Vegyük például a Quinque égből pottyanó kicsi, de annál ütősebb dobozát. A kerettörténet szerint két rivális ejtőernyős csapat próbálja a másikat megelőzve az ötemberes, ‘quinque’ pozíciót felvenni. Igen, a téma első látásra kissé meglepő, de jól illik a játék menetéhez.
Kétszemélyes taktikai-stratégiai játékként itt egy egyszerű, letisztult rendszeren belül kell túljárnunk az ellenfelünk eszén. Ezt a lapkákon található ejtőernyősök megjelölésével fogjuk elérni. Minden lapkán kétszer kettő (tehát: négy) ejtőernyős található, ezeknek a hátára lehet a játékosok színével megjelölt ejtőernyős táskát felcsatolni. A játék érdekessége, hogy nem csak újabb és újabb jelzőket helyezhetünk le, hanem lehetőségünk van a lapkák egyikét vízszintes, függőleges vagy átlós irányban mozgatni, akár a többi lapkák fölött is! Ezáltal a pálya felállása folyamatosan változik, és egészen az utolsó bábu (ejtőernyő táska) lerakásáig bárki el tudja orozni a győzelmet a másik elől. Szem előtt kell tartani az ellenfél összes lehetséges lépését, és ezeknek a száma a játék alatt egyre csak nő.
Persze van olyan játék is, ahol jóval kötöttebb környezetben kell elérni a győzelmet, mint pl. a Verona Twist-ben. Ebben a dedukciós játékban nem csak hogy a pálya nem mozog, de összesen hat bábu használatával pörög le a játék! Persze ez nem jelenti azt, hogy a játék egyszerűbb lenne, sőt! Shakespeare leghíresebb tragédiája világába vezet be minket a játék, ahol a Mr. Jack-re hajazva, hat bábu közül kell (Capuletként) megtalálnunk, vagy (Dadusként) épp elrejtenünk az álcákban bujkáló Rómeót és Júliát. A játék elején a Dadus kiválaszt két karaktert álcának, és Capulet célja, hogy ezeknek a pontos mibenlétét kiderítse. A játékosok felváltva egy-egy bábut mozgatnak egy udvar-alakú, négyszer ötös pályán körönként. Egy bábu minden fordulóban csak egyszer mozoghat. Miután minden bábut megmozgattak, a Dadusnak be kell vallania, hogy Rómeó és Júlia épp együtt található az udvar szélső avagy belső területén, vagy épphogy szét vannak választva. Ezzel az információval fölvértezve a Capulet játékos lassan kiszűrheti, hogy vajon melyik két karakter rejti Rómeót és Júliát.
Mivel minden bábu egyedi módon mozog, eltart pár percig megtanulni a játék menetét, de miután ez megvan, a játék rövid alatt lejátszható. A Dadusnak hét körön keresztül kell megvédenie a kis turbékolókat, de ezt csak a legrafináltabb játékos fogja tudni elérni. Persze, nem érdemes elkeseredni, pár parti után bárkinek rá tud állni az agya a játékra.
De épp ez a lényeg a logikai vagy taktikai-stratégiai játékokban: az igazi kihívás a rendszer megismerésében rejlik! Ahogyan látjuk, mind a Quinque mind a Verona Twist-ben teljesen különböző kihívást kell megoldanunk, mégis összeköti őket a megfelelő pillanatban hozott kulcsfontosságú döntés! Penderülj át akár Verona udvarán, akár ejtőernyős társaid feje felett, a győzelmet hozó döntés rád vár!
További zsebstratégiai-taktikai játékainkról itt olvashatsz:
Mátyás