Hogy tisztázzuk: a társasjátékok világát legtöbbször a családi, parti és összetett „gémer” játékokra szoktuk szétválogatni. A legtöbb ember szemében a családi és parti játékok a kényelmes szórakozással egyenlőek. Ezzel éles ellentétben az összetett játékokat érthetetlen játékszabály-kötetekkel és kismillió mozgó elemmel asszociálják.
Bár szerencsére egyre nagyobb a játékosközönség itt Magyarországon, ez a jogtalan és elítélendő előítélet sajnos már elég sok potenciális játékost megállított abban, hogy igazán belemerüljenek a hobbiba. Pedig egy gémerjáték igazából nem a játék összetettségétől lesz az (bár amúgy attól sem kell félni, manapság nagyon sok interneten található segédanyag nagyon egyszerűvé teszi az összetett szabályok megismerését), hanem attól, hogy egy konkrét élménybe/világba próbálja elvezetni használóit!
Berúgni az ajtót
Vegyük csak például a Munchkin. örökzöld kártyajátékot, ami 2001 óta keseríti meg (a legjobb értelemben) – nem csak – a gémerek életét. Itt a mélységben bujkáló gaz szörnyetegeket levadászó hősök életébe nyerünk egy humoros bepillantást. A téma, nem is kissé, fantasztikus, de maga a játékszabály igazán egyszerű alapokra épít: játékosaink (hősökként) a maguk körében felcsapnak egy kártyát, amin valamilyen féle üszmeteg rüszmeteg található. Ennek a szörnynek van egy bizonyos nehézségi szintje, (pl. 3), és a játékos célja az, hogy a saját szintje (ami persze 1-nél kezdődik) kártyák kijátszásával és a többi játékos besegítésével ideiglenesen ugyan, de ennél nagyobb legyen. Semmi szorzás vagy osztás, hatvanezer alkatrész vagy vaskos szabálykönyv: egy számnak egyszerűen nagyobbnak kell lennie, mint a másiknak. Amennyiben ez sikerül, a játékos szintje eggyel nő, és az első játékos, aki eléri a 10-es szintet, megnyeri a játékot!
Persze a játék vonzereje (és őrjítően frusztráló kulcseleme) onnan származik, hogy a játék elején egymás segítségétől függő játékosok tisztában vannak azzal, hogy a játék végén csak egyvalaki győzhet. A játékosok között kovácsolt szövetségek előbb vagy utóbb könyörtelenül szét kell, hogy essenek, ahogyan mindenki hallgat az önzés szirén-szavára.
A játék könnyed, fantasy-t parodizáló kinézete valamint egyszerű és könyörtelen játékmenete nemzetközi vizeken hatalmas sikert aratott, főleg, hogy tengernyi témáról szóló, egymással összekeverhető kiegészítőkkel bővült szinte folyamatosan a játék. Nálunk idén a tizenharmadik (!), Kripta Titka elnevezésű kiegészítő fog megjelenni, és láthatóan messze van még a Munchkin-mánia hanyatlása.
Enyhén elenyészett eszméjű építész
Persze nem kell feltétlenül a barátok bizalmát és szívét összetiporni, sőt! Az Őrült Lajos király két kastélya között című játékban (igen, valóban így hívják szegényt) a játékosok két-két kastélyt építenek a szomszédaik segítségével. Ezek a kastélyok a beléjük pakolt szobáktól függően mindenféle módon győzelmi pontot fognak termelni a játék végén. A trükk ott rejlik, hogy mindegyik játékos a kevesebb pontot érő kastélya pontjait fogja megkapni a játék végén, tehát mind a két kastélyával, és a kastélyokat szintúgy építő szomszédaikkal is törődniük kell!
Őrültt Lajos király két kastélya között
Ketyegő kütyük
Ha a kölcsönös építkezés éppen kevésbé ragadja meg a játékosok képzeletét, de nem akarnak egymásnak ugrani se, a Kütyük nem egy rossz döntés. Itt a legkreatívabb és leghatásosabb szerkezeteket kell összeépíteni, amelyek további kütyük kiépítésében segítenek majd. Dióhéjban, egyre összetettebb gépkártyákat kell összekombinálni, hogy még komplikáltabb gépezeteket tudjunk építeni, amelyek majd segítenek további gépek kiépítésében.
Az efféle egyre nehezedő mókuskerék játékokat motor-építős játékoknak szokták becézni, hiszen igazából mindenki egy közös cél minél hatékonyabb elérésével van elfoglalva, és a sikert nem a többi játékos elnyomása, hanem a saját tervünk minél hatékonyabb véghezvitele fogja garantálni.
