Az első szabadulószobák majd húsz éve jelentek meg, borzongató hangulatú videójátékok ötlete alapján. Ezekben egyszerűen egy listán lévő tárgyakat kellett összegyűjteni ill. felfedezni, és csak 2012-ben született egymással párhuzamosan a japán és a magyar koncepció, amely már átgondoltan, összetettebb sztorira építve, logikai, matematikai és ügyességi feladványokkal engedi csak ki áldozatait.
(A magyar koncepció el – vagyis vissza – is jutott az Egyesült Államokba, innen ered az a félreértés, hogy a szabadulószoba magyar találmány.)
Innen már egy lépés volt csak az, hogy ezt a koncepciót társasjátékos, asztali kivitelben is elkezdjék használni.
Pandemic Legacy
Egyszeri vagy egyedi élmény
Ugyanakkor a társasjátékos közösséget kezdetben meg is rázta a tapasztalat: egy egyszer használatos játék? És ezért fizessek ugyanannyit, mint a kedvenc (újrajátszható) játékért?!
Míg egy hagyományos társasjátékban a fő kérdés az, kivel ülünk le játszani, egy kooperatív játékban inkább az a kérdés, meg tudunk-e együtt oldani egy (általában nehéz) feladatot. Két Hanabi- vagy Pandemic- (pláne Magic Maze- ) parti valóban két külön élmény, de aki már játszott egy örökség játékkal (Pandemic Legacy, ha már itt tartunk), az tudja, hogy a különleges helyzetekben hozott döntések súlya, illetve a kritikus helyzet (ami lehet egy fenyegető helyzet, vagy egyszerűen csak az idő nyomása) megoldása mennyire egyedi élményt tud nyújtani.
A szabadulószobás kalandok végül is egy-egy kooperatív, legacy-típusú játékot jelentenek – és ezek az élmények nem mérhetőek egy szokványos társasozáshoz (pláne, ha a költségét leosztjuk a játékosok száma szerint).
Magic Maze
A szabadulás mérföldkövei – Gémklub módra
Hogy mi mivel kezdtük? Az Escape the Room – A csillagvizsgáló rejtélyével, a Thinkfun-tól. Logikusan, ugye, hiszen az amerikai kiadó a matematikai és logikai játékok legismertebb készítője. A barna dobozos játék 2016 végén jelent meg, és alig fogyott el, máris követi őt a második rész, A szanatórium rejtélye. Dr. Gravely wellness-intézménye sikeresen emelte a téteket: a második kiadás nehezebben engedi a vállalkozó szelleműeket kiszabadulni, mind elődje.
Az Escape the Room-ok központi eleme egy 5 korongból álló sperhakni – ha sikerül a tárgyakon és a teremben elrejtett szimbólumok sorát felfedezni, és a korongokat annak megfelelően beállítani, kinyithatunk egy új szekrényt vagy helységet, miközben a később felhasználható tárgyakat és információkat is érdemes kéznél (ill. észben) tartani…
Escape The Room - A Szanatórium Rejtélye
Az Unlock! – Szabadulós kalandok nem a sorozat címe miatt kapta a többes számot: a doboz (a rövid bevezető-betanító rész után) 3 teljes kalandot tartalmaz. Ez a játék a található elemek kombinálásával ad új, a továbbjutáshoz használható tárgyakat, a kártyák sorszámának összeadásával tudjuk meg, melyik lapot csaphatjuk fel következőként. Az Unlock! központi eleme az az applikáció, amibe nem csak a 4 számjegyű kódokat üthetjük be, de amitől segítséget is kérhetünk, ha megakadunk (ezzel nagyon hasonlít az „élő” szabadulószobákhoz). A három kaland témában és szerkezetben független, mi több, az egyik kalandban a játékosoknak két csapatra szakadva kell okosnak lenniük – kiszabadulni csak az után tudnak, hogy először összeszabadulnak…
Unlock!
Tavasszal jelent meg a Szabadulópakli: Időpróba. A játék nem kevesebbet tűzött ki célul, mint hogy egy szabadulószobás kalandot egy tenyérnyi helyen zsúfoljon össze. A kis kék doboz valóban teljes értékű játékélményt rejt: a bevezető sztori után egy beugratós nyitó kérdéssel teszteli a játékosokat, majd egymást érik az elmésen elrejtett információk, a négy szál egyikén talált, de másikán használható tárgyak, amelyek haszna sokszor csak egy egyéni látásmód alapján derül ki. Sokszor csattannak a tenyerek a homlokokon („bakker, hogy ezt nem vettük észre”), mire a csapat a kártyák két dimenziója mellett a negyedik D-t is megjárva kideríti Dr. Thyme történetét.
Szabadulópakli - Időpróba
Kalandos órák dobozba zárva
Aki próbálta ezen játékok bármelyikét, átélhette, hogy bár „csak papírra vannak nyomva”, visszaadták a szabadulószobás élményt. Amelyet ráadásul bárhol és bármikor megbonthatunk: ha nem ma este, mert valaki nem ért rá, akkor másnap. Ha nem otthon, akkor a pléden a strandon. És bár a bezártságtól megszabadulhatunk egy-másfél óra alatt, az élménytől sokáig nem fogunk…
Tibaláj