De lássuk a Pendét!
Az asztalon pendéket, ötszögeket halmozunk fel 6 színben. Mindegyik játékos választ egy-egy színt. Ez lesz a sajátjuk, ezek után a pendék után kapunk majd pontokat a játék végén, de nem csak ezeket pakolászhatjuk!
A játékmenet végtelenül egyszerű: a soron következő játékos 3 pendét elvesz a készletből úgy, hogy a sajátjából bármennyit elvehet, egyéb színekből maximum színenként egyet. Majd azokat lehelyezi úgy, a lehelyezett pende legalább egy oldala legalább egy már lent lévő oldalával érintkezzen, illetve ne kerüljön vele azonos színű mellé. A pendék közti hézagokból kialakított alakzatokkal szerzünk pontokat. Ennyi az egész.
És hogy mire valók a kis kockák? A számoláshoz. Tényleg, csak ehhez kellenek, mert egyébként nem lenne egyszerű követni a dolgot! Három szabályos alakzat ér csak pontot: a sugár, a hajó és a csillag. A sugár 1 pont, a hajó 3, a csillag 5. Minden pende annyi pontot ér:
– ahány pont a vele oldalszomszédos alakzatok összes pontértéke (vagyis amelyikeknek a részét képezi, az azokért járó pontot megkapja: ha van két pendém egy csillagban, az már ezen a ponton kétszer öt pont)
– ahány szigettel sarokszomszédos (mindegyik után 1 pont jár), illetve ha minden oldalához illeszkedik másik ötszög, az is 5 pont.
Viszont: egy alakzat (sziget) csak akkor ér pontot, ha befejezett, és csak akkor számít befejezettnek, ha a csúcsaiban is van pende – és ezt nagyon könnyű benézni. Tényleg. Két játékos közül ennek kapcsán a figyelmesebb komoly előnyre is szert tehet, az első néhány játék alatt főleg.
És persze lehet gonoszan játszani. De még mennyire, hogy lehet! Nem szabályos alakokat ugyanis nem lehet létrehozni, és a már letett pendéket sem lehet elmozgatni a helyükről, ergo, könnyedén lerakhatunk úgy egyet-egyet, hogy attól a másik ne tudja befejezni a szigetet, mondjuk formára már megvan, csak az a bizonyos utolsó csúcsdísz hiányzik. Vagy 5 pontosból egy mozdulattal 3 pontosat csinál, amiben ráadásul már a sajátja is benne van…
Ezt ráadásul ki sem lehet védeni, szóval érdemesebb abban gondolkodni, hogy legyen több helyzetünk egyszerre a pályán, így az ellenfél csak egy-kettőt tud megakadályozni (ugye körönként 3-at helyezhet le), ne adj isten maga sem halad semmit.
Akárhogy is: a pende egy absztrakt játék, amiben elég sok mindenre oda kell figyelni, ha az ember győzni akar, és elég könnyű beleszaladni elnézett helyzetekbe.
Woland