Az elmúlt három év nyertesei: Fedőnevek (2016), Kingdomino (2017), Azul (2018)
A kulisszák mögött
Mi bátorít tippelni? Van valami háttérinformációm, ami megalapozza a találgatást? Nincs. Csak játszottunk az üdvöskékkel. A 2018-as díjnyertes Azul-t is megtippeltük, gyakorlatilag már a megjelenése napján, és az előző években is többször bejött a sejtésem, ha nem is mindig olyan gyorsan tettem le a voksomat, mint tavaly az Azul esetében, vagy idén. A Planet még a megjelenése előtt, 2018 szeptemberben megkongatta a harangot nálunk, amikor a Blue Orange csapata bemutatta a Gémklubban. A Csillagvadászok még előbb, prototípus formában nyert osztatlan sikert a köreinkben. Egyedül a Kozmosz Művek várt ránk az esseni megjelenésig, de rögtön felvette a versenyt a Planet és a Csillagvadászok sikerével. Az Azul-nak nem voltak ilyen kihívói. Idén nem tudom eldönteni, hogy a 3 jelöltemből melyik lesz a befutó, úgyhogy – biztos, ami biztos – a Gémklub mindhármat kiadja (illetve a Planet – Egy éledő világ a tenyeredben már kapható is a boltjainkban).
Azul (2018 Év játéka)
A nagy kérdés
Mi a jelentősége a Spiel des Jahres díjnak? Tényleg ez lenne a legjobb játék, vagy porhintés az egész? Van-e értelme az egyre többféle díjnak, és mitől különlegesebb a SdJ, mint a többi? Van-e értelme egyáltalán a legjobb játékról beszélni, és ha igen, kinek a legjobb és miért?
Mielőtt e kérdések kapcsán felvetnék pár vitaindító gondolatot, szeretném a három idei Év játéka jelöltem rövid leírásával keretezni a témát.
Planet – tiéd a világ!
Szeretem a dodekaédert, a 12 szabályos ötszögből álló platóni test szépségét. A Planet világa erre a csodálatos geometriára épül. Szó szerint: minden játékosnak van egy saját dodekaéder bolygója, amire mágneses ötszög lapkákat helyez fel, és ezzel több irányba összefüggő területeket alakít ki, például havas, földes, erdős és mezős tájakkal. Célkártyákat kapunk, majd folyamatosan újakat választunk, és ez alapján törekszünk hol egyik, hol másik területtípusból a többieknél nagyobbat kialakítani. 3D-ben tervezünk, globálisan kell áttekintenünk a lehetőségeket, vonz a szépség, feszes a verseny, okosak a döntések. Egyszerűen kellemes a játék, ugyanakkor van benne valami egyedi, különleges, ami felhívja magára a figyelmet, és jó élménnyel jutalmaz, ha felfedezzük magunknak és elmerülünk benne.
Planet - Egy éledő világ a tenyeredben
Csillagvadászok – zuhannunk merre érdemes?!
A gravitáció definíciója a Csillagvadászokban az, hogy a lábunk irányába esünk. Az első falig. Vagy átmegyünk rajta, vagy mellé lépünk, vagy felugrunk, forgunk, ahogy kedvünk tartja, és ahogy a rendelkezésre álló mozgás-kártyáink még megengedik. Közben a csillagokat is lehozzuk az égről. Pláne, hogy nagyon szépek és gusztusosak, mintha cukorkák lennének, de nem. Mégis minden igyekezetünk rájuk irányul, és ha nekimegyünk valakinek, akkor abban sincs semmi rossz, szinte ártatlan csíny, egy csillag gazdát cserél, de senki sem esik kétségbe, mert zuhanni jó, szabadon, okosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen…
Kozmosz Művek – Ízirájder öcsém, ízirájder!
