Pláne ha egy hátizsáknál, egy kisebb táskánál többet nem akarunk magunkkal vinni. Jó lenne egy társasjáték – de egy nagy dobozt mégsem cipelnék magammal!
Semmi pánik! A megoldás: kis doboz – nagy élvezet! Legyen szó gyorsasági partijátékokról, könnyed civódásokról, vagy akár egy tenyérnyi stratégiáról, mindenre tudunk javasolni valamit!
Kerek fém vagy szögletes papírdoboz a villámkezűeknek/villámagyúaknak
Talán már nem sokan vannak azok, akik nem hallottak a klasszikussá vált, tízéves párkereső játékról: a Dobble-ről. A laponként 8-8 színes rajz közül kell megtalálni azt, amelyik mind a két lapon rajta van – és kimondani a jó megoldást! A sárga-lila dobozos alapjáték mellett már találkozhatunk az Animals-szel, amiben csak állatok vannak, és a Kids-zel, amelyben megint csak kizárólag állatok vannak, de csak hat, hogy könnyebb legyen a gyerekeknek a lépést tartani…
Hasonló kerek dobozban rejtőznek a Kincsre fel! lapjai. Ezekből 6-6 jut minden játékosnak, és a 4 játékos kétoldalú lapjai ugyanazokat a képeket hordozzák: templomot, iránytűt, gyémántot… amelyeket a legfelső térképkártya szerinti sorrendbe kell rakni, hogy a szaggatott vonal adta úton eljussunk az asztal közepén lévő kincshez. Ha az útvonal megvan, már csak a ládát kell elkapnunk, hogy bizonyítsuk: mi voltunk a leggyorsabbak!
És ha logikában nem vagyunk gyorsabbak, mint a többiek, de memóriában igen, ha lassan találunk ki az útvesztőből, de mozgáskoordinációnk spiccen van – akkor jöhet a Cortex Challenge – IQ Party! Nyolcféle feladvány váltakozik a játékban, és a fentieken túl még a tapintásunkat is próbára teszi! És aki még feljebb szeretné tenni a lécet, a Cortex 2-ben 8 új, kicsit nehezebb feladatban mutathatja meg: ő jön rá legelőbb a megoldásra – és csap le leggyorsabban a kártyára!
Könnyed fejtörés és vidám percek
Persze a gyorsaság nem minden, összemérhetjük a képességeinket körönként is. És hogy mi ebben a társasjáték? Hát az, hogy minél tovább maradnak a játékosok nyeregben, annál nehezebb átugrani a lécet!
Mint például a Memóriadóban, ahol nincs más dolgunk, mint felolvasni az újonnan felfordított számkártyán szereplő számot – aztán felidézni, az előttünk lévő játékosok által felfordított számkártyákat. Persze sorrendben! Talán könnyen hangzik… de ugyanilyen könnyen megy, ha előtte egy olyan kérdésre is válaszolni kell, amit a kérdéskártyák közül kapsz?
Vagy mint a Timeline-sorozat valamelyik tagjában, ahol az nyer, aki legelőször megszabadul a lapjaitól. Amelyeken egyik oldalon egy esemény, alkotás képe van, másik oldalán ugyanaz, egy évszámmal együtt – de azt a játékos csak akkor nézheti meg, ha előtte eldöntötte, a korábban lerakott kártyák közé időrendi sorrendben hova teszi! Ha igaza volt, akkor a következő játékosnak már eggyel több kártya között kell helyet keresnie egy kártyájának, de ha tévedett, a lap kikerül a játékból, és helyette egy másikat kap… Legyen az a Zene és mozi témakör, a Találmányok vagy a Történelmi események, a Timeline vidám kikapcsolódást nyújt – ráadásul a témakörök lapjai tetszés szerint keverhetőek!
Persze lehet az is a cél, hogy egy kicsit kiszúrjunk egymással. A Csótánypókerben például nincs más dolgunk, mint rásózni egy lapot egy játékostársunkra azzal, hogy átverjük… Nincs más dolgunk, mint elhitetni vele, hogy egy patkány van a lapon (pedig igazából egy pók), vagy, hogy elhitessük vele, hogy csak átverni akarjuk azzal, hogy patkányt mondunk… miközben tényleg patkány van rajta!
