Azul

Normál ár: 12 990 Ft


A Te árad: 12 341 Ft

Értékelés: 
(5.0)
I. Mánuelt, Portugália királyát rabul ejtették az Alhambrában látott gyönyörű, színes csempék. Felszólította országának mestereit, hogy királyi palotáját, mely Evorában áll, ilyen szép díszítéssel lássák el.
De ki lesz vajon az, aki legügyesebben választ a mozaikgyárak készletéből, gyakran vetélytársai orra elől halászva el az azok által kinézett darabokat? Ki tudja a vetélkedésben a legszebb, legértékesebb falat összeállítani, amellyel elnyeri a király bizalmát és ezzel a megbízást, hogy a királyi palotát ő díszítse?

Az Azul-ban nincs más dolgotok, mint okosan és időben kiválasztani azokat a csempéket a gyárak kínálatából, amelyekből a legértékesebb helyekre tudsz tartalékolni készletet, majd azokból feltölteni a készülő díszes csempefal sorait és oszlopait.
Ehhez nem csak a saját készülő munkátokat, de a többiekét is figyelned kell! Egy rossz választásnak akár az is lehet a vége, hogy egy akkora csempekészlet jut neked, amelyet nem tudsz beépíteni, így a nyakadon maradó darabok miatt komoly veszteségek érhetnek...

Azult kék játszani

Az absztrakt játékok nem állnak hozzám túl közel, így azon túl, hogy elismerem, hogy jó játék, nem lelkesedek különösebben. De! Amikor megjelent az Azul, a hozzám hasonló nem-absztraktos ismerősök is körberajongták, de nekem valahogy kimaradt. Aztán most végre én is kipróbáltam. Elmesélem, milyen volt…

Három és fél perces szabálymagyarázó videó, játék az asztalon, fél perc setup, aztán hajrá. Hogy biztos jól értettem-e mindent, pár dolgot tisztáztunk tapasztalt kollégámmal, Tíbalájjal, aztán belevágtunk.


Könnyű szabály, mély játék

Játékosszám alapján meghatározott számban helyezünk manufaktúrákat az asztalra (korongok), ezekre minden forduló elején felrakunk 4-4 csempét, amit egy zsákból húzunk ki. Csempét. Így van, na azért nem 1:1-es csempékben kell gondolkodni, kompakt kis játék ez, de a játékelemek az azulejo csempéket idézik, ami egyfajta tradicionális portugál királyi belsőépítészeti remek. És jellemzően kék (erre utal az elnevezés is, az "Azul" ugyanis kéket jelent). A készítők ennél tovább merészkedtek, piros és sárga csempéink is lesznek - mindegyiken más-más minta, illetve egy-egy csupasz fajta a pirosból és a kékből.

Szóval, a játékosok a saját körükben egy gyárról leveszik egy adott színből az összes csempét, majd felrakják azokat a saját táblájuk soraiba.

A forduló végén pontozunk. Ilyenkor a teljesen feltöltött sorok kiürülnek, és róluk egy csempe felkerül a játékos tábláján lévő mátrixba, a megfelelő helyre, ezeket pontozzuk. Ha önmagukban állnak, akkor egy pontot érnek, ha viszont felkerülésükkor vízszintesen vagy függőlegesen szomszédosak más csempékkel, akkor az egybefüggő sor vagy oszlop minden egyes eleme után kapunk egy-egy pontot.

És ez az első dolog, ami felkeltette az érdeklődésemet: lehet kombózni!

Azul


Több körös rákattanás

Szóval leültem, gondoltam, oké, nem nagy cucc, szépen elszoliterezgetünk itt egymás mellett, jó persze, olyan lehet, hogy a másik elvesz az orrom elől valamit, ami kellett, és nem lesz minden úgy, ahogy a legpraktikusabb lenne, de hát az én táblámhoz úgyse nyúl hozzá senki… Azt hittem.

Addig ugyanis rendben van, hogy fizikailag nem érnek hozzá, csakhogy: egy sorba csak egyféle csempét lehet lerakni, ergo, ha minden soromban van már valamilyen csempe, és nem olyan, mint amit elvettem, akkor az elvett csempék mennek mínuszba, ha elveszek négy csempét, de a sorból, ahová le akarom tenni, már csak kettő hiányzik, a többi megy mínuszba. Ráadásul a mátrixomnak minden sorában csak egy csempe lehet egy színből, tehát hiába van mellette üresen a sorom, van, amit oda sem tehetek, azokkal pedig mi történik?... Na igen.