A Kozmosz Művekben színes bolygókártyákat draftolunk (mindenki egyszerre választ a lapkákból és továbbadja, majd újra választ és továbbadja), és gondolatban előre örül a csodás kozmoszának, amit majd alkotni fog az összegyűjtött bolygóiból. A forduló célját egy közös kártya mutatja, hogy milyen kombináció éppen mennyit ér, de mindig számít, hogy kinek lesz a legtöbb bolygója egy színből. Az okosan tervezett előkészület és gyűjtögetés után eljön a nagy nap, az alkotás ideje, és a lapkáinkat végre egymás mellé rendezhetjük, mindenki magának, és egyszerre, minél értékesebb kombinációra törekedve. Számít a gyorsaság, mert egy szín többségért csak akkor jár bónusz, ha elsőként vesszük el a hozzá tartozó trófeát, de azért kapkodni sem kell. Simán előnyhöz juthat, aki megfontoltan halad, és reagál a többiekre. Többet ésszel, mint sebbel-lobbal, de azért ne maradj le, és ha mégis, rá fogsz döbbenni, hogy a bölcs előkészítésen és jó választáson múlik minden, ebben a nagy kozmikus teremtő alkotásban.
Kozmosz Művek
Vitaindító válaszkísérlet
A Spiel des Jahres a legrégebbi „Év játéka” díj, amit egy elfogulatlan szakmai zsűri szavaz meg annak a társasjátéknak, amely szerintük a legalkalmasabb a családok számára, és azoknak a kezdő felnőtteknek, akiket talán éppen ez az ajánlás fog bevezetni a társasjátékok világába. Nagyon fontos szempont az újrajátszhatóság, azaz a játék újra és újra magával ragadjon, bevonjon, elvarázsoljon. A zsűri szándéka szerint a díjnyertes játékok kaput nyitnak a társasjátékok világába, a lehető legtöbb ember számára. Mégsem tömegjátékokról van szó, abban az értelemben, ahol a tömeg kifejezés negatív felhangot kap, és a nyitottság a reklámok által befolyásolható butaságot jelenti. A legjobb társasjátékok nem az aktuális divatra szabott termékek, hanem valódi értékeket hordoznak, kulturális és szociális értelemben is. A díjnyertes játékok kifejezetten okos és szellemes időtöltésre inspirálnak. A helyzet különlegessége, hogy ha sikerül divattá tenni ezeket a játékokat, akkor annak hatalmas, pozitív társadalmi jelentősége van. Ugyanakkor ezek az értékek értékesíthetőek, és emiatt komoly piaci súlya van a zsűri döntésének. A sokszorosát el lehet adni ugyanabból a játékból, ha megkapja a piros plecsnit. Euro milliárdokra van hatása ezeknek a trendeknek, és éppen ezért nem mindegy, hogy ennyi pénz milyen minőséget mobilizál, és az ebből fizetett reklámok milyen játékokat juttatnak el a legtöbb család asztalára
Csillagvadászok, Kozmosz Művek, Planet - Egy éledő világ a tenyeredben
Mindig jó döntéseket hoz a zsűri? Biztosan nem. Olyan sok jó játék jelenik meg, hogy a „legjobb játék” fogalma ebben az összefüggésben értelmezhetetlen. A jó kérdés azonban szerintem nem az, hogy lehet-e igazságot tenni, azaz igaza volt-e a zsűrinek, amikor pl. tavaly kiemelte az Azul-t, vagy előző évben a Kingdomino-t, hanem inkább az, hogy jó-e, ha ezek a játékok azok, amelyekre nagyon sok ember felfigyel, kipróbálja, és beleszeret. Nos, a zsűrinek mindenképpen ez a szándéka. Minden évben sok kritikát vált ki a döntésük, de egy biztos: a vita élénk, és sok embert megmozgat, sokakat érint, érdekel, elér a téma. Valószínűleg nem annyit, mint a brexit, de mégis társadalmi méretű, nemzetközi témává vált mára, hogy melyik társasjáték az Év játéka, és miért, és megérdemelte-e. És ez jó. Szerintem.
…és szerintetek?
Aczél Zoltán