően, akár már 12 fő is játszhat!
A képek világába visz az Imagine is, ahol átlátszó kártyákon szereplő rajzok és figurák kombinálásával kell feladványunkat a többieknek elmagyarázni. A Conceptben ezzel szemben színes ikonok (hideg/meleg, kicsi/nagy, kitalált/valós személy, növény/állat/tárgy stb.) megjelölésével kell a feladatot elmagyaráznunk. A vizuális barkochbaként is emlegetett játék tábláját körbeülve mindig más készíti a feladványt – a 110 kártyán egyenként 9 feladvány vár megfejtésre, az egyszerűtől a legösszetettebb kifejezésekig.
Házi dumaszínház
Aki csak csacsogni szeretne, az is megteheti ezt társasjáték formájában. Erre a leglazább megoldás egy 9 kockából álló Sztorikocka alapkészlet. Nincs más dolgunk, mint az asztal közepére szórni őket, majd a kockákon lévő kis képecskék segítségével egy történetet fűznünk. Tehetjük ezt egyedül, barátaink szórakoztatására, vagy akár úgy is, hogy fejenként egy képet kapuk, és társaink gondolatait kell továbbfűznünk. És ha baráti körünkkel közösen rajongunk valami témáért, kalandozhatunk annak keretei között: a batmanes készlettel a szuperhősök világába vagy rajzfilmfigurákkal a Bolondos dallamok készlet segítségével.
Ha Tapsi Hapsi és a gyalogkakukk sem fakaszt mosolyt az arcokra, majd megteszik az egymással az Elveszett Földek Urának veszekedő szolgái. A szolgák szerepébe magunkat kell beleképzeljük, és nincs más feladatunk, mint kimosni magunkat a legutolsó balul sikerült küldetésünk után. Persze, mi erre a legjobb módszer: a másikra kenni! Az Igenis, Sötét Nagyúr! egyedi hangulatú, humoros játék, amelyben a kártyák határozzák meg, mit foghatunk rá a többiekre, és hogyan kerülhetjük el a Sötét Nagyúr haragját…
Utolsó emberig
Van, hogy az év végére felgyülemlett feszültség gyilkos ösztönöket ébreszt bennünk. A megoldás: engedjünk nekik! Nyírjuk ki egymást egy vadnyugati város főutcáján, hordó mögé bújva, musztángra pattanva és dinamitot dobálva, pisztolyunkon zenélve: Bang! Vagy szegezzük egymásra pisztolyainkat a zsákmány fölött, hogy nagyobb részt markolhassunk belőle (Cash’n Guns).
De ritkíthatjuk egymást az éj folyamán is: a Fatal Rendez-vous-ban a gyilkosok mindig „éjjel” aktívak, amíg mindenki alszik. A klasszikus játéknak az ad külön ízt, hogy minden szereplőnek külön karaktere van. Ha például a gyilkosok a péket teszik hidegre, pár „nap” alatt éhen is halhat a társaság…
Valahol arany vár ránk a hegy mélyén. Törpékként együtt építjük a tárnát, hogy minél hamarabb érjük el. A baj csak az, hogy dolgoznak közöttünk szabotőrök is, akik titokban másfelé kanyarítják a tárnákat – és kilétükre csak a kritikus pillanatokban derül fény! Az Aranyásók dolga onnantól csak az, hogy akadályozni próbálják: hol csákányát, hol lámpáját törik el.
A vidámság hatfős szigetei
Persze az sem mindig jön össze, hogy mindenki ugyanazt szeretné játszani. Akár így alakul, akár úgy, hogy nem jön össze nagy társaság, rengeteg olyan játék van, ami kisebb csapattal is önfeledt, derűs perceket garantál.
Ha a lányok azt akarják megmutatni, ki fűzi ügyesebben a gyűrűket az ujjaikra, ott a Rings up!. Ha a rajztudásunkat szeretnénk összemérni, a Firkaland világában tehetjük meg ezt, eközben borsot is törhetünk egymás orra alá. Vagy japán vizitormát, de ezt már a Wazabiban, amiben az a legügyesebb, aki elsőként szabadul meg kockáitól. De minél kevesebb kockád van, annál gyengébb lapokat tudsz kijátszani – ráadásul a többiek is utazni fognak rád!
Ahogy te is utazhatsz a legértékesebb űrszektorokra, amikor az árudtól a leggyorsabban akarsz megszabadulni az Űrcsempészekben. Kockákkal licitálhatsz rá versenytársaidra, miközben galaxisról galaxisra jártok – de figyeld meg jól, mik a vásárlók igényei, mert ha rosszul kombinálsz, az űrszektor bolygói mind mínusz pontot fognak hozni.
Az El Capitanban ezzel szemben a leglassabbak nem kapnak mínuszokat – de aranyat sem a kincsesládából! Ebben a gyorsasági memóriajátékban kis kalózokként mérhetjük össze tudásunkat, akiknek a lapjait néha a vihar teljesen összekuszálja.
A Csaló molyokban csak egy dologra kell figyelnünk: hogy az őrbogár szerepét magára öltő játékos ne lássa, ahogy a lapjainktól megszabadulunk. Mert bár a kettesre rakhatunk hármast, és elszórhatjuk az összes pókot és szúnyogot (amit aztán mindenkinek le is kell csapni) – a molylepkét csak titokban csúsztathatjuk az ingujjunkba vagy az asztal alá…
Az erkölcsöt kerülhetjük meg játékosan a Munchkinban is. A kazamatákban keresgélünk kincsek után, és közben szörnyekkel küzdünk meg. A félelmetes Zselékocka és a Virágcserép csak az első a kemény ellenfelek listáján. De nem is az ellenfelek ereje az, amitől reszketünk, hanem attól, hogy kalandortársaink nehogy hátba döfjenek minket harc közben.
Ez a veszély nem fenyeget minket a Tokió királya című játékban, hisz mi magunk vagyunk a szörnyetegek, akik a japán főváros romjai fölött uralkodnánk. Radioaktív adok-kapok, amelyben a szörny-pláza energiakockákon vásárolható kártyáival acélozhatjuk meg csapásainkat.
És ha mégis fejtöréssel akarjuk búcsúztatni az évet…
…de nincs kedvünk egy szabadulószobában tölteni a szilvesztert, az izgalmakat egy asztalon is átélhetjük. Az Escape the Room: A csillagvizsgáló rejtélye egy elvarázsolt világba röpít minket, ahol egy titokzatos csillagvizsgálóba zárva kell a világot megmentsük.
Ezzel a válogatással búcsúzik tőletek a 30 éves Gémklub, reméljük, mindenki talál saját és barátai ízlésének megfelelő hangulatú, témájú játékot!
Tibaláj