Nem fantazmagória – fénnyel építkezünk!
A Laser Maze az a játék, ahol nem látszik minden pillanatban, jól haladunk-e. Ahhoz ugyanis, hogy lássuk, sikerült-e felépíteni az utat, egy lézerfényt kell elindítsunk. A lézer, hacsak nem állítunk az útjába valamit, egyenes vonalban elhagyja a játékteret. Ezért a lézersugarat indító torony mellett a többi torony java része tükrös az egyik oldalán. A tükrök derékszögben pattintják vissza a lézert, és ez a pattogás addig kell folytatódjon, míg a feladat szerinti helyre nem ér. A lézer oldalról nem látszik, ezért a cél szerinti pozíción egy olyan torony kell álljon, amely a lézert befogadva piros fénnyel világít.
A feladatkártyák adják meg, hogy a „labirintus” alapját képező négyzethálós pályán hová milyen tornyot kell rakjunk a kiinduló állapothoz, illetve milyen további tornyoknak kell a helyét megtaláljuk, hogy a lézerfény a kiinduló toronyból a céltoronyba érkezzen. Mert nem csak sima tükrös tornyok vannak. A féltükrös tornyok például nem csak visszaverik a fényt, hanem át is engedik – így egy helyett két céltornyot is megvilágíthatunk.
Összesen hatféle torony kerül(het) a pályára. Ugyan a feladatkártyák megmondják, a kezdő tornyokat hova rakjuk fel, de a pattogó lézer játékában az is nehezíti a feladatot, hogy nem minden toronyról derül ki, hogy milyen irányba kell fordítani – azaz ezek a tornyok is többfelé irányíthatják az utat, és ezzel a feladat megoldásához is nehezebben juthatunk el.
Egy másik láthatatlan útvonal – a gravitáló fémgolyó
Némiképp hasonlít a Gravity Maze: itt is egy négyzethálós területen kell építkeznünk, csak most különböző magasságú tornyokat kell állítanunk. A játékban a legmagasabb toronyból kell indítani a golyót, és a legalacsonyabba kell érkeznie. A feladatkártyákon mindig szerepel a kiinduló torony és a céltorony pozíciója, illetve azon tornyok színe, amelyeket hozzáadva a „felhőkarcolókhoz” a golyó végig tudja járni az útját.
Minden torony egy mélyedésbe illik bele – de akár fejjel lefelé is bele lehet tenni. Hogy ez miért fontos? Mert a tornyok minden szintje más irányba lejt vagy kanyarodik, így ugyanaz a torony elforgatva vagy felfordítva közelebb vihet minket a célhoz. A különböző magasságok színekkel vannak kódolva, így látványos, vidám házrengeteget húzhatunk fel, majd amikor útjára indítjuk a kis fémdarabot, azt vesszük észre magunkon, hogy a gurulást-potyogást hallgatjuk izgulva, vajon elakad-e a golyó, avagy a piros célkockába pottyan. És amikor azt hisszük, hogy már ráéreztünk a játékra, meglepve tapasztaljuk, hogy a magasabb szinteken néha két torony tetejére kell fektetnünk egy harmadikat, hogy célba juthassunk.
És amikor az elektromosságnak kell utat építsünk…
A sorozat harmadik tagja, a Circuit Maze is különleges: ebben áramköröket kell megépítsünk úgy, hogy a feladat szerinti fogyasztók (pardon: lámpák) felvillanjanak. A négyzetrács mélyedéseibe ezúttal olyan műanyag alkatrészek kerülnek, amelyek közepén egy fémszalag fut – ez vezeti az áramot. Van, amelyik kanyarodik, van, amelyik elágazik, sőt, egymás alatt-felett átbújó kereszteződés is van.
A nehezebb fejtörőkben három színes lámpát is bele kell szőnünk a hálózatba, ezért kellenek az elágazások. Sőt, van egy háromállású kapcsoló is, itt a feladványnak megfelelően kell a három lámpának a megfelelő kapcsolóállásnál felvillannia.
Egy kis extra: a játékmagyarázatot tartalmazó kis füzet több mint szabálykönyv: rövid ismertető anyagot találunk benne, amely az alapismereteket tartalmazza: áramkör, ellenállás, rövidzárlat, soros és párhuzamos kapcsolás stb.
Végtelen labirintusok
A ThinkFun játékaiban a minőségi anyag és a precíz illesztések biztosítják a hosszú élettartamot. Olyan ötletekre építenek játékokat, amelyek egyszerre szórakoztatóak és oktató jellegűek – de ami igazán különlegessé teszi őket, az az anyagtalan dimenzió, ahol utat kell találjunk...
Tibaláj