Tündéri játék
Egy további érdekes versengő-de-nem-egy-az-egyben-ellenségeskedő alternatíva a Fae. Itt egy gyönyörű térképen kell a játékos színeivel megjelölt bábukat (sámánokat) átköltöztetni egymással szomszédos területekre, bár ezt csak akkor lehet megtenni, ha azon a területen már lakik valaki. Bármelyik játékos bármelyik területről (színtől függetlenül) az összes bábut elmozdíthatja. Így a játék elején egyenként szétszórt bábuk egyre nagyobb csoportokat fognak alkotni. Pontot csak akkor kapnak a játékosok, vagyis hogy a bábuknak megfelelő színek, ha egy lakott terület nem tud már hova költözni, vagyis nincs egy szem szomszédja se. Ezek az önálló szigetként árválkodó csapatok annyi pontot adnak az adott színű játékosnak, ahány bábujuk van ott.
Ez eddig még nagyon egyszerűnek hangozhat, de, és ez adja a játék igazi zamatát, a játék végéig senki se tudja a többi játékos színét! Szóval a játékosok óvatosan megpróbálják a többi játékos bábuit minél rosszabb helyzetbe hozni, miközben a saját bábuikat kéne összeterelni úgy, hogy a többiek ezt észre ne vegyék. A színek pontszámait mindenki látja, de hogy épp melyik játékos áll előnyben? Na, ez csak az utolsó pillanatban fog kiderülni!
Rejtett Szerelem
És ha már információt elrejtő játékkal szeretnénk játszani, a Szerelmes levél mindenképp megérdemli figyelmünket. Ebben a lassan klasszikussá váló dedukciós játékban a játékosok egy hiú hercegnő kegyeibe próbálnak beférkőzni szerelmes levelek segítségével. A játékosok egy különleges szereppel ellátott kártyát húznak fel, amely azt jelzi, hogy épp kinél van a levelük (pl. egy palotaőrnél, vagy egy szolgálólánynál). Minden körben mindenki egy új lapot húz, és ekkor eldöntheti, hogy a két lap közül ki viszi tovább a levelet a hercegnőnek. A másik kártya ekkor kifejti hatását , és valamilyen módon belekever a többiek levesébe. Ha valaki például egy őr lapot játszik ki, és ki tudja logikázni, hogy milyen lap lapul egy másik játékos kezében, kiütheti őt a fordulóból! Kétségkívüll a legkompaktabb és leggyorsabban elsajátítható játék a fent felsorolt játékok közül, és lelkesen bizonyítja, hogy nem kell komplexitás ahhoz, hogy jól szórakozzunk egy estén át!
Rejtett tőr
Amennyiben egy szerelmes levél szállítása túlságosan békés feladat, a Citadellák szintúgy rejtett szereplős kegyetlensége ideális döntés. Csipetnyi csomagjában egy egész kis birodalom megfér, ahol a játékosok minden körben egy másik szereplő segítségével próbálják a saját városaikat minél nagyobbá építeni. A játék igazi zamata onnan származik, hogy mindenki egymás után választja ki titokban a segítő karaktert, és csak azokat a szerepeket választhatják, amelyeket még nem vett el senki más! Hiszen ha valaki épp sok pénzre tenne szert, ha a „kereskedő” karaktert magához rántaná ebben a körben, a többi szemfüles játékos lehet, hogy épp bérgyilkost fog a kereskedő után küldeni. Ekkor talán jobb lenne egy másik karaktert választani, és meghagyni a halálra ítélt (tehát egy körből kimaradó) kereskedőt egy másik játékosnak? Blöffök és ellenblöffök játékává emelkedik ezáltal a Citadella, és csak ajánlani tudom minden játékos-társaságnak, ahol nem riadnak vissza egy kis hátbadöfködéstől!
Súlyban rejlik a gyönyör
Bár itt bebizonyítottuk, hogy sok egyszerű és nagyszerű gémerjáték található manapság a piacon, lássuk be, valami hiányzik. Ha a Delta Visionről van szó, nem lehet a társasjátékok eme ágazatáról beszélni a méretesebb, igazi “gémeres” gémerjátékok említése nélkül! Bizony, a következő cikkben beleugrunk pár nagyobb Deltás játékba, és megmutatjuk, hogy mitől szép a vaskos szabálykönyv, mi a vonzó egy minifigurákból álló hadseregben, és mitől ugrik igazán a majom a vízbe!
Mátyás