És gondolhatnánk, hogy: de hát ki az a szerencsétlen, aki nem látja, hogy mit vegyen el? Nem is ez az érdekes, hanem az, hogy miután felrakosgattam valamennyit, de van még elég csempe középen, a saját körömben köteles leszek elvenni - ha jól járok azzal, ha nem.

Azul

Szóval először úgy voltam vele, hogy oké, akkor elveszek pár csempét, majd felrakom, meglátjuk, mi lesz. A harmadik körben már láttam, hogy hoppá-hoppá, ha ezt ide tudom tenni, azt meg oda, akkor az még több pont, és arra majd a következő körben - á, de jó, jópofa dolgokat össze lehet hozni.

Az első forduló végére még nem is sejtettem, hogy gond van. A másodikat úgy kezdtem, hogy néhány soromban már eleve voltak csempék, na az már kényszerlépések sorozata volt, csak úgy botladoztam a saját lábamban, hiába voltak adottak a jó kövek, nem tudott jó lenni. Aztán a harmadik körben jött az első "Hé!", amikor Tíbaláj kolléga úgy vett ki egy csempét, hogy a maradékból ha ezt rakom, így bukó, ha azt rakom, úgy bukó.

Két körrel később megengedtem magamnak egy "Ez egy gonosz játék" - megállapítást, mire azt felelte: "Igyekszik az ember." Szóval igen, lehet ám benne gonoszkodni. Hogy van-e interakció a játékosok között? Sejtettem, hogy van valamennyi, de bőven több van annál!

Ráadásul a játék végét is a játékosok döntései hozzák el - akinek lehetősége van elhozni a játék végét (a mátrix egy sorát teljesen befejezni), dönthet úgy, hogy inkább húzza még kicsit a dolgot, mert oly sok pontot össze fog tudni hozni a következő körben.

Azul


Kék? - Szuper kék!

Kikaptam. Csúful. Aztán még egyet játszottunk. Tudtam, hogy figyelni kell arra, hogy miket hagyok szabadon, hogy "védjem magam", illetve, hogy előkészítsem a következő körömet, figyelnem kell, hogy tudok minél több pontot írni egy adott körben, és minél több leendő pontot lealapozni a következő körökre - nem mindegy, milyen csempét hova tervezek letenni, amikor ehhez elveszek középről, akkor nagyon sokat számít a megfelelő ritmus.

És persze azt is figyelnem kell, hogy mit tervez a másik, hogyan tudom a számítását keresztülhúzni. Ez minél többen játszunk, annál nagyobb kihívás, hiszen két játékosnál könnyebben ki lehet számolni, hogy mikor mire játszik a másik. Meg hogy ki akarja esetleg még az adott körben befejezni a játékot, mert azt vagy meg kell próbálni megakadályozni, vagy azonnal rá kell hajtani azokra a kombinációkra, amik a játék végén adnak extra pontokat - ezeket persze nem ár már előre szemmel tartani.

Annyi lehetőség adódik egy körben, ugyanakkor annyi mindenre kell odafigyelni, hogy az teljesen le tudja kötni az embert.Absztrakt játék, nem a téma fog bevonni, hanem a játék maga, és mint ilyen, rendkívül izgalmas. És persze kár lenne elvitatni, hogy a dizájn is elég sokat dob a játékon. Mert számolgatás ide vagy oda, mégiscsak építünk valamit, és az mindig jól eső érzéssel tölti el az embert, ez esetben ráadásul valami szépet alkotunk - és jobb esetben sokpontosat. És éppen ezért azok is élvezhetik, akik játék közben nem futtatnak bonyolult algoritmusokat fejben - az Azulugyanis teljesen intuitíven is működik.

Nem ragozom tovább, engem (és tulajdonképpen eddig mindenkit, akit ismerek és játszott vele) meggyőzött. Ez a játék tényleg "szuperzöld" - akarom mondani: kék.

Woland

Értékelések átlaga 


(4.9)

Közönségdíjak

Kezdőknek ideális 61 Gyakorlott játékosoknak 24 Euro gémereknek 12 Ketten 54 Családdal 59 Partijátéknak 14
95% (77)
2% (2)
2% (2)
Rendezés:
Értékelések: 1 - 10 (összesen: 81)
További oldalak:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. ...
  9. 9
Best!

