Hány játék van a dobozban?
Túlzásnak hangzik, ugye? Nézzük hát, mi minden van a dobozban, és hányféle játékot lehet vele játszani! Van egy kis kertünk, egy 5x5-ös ágyás, ami kétoldalas, a túloldalán csillogó hátú, színes bogarak telepedtek meg. Van tizenkét viráglapka, egyvirágostól a hatvirágosig, mindegyikből két darab. A különböző számú virágok természetesen különböző színekben is pompáznak, hogy a gyerekek könnyebben tudják kezelni. És egy dobókocka. A játékszabály egy spirálfűzött füzet, melyből ne rakjatok tüzet (bocs a kínrímért), mert sokáig fogjátok használni – nem csak a különböző játékmódokat tartalmazza, illetve azok nehezítésére szolgáló újabb szabályokat, hanem egyszemélyes feladványokat is kis kertészeknek – összesen ötvenet, négy nehézségi fokozatban. Így a játékot akkor is játszhatják a kicsik, ha épp nem ér rá anyu vagy apu.
Kicsik – de mennyire kicsik?
Az Ügyes manócsapat játékverzió óvodások számára jó mulatság, csapatjáték, amelyben együtt kell megtöltsék a kertet virágokkal. A játékszabály több tanácsot, segítséget ad, hogyan lehet, illetve érdemes a gyerekeket játék közben irányítani. A szabályok alapjait itt tudjuk lefektetni: hogy a kis ovisok csak egymás után tehetnek le egy-egy virágot, hogy a már letett virágokat nem lehet arrébb rakni, illetve hogy meg kell várni, míg az előző játékos kiválasztotta és lerakta a sajátját. Két apróbb szabálymódosítással nehezíteni is lehet a feladatot.
Hogyan tudják a számolást az Okos kertésszel gyakorolni?
Kisiskolásoknak szól a Vidám kertésziskola játékverzió. Ebben is együtt töltik meg a kertet virágokkal, de ha úgy látják, hogy nem lehet a készletből az üres helyre virágot ültetni, ki is lehet szedni egy vagy két viráglapkát a kertből, a helyére pedig másik viráglapkát tehetnek – egy feltétellel: a kivett és betett virágok számának meg kell egyezniük. Ha kivesszük a narancssárga egyes és a piros hatos virágot, akkor a lila hármast és a kék négyest tehetjük vissza helyette. Ehhez a játékverzióhoz is tartozik két nehezítő szabálymódosítás.
Mihez kell a dobókocka?
A Szerencsés kertész verzió már alsósoknak való, és azon versenyezhetnek, kinek sikerül az utolsó üres helyet beültetni a kertben. A játékosok, miután elosztották egymás között a viráglapkákat, dobókockával határozzák meg, melyik virágjukat ültethetik be. A viráglapkákkal végezhetnek összeadást vagy kivonást, de a művelet eredménye a dobott kockaérték kell legyen. Ha nem jön ki az érték sehogy sem, ki kell vegyen egy virágot az ágyásból, és a következő játékos akár az ő kockaértékét is használhatja. Ehhez a verzióhoz négy nehezítés is fűzhető: kettő helyett három vagy akár négy virággal is végezhető a művelet; összeadás és kivonás mellett osztani és szorozni is lehet – vagy akár meg is lehet fordítani az ágyást, így a bogaras fele kerül felülre. És hogy mire valók a bogarak?
A színes bogarakra tilos ugyanolyan színű virágokat ültetni, mert azok a falánk bogarak kedvencei, és megeszik a virágokat. Így egyre nehezebb a soron következő virágok helyét megtalálni.
A Szerencsés kertész játékverzióban már komoly kihívást jelenthet az is, ha cseperedő kis kertészünk az iskolában tanult műveletek segítségével egyedül ülteti be az egész kertet.
Egyre több – eggyel több!
Az Okos kertész verziót már családoknak javasoljuk. Itt a feladat már összetettebb, több lehetősége van a soron lévő játékosnak: vehet egy újabb virágot a készletből vagy betehet egy egyes vagy kettes viráglapkát a kertbe, ha van neki – vagy cserélhet is, de nem akármit! A kivett virág(ok) helyére egy vagy két virágnyival többet kell visszatennie! A játék pontgyűjtésre megy: aki az utolsó virágot ülteti be, négy pontot kap, az előtte ültető játékos pedig kettőt – a többfordulós játékot az nyeri, aki húsz pontot gyűjtött össze.
Ezt a verziót is lehet nehezíteni, és van belőle egyszemélyes változat is.
Sebesség és logika
A Gyors kertész verzióban a soron következő játékos kétszer dob, a megfelelő számú viráglapkákat kiveszi a készletből, de csak az egyiket teszi a kertbe, a másikat a kert mellé teszi, közösen használható ültetőkészletnek. Ha a félretett virágokból egyik sem ültethető éppen be, akkor a következő játékos jön. A játékot az a játékos nyeri, aki elsőként fedezi fel, hogy egy lapka elég a kert teljes beültetéséhez. Amint ezt bejelentette, a többiek ellenőrzik az igazát, és ezzel egy pontot nyert. Ha úgy alakul, hogy a kertet a maradék viráglapkákkal nem lehet befejezni, a leggyorsabb észlelő „Kész!” helyett „Nem lehet!”-et kiált. Aki leghamarabb három pontot szerez, megnyeri a játékot.
Természetesen ebben a verzióban is van három nehezítés!
Azt hiszem, egyetérthetünk abban, hogy az Okos kertész doboza bőven meghaladja a kettő-az-egyben feltételeit. Hosszú éveken át lesz gyermekünk, gyermekeink kedvence, kielégíti a kritikus szülői rigolyákat – gyerekjáték, amit a család évekkel később is használhat közösen!
Tibaláj