Webáruházunkban sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk a weboldalhasználatra vonatkozó adataidat, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket te adtál meg számukra vagy az általad használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek.

Pende - Absztrakt agytorna az ötszög élein

Amikor az ember először ül le vele játszani, azt hiszi, érti. Aztán rájön, hogy nem. A játék végére érzi, hogy másodjára tiszta lesz, aztán kezdi csak látni, hogy van, amire nem gondolt, van, amire nem figyelt, és ha nagyon gonoszkodott, akkor hogyan szúrt ki saját magával…

 

De lássuk a Pendét!

Az asztalon pendéket, ötszögeket halmozunk fel 6 színben. Mindegyik játékos választ egy-egy színt. Ez lesz a sajátjuk, ezek után a pendék után kapunk majd pontokat a játék végén, de nem csak ezeket pakolászhatjuk!

A játékmenet végtelenül egyszerű: a soron következő játékos 3 pendét elvesz a készletből úgy, hogy a sajátjából bármennyit elvehet, egyéb színekből maximum színenként egyet. Majd azokat lehelyezi úgy, a lehelyezett pende legalább egy oldala legalább egy már lent lévő oldalával érintkezzen, illetve ne kerüljön vele azonos színű mellé. A pendék közti hézagokból kialakított alakzatokkal szerzünk pontokat. Ennyi az egész.

És hogy mire valók a kis kockák? A számoláshoz. Tényleg, csak ehhez kellenek, mert egyébként nem lenne egyszerű követni a dolgot! Három szabályos alakzat ér csak pontot: a sugár, a hajó és a csillag. A sugár 1 pont, a hajó 3, a csillag 5. Minden pende annyi pontot ér:

– ahány pont a vele oldalszomszédos alakzatok összes pontértéke (vagyis amelyikeknek a részét képezi, az azokért járó pontot megkapja: ha van két pendém egy csillagban, az már ezen a ponton kétszer öt pont)

– ahány szigettel sarokszomszédos (mindegyik után 1 pont jár), illetve ha minden oldalához illeszkedik másik ötszög, az is 5 pont.

Viszont: egy alakzat (sziget) csak akkor ér pontot, ha befejezett, és csak akkor számít befejezettnek, ha a csúcsaiban is van pende – és ezt nagyon könnyű benézni. Tényleg. Két játékos közül ennek kapcsán a figyelmesebb komoly előnyre is szert tehet, az első néhány játék alatt főleg.

És persze lehet gonoszan játszani. De még mennyire, hogy lehet! Nem szabályos alakokat ugyanis nem lehet létrehozni, és a már letett pendéket sem lehet elmozgatni a helyükről, ergo, könnyedén lerakhatunk úgy egyet-egyet, hogy attól a másik ne tudja befejezni a szigetet, mondjuk formára már megvan, csak az a bizonyos utolsó csúcsdísz hiányzik. Vagy 5 pontosból egy mozdulattal 3 pontosat csinál, amiben ráadásul már a sajátja is benne van…

Ezt ráadásul ki sem lehet védeni, szóval érdemesebb abban gondolkodni, hogy legyen több helyzetünk egyszerre a pályán, így az ellenfél csak egy-kettőt tud megakadályozni (ugye körönként 3-at helyezhet le), ne adj isten maga sem halad semmit.

Akárhogy is: a pende egy absztrakt játék, amiben elég sok mindenre oda kell figyelni, ha az ember győzni akar, és elég könnyű beleszaladni elnézett helyzetekbe.

Woland