Sára | 2020. június 26.

A kedvenc játékunk.
Minen játékos zsámmal működik.
Bárkinek mutattuk hamar megértette, és meg is kedvelte.
Nagyon szeretjük, hogy két oldal van.
És a kinézete csodálatos. Egyszerre látványos, elgondolkodtató, nyugtató, és társaság összehozó.
Nagyon nagyon szeretjük!
Meditatív élmény

Dóra | 2020. június 20.

A fárasztó nap végén csempézni egyet igazán meditatív élmény. Olyan szép, hogy nem is zavar, hogy nem én nyerek, csak elkap a flow. Muszáj kipróbálni. Külföldről vettünk hozzá egy playmatet, azzal igazán különleges élmény. Csak ajánlani tudom.
Könnyű, szép design

Tamás | 2020. június 6.

Ez egy viszonylag könnyen tanulható logikai játék. Már két fővel is élvezetes, 4 fővel kicsit nehezen találja meg az ember a számítását, mire sorra kerül.
Bár én jobban szeretem ha egy drágább játék sokáig tart, de ez a játék a maga rövid játékidejével is megérte az árát.
Ízléses két fős társas

Renáta | 2020. június 2.

Nagyon szép kivitelezésű, szerintem ebben a részben a legszebbek a csempék. Eddig csak ketten játszottuk, de tervezzük, hogy családi társaságba is elvigyük kipróbálni. Épp eléggé elgondolkodtató, de mégsem túl bonyolult, kezdőknek is ideális. Jó kis partikat szoktunk vele játszani, egymás után akár többet is.
Még még még

Balázs | 2020. május 29.

Egyszer sikerült még csak kipróbálni, remélem lesz még rá alkalmam, zseniális:)
Egyszerű de nagyszerű

László | 2020. május 28.

Kicsit számolgatós, kicsit taktikázós, kicsit egymással kitolós, nagyon zen, igazi levezető a nap végére. Szép, jól kidolgozott, minőségi termék, hangulatos, meglepően mély. Bárkinek tudom ajánlani - de az all time best értékelését és a hatalmas rajongó tábort annyira nem értem.
az egyik legjobb játékunk

Eszter | 2020. május 26.

Az Azul az egyik legjobb játék, ami a polcunkon sorakozik. A játékmenete könnyen tanulható, a játékidő aránylag rövid, a kivitelezés szép. Eddig még csak ketten játszottuk, így tökéletesnek bizonyult. Nagyon jó, hogy amikor azt hiszed, hogy már megvan a nyerő taktika, a zsákból húzásos szerencsefaktor viszont közbeszól, így a játék nem lapos, jó újra játszani vele.
Kíváncsian várom hogy több fővel is kipróbáljuk, valamint kíváncsi lennék a többi Azul játékra is ezek után.
Nagyon megéri az árát. :)
szuper játék!

illés | 2020. május 21.

Nagyon hamar a kedvenc játékom lett. Nagyon ötletes és nem mellesleg szép is. Szerintem két fővel a legjobb de a többi játékosszámmal is tökéletes
Szuper játék

Andrea | 2020. április 27.

A kedvencek között szerepel nálunk az Azul. Már maga a játék kivitelezése, szépsége magával ragadott, mindig öröm levenni a polcról. A szabályok egyszerűek, könnyen magyarázhatóak. Sokadik parti után is ugyanazt a játékélményt adja. Próbáltuk már 2,3,4 fővel is, mindegyik játékosszám esetén nagyon jól működött a játék, de talán 2 fővel szeretjük a legjobban: itt kicsit több lehetőség van a taktikázásra, előregondolásra, míg 4 fő esetén mire újra jön az ember sok minden változhat :)
Bátran ajánlom mindenkinek a beszerzését, nagyon szép kivitelezésű és remek szórakozás a család bármely tagja számára :)
Ideális

Júlia | 2020. április 18.

Ideális két főre, ideális kezdőknek, ideális 8 éves vagy nagyobb gyerekkel. Gyönyörű, okos. Talán a legjobb benne, hogy lehet benne fejlődni és ezért hatalmas siker élményeket élhet meg a játékos!

Only registered users can write reviews. Please, log in or register

A játékszabály letöltéséhez be kell jelentkezned vagy regisztrálnod!