Leírás
Az Utolsó Háború levegőben szálló radioaktív hamuja fagyos pusztasággá változtatta az északi országokat. Ebben a jeges pokolban csupán néhány túlélő tengeti életét, a régi világ nyersanyagai kimerültek, ám délre utazni túl sokáig tart és rendkívül veszélyes. Egy rádióüzenet azonban újra reményt adott! Az utolsó jégtörő hajó, az Aurora, a part közelében cirkál és túlélőket keres. A tél közeleg, így néhány nap maradt már csak hátra, hogy a jégsivatag lakói eljussanak a hajóig és felszállhassanak rá. Kemény versenyt kell futniuk az idővel, ha nem akarnak az örök fagy birodalmában rekedni, így meg kell ragadniuk ezt az utolsó lehetőséget…
Vélemények
Ennek a játéknak a borítója szerintem nem túlzottan vonzza be az embereket (a figurás kiegészítőjének borítója találóbb lett volna). Én is többször átsiklottam felette, nem fogott meg, de a sztori tetszett.
A játékot kibontva egész sok minden fogadott, túlélő figurák, kis kockák, hengerek, rengeteg kártya, és egy rakás jelölő, na meg a játéktábla. Ezek mellé minden játékos kap egy-egy kemény kartontáblát. A játéktábla nagysága ne tévesszen meg senkit, mert nem túl nagy, de mire felkerült minden, nem maradt hely az asztalon!
A szabály elég egyértelmű, tele érthető példákkal, nem vészes a megtanulása. A játék felállítása viszont elég időigényes. Ez annak is köszönhető, hogy felfedezéspaklit több összetevőből állítjuk össze időrendi sorrendbe, így mindig más játékot kapunk.
A társas alaptörténetére jól rá van húzva a játékmenet. Fagyos posztapokaliptikus világban, túlélőként tengetjük életünket, mikor a partok mentén feltűnik az Auróra, túlélők után kutatva. Célunk, hogy minél gyorsabban elérjük a hajót, mielőtt tovább áll (ez nem is olyan egyszerű!). Ha nem érjük el a hajót az sem gond, mert a győzelmi feltételek máshogy is teljesülhetnek.
A játék alapkoncepciója a felfedezés, egyszerre öt felfedezhető kártya kerül felfordításra, és ezek folyamatosan változnak ahogy haladunk előre, mintha csak az út mentén bukkannánk rá egy-egy szupermakettre, raktárakra…stb.
Minden játékos a túlélőivel gazdálkodhat. Eldöntheti, hogy kiküldi őket a fagyos pusztaságba felfedezni, vagy inkább a konvoja melegében tartja őket. Minden túlélőnek van egy képzettségi szintje, ami megadja, hogy az adott helyre el tud-e menni (ezt egy kis kajával lehet tunnigolni), illetve minden túlélőnek van egy sajátos tulajdonsága is. Ezekkel a tulajdonságokkal jó kis kombókat lehet kialakítani. Ha elküldünk egy túlélőt felfedezni, az bizony teljesen kimerülve tér vissza. Hogy újra játékba hozhassuk, bizony meg kell etetni. A felfedezések során ellátogathatunk helyszínekre, ahol benzint, élelmet, lőszert, és tárgyakat találhatunk. Ezen helyszínek némelyike veszélyes lehet, akár egy kis sugárfertőzést is összeszedhetünk. További felfedezések során találhatunk a konvojukhoz kiegészítőket, pótkocsikat, fegyvereket, vagy akár egy erősebb kamiont is. Találkozhatunk kereskedővel, vagy újabb túlélőkkel, akiket a bandánkhoz csaphatunk. Ezek képességei jócskán megnövelik majd a túlélés esélyeit. Minél több túlélőnk van, annál több lehetőségünk van jobb dolgokat felfedezni.
Hogy kellő mennyiségű cuccot, vagy túlélőt tudjunk felvenni, kénytelenek vagyunk a konvojunkat is fejleszteni, egy-egy pótkocsival, vagy a tetőre szerelhető különböző tárolókkal/fegyverekkel. Magát az alap kamiont is le tudjuk cserélni, gyorsabb, erősebb gépezetre vagy akár lánctalpasra is (utóbbival le tudjuk az utat rövidíteni).
A felfedezés lapok között ellenség is meglapul, akik rajtunk ütnek, és szépen megaprítják szerelvényünket. Ha nem vagyunk felkészültek, akkor egy-egy felszerelésünk, vagy túlélőnk bánhatja. Persze vissza is lőhetünk, ha tudunk, ugyanis ehhez lőszer kell! A konvojunkat felszerelhetjük magasabb színtű fegyverekkel, a gépágyútól kezdve, a lövegig. Fontos, ha tudjuk, győzzük le az ellenfelet, mert komoly zsákmány ütheti a markunkat, amiért nem csak plusz képességet kapunk, de győzelmi pontokat is. A harcot érdekes módon "automata" lapokkal oldották meg, itt a szerencsefaktoron úgy javíthatunk, hogy több fegyvert és lőszert szerzünk be a felfedezés során. Ahogy haladunk előre az ellenfelek egyre erősebbek lesznek, erre jó felkészülni!
Összeségében ez egy túlélőjáték, ami nem csak kifejezetten a versenyről szól. Kell pár játék, hogy az ember rájöjjön a játék komplexitására. Ha kevés a túlélőd, kevés cuccot tudsz begyűjteni. Ha sok a túlélőd, sok lesz a cuccod is, de az élelem lesz kevés, hogy játékba hozhasd őket. Ha nincs benzin, nem tudsz haladni. Ha kevés a fegyvered és a lőszered nem tudsz majd harcolni. Mindeközben kezelni kell pl. sugárfertőzést vagy javítani konvojt…stb. Egy biztos, mindenből kevés lesz! Szóval jókor kell jó döntéseket hozni.
A játék nem kooperatív, nem tudjuk egymást segíteni, kiszúrni sem tudunk a másikkal, maximum elhappoljuk a benzint pl "sugárszennyezett raktárból", mi meg világítani fogunk a sugárfertőzéstől. Ha kifut az Auróra vége a játéknak, többen is feltették már ezt a kérdést, hogy "máris vége? " Még olyan szívesen gyűjtögettek volna, és fejlesztették volna a konvojt. Ezért mi kicsit megtoldjuk az Auróra idejét egy három körrel. Négyen játszva így kb. 2-2,5h szokott lenni a játékidő. Maga a hajó kifutása szabja meg a játékidőt, erre hat kör áll rendelkezésünkre, általában nem szoktuk elérni. Nálunk nagy hiba szokott lenni, hogy a mindenki belemerül a felfedezés örömeibe, gyűjtöget, építgeti a konvoját, csak nem haladunk, pedig nyomni kell a gázt is, mert az Auróra kegyetlenül otthagy minket. :) Ráadásul a játék is meg tud lepni egy "korai indulással" kártyával.
A játékot max. négyen lehet játszani, de egyedül is lehet küzdeni. A tábla megfordítható, ahol még nehezebb útvonalat kapunk, igazi kihívás.
A társas szerintünk bőven megéri az árát, ezért is megy az 5 csillag. Itt említeném meg a kártyán lévő grafikákat, nagyon szépen kidolgozták őket, Igazi posztapokaliptikus látvány nyújtanak!!! Természetesen a fent leírtaknál jóval több van még a játékban, de mindent azért nem oszthatok meg :)
üdv.