Ennél taktikusabban kell eljárnunk a Ciao!-ban, és ügyesen tartalékolni lapjainkat, hogy mindig tudjunk erősebb lapot rakni a pakli tetejére, akár színben, akár formában: sárgát a zöldre, és követ az ollóra… Igen: a kő-papír-olló hármasa köszön vissza a játékban, de találunk itt olyan kártyákat is, amelyeknek köszönhetően elajándékozhatjuk egy lapunkat, vagy kicserélhetjük az összeset valakivel.
A Swish-ben sokkal átláthatóbb a feladat: meg kell találnunk azt a 3 kártyát a lerakott 16-ból, amelyeket egymásra téve a színes pöttyök az ugyanolyan színű karikákba kerüljenek. Vagy, ha több pontot akarunk gyűjteni, 4-es, 5-ös, stb. kombinációkat is összehozhatunk. Ha a többiek nem előznek meg minket…
A Skull-ban nem kell sietnünk: jól meg kell fontoljuk, emeljük-e a licitet, kockáztatva ezzel saját bukásunkat, vagy átlátjuk az előző licitelő blöffölését? A tét: fel tudunk-e a licitben említett számú lapot fordítani úgy, hogy a korongok hátán csak virág van, vagy elbukjuk a feladatot, és egy koponyába botlunk? Vajon elkerülöd a többiek csapdáját – és két nyert licittel megnyered a játszmát?
De ha a versengés helyett könnyedebb szórakozásra vágytok, fogjátok kezetekbe a Sztorikocka egy készletét, dobjatok és mondjatok történetet! A 9 kockán szereplő kis rajzokkal egyikőtök is mondhat történetet, vagy egy-egy kockát választva mindenki hozzáfűzhet a sztorihoz! A Cselekvésekkel és a Kalandokkal után most itt a Fantázia, amely a mitológiák és mesék világába nyit kaput!
Erősebb fejtörők – okos küzdelmek
Ha kicsit több időt is szántok a kikapcsolódásra, és jobban el szeretnétek mélyedni a fejtörésben, arra is van pár apró doboz…. Rögtön elsőnek itt van a fémdobozos Hanabi, amelyben színes tűzijátékok kártyái rejteznek. Nincs más dolgunk, mint ezekből a lapokból színenként egy emelkedő értékű paklit építeni közösen. Csakhogy saját lapjainkat nem láthatjuk, azokat magunktól elfordítva tartjuk – így a többiek dönthetnek: lerakják egy lapjukat, amiről van valami fogalmuk, mi lehet; vagy egy tanáccsal segítenek egy másik játékost, milyen lapokat tart az a kezében.
A Kakukk-ban mindenki látja a saját lapjait, és kicsit következtethet is arra, a többiek kezében mi van. Ügyesen kell a tudásával kombinálni, mert háromféle madárkártyából (verebekből, baglyokból és kakukkokból) kell összeszedjen 21 pontot. Csakhogy a három madárféléhez három különböző módon juthatunk! Szabadulj meg ügyesen a verebektől, ha jól időzítesz, a megfelelő kakukk jut a kezedbe – végül válaszd hozzá a megfelelő baglyot!
A Sponsio-ban nem csak számolni kell a többiek lapjaival – de meg is lehet akadályozni, hogy terveik szerint használják őket! Egymással vetekedő gazdag római urak szerepében tehetünk fogadásokat gladiátorok (lapjaink) összecsapására – például hány zöld lap kerül ütéseinkkel a kezünkbe, vagy hány 9-es lap fog ütni a fordulóban. Ha keresztülvisszük fogadásunkat, megtöbbszörözzük pénzünket – és ha elég hosszú ideig nyeretlenek vagyunk, megnyerhetjük a játékot!
Két fő mérheti össze a tudását a Vikingdoms-ban: két viking klán vezetőjeként döntik el, ki vezeti a soron következő portyát. Ezt egy, a sakk lépéseit felhasználó, harcosaikat egyre magasabb toronyba építő játékban döntik el. A tét nem csak az, ki választja a zsírosabb falatot: a zsákmány mellett foglyokat ejthetünk, a második kikötőért vagy erődért cserébe szövetségeseket szerezhetünk – és foglyokat ejthetünk riválisunk csapatából!
