Egy kalandról olvasni egy dolog, azt átélni egészen más!
Ezekben a játékokban a főhős szerepe a játékosokat illeti, akik nem csak egy játékot, hanem egy egész történetet fedeznek fel, sőt, néha döntéseik segítségével befolyásolják annak a kimenetét! Persze (az igazán absztrakt stratégiai játékokon kívül) minden játék mögött ott rejlik valamilyen körítés vagy szerepjáték: hadvezérként (pl: A világ története), építészként (Azul) vagy éppenséggel szigeten rekedt túlélőként (Hellapagos) kell teljesíteni a játék céljait. A nagy különbség a tematikus játékok és egy történetközpontú játék között ott rejlik, hogy a hangsúly nem a számolgatásra, hanem a játékosok előtt kibontakozó történetre van fektetve!
A legegyszerűbb példák erre a szabadulószobák ötletét zsebbe zsugorító Szabadulópakli vagy a kissé robosztusabb, de szintén hasonló forrásból merítő három-az-egyben Unlockok: ezekben a játékokban a történet lineáris, de a játékosoknak közösen kell kibogoznia a történet előrelendítéséhez szükséges lépéseket! Játéktól függően számtani, logikai és érzelmi feladványok gordiuszi csomóját kell kibogozni, legyen szó egy rablóbanda utolsó velencei melójáról, vagy egy titokzatos laboratórium egereként menekülőre fogni a dolgot!
Kissé nagyobb interakciót igényel a Bűnügyi Krónikák, ahol a játékosok detektívekként szállnak furcsábbnál furcsább bűntényekkel szembe! Egy okostelefon segítségével kérdőre vonhatják a gyanúsítottakat, körbe utazhatják a várost, sőt, 360 fokban kivizsgálhatják a bűntény helyszínét! A T.I.M.E STORIES időutazós kalandjai másféleképpen oldják meg a szerteágazó lehetőségek játékosítását: a játékosok téren és időn átugorva átveszik a hatalmat a történet szereplői felett. Ha rosszul sülne el a kaland, a történet elejére visszaugorva más döntésekkel, esetenként más karakterek bőrébe bújva új irányból közelíthetik meg a játékot.