Ennél egyszerűbbnek látszik a helyzet a Hacker játszmában: a világ kilenc legfontosabb szerveréből hármat kell egy vonalban (tengelyen) megfertőznünk. Ha egy olyanra sikerül víruskockát tegyünk, amit vetélytársunk korábban már megfertőzött, az ő kockáit foglyul ejtjük – és velük információt csikarhatunk ki belőle! A kijátszott kódkártyák határozzák meg, hova rakhatunk jelölőt – és a kártyák száma korlátozott…
Kisdobozos játékok kis játékosoknak
De nincs is annál jobb, amikor a tesók, unokatesók ülhetnek le felnőttek nélkül játszani. A legkisebbek a Tutti frutti-ban versenyezhetnek, ki tud magasabb kupacot építeni a gyümölccsel díszített korongokból. Amint megvan a nálam lévő alma vagy banán párja, elveszem, ráfordítom az előttem lévő korongra, és máris láthatom, melyiket kell következőként keresnem…
Vagy ha jobban szeretik a lassabb játékokat, ott a Difference Junior! Mindenki kap egyet a vidám képekből, amit a középen lévő képpel kell összehasonlítsanak, hogy megtalálják a két kép közötti két különbséget! Akinek ez elsőként sikerül, magához veheti a középen lévő kártyát, felfedve a következő kártyát – és folytatódhat a keresés!
Bezzeg a Picmix-ben sebesen kell forgatni a lapokat: mindenkinek ugyanaz a négy kártyája van, rajta 8 mókás tárggyal, és ezeket mindig úgy kell lerakni, egy-egy lap felét takarva, hogy a Célkártyán látható életre kelt tárgyak látszódjanak csak!
És hogy ne érezzék úgy, a másik biztos győz, mert sokkal gyorsabban forog a keze, ha a logikáról van szó, itt a Cortex Kids, melyben nyolcféle feladványtípus van, és kiderülhet, hogy memóriában, kakukktojásban vagy tapintásban már le tudják gyorsulni!
De összemérhetik abban is a tudásukat, ki ismeri jobban az állatokat! A Specific három kockája határozza meg, a 28 állatból melyiket kell megtalálniuk: 0-2 láb, szárazföldön él, és húsevő? Csak nem a kígyó?!
A (fiúknál) elmaradhatatlan dinós korszaknak is van megfelelő játéka: a Cardline: Dinoszauruszok! Eléggé ismeritek az őshüllőket? Azt is meg tudjátok mondani, hogy a kezetekben lévő Pteranodon vagy Edmontosaurus méretben a Velociraptor és az Ankylosaurus között van – esetleg nagyobb vagy kisebb mindkettőnél?
Egyszemélyes fejtörők magányos utasoknak
A többiek nem akarnak veled játszani? Vagy épp alszanak a túra után? Ha szereted a logikai kihívásokat, van neked is megoldás!
A Rush Hour – Csúcsforgalomban igazi klasszikussá vált játék: addig kell a dugóba ragadt autókat előre-hátra tologatnod, míg a kis piros kocsi végre kiszabadulhat… 40 egyre nehezedő feladat biztosítja, hogy az élvezetes fejtörők hosszú időre lefoglaljanak!
A Chocolate Fix azoknak szól, akik szeretik a színes bonbonokba épített sudoku-t. A 9 bonbon három különböző színben és formában tehető a tálra, és hogy melyik hová kerüljön, a feladvány határozza meg: rózsaszín egy háromszögű mellé, és a két kör alakú egymás alá… Praktikus jelölők segíthetnek gondolkodásunk vizualizálásában!
Egy kis dobozban 12 cica várja, hogy játszanak velük. Nincs más vágyuk, mint egymáshoz bújni szorosan – hogy a feladatkártyán látható területet teljesen kitöltsék. Sőt, ahogy egyre nehezedik a feladat, már ülve-állva kell őket egymás mellé illeszteni, hogy akár több szintnyi teret kitöltsünk velük. A Cat Stax kis műanyag doboza bárhová elkísérhet minket.
Ahogy a Hoppers kis zöld békái is. Ha előveszed őket út közben, vidáman ugrálnak egymás felett át, hogy az átugrott békákat levehesd – míg egyetlen béka marad csak! A kis kék doboz tartalmazza a szinte kötelező 40 feladatkártyát, hogy újra és újra kiüríthessük a kis tó leveleit – hogy aztán bármikor elölről kezdhessük.
Határ a csillagos ég…
És a lista tovább folytatódhatna okos kártyajátékokkal, mint a Mamma Mia, a Fat Fish vagy a Party Bugs; a fémdobozos partijátékok, mint a Copy or not copy vagy a Quizoo; klasszikus gyerekjátékok úti kivitele, mint Az elvarázsolt labirintus vagy Az elvarázsolt torony; könnyed játékok, mint a Csótánysaláta vagy a POW! Bárki választhat belőlük ízlése szerint – mellényúlni biztos nem fog!
Tibaláj